شماره: 1249 / ۱۳۹۸ بيست شهريور
تعداد بازدید : 0
احتمال افزایش قیمت خودرو با جهش قیمت ارز نیمایی!
شرایط فعلی بازار خودرو به گونه ای است که پیش بینی را سخت و گاهی غیر ممکن می سازد، در شرایط فعلی برای تحلیل قیمت خودرو باید گفت که قیمت ارز نیما در تلاش است تا به نرخ ارز آزاد نزدیک شود، و شاید این امر سبب گرانی قیمت ها شود.چنانچه قیمت ارز نیما که حدود 8000 تومان بود به محدوده ارز آزاد همان 11000 تومان برسد با این حساب قیمت خودرو باید در حدود 35 درصد رشد کند چراکه در شرایط این چنینی چاره دیگری ندارد.آنچه مسلم است در شرایط فعلی که قیمت ها رشد چشمگیر داشته اکثر خریداران به دنبال شرایط اقساطی هستند چرا که با توجه به شرایط تورمی باور دارند که مبلغ پرداخت اقساط سال های آینده با توجه به تورم نسبت به اقساط موجود به لحاظ ارزشی کاهش پیدا می کند.
از سوی دیگر دغدغه اصلی خریداران بجز مساله شرایط فروش، خدمات پس از فروش و تامین قطعه می باشد که این روزها برای اکثر نمایندگی ها سخت است اما هنوز برخی خودروسازان که تولید دارند سعی در تامین مناسب قطعه یدکی در شرایط فعلی دارند.
همین امر موجب شده بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی توجه خود را به سمت چینی های مونتاژی چون چری که در ایران دارای جوینت ونچر است و یا جک به علت شرایط خوب فروش و تامین قطعات سوق دهند.
از سوی دیگر باید توجه داشت که با توجه به تورم موجود و افزایش هزینه های گوناگون ،هزینه های مازادی نیز بر خودروسازان تحمیل می شود که در نهایت بر قیمت تاثیر می گذارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
واکنش رحمانی به ورود شورای رقابت به فرایند قیمت گذاری خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری خودرو نظر خود را بیان کرد.
رضا رحمانی، درباره نامه دیوان محاسبات مبنی بر ضرورت تجدید ارزیابی دارایی خودروسازان، گفت: تجدید ارزیابی یکی از رویههای جاری در تمامی واحدهای صنعتی است.
وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی باید از فرصت تجدید ارزیابی استفاده کنند، افزود: اخیرا مجوزی صادر شده که تمام واحدهای صنعتی از فرصت تجدید ارزیابی داراییها استفاده کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه در برخی رسانهها مطرح میشود شما با ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری خودرو مخالف هستید، آیا این ادعا درست است، پاسخ داد: نه؛ بنده صغیر نیستم و میتوانم نظر خود را بیان کنم.
سبقت پژو فرانسه
از مرسدس بنز و بی ام و
گزارشهای مالی جدید از خودروسازان اروپایی نشان میدهد که سودآوری گروه PSA یا پژو-سیتروئن طی سهماهه دوم ۲۰۱۹، از شرکتهای مرسدس بنز و بیامو پیشی گرفته است.
سودآوری برای خودروسازان بسیار مهم است؛ آنقدر مهم که باعث شده برخی از برندها تنها در برخی از کلاسها، خودرو تولید کنند. شاید تصور کنیم که خودروسازان لوکس مانند مرسدس بنز و بیامو به دلیل فروش محصولات گرانقیمت درآمد بالایی دارند، اما اعداد و ارقام چیز دیگری را بیان میکنند. طبق گزارش جدیدی از اتوموتیو نیوز اروپا، طی فصل دوم سال 2019 گروه PSA خودروساز بزرگ فرانسه که نظارت بر برندهایی مانند پژو، سیتروئن،اوپلو واکسال را بر عهده دارد، سودآوری بهتری نسبت به مرسدس بنز و بیامو داشته است.
