شماره: 1702 / ۱۴۰۰ پنجم مرداد
تعداد بازدید : 0
استحکام و ایمنی تارا با بهرهمندی از تکنولوژیهاى روز دنیا در بدنهسازى
در طراحى بدنه خودرو تارا، ورقهاى استحکام بالا به کار برده شده است، این اقدام با هدف افزایش ضریب ایمنی و استحکام بالای خودرو در کنار کم شدن وزن بدنه و متعاقب آن کاهش مصرف سوخت و آلایندگی صورت گرفته است.
در راستای افزایش استحکام و ایمنى، کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت، تارا از بهروزترین مواد اولیه شامل ورق های مخصوص دوفازی و فن آوری جدید موسوم به Tailor Welded Blank بهره می گیرد. دانش فنی ساخت قالب های سنگین فلزی با ورق های استحکام بالا در کشور سابقه نداشته و شرکت آیکید ایران خودرو به عنوان نخستین شرکت دانش بنیان در سطح گروه صنعتی ایران خودرو و بزرگترین قالب ساز خاورمیانه، موفق به شبیه سازی، طراحی و ساخت قالب های مذکور در این پروژه ملی شده است.
تمام ورق های مصرفی در قطعات بیرونى خودروی تارا، ورقهاى Bake Hardened بوده که فعلا بهواسطه عدم تولید در فولادسازیهاى داخلى، از خارج از کشور تامین می شود.
در قطعات بدنه تارا 12 تا 15 قطعه اصلی با ورق DP که نوع خاصی از ورقهای استحکام بالا به شمار می روند وجود دارند. برخی از این ورقها از استحکام بالایی تا حدود هزار مگاپاسکال برخوردارند؛ این میزان استحکام در هیچ یک از خودروهای تولید داخلی وجود ندارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
هشدار ایران خودرو به مشتریان و متقاضیان خودرو نسبت به روشهای کلاهبرداری
شرکت ایران خودرو در راستای مسوولیت های اجتماعی خود و آگاهی بخشی به مشتریان و متقاضیان خرید خودرو در خصوص روش های متنوع و جدید کلاهبرداری در بازار خودرو اطلاعیهای صادر کرد.در این اطلاعیه ایران خودرو تاکید کرد، بخشنامهها و اطلاعیههای مربوط به نحوه و شرایط فروش محصولات این شرکت فقط از طریق پایگاه رسمی اینترنتی به نشانیesale.ikco.ir و پایگاه خبری ایکوپرس منتشر میشود.تمامی خودروهای ایران خودرو صرفا در قالب طرحهای قرعهکشی به صورت فروش فوقالعاده با موعد تحویل90 روزه، پیش فروش عادی با موعد تحویل 4 تا 12 ماهه و مشارکت در تولید با موعد تحویل 13 تا 24 ماهه عرضه میشود.در این اطلاعیه آمده است، هیچ گونه وجهی در زمان ثبتنام اولیه از متقاضیان دریافت نمی شود و پس از پایان فرآیند ثبت نام اولیه از طریق سایت فروش محصولات شرکت ایران به نشانی esale.ikco.ir کد پیگیری به خودروی ثبتنام شده تعلق گرفته و به متقاضی اعلام می شود.شرکت ایران خودرو در اطلاعیه خود آورده است که به شماره همراه منتخبین طرحهای قرعهکشی پیامکی از سر شماره 300096440 ارسال می شود و نتایج قرعهکشی در پروفایل شخصی آنان (میز کار مشتری) قابل رویت است، همچنین متقاضیان میتوانند با شمارهگیری 096440 از نتیجه ثبتنام خود آگاه شوند.طبق این اطلاعیه، پس از واریز وجه خودرو به حساب شرکت ایران خودرو از سر شماره 300096440 به شماره همراه اعلامی منتخبین، پیامک تایید دریافت واریز وجه ارسال می شود.شرکت ایران خودرو در این اطلاعیه و با هدف آگاه سازی مشتریان از مهمترین روشهای کلاهبرداری، بر رعایت و توجه متقاضیان به مواردی تاکید کرده و به مهم ترین روش های کلاهبرداری از جمله فروش و درخواست واریز وجه خودرو از طریقی غیر از سایت رسمی فروش محصولات شرکت ایران خودرو (esale.ikco.ir) و فروش خودرو با قیمتهای اغوا کننده و پایین تر از عرف بازار و تحویل خودرو به صورت فوری (مثلا یک هفته یا کمتر) اشاره کرده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
