دبیر انجمن خودروسازان گفت: خودروهای وارداتی مشمول قیمتگذاری رسمی شورای رقابت نیست. تعیین قیمت این محصولات از سوی شرکت واردکننده و با توجه به عرضه و تقاضای بازار صورت میگیرد.احمد نعمتبخش در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: خودروسازان برای تکمیل سبد فروش خود و همچنین برای تست وضعیت یک خودروی جدید در بازار ایران برخی خودروها را وارد کرده و عرضه میکنند.وی با بیان اینکه خودروهای وارداتی عرضه شده از سوی خودروسازان ارزانتر از سایر خودروهای وارداتی مشابه عرضه میشود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال خودروی سراتو عرضه شده از سوی خودروساز به قیمت حدود ۱۰۰ میلیون تومان و سراتوی وارداتی که فیسلیفت همان سراتو است، به قیمت حدود ۱۵۰ میلیون تومان عرضه میشود که بیانگر رشد قیمت حدودا ۵۰ درصدی است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره دلیل افزایش قیمت برخی خودروهای وارداتی عرضه شده از سوی خودروسازان در روزهای اخیر گفت: این افزایش قیمت به دلیل رشد نرخ ارز در هفتههای اخیر است.وی ادامه داد: عامل اصلی در تعیین قیمت خودروهای وارداتی عرضه شده از سوی خودروسازان و سایر واردکنندگان خودرو، تغییرات نرخ ارز است بهگونهای که به میزان افزایش قیمت ارز هزینههای خرید و فروش خودروهای وارداتی نیز افزایش مییابد.نعمتبخش اظهار کرد: خودروهای وارداتی مشمول قیمتگذاری رسمی شورای رقابت نبوده و قیمتگذاری آن راسا از سوی شرکت واردکننده خودرو صورت میگیرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سرمایهگذاری یک شرکت هندی و دو شرکت چینی در شرکت صنایع تولیدی عظیم خودرو با مجموع سرمایهگذاری بالغ بر هزار و دویست میلیارد تومان، معادل سیصد میلیون دلار نهایی شد.
به گزارش اخبار خودرو ، رضا عظیمی رئیس هیاتمدیره عظیم خودرو، در نشستی خبری با بیان این خبر گفت: «بعد از تلاشهای شبانهروزی توانستیم در ماه گذشته با یک شرکت هندی و دو شرکت چینی قرارداد سرمایهگذاری مشترک (جوینت ونچر) به ارزش یک هزار و ۲۰۰میلیارد تومان را نهایی کنیم و حداکثر تا یک سال آینده این سرمایه وارد کشور خواهد شد.»
عظیمی: با عقد قرارداد با سه شرکت چینی و هندی، این سه شرکت برای تولید خودرو در ایران ۳۰۰ میلیون دلار به صورت مستقیم سرمایهگذاری خواهند کرد
او با بیان اینکه هماکنون ظرفیت اسمی کارخانه زاگرس خودرو بهعنوان سایت تولیدی عظیم خودرو معادل ۵۰ هزار دستگاه در سال است، گفت: «در راستای این سرمایهگذاری مشترک برخی از بخشهای مهم کارخانه مانند اتاق رنگ و سالن اصلی باید ارتقا یابد تا بتوانیم طی دو سال به ظرفیت ۸۰هزار دستگاه و بعد ۳ سال به ظرفیت ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در سال برسیم.»
عظیمی همچنین با اشاره به اینکه عظیم خودرو مرکز صادرات این محصولات به بازارهای خاورمیانه خواهد بود تصریح کرد: «براساس برنامهریزیهای انجام شده، ۲۰درصد از تولید سالانه باید به کشورهای همسایه و خاورمیانه صادر شود.»
او همچنین از لیزینگ بهعنوان ابزاری در جهت توسعه فروش محصولات شرکت یاد کرد و گفت: «۱۲۰میلیون دلار از این سرمایهگذاری به فروش لیزینگی اختصاص خواهد یافت.»
رئیس هیاتمدیره عظیم خودرو همچنین به خریداران مژده داد که سود لیزینگی که در برنامه این شرکت در نظر گرفته شده است بهمیزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
عظیمی در ارتباط با خودروهایی با کیفیت بالا و با استانداردهای یورو ۵ و ۶ که در برنامههای تولید این شرکت وجود دارد نیز گفت: «یک ام پی وی بهقیمت ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان، ۳ خودرو در کلاس شاسیبلند با قیمتی بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان، یک کراساوور کوچک که بین ۴۲ تا ۴۹میلیون تومان قیمت دارد و همچنین یک خودروی ۷ نفره با قیمت حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد که سه خودروی آخر با برند ماهیندرا فروخته میشود.»
رئیس هیات مدیره عظیم خودرو افزود: «سه خودروی ماهیندرا که در آذر ماه رونمایی خواهند شد، از ابتدای سال ۹۷ وارد فاز تولید داخل میشوند.»