براساس این گزارش، درآمد ناخالص بیامو به 2/8 و مرسدس بنز هم به 1/4 رسیده که کمتر از درآمد ناخالص 8/7 درصد گروه PSA است. حتی اشکودا، یکی از برندهای اصلی گروه فولکسواگن هم درآمد ناخالص 8/1 درصدی را تجربه میکند. این موضوع با توجه به قیمتهای بالای محصولات مرسدس بنز، بیامو و سایر خودروسازان لوکس همراهبا انواع تجهیزات سفارشی، عجیب بهنظر میرسد.
قیمتهای بالا یکی از ضروریات اصلی کالاهای لوکس محسوب میشوند، با این حال، گزارش اتوموتیو نیوز اروپا نشان میدهد که سودآوری کم مرسدس بنز و بیامو میتواند نتیجهی سرمایهگذاری بیشتر روی تحقیق و توسعهو تلاش برای حرکت به سمت فناوریهای جدید خودروی الکتریکی و خودرانباشد. رکود بازار چین به همراه اختلاف تجاری موجود میان چین و ایالات متحده آمریکا هم باعث مشکلات مالی برای دو خودروساز آلمانی شده است.
مرسدس بنز و بیامو، هر دو موفقیت مالی بسیار خوبی را در بازار چین تجربه کردند» اما اکنون شرایط فرق کرده است. گروه PSA حضور درخورتوجهی در این کشور ندارد، بنابراین اگرچه نتوانست از فرصتهای موجود بهرهمند شود، اما از طرفی، نگران رکود فعلی بازار چین هم نیست. البته آمار منتشرشده در یک مقطع زمانی کوتاه است و نمیتواند نشاندهندهی وضعیت خوب یا بد مرسدس بنز، بیام یا حتی PSA باشد.
همکاری فرانسه و ژاپن
برای تقویت اتحاد رنو و نیسان
در پی رایزنی هایی که دیپلمات های کشور های ژاپن و فرانسه داشته اند، تصمیم بر این گرفته شد تا همکاری های این دو کشور برای تقویت اتحاد دو کارخانه رنو و نیسان بیشتر از قبل و اختلاف نظرشان حل شود.
بر اساس گزارش های بلومبرگ، بیانیه ای مشترک توسط دو دولت ژاپن با حضور وزیر اقتصاد و تجارت ژاپن جناب آقای «هیروشیگه ستو» و وزیر اقتصاد فرانسه آقای «برونو له مایر»، به نتیجه رسیده که طبق آن دو دولت موظف به حمایت از این دو کارخانه برای جلوگیری از پیشروی اختلاف نظر آنان خواهند بود.
این دو وزیر بار دیگر حمایت های خود را از دو کارخانه رنو و نیسان اعلام داشتند و خواستار کاهش تنش ها و اختلاف نظرهایی شدند که بر جدایی این دو غول خودروسازی از همدیگر دامن زده و برای تحکیم ارتباط و همکاری آنان پا فشاری کردند.
اتحاد رنو و نیسان در پی دستگیری کارلوس گوسن دچار بی ثباتی شدیدی شد و در این هنگام، اتحادیه FCA یا همان فیات کرایسلر با پیشنهاد هنگفتی وارد این مجادله بزرگ بین فرانسه و ژاپن شد، ولی این پیشنهاد در همان ابتدا رد و مرجوع شد چرا که رنو در تصاحب امتیاز نیسان موفق نبود و همچنین دولت ژاپن در همایت از نیسان به این اتحاد پیوسته بود.
نیسان درخواست کرده است که رنو 43.4 درصد از سهام خود را در بازار خودروسازی ژاپنی کاهش دهد تا بتواند از ادغام FCA حمایت کند. به عبارتی دیگر، بزرگترین سهامدار رنو یعنی دولت فرانسه، جدیدا ابراز داشت که درباره این اتحاد دستش باز است و در صورت داشتن پیشنهادهایی بهتر حاضر است تا 15 درصد از سهامش را به مزایده بگذارد، با این حال رییس سازمان سهامداران فرانسه آقای مارتین ویال از اهمیت بالای همکاری بین تولیدکنندگان خودرو خبر داد و تاکید بر ادامه این همکاری ها داشت.