560هزار خودرو صفرکیلومتر در یک قدمی عرضه به بازار
بهنظر میرسد بازار خودرو ایران در آستانه بروز یک شوک قیمتی دیگر قرار گرفته است که البته، این شوک میتواند نزولی باشد. ماجرا از این قرار است که بر اساس آمارهای وزارت صمت، حدود 450هزارخودرو در پارکینگ شهروندان معمولی احتکار شده است که منتظر فرصت مناسب برای فروش آنها هستند.بهنظر میرسد بازار خودرو ایران در آستانه بروز یک شوک قیمتی دیگر قرار گرفته است که البته، این شوک میتواند نزولی باشد. ماجرا از این قرار است که بر اساس آمارهای وزارت صمت، حدود 450هزارخودرو در پارکینگ شهروندان معمولی احتکار شده است که منتظر فرصت مناسب برای فروش آنها هستند. از آن سو، حدود 110 هزار خودرو نیز به دلیل نقص قطعات در انبارهای خودروسازان قرار دارند و در صورت رفع نقص، در یک قدمی عرضه به بازار هستند. این در حالی است که براساس آمارهای جدید، تولید خودروسازان از فروش آنها پیشی گرفته است. مجموع این شرایط، میتواند در صورت عرضه ناگهانی خودروهای صفرکیلومتری که آمادهفروش هستند، یک شوک قیمتی نزولی به بازار خودرو وارد کند.چند هفته پیش علیرضا رزمحسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از انبار شدن 450هزار دستگاه خودرو در کشور توسط واسطهها خبر داد. اما این عدد چگونه به دست آمده است و چه معنایی برای بازار خودرو در ایران دارد؟ ماجرا از این قرار است که در راستای مقابله با واسطهگری خودرو در بازار، طی سال گذشته تصمیمات متعددی توسط وزارت صمت اتخاذ شد تا خودروهایی که در قالب طرحهای پیشفروش یا قرعهکشی محصولات به فروش میرسند، سر از پارکینگ واسطهها و دلالان در نیاورند. بهعنواننمونه، فروش خودرو به قیمت کارخانه به متقاضیان، مشروط به نداشتن پلاک فعال با کدملی متقاضی و همچنین ممنوعیت فروش خودرو تحویل تا مدتی مشخص بود.
وقتی برخی مردم معمولی «محتکر» میشوند
از دیگر شرایطی که بعدا اضافه شد، مراجعه به نمایندگیهای مجاز خودروسازان برای دریافت گارانتی خودروهای به فروش رفته بود. بر این اساس، مقرر شد شهروندانی که خودرو خود را تحویل میگیرند، حداکثر تا سهماه بعد از تاریخ تحویل برای دریافت گارانتی به نمایندگی خودروسازان مراجعه کنند. هدف این بود که تحویلگیرنده خودرو، از احتکار خانگی محصول خریداریشده اجتناب کند.با این همه، آمارهای وزارت صمت نشان میدهند حدود 450هزار خودرو خریداریشده، برای دریافت گارانتی به نمایندگیها مراجعه نکردهاند. به این ترتیب، استنباط این وزارتخانه این است این تعداد خودرو اکنون در پارکینگ شهروندان احتکار شدهاند.این در حالی است که مجموع تولید خودروسازان ایرانی در سال 1399، حدود 900هزار دستگاه بوده و به این ترتیب، نزدیک به نیمی از خودروهایی که سال گذشته تولید شدهاند، اکنون در پارکینگ خانههای مردم خاک میخورند تا بلکه در فرصتی مناسب به بازار عرضه و با سود فروخته شوند. اما نکته اینجاست اینبار، خبری از واسطهگران حرفهای نیست و ظاهرا پای شهروندان معمولی در میان است.