او درباره مسائل مطرح شده در زمینه پیشفروش خودروها توسط بعضی از شرکتها از جمله عظیم خودرو در هفته گذشته و جنجال ایجاد شده با اشاره به اشتباه بزرگ در انتشار اخبار مربوطه اظهار کرد: «این موضوع مربوط به یک آییننامه انضباطی در وزارت صنعت است که طبق آن هر شرکت بعد از ثبت سفارش ملزم است برنامه فروش خود را اعلام و موافقت وزارتخانه را دریافت کند، و جا دارد در اینجا از معاونین و مسئولان سازمان تشکر کنم که بلافاصله بعد از اشتباهی که در انتشار خبر صورت گرفت، اصلاحیه مربوطه را صادر کردند.
این موضوع هیچ ربطی به مجوز فعالیت نداشت، من از شما میپرسم مگر میشود گروه شرکت عظیم خودرو با ۱۵ سال سابقه که متشکل از پنج شرکت ؛ صنایع تولیدی، لیزینگ، بازرگانی ، خدمات پس از فروش، حملونقل که در بیست و هفت مرکز در پنچ استان فعالیت داشته و هزار و چهار صد نفر پرسنل دارد، مجوز نداشته باشد.
اتفاقا با بیست و دو مجوز از پروانه تولید خودرو تا اتحادیههای صنفی و همینطور مجوز بانک مرکزی، ما بهعنوان بخش خصوصی که تا به امروز تماما با اتکا به خود و بدون کمک سیستم بانکی و دولتی بیش از دویست و پنجاههزار خودرو تحویل مردم دادهایم ، بیشترین مجوزها را در مقابل حتی بزرگترین شرکتهای خودروساز داریم.»
عظیمی ادامه داد: «برهمین اساس و طبق صحبتهای انجام شده و با در نظر گرفتن اینکه صنعت خودرو با بسته شدن ثبت سفارش دچار مشکلهای پیچیدهای شده است، در انتظار باز شدن سایت ثبت سفارش هستیم و بعد از آن نسبت به دریافت موافقتهای معمول وزارت صنعت درباره فروش خودروهای وارداتی اقدام خواهیم کرد. »
رئیس هیات مدیره عظیم خودرو در ادامه تشکلهایی را که مدافع حقوق قانونی اعضای زیاندیده خود هستند، دعوت به آرامش و ابراز امیدواری کرد: «با توجهبه لغو تحریمها و باز شدن مرزها و همچنین ورود شرکتهای معتبر و از سوی دیگر آسیبپذیر بودن صنعت خودرو؛ امیدواریم در آینده سازمانها و نهادهای نظارتی دقت بیشتری در اعلام و انتشار اخبار و اطلاعیهها داشته باشند تا موجبات سوء استفاده عدهای که منافع شخصی خود را بر منافع ملی کشور ترجیح می دهند فراهم نشود. »
عظیمی همچنین از امضای توافقنامه همکاری با وزارت صنعت عراق برای ایجاد خط تولید مشترک خبر داد و گفت: «براساس تفاهمنامهای که به امضای طرفین رسیده است، مکان سایت تولیدی از طرف شرکت عراقی است و تجهیزات و دانش فنی تولیدی از طرف ایرانی، یعنی عظیم خودرو خواهد بود.»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بازدید پژو از 400 قطعه ساز ایرانی
به گزارش خبر خودرو، عدم اطلاع از جزییات قراردادهای خودرویی موضوعی است که همچنان جزء گلایه قطعه سازان است این در حالی است که تعهد شرکای خارجی در تامین قطعات از داخل از شروط قطعی قراردادهای خودروسازان با طرف های خارجی است در همین راستا دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران ضمن انتقاد از عدم ارائه متن کلی قراردادها به قطعه سازان ، بر لزوم شفاف سازی جزییات قرار دادها تاکید کرده و می گوید : نقاط ابهامی در مذاکرات و قراردادها با قطعه سازان وجود دارد که باید در این زمینه شفاف سازی شود.
مازیار بیگلو در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن اشاره به لزوم تببین جایگاه قطعه سازان داخلی در قراردادهای خودرویی به پیشنهاد انجمن قطعه سازان در این راستا پرداخت و گفت : برای تبیین جایگاه قطعه سازان در قراردادهای خارجی، انجمن قطعه سازان پیشنهاد نموده تا در کمیته عقد قراردادهای خارجی ، نماینده ای از انجمن حضور داشته باشد.
وی با اشاره به تاکید وزیر صنعت و معدن مبنی بر اینکه باید قراردادهای قطعه سازی به سمتی برود که از ابتدا جایگاه قطعهسازان داخل در آنها مشخص باشد، تصریح کرد : انجمن قطعه سازان پیشنهاد حضور نماینده قطعه سازان در کمیته عقد قرارداد را به خودروسازان ارائه کرده که در این زمینه طبعا مشکلی نیز وجود ندارد .
وی تصریح کرد : از حقوق قطعه سازان است که در کمیته عقد قراردادهای خارجی خودروسازان حضور داشته باشند از این رو انجمن موظف است که از این حق دفاع نماید تا به نتیجه مورد نظر دست یابد.