اوایل این هفته ، دولت فرانسه و ژاپن از ادامه همکاری های دو کشور در صنعت خودروسازی، باطری سازی و نیز خودروهای الکتریکی خبر دادند و خاطر نشان کردند که برای برقراری صلح و اتحاد میان کارخانه های خودروسازی دو کشور تمام تلاش خود را خواهند کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
رکورد جدید پورشه با خودرو الکتریکی تایکان
پورشه بهتازگی با خودرو الکتریکی تایکان، موفق شده است رکوردی جدید در کلاس خودروهای الکتریکی سدان نوربرگرینگ ثبت کند.
، پس از ثبت رکوردی عجیب با خودرو کاین توربو S هیبریدی در پیستی در حال تعمیر، پورشه باردیگر قدرت خودروهای الکتریکی خود را با مدل تایکان به رخ همگان کشیده است. پورشه تایکان که اولین خودرو تمامالکتریکیخودروساز آلمانی محسوب میشود، با ثبت زمان 7 دقیقه و 42 ثانیه، رکوردی جدید برای خودروهای چهاردر الکتریکی در پیست مشهور نوربرگرینگ ثبت کرده است.
رکورد تایکان، تنها چهار ثانیه از زمان 7 دقیقه و 38 ثانیه پورشه پانامرا توربو کمتر بود که در سال 2016 ثبت شده بود.لارس کرن، رانندهی تیم پورشه، رکورد جدید را در مسیر 20.6 کیلومتری جهنم سبز ثبت و افتخاری دیگر به کلکسیون افتخارات پورشه در پیست نوربرگرینگ اضافه کرده است. همانطورکه میدانید، پورشه در سال گذشته با خودرو مسابقهای 919Evo که بدون محدودیتهای کلاس LMP1 تقویت شده بود، با رانندگی تیمو برنهارد موفق شد ثبت رکورد 5 دقیقه و 19.55 ثانیه را ثبت کند.پورشه برای رکوردشکنی تایکان از مدل پرچمدار استفاده کرده بود که از دو موتور الکتریکی (یک موتور برای هر اکسل) بهره میبرد. خودرو اشارهشده از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ و فرمانپذیری تمامی چرخها برخوردار است و با استفاده از رینگهای 21 اینچی، بیش از 600 اسببخار قدرت دراختیار راننده قرار میدهد. پورشه تایکان از سیستمی با نام «کنترل شاسی 4D پورشه» استفاده میکند که در هر لحظه، تمامی متغیرهای شاسی و زیربندی را کنترل و تنظیم میکند.
سیستم کنترل شاسی 4D پورشه کنترل تعلیق بادی انطباقی و پایداری الکترومکانیکی را شامل میشود که برای دستیابی به بهترین عملکرد طراحی شدهاند. تنظیمات این سیستم تا حدود زیادی به حالت رانندگی انتخابشده وابسته است و تمامی تنظیمات در حالت اسپرت پلاس، در بالاترین حد خود قرار میگیرند. پیش از معرفی رسمی در نمایشگاه خودرو فرانکفورت، پورشه تایکان 2020 چهارم سپتامبر بهصورت همزمان در سه برنامهی مختلف در کشورهای آلمان و چین و کانادا رونمایی خواهد شد.افرونبراین، برنامهی رونمایی اولین خودرو الکتریکی پورشه برای تمامی کاربران اینترنتی بهصورت زنده پخش خواهد شد. درپایان، یادآوری میکنیم زمان ثبتشدهی پورشه پانامرا توربو S در مسیر بلندتر 20.8 کیلومتری پیست نوربرگرینگ بوده است.
