شماره: 1445 / ۱۳۹۹ هجدهم تير
تعداد بازدید : 0
انبار قطعات خودرو در گمرک به دلیل عدم تخصیص ارز
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه گفت: در حال حاضر قطعه ساز امکان ترخیص کالاهای خود را از گمرکات ندارد و همین امر تولید خودرو را مختل و آمار خودروهای ناقص را افزایش داده است.
محمد شهپری با اشاره به اینکه در سال جهش تولید، حذف ارز نیمایی قطعه سازان باعث شده تا آنها ناچار به استفاده از ارزهای آزاد و صادراتی باشند که همین امر در واردات قطعات وقفه ایجاد کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر قطعه سازان هم برای دسترسی به ارزهای حاصل از صادرات با مشکل مواجه بوده و هم باید برای ترخیص کالاهای خود از گمرک تأیید بانک مرکزی را در تأمین ارز دریافت کنند.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان خواهان فروش ارز صادراتی با نرخ روزانه ارز هستند که این امر با توجه به تغییرات لحظه ای قیمت ارز برای قطعه سازان مشکل ساز شده است، افزود: در حال حاضر قطعه ساز امکان ترخیص کالاهای خود را از گمرکات ندارند و همین امر تولید خودرو را مختل کرده و آمار خودروهای ناقص هر روز افزایش پیدا کرده است.
این عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو، تصریح کرد: هم اکنون حجم خودروهای ناقص در ایران خودرو به 40 هزار دستگاه رسیده و اگر فکری به حال ترخیص کالاهای قطعه سازان از گمرکات نشود قطعه به خط تولید خودروسازان نرسیده و حجم خودروهای ناقص هر روز افزایش خواهد یافت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 3
اخبار
شورای رقابت: افزایش مجدد قیمت خودرو باید به تأیید ستاد تنظیم بازار برسد
رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه خودروسازان هر سه ماه یکبار می توانند با تغییر نرخ تورم درخواست تجدیدنظر در قیمت ها را داشته باشند،گفت: البته این موضوع باید با تأیید ستاد تنظیم بازار هم برسد.رضا شیوا با اشاره به اینکه خودروسازان هر سه ماه یکبار می توانند با تغییر نرخ تورم درخواست تجدیدنظر در قیمت ها را داشته باشند، اظهار داشت: بر همین اساس خودروسازان درخواست خود را با استناد به هزینه های تولید به وزارت صمت ارسال می کنند و این وزارتخانه اقدام به دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی می کند.وی با بیان اینکه بعد از دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی محاسبات انجام و اگر لازم به تغییرات قیمتی بود اعمال خواهد شد، افزود: البته این موضوع باید براساس دستورالعمل شورای رقابت و با تأیید ستاد تنظیم بازار صورت گیرد.
طرح «ساماندهی صنعت و بازار خودرو»
در مجلس تدوین شد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تهیه طرحی در مجلس برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو خبر داد.روح الله ایزدخواه از تهیه طرحی در مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو خبر داد.وی متذکر شد: ما برای تهیه این طرح از اردیبهشت ماه جلسات مستمری برگزار کردیم و از مدیران صنعت خودروسازی و نخبگان این عرصه هم کمک گرفتیم.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تهیه این طرح، گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و همچنین طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس قبلی مطرح بود، مورد توجه قرار گرفته است.ایزدخواه بیان کرد: اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسه دیروز تأکید داشتند که مسئله خودرو به عنوان اولین اولویت کمیسیون مدنظر قرار گیرد و پیگیری شود.وی اظهار داشت: ما در حال جمع بندی طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو هستیم و به زودی آن را به کمیسیون صنایع و معادن و سپس صحن علنی مجلس ارائه خواهیم کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
افزایش تولید خودروسازان نسبت به خرداد 98
سایپا بیشترین تیراژ تولید خودرو کشور در خرداد 99 را ثبت کردبررسی آمار تولید خودرو در خردادماه 99 نشان میدهد خودروسازان کشور آخرین ماه بهار را با افزایش تولید سپری کردهاند و در این میان، گروه خودروسازی سایپا بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است.به گزارش سایپانیوز، آمارهای منتشر شده نشان میدهد در خردادماه گذشته، 90 هزار و 306 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که از این تعداد، 43 هزار و 252 دستگاه توسط گروه خودروسازی سایپا و 42 هزار و 807 دستگاه نیز توسط گروه صنعتی ایرانخودرو تولید شده است.سایر خودروسازان فعال در کشور نیز در این ماه 4 هزار و 247 دستگاه خودرو تولید کردهاند.این میزان تولید در خودروسازیهای کشور در حالی انجام شده که مقایسه آن با مدت زمان مشابه سال قبل (خرداد 98) حکایت از رشد 31 درصدی تولید دارد.
