شماره: 992 / ۱۳۹۷ بيست و نهم مرداد
تعداد بازدید : 11
بازاریابی الکترونیک، راهکار نفوذ در بازارهای گردشگری و حمایت از بخش خصوصی است
رئیس گروه گردشگری الکترونیک دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری گفت: «بازاریابی الکترونیک و تبلیغات مجازی، یکی از راهکارهای نفوذ در بازارهای گردشگری و پشتیبانی از بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری کشور است.»
به گزارش اخبار صنعت امیرارسلان فیضی رئیس گروه گردشگری الکترونیک دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری ، با بیان اینکه این گروه نوپا، با حمایت ویژه معاون گردشگری برای اولین بار در این معاونت تشکیل شده است، در تشریح برنامههای این حوزه گفت: «برنامه جامع ۲ ساله گردشگری الکترونیک ایران با رویکرد بازاریابی و تبلیغات براساس ۱۴ مدل از ذینفعان صنعت گردشگری در ۳ سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و به کمک دانشجویان دانشگاه های شریف، تهران و علامه طباطبایی تدوین شده است.»
به گفته فیضی این برنامه جامع که برای نخستین بار تدوین شده توسط نهادهای مالی، نهادهای توسعه کار آفرینی، نهادهای دانش بنیان، نهادهای مردم نهاد، نهادهای مالکیت معنوی، نهادهای تجاریسازی و نهادهای دولتی بستر ساز، حمایت می شود.
او افزود: «از آنجایی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای سال 97 شعار «گردشگری و تحولات دیجیتال» را برگزیده است، معاونت گردشگری با هدف جلب توجه بیشتر فعالان صنعت گردشگری به مقوله مهم فضای مجازی و دیجیتال دو رویداد را نیز برنامهریزی کرد.»
رئیس گروه گردشگری الکترونیک دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری در ادامه اظهار داشت: «در رویداد نخست، فراخوان تمامی شرکتهای بازاریابی و تبلیغات برای فعالیت در صنعت گردشگری منتشر و منتج به برگزاری سمینار تخصصی دیجیتال مارکتینگ و در محل هتل لاله تهران شد.»
فیضی درباره اهداف این سمینار که از 24 تا 26 مرداد برگزار شد، گفت: «در این رویداد به دنبال آشنایی هر چه بیشتر فعالان صنعت گردشگری با بازاریابی دیجیتال و پیوند بین آنها و بهرهگیری از روشهای نوین تبلیغات هستیم تا رکودهای اقتصادی کسب و کارهای گردشگری از این طریق مدیریت و پشتیبانی فنی از فعالیهای بخش خصوصی مرتبط، فراهم شود.»
او ادامه داد: «در رویداد دوم، با همکاری ادارات کل استانی به برگزاری رویداد استارت آپ و ایدههای خلاق در ۳۱ استان کشور اقدام کردیم.»
فیضی خاطرنشان کرد: «محورهای تبیین شده معاونت گردشگری برای این رویداد، حمل و نقل و انرژی، اسکان و اقامت، خدمات بانکی و بیمهای، خدمات اطلاعرسانی، خدمات پذیرایی و رفاهی، خدمات الکترونیک، گردشگری و سلامت، معرفی جاذبهها و محصولات گردشگری بر پایه الکترونیک انتخاب شده است.»
رئیس گروه گردشگری الکترونیک دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری تصریح کرد: «ایدهها و منتخبین هر استان در مرحله نهایی این مسابقات در تهران به رقابت میپردازند و در پایان، بهترین ایدههای خلاق گردشگری به منظور شکلگیری کسب و کارهای جدید به سرمایه گذاران و مراکز حمایتی معرفی خواهند شد.»
او افزود: «مابقی ایدههای خلاق نیز به فعالان گردشگری پیشنهاد داده میشود تا از آنها در رونق کسب و کار موجود بهره ببرند.»