اعلام زمان رونمایی از وانت الکتریکی تسلا
الون ماسک در توئیتر خود اعلام کرده در ماه نوامبر احتمالا از وانت الکتریکی تسلا رونمایی می کند. این در حالی است که قرار بود خودروی مذکور تابستان امسال رونمایی شود.تسلا نتوانست طبق قول خود در تابستان جاری از وانت الکتریکی خود رونمایی کند. اما به نظر می رسد زمان تقریبی رونمایی از این وسیله نقلیه مشخص شده است.الون ماسک مدیر ارشد اجرایی تسلا به فالوئرهای توئیتری خود اعلام کرد وانت الکتریکی این شرکت احتمالا در نوامبر رونمایی می شود. اطلاعات چندانی از این وسیله نقلیه منتشر نشده و ماهیت آن همچنان مرموز است. تسلا فقط اشاره کرده این وانت قابلیت های حمل بار خودرویF-۱۵۰ فورد و عملکرد پایه پورشه ۹۱۱ را دارد.رقبایی مانند شرکت «ریویان» نیز مشغول تولید وانت های الکتریکی هستند و نمونه اولیه F-۱۵۰ فورد نیز بدون شک قابلیت های جالبی دارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
سخنگوی انجمن تایر ایران: تخصیص ارز به تایرسازان از سر گرفته شد
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: تخصیص ارز به کارخانجات تولیدکننده تایر که حدود یک ماه به دلایل نامعلوم متوقف شده بود، از سر گرفته شد.
«مصطفی تنها» افزود: این مهم از حدود دو هفته پیش از سوی بانک مرکزی آغاز شده و به ثبت سفارشهای انجام شده از سوی کارخانجات، به ترتیب نوبت ارز تخصیص داده میشود.
وی بیانداشت: بطور قطع تخصیص ارز در کوتاهمدت نمی تواند بر تولید تاثیرگذار باشد، زیرا تا ارز به طرفهای خارجی برای تهیه مواد اولیه داده شود و پس از آن مواد اولیه به سمت بنادر کشورمان حمل و از گمرک ترخیص شود، زمانبر خواهد بود.
در هفتههای گذشته تایرسازان گلایه داشتند که به دلایل نامعلوم به ثبت سفارشهای مواد اولیه مورد نیاز این صنعت ترتیب اثر داده نشده و ارز تخصیص نمییابد که بیشتر شامل کائوچو، شتاب دهندهها، آنتی اکسیدانها، سیم و غیره میشود و مسئولان نیز هیچ جواب قانعکنندهای نیز در این زمینه نمیدهند.
این مساله سبب شده بود به دلیل افزایش هزینههای سربار، قیمت تمام شده تایرهای تولیدی نیز افزایش یافته و سود تولیدکنندگان کاهش یابد.در چهار ماهه امسال ۱۲ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۴۱۵ حلقه انواع تایر در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش چهار درصدی نشان میدهد.
میزان تایرهای تولید شده در این مدت ۷۳ هزار و ۸۵۸ تن بود که در مقایسه با پارسال افت ۱۵ درصدی داشته است.
پارسال ۲۰۱ هزار و ۸۰۰ تن لاستیک خودرو در کشور تولید شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
تولید کنندگان موتورسیکلت فرمان را از مونتاژ به سمت تولید و نوآوری بچرخانند
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس بیان داشت: در شرایطی که قیمت دلار به بیش از 12 هزار تومان است چرا شرکت های تولید کننده نباید به سمت و سویی بروند که با اتکا به توانمندیهای داخلی بتوانند قطعات موتورسیکلت را در داخل تولید کنند. این باید به عنوان یک مطالبه تلقی شود.
محسن کوهکن ریزی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو گفت: البته شرکت های مختلفی روی تعمیق داخلی سازی و بهینه سازی موتورسیکلت های داخلی به خصوص ساخت موتورهای برقی با توجه به وضعیت سوخت و یارانه ای که روی آن داده می شود و با اولویت کاهش آلایندگی ها کار کرده اند.