آیا احتکار خانگی بازار خودرو را تکان میدهد؟
اما خروجی این احتکار خانگی برای بازار خودرو بهویژه در ماههای پیشرو چه خواهد بود؟ نخست آنکه خودرو بهعنوان یک کالای مصرفی، خیلی زود باید به دست مصرفکننده نهایی برسد و از این نظر با طلا یا ارز تفاوت دارد زیرا نگهداری آن، چندان مشمول آسیبِ ناشی از زمان نیست.این در حالی است که بهمن صالحینیا، رئیس هیاتعامل ایدرو، حدود دو ماه پیش با اعلام برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو در سال جاری، از هدفگذاری برای تولید یکمیلیون و 250 هزار دستگاه خودرو در سال 1400 خبر داده بود. به این ترتیب، حتی اگر توزیع زمانی یکسانی را برای تولید این تعداد خودرو در نظر بگیریم، ماهانه حدود 100هزار دستگاه خودرو جدیدِ داخلی به بازار خودرو ایران اضافه خواهد شد.ماجرا زمانی پیچیدهتر میشود که در نظر بگیریم خودروهای بسیاری هم در پارکینگهای خودروسازان خاک میخورند. چند روز پیش، محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور، از انبار شدن بیشاز 110هزار دستگاه خودرو در کف پارکینگ خودروسازان بهدلیل ناقص بودن و تجاری نشدن خبر داد و گفت عمده دلیل این موضوع، کسری قطعات الکترونیکی در این خودروهاست. به این ترتیب، بهنظر میرسد اکنون دستکم حدود 560هزارخودرو صفرکیلومتر آماده ورود به بازار بوده که البته این تعداد به غیر از تولیدات ماهانه خودروسازان است.
احتمال ریزش قیمت خودرو
پدرام فرهادی، کارشناس حوزه خودرو از دانشگاه علموصنعت، در پاسخ به این پرسش روزنامه «دنیایخودرو» که آیا این حجم از احتکار خانگی و خودروهای نیمهکاره میتواند موجب بروز شوک قیمتی در بازار شود، گفت: «وضعیت تورم در سال 1399 موجب هجوم برای خرید خودرو به هر قیمتی شد. احتکاری که از آن صحبت میشود نیز در عمل رخ داده است. او ادامه داد: اما به نظر می رسد که مشکل بزرگ تری هم در بازار خودرو وجود داشته باشد و آن هم پیشی گرفتن تولید از فروش است که این موضوع هم دلایل خاص خودش را دارد.» فرهادی ادامه داد: «آمارهای پژوهشکده پولی و بانکی بانکمرکزی نشان میدهند رشد تولید صنعتی کشور در ماه خرداد صعودی بوده و مهمترین صنعتی که موجب این رشد شده، خودروسازی بوده است. با این همه، آمارهای خودروسازان نشان میدهند طی ماههای اخیر، فروش کمتر از تولید بوده، البته این درحالی است که تولید نسبت به سال 1399 رشد داشته اما فروش نتوانسته است پا به پای آن رشد کند.» این کارشناس خودرو ادامه داد: «دلیل این موضوع میتواند فرونشستن تب خرید خودرو باشد. بهعبارتی هم نشاندهنده این است که تقاضای موثر در بازار اکنون کمتر از سال 1399 بوده و هم اینکه شاید قدرت خرید آنقدر افت کرده که به کاهش تقاضا ختم شده است. البته این موضوع را هم نمیتوان نادیده گرفت که خودروسازان استراتژی تولید خود را در ماه های اخیر تغییر دادهاند و به سمت تولید خودروهای گرانتر رفتهاند تا بخشی از زیان انباشته خود را به ازای تولید هر دستگاه خودرو کاهش دهند. اگر این طور باشد، افت فروش به معنی کاهش عرضه خودروهای ارزانتر است.» او ادامه داد: «اگر مذاکرات هستهای به سمت نتیجه برود، ورود خودروهای احتکارشده در خانهها میتواند بازار خودرو را با شوک عرضه مواجه کند و قیمت ها بشکند.»
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.