شماره: 1092 / ۱۳۹۷ نوزدهم دي
تعداد بازدید : 5
واردات خودرو بدون انتقال ارز آزاد شد
با ابلاغ مصوبه هیأت وزیران از سوی معاون اول رئیس جمهور، مشکل خودروهای وارداتی رسوب شده در گمرک برطرف شد؛ ضمن اینکه ثبت سفارش واردات خودروهای سواری دارای قبض انبار بدون انتقال ارز آزاد شد.
به گزارش گمرک، هیات وزیران در مصوبه ای با رفع مشکل رسوب خودروهای وارداتی ثبت سفارش نشده در گمرک، اعلام کرد: ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری که دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی منعی ندارد.
بر اساس این مصوبه هیات دولت که شانزدهم دی ماه اسحاق جهانگیری برای اجرا ابلاغ کرد، کل ثبت سفارش های قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) بر اساس مصوبه هیات وزیران لغو می شود.
خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تامین ارز شده اند، با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش ها ممنوع است.
مصوبه هیات وزیران اضافه کرده است: خودروهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار با محاسبه و پرداخت ۴۰ واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر ماخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقرراتصادرات و واردات، بر اسسا شرایط بند نخست این تصویب نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
مصوبه ترخیص خودرو ۴ ماه اعتبار دارد
رییس کل گمرک کشور با بیان اینکه ترخیص خودروها از هفته آینده شروع خواهد شد، مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروها را دارای اعتباری چهار ماهه اظهار کرد که خودروهایی که پس از تاریخ این مصوبه وارد شده باشند امکان ترخیص نخواهند داشت.
مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک کشور در حاشیه نشست مدیران وزارت اقتصاد و دارایی با مجمع کارآفرینان و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در ۹ ماه اخیر ۳۲ میلیارد دلار کالا از گمرکات ترخیص شده است، گفت: در همین مدت ۳۳ میلیارد دلار هم صادرات داشتهایم، با این حال تحریمها باعث شده ماندگاری کالا در گمرک از ۲۰ روز به ۳۰ تا ۴۰ روز به طور میانگین افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به برخی گمانهزنیها در مورد عدم ترخیص کالا بعد از ۱۳ آبانماه، اظهار کرد: از ۱۳ آبانماه تا اوایل دیماه شش میلیارد دلار کالا از گمرک ترخیص شده است که این کالاها از کالاهای اساسی و مواد اولیه تا ماشینآلات خط تولید را شامل میشود.
رییس کل گمرک کشور با بیان اینکه کالاهایی که پرداخت ارزی آنها هم انجام نشده باشد تا ۸۰ درصد از آنها ترخیص میشود، این مساله را به خاطر احتیاط برای به مشکل نخوردن خط تولید ارزیابی کرد و گفت: کالاهایی که صادراتشان به مناطق آزاد فراهم شده است مشمول بحث مواد اولیه و ماشینآلات موثر در خط تولید است.
میراشرفی با اشاره به ترخیص خودروهای موجود در گمرک علت این مساله را مجوز خاص هیات وزیران در این باره اظهار کرد و افزود: بعد از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بیش از ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر به نحوی پیش ثبتنام داشتند که ناچار باید این خودروها باید تحویل مشتری میشد. از سوی دیگر گمرک باید ۴۲۰۰ میلیارد تومان درآمد گمرکی کسب میکرد که مجموع این دلایل موجب شد تا ترخیص خودروهای باقیمانده در گمرک عملیاتی شود.
معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت که این خودروهای ترخیص شده تا تاریخ ابلاغ مصوبه در اماکن گمرکی و ویژه انبار شدهاند و تنها با ثبت سفارش جدید قابلیت ترخیص دارند. این مصوبه چهار ماه اعتبار دارد به شرط اینکه تا تاریخ تصویب این مصوبه خودرو به کشور وارد شده باشد.
وی در مورد نوع خودروهایی که میتوانند از گمرک خارج شوند هم اظهار کرد: خودروهایی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شده باشند نباید بالای ۲۵۰۰ سی سی قدرت داشته باشند. همچنین متناسب با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار خودروها افزایش پرداخت سود بازرگانی هم پیشبینی شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 7
خلأ حضور نمایندگان بخش خصوصی در شورای سیاستگذاری خودرو؛ تولید ارزان ترین و با کیفیت ترین خودروها، هدفگذاری واردکنندگان بود
وزیر جدید صنعت و معدن باید به تشکیل جلسات شورای سیاست گذاری خودرو با حضور نمایندگان همه تشکلهای فعال در صنعت خودرو اعم از خودروساز، قطعهساز و واردکننده اهتمام ورزد چرا که در 18 ماه گذشته اتفاقاتی که در بازار خودرو رخ داده در نتیجه خلأ حضور نمایندگان بخش خصوصی در شورای سیاستگذاری خودرو بوده است.