وی اذعان داشت: موتورهای برقی برخلاف موتورهای سوخت فسیلی بصورت طبیعی صدا ندارند. آنطور که من اطلاع دارم در استان اصفهان برای حل معضل سرعت موتورسیکلت های برقی اقداماتی انجام شده و به نتایج خوبی هم رسیده اند تا از این طریق نظرات پلیس راهور را هم به نوعی تامین کنند. پلیس راهور مطرح کرده که این موتورها با توجه به برقی بودن از سرعت بالایی برخوردارند و به خاطر صدای کم ممکن است حادثه آفرین باشند.
کوهکن افزود: مشکل اینجاست که در مورد موتورهای فسیلی با بالا رفتن سرعت صدا هم شدیدا افزایش می یابد و این خود برای عابر پیاده هشداری است اما در مورد موتورهای برقی به دلیل بی صدا بودن آنها این قضیه صدق نمی کند و ممکن است مخاطراتی برای شهروندان ایجاد کند.خواسته پلیس این است که سرعت این موتورها کاهش یابد تا ریسک حادثه پایین بیاید.
نماینده مردم لنجان در مجلس تاکید کرد: یکی از مشکلاتی کشور این است که در حوزه های بخش های خصوصی و عمومی غیردولتی همانند شبه جزیره های مستقل از همدیگر عمل می کنند و انسجامی بین آنها نیست.
عضو فراکسیون معدن و صنایع معدنی در مجلس گفت: بصورت طبیعی تا زمانیکه قیمت ارز به صورتی باشد که وارد کردن قطعات و مونتاژ کردن و قیمت نهایی آنها سود مکفی داشته باشند نباید آنها را بابت عدم داخلی سازی شماتت کرد این امری است که برای سایر کالاهای تولیدی در کشور نیز سرنوشتش همین است.
وی بیان داشت: اما از زمانی که نرخ ارز افزایش یافته است انجام برخی از امور در داخل کشور نسبت به خارج از کشور اقتصادی تر شده است. در شرایطی که قیمت دلار به بیش از 12 هزار تومان است چرا شرکت های تولید کننده نباید به سمت و سویی بروند که با اتکا به توانمندیهای داخلی بتوانند قطعات موتورسیکلت را در داخل تولید کنند. این باید به عنوان یک مطالبه تلقی شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس افزود: مونتاژ کارانی که در زمانی به دلیل به صرفه بودن واردات قطعه و سرهم کردن آنها موتور تحویل می دادند حالا که ارز چند برابر شده دیگر هنر این نیست که باز هم قطعه وارد کنند و قیمت سه برابری بر روی تولیدات خود بگذارند. اقتضای عرق ایرانی بودن و عرق حمایت از تولیدات وطنی این است که الان که از نظر قیمت می تواند قطعاتی در داخل تولید کند که با قطعات خارجی رقابت کند مسیر مونتاژ را به سمت و سوی تولید پیش ببرد.
کوهکن اذعان داشت: اگر در صنعت خودرو امروز می توانیم خیلی از قطعات را تولید کنیم در موتور سیکلت که به مراتب پیچیدگی کمتری دارد نیز می توانیم اینکار را بکنیم. در چنین شرایطی انتظار مردم این است که تولید کنندگان این دستگاهها به سمت داخلی سازی و تولید قطعات در داخل بروند تا هم قیمت تمام شده را نسبت به مونتاژ آن کاهش دهند و هم از کیفیت قابل قبولی شروع کنند و دائما در تلاش برای ارتقاء آن باشند.
نماینده مردم لنجان در مجلس تاکید داشت: در کشور یک سند دخل و خرج سالانه به نام بودجه داریم که حتی اگر یک فرد عادی آن را بخواند می تواند ببیند که همه ساله در آن یک سری تسهیلات برای کسانیکه مبادرت به تولید می کنند در نظر گرفته می شود. معمولا مجلس به صورت مصداقی ورود پیدا نمیکند اما همواره برای تمام کسانیکه قصد دارند در تولیدات وارد شوند تسهیلاتی را قائل می شود.