فیضی در پایان اظهار داشت: «به عبارتی گروه گردشگری الکترونیک معاونت گردشگری در هر دو رویداد، به نوعی حمایت و پشتیبانی عملی و فنی از کسب کارهای گردشگری را در دستور کار خود قرار داده است که امیدواریم با همکاری بخش خصوصی و فعالان گردشگری کشور، در آینده نزدیک شاهد اثرات مثبت آنها باشیم.»
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
مراسم رونمایی از مجموعه فیلمهای مستند «دستآفریدهها» با حضور رئیس سازمان میراثفرهنگی
مراسم رونمایی از مجموعه فیلمهای مستند «دستآفریدهها»، عصر روز یکشنبه 28 مرداد با حضور علیاصغر مونسان معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برگزار میشود.
بهگزارش اخبار صنعت، در این مراسم که در محل سالن همایشهای موزه ملی ایران برگزار خواهد شد، علاوه بر مونسان، پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، محمد رضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما و جمعی از کارگردانان و دست اندرکاران فیلمهای مستند نیز حضور دارند.
داودی سماواتی یار تهیه کننده این مجموعه در این باره گفت: «در این مراسم از 30 فیلم مستند 20 دقیقه ای با موضوع صنایع دستی رونمایی خواهد شد.»او افزود: «این 30 فیلم توسط 14 کارگردان ساخته شده و به موضوعات صنایع دستی در 8 استان، قم، قزوین، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، همدان، گلستان و چهار محال و بختیاری می پردازد.»سماواتی یار افزود: «در این فیلمها که بیشتر در مناطق روستایی تهیه شده است، رشته های مختلف صنایع دستی به نمایش درآمده و بعد از رونمایی در مراسم ، از اول شهریورماه امسال از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.»
او افزود: «همچنین در حاشیه برگزاری این مراسم، نمایشگاه عکس و پوستر با موضوع فیلم های تهیه شده برپا شده که معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این نمایشگاه بازدید خواهد کرد.»
یکی از بزرگترین خانههای قدیمی کرمان نونوار میشود
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان گفت: بزودی عملیات بازسازی خانه تاریخی و ارزشمند «بانک توکلی» واقع در سه راه احمدی شهر کرمان آغاز میشود.
غلامرضا فرخی با اشاره به اینکه طی چند روز آینده عملیات بازسازی خانه تاریخی «بانک توکلی» آغاز میشود، افزود: در این عملیات سقف های تخریب شده مورد بازسازی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه این خانه از بزرگترین خانههای قدیمی شهر کرمان است، اظهار کرد: این خانه قدمتش به دوره قاجاریه باز میگردد و دارای تزئینات معقلی، آجرهای قالبی و حوض خانه زیبایی است.
فرخی با تاکید بر اینکه امسال تعداد دیگری از خانه های تاریخی استان کرمان مرمت میشوند، تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از این خانهها با تغییر کاربری به سفره خانه و یا اقامتگاه های سنتی تبدیل شدهاند.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با بیان اینکه با تغییر کاربری هر بنای تاریخی اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای حداقل 10 تا 15 نفر فراهم میشود، خاطرنشان کرد: در صنعت گردشگری با کمترین سرمایه گذاری میتوان بیشترین اشتغالزایی را ایجاد کرد.به گزارش ایسنا، خانه بانک توکلی مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، سه راه مطهری، کوچه امیر کبیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۶۰۲ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 17
مشکلات سفر خارجیها به ایران
از دی ماه سال ۹۶ تعداد سفر گردشگران اروپایی به ایران رو به کاهش رفته، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم اعلام کرده در بهار امسال اروپاییها ۲۴ درصد کمتر به ایران آمدهاند. عقبنشینی که بیشتر ناشی از تنشهای سیاست داخلی و بینالمللی ایران بوده، با این حال برخی از تورگردانها معتقدند علت ریزش آماری آن است که ایران دیگر در سلیقه توریست اروپایی نیست.