در شرایط حساس فعلی که صنعت خودرو نیازمند سیاستگذاری ها و راهبردهای جدیدی است بیش از همیشه جایگاه شورای سیاست گذاری صنعت خودرو احساس می شود، شورایی که به گفته کارشناسان برگزاری جلسات منظم آن در سالهای گذشته موجب ثبات بخشی به تصمیمات در صنعت خودرو شده است و بی توجهی در برگزاری آن به خصوص در دولت دوازدهم، خودروسازان را با مشکلات مدیریتی و ناهماهنگی های بسیاری رو به رو کرده است.
در چند ماه اخیر شاهد اتفاقاتی در بازار خودرو هستیم که بسیاری از کارشناسان اوضاع بوجود آمده را نتیجه عدم برگزاری منظم نشست های شورای سیاست گذاری خودرو و مهم تر از آن خلاء نمایندگان بخش خصوصی در این شورا می دانند چنانچه معتقدند در این دوره تصمیمات اشتباهی اتخاذ شده که هم خودروسازان بزرگ داخلی و هم واردکنندگان را متضرر کرده است.
شورای سیاست گذاری خودرو مغز متفکر صنعت خودرو کشور
در همین ارتباط دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز ضمن توجه به نقش مهم شورای سیاست گذاری خودرو در تنظیم مقررات مربوط به فرایند تولید و واردات خودرو عنوان کرد: اتفاقاتی که امروز در بازار خودرو رخ داده نتیجه خلاء حضور نمایندگان بخش خصوصی و عدم انجام صحیح وظایف شورای سیاستگذاری است.
مهدی دادفر در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اهمیت شورای سیاست گذاری خودرو به عنوان مغز متفکر صنعت خودرو کشور، بیان کرد: در دوره های قبلی دولت، جلسات شورای سیاستگذاری صنعت خودرو بهصورت منظم و پایدار هر دو هفته یک بار برگزار میشد هرچند نقاط ضعفی در برگزاری جلسات وجود داشت و تبدیل به شورای سیاست گذاری خاص دو شرکت بزرگ خودروسازی برای کل صنعت خودرو ایران شده بود در حالی که باید شورای هماهنگی و همفکری و برنامه ریزی و محل تعامل منتقدان به نحوه اداره خودرویی کشور اعم از صادرات و واردات به صورت علمی باشد.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه جلسات گذشته نیز تحت فشار برخی اشخاص و ذی نفعان و حضور دو سه شرکت بزرگ خودروسازی برگزار می شد و نمایندگان سایر خودروسازان بخش خصوصی و تشکل های صنفی حضور کمرنگی داشتند اما بههر حال خروجی نسبی را داشت که مانع از آشفتگی فعلی در بازار خودرو شده بود.
احیای نشست های شورای سیاست گذاری خودرو با حضور نمایندگان همه تشکل های فعال در صنعت خودرو
دبیر انجمن واردکنندگان با تاکید بر لزوم احیای مجدد نشست های شورای سیاست گذاری خودرو متذکر شد: در جلسات گذشتهاین شورا منتقدان به نحوه اداره بازار خودرو کشور اعم از تولید، صادرات و واردات مباحثی را به صورت علمی مطرح می کردند و نتایج تا حدود زیادی گره از مشکلات این صنعت باز می کرد.
مهدی دادفر همچنین با اشاره به نقاظ ضعف این شورا افزود: البته گاهی وزیر صنعت در این جلسات حضور نداشت و اطلاعات فیلتر شده و یا غیر واقعی از شورا به وزیر ارائه می شد اما با این حال برگزاری این شورا ثمرات خوبی را برای صنعت خودرو داشت و با مشکلات بسیار کمتری در حوزه مشتریان و خودروسازان مواجه بودیم.