عضو فراکسیون معدن و صنایع معدنی در مجلس گفت:کسانی که قطعه وارد می کنند و مونتاژ می کنند قائدتا نمی توانند توقع تسهیلات چندانی داشته باشند اما اگر همان شرکت ها در راستای تولید داخلی قدمی بردارند قطعا تسهیلات خوبی در اختیار آنها قرار می گیرد. البته منظور این نیست که امکاناتی که در اختیار آنها قرار میگیرد امکانات بسیاری است. اینطور نیست اما برای شروع قابل قبول است.
وی در پایان افزود: شرکت های تولید کننده باید فرمان را از سمت مونتاژ به سمت تولید و نوآوری بچرخانند تا امکاناتی را که انتظار داشتند در اختیار آنها قرار گیرد و تا کنون نگرفته بود دریافت کنند. هر چند مسیر اخذ آن مقداری سنگلاخی است که البته عمدتا هیات رفع موانع کسب و کار و کمیسیون اصل 44 در رفع و رجوع بندهای موانع، به تولیدکنندگان کمک می کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
مرسدس بنز درهای EQ کانسپت را به روی طرفداران گشود
مرسدس بنز سرانجام درهای EQ کانسپت را باز کرد و کابین آینده نگرانه این خودرو را قبل از رونمایی در فرانکفورت به نمایش درآورد.
چهار صندلی bucket مستقل به همراه کنسول وسطی بزرگ که در طول کابین کشیده شده است در این خودرو خودنمایی می کنند. هم چنین یک ویژگی دیگر که در خودروهای کانسپت رایج است یعنی فرمانی با شکل غیرمعمول در این خودرو دیده می شود.
داشبورد این خودرو با نمایشگر لمسی مرکزی بزرگی شاخص می شود که طراحی شده تا طوری به نظر برسد که گویا از کنسول وسط امتداد یافته است. هم چنین نمایشگرهایی کوچک تر روی هر در این خودرو تعبیه شده که به نظر می رسد برای کنترل شیشه ها و سیستم استریو توسط سرنشینان استفاده می شود.
تسلا چند سال است که نمایشگرهای لمسی بزرگی را در خودروهایش ارائه می دهد که هنوز تازگی دارند بنابراین شاید مرسدس نیز بخواهد با تجهیز EQ به نمایشگر لمسی مرکزی در مدل تولیدی، از این رویکرد پیروی کند.
شکل و تریم مشکی نمایشگرهای این خودرو شبیه به مدل های کنونی مرسدس هستند.کف کابین این خودرو به لطف موقعیت بسته باطری EQ کاملا صاف است اگرچه کابین آن از صرف نظر از کنسول وسط، بسیار جادار خواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
لازمه افزایش بهره وری در صنعت خودرو آزادی عمل مدیران است
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان داشت: برای افزایش بهره وری و رقابت پذیر کردن صنعت خودرو، صرف اینکه شخصی ورود پیدا کند و یک سری تئوری ها را از دیگران بهتر بلد باشد کافی نیست و نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت بلکه مهم این است که اجازه دهیم فرد تئوری خود را پیاده و اجرا کند .
امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو تصریح کرد: از نظر تئوریک استفاده از مدیران خودروسازی خارجی ایده خوبی است . حامیان این ایده خودروسازی را با تیم های ورزشی مقایسه می کنند ولی باید دقت شود تعداد نفران درگیر در تیم های ورزشی بسیار محدود است و افراد تیم در منطقه ای مشخص وتحت کنترل مربی برای تعلیم و مدیریت قرار دارند این اتفاق در صنعت به این بزرگی یعنی صنعت خودرو تقریبا غیر ممکن است.
وی اذعان داشت: برای افزایش بهره وری و رقابت پذیر کردن صنعت خوروی داخلی صرف اینکه شخصی ورود پیدا کند و یک سری تئوری ها را از دیگران بلد باشد کافی نیست و نتیجه لازم به دنبال نخواهد داشت بلکه مهم این است که اجازه دهیم فرد تئوری خود را پیاده و اجرا کند . یعنی صرف آوردن یک مدیر خارجی به در نمیخورد ما باید اجازه دهیم مدیر توانمندی های خود را به منصه ظهور برساند.