در سه ماه نخست امسال عراقیها ۷۵ درصد، اتباع آذربایجان و افغانستان به ترتیب ۳۰ و ۲۸ درصد و ترکیهایها ۲۴ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بیشتر به ایران سفر کردند، جمعیتی که رشد ورود گردشگران خارجی به ایران را طبق اعلام رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیش از ۳۰ درصد افزایش داده است، مسافرانی که میزان درآمدشان برای ایران مشخص نیست و به نظر میرسد تنها نمودارهای جمعیتی گردشگری را تکان دادهاند.
ابراهیم ابراهیمی ـ از جمله توگردانهای مستقل که خارج از تشکلهای صنفی در گردشگری فعالیت میکند، درباره هدفگذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری روی کشورهای همسایه با توجه به افزایش سفر آنها به ایران در چهار ماه گذشته به ایسنا، گفت: آنهایی که با کاهش ارزش ریال به ایران سفر میکنند و مواد غذایی از ایران میخرند، گردشگر نیستند. درست است آمار آنها در ترددها محاسبه میشود ولی گردشگر تعریف مشخصی دارد. باید برای کشور درآمدزایی داشته باشد، نه آنکه مرغ، گوشت و برنج و مایحتاج اولیه مردم ما را بخرد و به کشورش ببرد. گردشگر باید فرش و صنایع دستی بخرد، به هتل پول بدهد، موزه برود و برای دیدن آثار تاریخی پول خرج کند.
عراقیها از وقتی که دلار نوسان پیدا کرده به ایران سفر میکنند گوشت، لبنیات و مایحتاجشان را میخرند و به کشورشان برمیگردند و ما آنها را جزو گردشگران حساب میکنیموی افزود: درست است که وضعیت مالی کشورهای همسایه به مراتب از ایران بدتر است اما با این تورم و نوسانات ارز و کاهش ارزش ریال، سفر و خرید مواد خوراکی در ایران برای اتباع این کشورها مقرونبه صرفه شده است.
این تورگردان که در حوزه آلمان اتریش بیشتر فعال است، از ابتدای سال تا کنون ریزش آماری گردشگران اروپایی را با از دست دادن ۲۵۰ گردشگر، شدیدتر تجربه کرده است، درباره این عقبنشینی گفت: درست است که کشور ما درگیر مسائل سیاسی شده و اتفاقاتی که در دی ماه افتاد خیلیها را از آمدن به ایران منصرف کرد اما این همه موضوع نیست. آژانس ما تقریبا با ۲۰۰۰ آژانس خارجی مدام درحال مکاتبه است، هیچ کدام از همکاری با ایران کنار نکشیدهاند و تورهای این مقصد را حذف نکردهاند اما میگویند ایران دیگر متقاضی سفر ندارد.
وی افزود: بیشتر گردشگرانی که به ایران سفر میکنند سن بالایی دارند، یک اروپایی مگر چند بار در سال میخواهد یا میتواند به یک کشور سفر کند، گردشگرانی هستند که بالای ۶۰ سال دارند و بیشتر از شش بار به ایران سفر کردهاند. ما با مساله تازهای روبرو شدهایم؛ جمعیت گردشگران مسن و علاقمند به ایران کم شده و نوبت به نسل جوانتر رسیده است، همین حالا هم میانگین سنی گردشگران حاضر در تورهای ایران کاهش یافته و یا تعداد خانوادهها به نسبت گذشته بیشتر شده است، اما ایران از سلیقه این گردشگران فاصله دارد.
ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که نرخ پایین سفر به ایران نمیتواند عاملی جذاب برای گردشگران جوانتر که در قیاس با توریستهای کهنسال درآمد کمتری دارد، باشد؟ اظهار کرد: درحال حاضر قیمت عامل انگیزشی نیست، درست است که موضوع مهم و تاثیرگذاری در انتخاب مقصد است اما ترس از جنگ و بسته شدن مرزهای ایران، مساله مهمتر و تاثیرگذارتری است.