وی در ادامه ضمن اشاره به نقش مهم این شورا بر لزوم حضور سایر فعالان و اصناف خودرویی در جلسات شورای سیاست گذاری خودرو تاکید کرد و گفت: باید نمایندگان خودرویی اصناف ، انجمن واردکنندگان، انجمن اسقاط و سایر فعالان بخش خصوصی مرتبط به خودروسازی در این شورا حضور یابند به طور قطع با حضور بخش خصوصی خیلی از اتفاقاتی که امروز شاهد آن هستیم رخ نخواهد داد.
مکاتبات انجمن واردکنندگان برای حضور در شورای سیاست گذاری خودرو
به گفته وی، انجمن واردکنندگان به عنوان تامین کننده 5 درصد از نیاز بازار خودرو در کشور تاکنون برای حضور در شورای سیاست گذاری خودرو 14 نامه به وزرای دولت یازدهم و دوازدهم و وزیر جدید صنعت و معدن ارائه کرده است.
دادفر با اشاره به نقش واردکنندگان به عنوان اهرم فشاری برای خدروسازان داخلی تصریح کرد: امروز واردکنندگان می توانند بهترین خودروهای روز دنیا را با کمترین قیمت با حفظ اشتغال تولیدکنندگان در کشور عرضه کنند بدون شک اشتغال این نیست که آهن و بهترین نهاده های تولید را بگیریم و به بدترین نوع محصول تبدیل کنیم و با بیشترین فشار به فروش برسانیم.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به سرمایه گذاری میلیاردی شرکتهای واردکنندگان در بخش تولید خودرو اشاره کرد و گفت: تمام واردکنندگان یک سال و نیم است که در حوزه تولید وارد شدند و برای ایجاد خط تولید و تجهیز و راه اندازی کارخانجات و سایت های معطل شرکتهای داخلی سرمایه گذاری قابل توجهی را نمودند اما متاسفانه تاکنون نگذاشتند سرمایه گذاری واردکنندگان در حوزه تولید و اشتغال به ثمر برسد.
وی گفت: متاسفانه هدف تولید و اشتغال در کشور نیست و صرفا حفظ منافع انحصاری تعدادی شرکت داخلی است اما واردکنندگان هدفشان را دنبال می کنند و افزایش ارتقای کیفیت خودرو در کشور را پی گیری کرده و ارزان ترین و با کیفیت ترین خودروها را تولید خواهیم کرد.
به گفته دادفر، امروز مهمترین معضل تحریم های داخلی است و تحریم های خارجی مشکل چندانی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان ایجاد نکرده است و بحث تحریم ها فرافکنی است و امروز وزارت صنعت و معدن بزرگترین تحریم کننده صنعت و تولید در کشور است.
وی افزود: هر سرمایه گذاری زمانی که میلیاردها ریال برای تولید در داخل سرمایه گذاری می کنند خودش می داند چگونه تبادل مالی خود را حل کند وگرنه چنین ارقامی را در ایران سرمایه گذاری نمی کرد و اصولا قطع ارتباط برخی از بانک ها مساله ای نیست که یک سرمایه گذار قادر به حل آن نباشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
پرفروش ترین محصول فولکس واگن در ایالات متحده آمریکا معرفی شد
با پایان سال 2018 میلادی، کمپانی خودروسازی فولکس واگن نیز آمار فروش خود را طی 12 ماه سال 2018 میلادی در آمریکا اعلام کرده است.بخش آمریکایی فولکس واگن آمار فروش خود را در سال 2018 میلادی اعلام کرده است و در مجموع توانسته آمار فروش 354 هزار و 44 دستگاهی را به ثبت برساند که نسبت به سال 2017 میلادی موفق به افزایش سهم فروش خود به میزان 4.2 درصد شده است.
تقاضای مشتریان برای خرید محصولات فولکس واگن بیشتر از همه برای محصولات شاسی بلند این شرکت از جمله «تیگوان» و «اطلس» بوده است که به لطف طراحی مجدد خود موفق به ثبت بالاترین آمار فروش در بین محصولات فولکس واگن شده اند. در این بین فولکس واگن جنتا نسبت به سال گذشته کاهش فروش 22 درصدی داشته و مجموع فروش آن به 90 هزار و 805 دستگاه رسیده است و بعد از آن فولکس واگن گلف با کاهش فروش 39 درصدی، میزان فروش این اتومبیل جذاب فولکس واگن هم به میزان 42 هزار و 271 دستگاه رسیده است و در آخر به خودروی فولکس واگن پاسات خواهیم رسید که با کاهش 32 درصدی همراه بوده و آمار فروش ان به 41 هزار و 401 دستگاه رسیده است، هرچند فولکس واگن جتا در ماه آخر سال موفق به افزایش 42 درصدی فروش خود نسبت به مدت زمان مشابه در سال 2017 میلادی شده است.