گفتنی است این میزان رشد تولید، زمانی ارزش بیشتری پیدا میکند که محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا در زنجیره تامین و خطوط تولید صنایع کشور در نظر گرفته شود.
علاوه بر این، بررسی آماری سهم بازار خودروسازان براساس تولید در خردادماه نیز نشان می دهد که گروه خودروسازی سایپا با فاصله اندک نسبت به ایران خودرو سهم بیشتری از بازار کشور را به دست آورده است.
سهم سایپا از بازار خودرو کشور در پایان خردادماه 47.9 درصد و سهم ایران خودرو 47.4 درصد اعلام شده است
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ضرورت همکاری با دانش بنیانها؛ خودروسازان به دانش بنیانها اعتماد کنند
در سال های اخیر صنعت خودرو در دنیا دستخوش تغییرات و تحولات عظیمی است که این موضوع را در ورود خودروهای الکتریکی، خودروهای خودران و به کارگیری هوش مصنوعی و IOT در این صنعت برای بهبود تجربه رانندگی، رضایت مشتریان و همچنین حفظ محیط زیست می توان دید.
در سال های اخیر صنعت خودرو در دنیا دستخوش تغییرات و تحولات عظیمی است که این موضوع را در ورود خودروهای الکتریکی، خودروهای خودران و به کارگیری هوش مصنوعی و IOT در این صنعت برای بهبود تجربه رانندگی، رضایت مشتریان و همچنین حفظ محیط زیست می توان دید. اما چگونه است که کشورهای توسعه یافته با برنامه ریزی مدون، افقی روشن را پیش روی خود به وجود آورده و توانسته اند رشد قابل توجهی در این صنعت ایجاد کنند؟
پاسخ به این سوال را می توان از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داد، اما آن چیزی که در دنیا نقش چشمگیری در سرعت بخشیدن به ورود این صنعت به دنیای نوآورانه داشته، ارتباط سازنده با افراد و شرکت های تکنولوژیک، دانش بنیان و درگیر کردن آنان در حل مسائل بوده است.
در ایران نیز ورود شرکت های دانش بنیان به حوزه خودرو ضرورتی است که نه تنها نهادهای نظارتی و تصمیم گیر، تردیدی در آن ندارند، بلکه به عنوان یک الزام نیز از آن یاد می کنند. قطعا استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به واسطه کوچک بودنشان چابک تر و پویا تر عمل می کنند و از تصمیمات بروکراتیک کمتری برخوردار هستند.
در کشورهای توسعه یافته از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و تکنولوژی پایه به عنوان موتور محرک و نوآوری صنعت در لایه های مختلف استفاده می شود و عملا شرکت های بزرگ با بررسی جامع شرکت های چابک تر و با پیشینه خوب یا وارد سرمایه گذاری در آن مجموعه می شوند و یا به صورت کامل آن را خریداری کرده و تحت مالکیت خود قرار می دهند؛ این موضوع را در شرکت های خودروسازی مختلف از قبیل هیوندای، کیا، فولکس واگن و سایر برند ها می توان دنبال کرد؛ از طرفی شرکت های خودروسازی دنیا با ورود شرکت های فناورانه به این حوزه، عملا پارادایم جدیدی را در این صنعت ایجاد کردند که ورود شرکت هایی همچون گوگل، اپل و شرکت های تکنولوژیک از نمونه های موفق این جریان است و باعث شده است صنعت خودروسازی به صنعتی هوشمند تبدیل شود.
اما چگونه می توان این ارتباط را با وجود ظرفیت شرکت های دانش بنیان در ایران به کار گرفت؟
در سال های گذشته اکوسیستم فناوری و نوآوری نتوانسته در کنار کارخانجات خودروسازی به درستی شکل بگیرد؛ به این معنا که نیاز واقعی صنعت به بخش دانش بنیان به درستی منتقل نشده و متقابلا توانمندی های شرکت های دانش بنیان برای بخش صنعت مشخص نشده است. این ارتباط نیازمند آشنایی بیشتر و بها دادن به شرکت های دانش بنیانی است که علی رغم اینکه سابقه فعالیت کمتری نسبت به خودروسازان کشور دارند اما با توجه به انگیزه، پشتکار، دانش و نیروهای توانمند خود می توانند مسیرهای جدید نوآوری را ایجاد کنند.