وی اضافه کرد: همراه با نوسانات ارز تقریبا همه آژانسهای ایرانی قیمتها را پایین آوردند، اما آینده اقتصادی کشور مبهم است بنابراین خیلی نمیتوانیم روی قیمت مانور بدهیم و یا خطر کنیم چون امروز کاهش ارزش ریال، سفر را برای خارجیها مقرونبه صرفه کرده، سال دیگر که احتمال افزایش تورم و رکود بیشتر وجود دارد، چه کار باید کرد.
این تورگردان ادامه داد: آن عده که معتقدند آژانسهای گردشگری دلار و یورو پارو میکنند، فقط همین یکی دو ماه را میبینند، دیروز برای سفر هوایی یک گردشگر خارجی در مسیر تهران ـ شیراز ۷۰۰ هزار تومان پول بلیت دادهایم، درحالیکه زمزمه گرانی هتلها، دستمزد رانندهها و راهنماها را از همین حالا برای سال آینده میشنویم بنابراین اگر با اعتماد به نرخ دلار امروز (بیش از ۱۰ هزار تومان) به آژانسهای خارجی قمیت بدهیم و سال آینده با تورم و افزایش نرخ خدمات و کالا روبرو شویم، نمیتوانیم قیمتها را دوباره بالا ببریم، با این کار فقط باعث بیاعتمادی در بازار قدیمیمان میشویم.
این تورگردان در قیاس وضعیت موجود گردشگری ایران با اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ که ایران در تحریم به سر میبرد، گفت: به هیچ وجه شرایط قابل مقایسه نیست، آن زمان ایران کشور منفوری بود و اکنون جایگاهی پیدا کرده که آن دوره نداشت. آن سالها آژانس من شاید در یک سال ۲۰۰ گردشگر میتوانست جذب کند، درحالیکه اکنون فقط در دو ماه شهریور و مهرماه ۵۰۰ گردشگر جذب کردیم.
ایران برای خارجیها ارزان شده اما وقتی ترس از جنگ و بسته شدن مرزها وجود دارد، مفت هم بدهیم نمیآیند. باید حمله تبلیغاتی کنیم تا این ترس بریزدبا این حال او نسبت به ترسی که در کشورهای اروپایی نسبت به ایران فراگیرتر شده است هشدار داد و گفت: بهترین کاری که میتوان در این شرایط انجام داد حمله تبلیغاتی است، همان کاری که بیشتر کشورها انجام میدهند یعنی در یک دوره زمانی خاص، فقط یک کشور را هدف قرار میدهند، کمپین تبلیغاتی گستردهای راه میاندازند و نتیجه خیلی خوبی هم میگیرند. در وضعیت کنونی شرکت کردن در نمایشگاه فایده چندانی ندارد. چون ما باید مردم را برای آمدن به کشورمان تشویق کنیم نه فقط آژانسها را.
او درباره ایده سازمان میراث فرهنگی، برای پرداخت پورسانت به آژانسهای خارجی با هدف تبلیغ ایران مشابه آنچه ترکیه با مشارکت آژانسهای ایرانی انجام میدهد، اظهار کرد: چند سال پیش ما این ایده را شخصا اجرا کردیم، البته هدف تبلیغات رسانهای بود. از آژانس همکارمان در اتریش خواستیم در روزنامههای پرشمار این کشور درباره ایران تبلیغ کند که در دو صفحه آن هم برای یک بار این کار را به هزینه ما انجام داد، در ادامه هم تعدادی از آژانسداران اتریشی را با هزینه خودمان به ایران دعوت کردیم و نتیجه آن شد که در مقطع کوتاهی ۳۰ تور گردشگری از آن کشور به ایران سفر کرد.
وی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میتواند چنین استراتژی داشته باشد. از رسانههای خارجی بهره ببرد، در هر دورهای کشوری را هدف قرار داده و روزنامهنگاران و خبرنگاران مطرح که در رسانههای موثر فعالند را به ایران دعوت کند و به این شکل هجمه تبلیغاتی گستردهای راه اندازد، چون آژانس گردشگری آنقدر توان و سرمایه ندارد که همه این کار را به تنهایی و بلندمدت انجام دهد.