در مقابل، اوضاع برای خودروهای شاسی بلند فولکس واگن بسیار خوب بوده است و در این بین فولکس واگن اطلس موفق به افزایش فروش 120 درصدی خود شده و در سال 2018 میلادی موفق به فروش 59 هزار و 577 دستگاه در سال 2018 میلادی شده است و بهترین ماه آن برای دسامبر خواهد بود که موفق به فروش 6717 دستگاه شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 5
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نمایشگاه خودرو تهران خبر داد: تولید 301 بدون پژو در سال آینده
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از تولید محصول پژو 301 به صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی و با تکیه بر توانمندی قطعه سازان کشور در سال آینده خبر داد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از تولید محصول پژو 301 به صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی و با تکیه بر توانمندی قطعه سازان کشور در سال آینده خبر داد.
مهندس هاشم یکه زارع گفت: ما به تحریم به عنوان فرصتی نگاه می کنیم و باید شرایط ایجاد شده را به سمتی هدایت کنیم که با موفقیت از این مرحله عبور کنیم.
وی هدف از حضور در سومین نمایشگاه خودرو تهران را دعوت از سازندگان و صنعتگران برای تولیدداخلی قطعات پیشرفته خودرو عنوان کرد و با بیان این که راضی نیستیم حتی یک دلار ارز از کشور خارج شود گفت: به سمتی خواهیم رفت که دیگر نیاز به واردات مواد اولیه و یا قطعات به حداقل برسد.
مهندس یکه زارع افزود: در نمایشگاه امسال برخی از قطعات و مواد اولیه وارداتی به نمایش درآمده تا قطعه سازانی که آمادگی برای تامین آن را دارند وارد عرصه تولید شده و به زنجیره تامین ایران خودرو افزوده شوند
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری گفت: بستری را آماده کرده ایم تا شرکت های دانش بنیان که توانایی تولید تکنولوژی و دانش فنی را دارند در تولید قطعه همکاری کنند و در این مسیر از مهندسان جوان برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و یا تولیدکننده قطعه با تضمین خرید محصولات آنان حمایت خواهیم کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه گفت: درحال حاضر حدود یک ششم از قیمت خودروهای پرتیراژ ارزبری دارند که این نشان دهنده خودکفایی حدود 85 درصدی تولید است. هدف ما این است که تمام قطعات و مواد اولیه وارداتی را ساخت داخل کنیم و از ارزبری آن بکاهیم.
وی افزود: با کمک دانشگاهیان و افرادی که در دانش فنی قطعات الکترونیک خودرو فعالیت می کنند نتایج مثبتی را در اردیبهشت سال آینده شاهد خواهیم بود.
مهندس یکه زارع تصریح کرد: هر نهاد و ارگانی که در داخل کشور برای خودکفایی صنعت خودرو کمک کند ما برای همکاری اعلام آمادگی می کنیم.
وی با اشاره با تجربه تولید دو محصول 206 و 207 بدون حضور شریک خارجی در تحریم های گذشته گفت: محصول 301 را نیز بدون حضور شریک خارجی به تولید خواهیم رساند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه به مشتریان برای تحویل خودروهای ثبت نامی اطمینان داد و گفت: مشکلاتی که در تامین به وجود آمد سبب تاخیر در تحویل محصولات شد، مشتریان مطمئن باشند که تمام خودروها تحویل خواهد شد.
وی تصریح کرد: مشکلات ناشی از تحریم ها که هدف دار بوده را باید رفع کنیم تا تولید به جایگاه خود برسد. ما به عنوان تولید کننده به دنبال رضایت مشتریان هستیم و سعی خواهیم کرد تا افزایش قیمت در خودروهای پرتیراژ به گونه ای اجرا شودکه قدرت خرید مردم درنظر گرفته شود
مهندس یکه زارع تاکید کرد: افزایش قمیت در خودروهای پرتیراژ به صورت پلکانی خواهد بود.
وی با بیان این که خودروها براساس استانداردهای ابلاغی محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صمت به تولید می رسد گفت: محصولاتی که دارای این استانداردها است قابلیت تولید دارد. ارتقا و بهبودهایی که در محصولات اعمال می شود نیز بر اساس ذائقه و سلیقه مشتریان برمبنای نتایح مطالعات بازاریابی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.