در 2 سال اخیر سعی شده است این دو گروه بتوانند به یک گفتمان مشترک دست یابند و حتی مدیران ارشد خودروسازان نگاه مثبتی به برقراری این ارتباط دارند اما یکپارچگی و انسجام عملکردی میان این گروه ها نیازمند ایجاد ساز و کار اجرایی مستحکم برای پیشبرد بهتر این موضوع است؛ فضایی که بتوان به صورت عملیاتی شرکت های خودروساز و قطعه ساز را در کنار شرکت های دانش بنیان قرار داد و نیاز صنعت به تفکیک و دسته بندی مشخص در اختیار شرکت های دانش بنیان توانمند قرار گیرد.
کارخانه های نوآوری و مراکز نوآوری تا حدی می توانند سهم جدی در برقراری این ارتباط در شرایط تحریم داشته باشند، به گونه ای که گروه های خودروسازی بسترهای لازم را برای این موضوع فراهم آورده و در مواردی از قبیل تنوع و ارتقای کیفیت محصولات، تولید قطعات، هوشمند سازی خودرو و همچنین طراحی پلتفرم های جدید خودرویی، از توان شرکت های دانش بنیان و حتی جامعه دانشگاهی کشور بهره لازم را ببرند.
چنین مراکزی می تواند بستر خوبی برای توسعه آینده ایران و تثبیت جایگاه کشورمان در منطقه داشته باشند که از جمله ویژگی های آن می توان به بهرهمندسازی گروه های خودروسازی مختلف از تولیدات و خدمات نوآورانه و تکنولوژی محور، تقویت دانش فنی، تجربه عملیاتی و سطح کیفی شرکتهای دانشبنیان در همراهی صنعت خودروسازی و زمینهسازی ارائه خدمات نوآورانه و دانشبنیان به مشتریان خارجی و صادرات فناوری اشاره کرد.
در پایان باید گفت اعتماد به شرکت های دانش بنیان، مسیری است که قطعا یک روزه حاصل نمی شود و در یک مسیر و همکاری دو سویه صورت خواهد پذیرفت. از این رو خودروسازان برای واگذاری بخشی از فعالیت های خود به شرکت های دانش بنیان باید اقداماتی را انجام دهند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
فروش متفاوت خودروهای بی ام و
بی ام و برنامه ای اساسی را کلید زده که طی آن برخی از آپشن های خودرو به جای اینکه از قبل سفارش داده شوند با پرداخت آبونمان یا همان حق عضویت، ماهیانه کار خواهند کرد.حالا اگر یک ماه از پرداخت حق عضویت خودروی خود غافل شوید باید انتظار داشته باشید که آپشن های اضافه آن مثل گرمکن صندلی ها و یا کنترل صوتی به صورت ناگهانی متوقف شوند. چرا که از این به بعد محصولات بی ام و از طریق یک سیمکارت یا وای فای به شبکه اصلی بی ام و متصل خواهند بود.بی ام و ضمن دفاع از این شیوه فروش گفته که با این روش مشتریان می توانند خودروهایشان را بیش از پیش شخصیسازی کنند و فقط پول فناوری هایی را بپردازند که واقعا مورد استفادهشان است.
بی ام و در بیانیه ای در همین رابطه گفت: «عملکردهای اضافی جدیدی که می توانند به نرمافزار و سختافزارهای خودرو دسترسی پیدا کنند، به آن اضافه خواهند شد».
فروش خودروساز چینی جیلی افزایش یافت
خودروساز بزرگ چین، جیلی ، در گزارش جدید خود از افزایش فروش در ماه ژوئن خبر داد. به گزارش شینهوا، خودروساز بزرگ چین، جیلی، در گزارش جدید خود از افزایش فروش در ماه ژوئن خبر داد.این شرکت اعلام کرد ماه گذشته 110,129 دستگاه خودرو فروخته است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 21 درصد جهش کرده و نسبت به ماه قبل هم 1 درصد بالاتر است.از این تعداد 8,750 دستگاه خودروهای با انرژی جدید هستند.در نیمه اول امسال شرکت جیلی 530,446 خودرو فروخته است که حدود 19 درصد از دوره مشابه سال گذشته پایینتر است. این میزان همچنین 38 درصد از سطح فروش هدف سالانه شرکت را در بر میگیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.