او تاکید کرد: با مونولوگ نمیتوانیم جریان ایرانهراسی را تغییر دهیم، باید یک خارجی به هموطنانش نشان دهد که ایران کشور امنی است و سفر به آن جایی برای نگرانی ندارد.
ابراهیمی رسانه را تنها راهحل برون رفت از وضعیت موجود دانست و گفت: حتی اگر تور ایران را هم مفت بدهیم در شرایط فعلی مشتری نخواهیم داشت تا وقتی که این ترس از دل مردم جهان برچیده شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 25
هنر «موج بافی» در تلاطم فراموشی
هنر «موج بافی» از هنرهای دستی استان چهارمحال و بختیاری با پیشینه کهن، چندی است در تلاطم زندگی مدرن کاربرد خود را از دست داده و رو به فراموشی گذاشته است.
هنر موج بافی یکی از صدها هنر و صنایع دستی مردمان مناطق غربی کشور از جمله چهارمحال و بختیاری است که از قدمتی دیرینه برخوردار است و سالیان سال با مردم این مناطق بویژه عشایر همراه و همسفر بوده است.
در هنر موج بافی هنرمندان با پشم گوسفند و دستگاه مخصوص بافندگی، پارچه هایی با طرح های هندسی و در رنگ های مختلف و زیبا خلق می کنند. در واقع موج ها پارچه هایی هستند که از آن بعنوان رختخواب پیچ، پتو، پشتی، رویه کرسی، سجاده و برای چادرهای عشایر استفاده می شود.
این هنر در زمانهای قدیم به دلیل کاربردهای فراوانی که داشت نقش مهمی در زندگی روزمره مردم ایفا می کرد و از آن به اشکال مختلف از قبیل زیرانداز، روکرسی، روفرشی، شال کمر و پتو استفاده می شد اما امروزه شاید کمتر کسی از مردم به ویژه نسل جوان بداند که موج بافی چیست و چه کاربردهایی دارد و حتی شاید اسم هنر موج بافی به گوش کمتر کسی رسیده باشد.
یک کارشناس صنایع دستی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: موج یا رشته بافی یکی از رشته های صنایع دستی عشایر است که خودمصرف است، بدین شکل که بافندگان برای خود و یا اعضای خانواده این هنر را خلق می کنند.
رضا طاهرپور افزود: این رشته صنایع دستی که مختص به عشایر بختیاری است به علت ماهیت مواد اولیه آن (پشم در پشم) به شدت از بین رفته و از نمونه های قدیمی موج برجا مانده از گذشته تنها کمتر از 100 سال می گذرد که نمونه آن «ماشته» (موج) برجا مانده در موزه کار و زندگی قلعه تاریخی «چال شتر» در شهرستان شهرکرد است.
وی تصریح کرد: با توجه به کاربردهای مختلف این دستبافت و پژوهش هایی که در این زمینه صورت گرفته، موج یا ماشته یکی از اقلام تشکیل دهنده جهیزیه دختران عشایری و روستایی به شمار می رفته اما امروزه به علت ورود سایر کالاهای صنعتی مشابه مصرف آن محدود شده و اکنون تولید این دستبافت تنها در بین عشایر بختیاری متداول است.
این کارشناس صنایع دستی با اشاره به کاربرد موج بافی در زندگی عشایر اظهار داشت: شرایط سخت زندگی عشایر و لزوم کاربرد چند منظوره مصنوعات عشایری باعث می شد که از این دستبافت هم بعنوان روپوش بار و بند عشایر و گاه نیز بعنوان زیرانداز استفاده شود.