کاکایی با تاکید بر اینکه افزایش بهره وری معمولا با چالش های جدی بخصوص در کار با پرسنل و نحوه سرمایه گذاری ایجاد می کند. گفت: به اعتقاد من مدیران داخلی توانایی لازم برای ایجاد بهره وری بیشتر را دارند و در جاهایی به افراد متخصص داخلی اجازه کار کردن و آزادی عمل را داده ایم نتیجه مثبتی گرفته ایم . در مواقعی که از متخصصین داخلی در خارج از کشور استفاده شده بازخورد مثبتی از خود نشان داده اند. این نشان دهنده این است که مشکل صنعت ما مدیر داخلی یا خارجی نیست.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، طی سی سال گذشته هر جا که از مدیران خارجی استفاده شده در کوتاه مدت و بصورت محلی عملکرد موفقی از خود نشان داده اند اما در بلند مدت خروجی لازم را نداشته اند. با توجه به مطالعاتی که شخصا در این رابطه انجام داده ام علتش می تواند این باشد که مدیران اروپایی از نظر فرهنگی نمی توانند شرایط ما را به خوبی درک کنند. این موضوع در صنعتی به بزرگی صنعت خودرو خیلی موضوع با اهمیتی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در کشور ما فرهنگ تعارف وجود دارد و برخوردها درچارچوب فرهنگی خاصی صورت می گیرد. مدیران غربی درکی از این موضوع ندارند البته شاید مدیران شرقی در این مورد به دلیل قرابت فرهنگی بیشتر تعامل بهتری داشته باشند. این در حالی است که مدیران داخلی بهتر می توانند با لطایف الحیل و در نظر رفتن فرهنگ جامعه در این صنعت تحول ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: وقتی در ارتباط با استخدام یک مدیر خارجی صحبت به میان می آید طبیعی است که انتظار یک تحول بزرگ در صنعت خودرو یا حداقل یک شرکت به وجود آید. معمولا تحول در این صنایع به معنی تحول منابع انسانی و روابط و ساختارهای سازمانی هم هست لذا موضوع فرهنگی خیلی خودش را بروز می دهد به ویژه اینکه تنها در دو خودروسازی بزرگ در تهران بیش از 50 هزار نفر نیروی انسانی وجود دارد. ما در باره چنین وسعت روابطی با هم صحبت می کنیم نه در ارتباط با یک مربی فوتبال با 22 بازیکن.
کاکایی افزود: ورود مدیر خارجی به این عرصه تنها یک راه حل است اما به تنهایی چاره ساز نیست و باید حتما بسته راه حل ارائه شود و تمام شرایط لازم برای موفقیت چنین طرحی دیده شود و بدانیم یک مدیر برای موفقیت و خروج از چالش هاحداقل به چهار سال زمان نیاز دارد. حتی در کشورهای صنعتی و بخصوص در صنعت خودرو ایجاد تحول با چالش هایی مواجه است و بسیار زمانبر خواهد بود ، ضمن اینکه استفاده از مدیران خارجی ممکن است ایده ای خوب باشد اما باید تبعات آن را هم بررسی کنیم.
کارلوس گون مدیر موفق شرکت نیسان-رنو، زمانی مدیریت شرکت نیسان را در سال 1998 میلای به عهده گرفت که این شرکت در آستانه ورشکستگی قرار داشت . وی اعلام کرد برنامه ای 4 ساله برای احیاء این شرکت در نظر دارد. در ابتدا مجوز اخراج کارکنان را که قبل از آن در ژاپن به دلیل وجود قانون استخدام های مدام العمر غیرممکن بود را اخذ کرد. دولت ژاپن با وجود ساختارهای آن زمان این موضوع را پذیرفت و در تنش های ایجاد شده وی را همراهی کرد تا این مدیر بتواند مطابق برنامه خود جلو رود . این کار باعث شد همگان پس از گذشت 4 سال و تا امروز شاهد موفقیت های روزافزون این شرکت باشند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.