طاهرپور با اشاره به نحوه تولید پارچه های ماشته یا موج در استان افزود: مواد اولیه مصرف در این دستبافت از پشم بهاره گوسفندان تشکیل می شود که هنرمندان پس از رنگ آمیزی تار و پود آن به صورت دار زمینی شروع به بافت می کنند و البته برخی صنعتگران این رشته در شوشتر و دزفول استان خوزستان از دستگاه های پدالی یک و 2 «وردی» استفاده می کنند که این نوع بافت میزان کمی از تولید در استان را به خود اختصاص می دهد.
وی با بیان اینکه این دستبافت از لحاظ شکل گیری، پشم ریسی، رنگرزی و بافت از سوی عشایر بختیاری تولید می شود، تصریح کرد: رنگ های قرمز، آبی، زرد و سورمه ای تنها رنگ هایی هستند که در تولید ماشته به کار می رود و نقوش ترسیمی روی ماشته اغلب هندسی و ساده است.
طاهرپور ادامه داد: در روش بافت ماشته بصورت دار زمینی از رشته های پشم و الوان بسته به نوع رنگ های دلخواه برای چله دوانی استفاده می شود که پس از انجام چله کشی (چرک دوانی) موقعیت پیز ( ورت) که در اصطلاح به آن پیس بندی می گویند تارهای ساده پشمی را بعنوان پود و بافت از لابه لای چله های پشمی الوان عبور می دهند که به آن «کرکید» می گویند که این روش تولید خاص بافندگان عشایر این استان است.
وی خاطرنشان کرد: نقوش به کار رفته در ماشته بافندگان استان عموما بصورت راه راه می باشد و تقریبا 70 درصد رنگ های به کار رفته در ماشته لاکی است.
به گفته این کارشناس صنایع دستی، از آنجا که این دستبافت جنبه خودمصرفی داشته و به دلایل مختلف تولید آن بسیار محدود شده است، معدود بافندگان عشایر در مناطق دور دست برای مصرف خود به بافت آن اهتمام دارند.
طاهرپور توصیه کرد: در صورت انجام طراحی های جدید و تغییر در ساختار تولید و تعریف کاربردهای جدید هنرهای دستی و البته با آموزش های لازم می توان آن را از فراموشی و منسوخ شدن نجات داد.
کارشناس مسئول حمایت از تولید صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص حمایت از صنایع دستی درحال فراموشی این استان گفت: این اداره کل در وهله اول رشته هایی که عمومیت بیشتری دارند را در محل قلعه چال شتر بصورت متمرکز ساماندهی کرده و در گام بعد می کوشیم سایر رشته هایی که فراموش شده یا در حال فراموشی است را احیا و متمرکز کنیم.
حمیدرضا ملکوتی، برنامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را اقدامات حمایتی در قبال صنایع دستی دانست و اظهار داشت: تلاش می شود رشته های صنایع دستی را با برگزاری نمایشگاه ها بیش از پیش به مردم معرفی کنیم و با متمرکز کردن تولیدکنندگان هر یک از رشته ها در حمایت از آنها گام برداریم.ملکوتی افزود: اما از آنجا که تعداد هنرمندان رشته موج بافی بسیار اندک و به عبارتی تنها می توان گفت حیات این رشته را می توان در میان عشایر استان مشاهده کرد، نتوانسته ایم در متمرکز کردن این رشته گام های عملی برداریم.
وی سیاست های ترویجی را از دیگر راهکارهای موثر در احیای رشته های صنایع دستی عنوان و تصریح کرد: مستندسازی و استانداردسازی رشته های صنایع دستی از جمله سیاست های ترویجی است اما در خصوص هنرهایی از قبیل موج بافی هنوز اقدام شایسته ای صورت نگرفته است.
با این وجود کارشناسان حوزه صنایع دستی معتقدند؛ آموزش و فرهنگسازی، تنوع بخشی به تولیدات، بازاریابی قوی، حمایت از هنرمندان و استادکاران این حرفه، برگزاری کلاس های آموزشی توسط سازمان میراث فرهنگی استان از جمله راهکارهای احیای هنرهای دستی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.