وی موضوع مهم در روند حرکت قراردادهای خودرویی را کندی این جریان دانست و گفت : بازخوردی که از خودروسازان دریافت می شود حاکی از کندی حرکت جریان قراردادها دارد که البته دلایل این کندی در عقد قراردادها چندان روشن نیست .
وی علت بخشی از جریان کندی قراردادها را مربوط به تعطیلات فصلی شرکتهای داخلی و اروپایی عنوان کرد و افزود : در صورتی که این روند ادامه یابد جلساتی را در این زمینه خواهیم داشت تا اطلاعات در این زمینه به روز آوری شود.
دبیر انجمن قطعه سازان همچنین به آخرین وضعیت قرارداد با قطعه سازان اشاره کرد و افزود : بر اساس آخرین آمارها تاکنون 26 قرارداد قطعی با قطعه سازان منعقد و به امضاء رسیده که عموما در خصوص قطعات تزیینات داخلی و بدنه است.
26 قرارداد قطعی و 40 پیش قرارداد قطعه سازان با پژو
بیگلو گفت : علاوه بر 26 قرارداد قطعی ، حدود 40 پیش قرارداد نیز در راستای قراردادهای خودرویی با پژو منعقد و نزدیک به 400 قطعه ساز توسط پژو نیز مورد بازدید قرار گرفتند این در حالی است که رنو در زمینه عقد قرارداد با قطعه سازان بسیار جلوتر عمل نموده است .
وی در ادامه با توجه به برخی انتقادات مطرح در خصوص روند داخلی سازی خودروهای جدید اظهار داشت : فاز خودکفایی در تولید و داخلی سازی قطعات از قطعات تزئینات داخلی و بدنه آغاز و بعد از آن به مرحله تولید قطعات مکانیکال می رسد البته باید روند تولید قطعات به صورت مجزا از شرایط سی بی یو به فاز خودکفایی طی شود .
وی افزود : در داخلی سازی قطعات جریان استانداردی وجود دارد که در تمام دنیا این روند رعایت می شود بنابراین تا حدودی می توان در زمینه سرعت در داخلی سازی فشار وارد کرد.
وی با تاکید بر لزوم طی شدن فرایند استاندارد PSW در داخلی سازی قطعات ، اظهار داشت : فرایند رسیدن به نقطه PSW روندی دارد و باید این روند طی شود.
وی اظهار داشت : خودروهایی که وارد می شوند ابتدا قطعات به صورت سی کی دی وارد و تولید می شوند و به تدریج تولید این قطعات وارد فاز خودکفایی شده و جایگزین می شوند.
پیش بینی مدیرعامل میتسوبیشی در مورد آینده خودروهای الکتریکی
شرکت میتسوبیشی که اخیرا عضوی از گروه خودروسازی نیسان رنو شده است، روز گذشته مدیرعامل این کمپانی آقای ماسای ساکویاما، در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در مورد خودروهای الکتریکی صحبت کرده و گفته که کمپانی وی با ساخت موتورهای و مبدل های خودروها، در حال آماده شدن برای آینده است.به گزارش خبر خودرو ، در مورد هزینه باتری ها، ساکویاما اعتقاد دارد باتری ها اصلی ترین نقش را در مورد کاهش هزینه های خودروهای الکتریکی بازی می کنند؛ وی همچنین تاکید کرده که هزینه باتری ها به مرور زمان در حال کاهش می باشد و در آینده ای نزدیک، تفاوتی بین هزینه پلت فرم خودروهای الکتریکی و احتراق داخلی وجود نخواهد داشت.
ولی آیا واقعا روزی خواهد رسید که خودروهای الکتریکی قیمتی پایین تر از خودروهای معمولی داشته باشند؟ مدیرعامل میتسوبیشی در این مورد اعتقاد دارد شاید روزی این اتفاق بیفتد، ولی قطعا این موضوع در آینده ای نزدیک رخ نخواهد داد.
ساکویاما در این مورد به CNBC گفته: «هزینه باتری ها در حال حاضر با سرعت زیادی در حال کاهش است، بنابراین در آینده ای نزدیک، قیمت خودروهای الکتریکی قابل رقابت با خودروهای معمولی خواهد بود.
شاید، روزی، تولید باتری های خودروهای الکتریکی هزینه کم تری در مقایسه با ساخت موتورهای احتراق داخلی داشته باشد.»
باید به این نکته اشاره کنیم که شرکت میتسوبیشی الکتریک در حال حاضر ارتباط مستقیمی با کمپانی میتسوبیشی موتورز ندارد و این شرکت در حال حاضر از نظر فنی زیرمجموعه نیسان محسوب می شود. البته این شرکت هنوز هم به عنوان تامین کننده قطعات برای خودروهای الکتریکی میتسوبیشی فعالیت می کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
خریداران همچنان منتظر شمارهگذاری خودروهای پرمصرف!
در حالیکه هفته گذشته اعلام شد هیات دولت مصوبه خود در زمینه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای پرمصرف را تغییر داده است اما هنوز شمارهگذاری این خودروها آغاز نشده است.
به گزارش ایسنا، هیات دولت حدود دو ماه پیش دستورالعمل جدیدی را برای شمارهگذاری خودروهای وارداتی و داخلی به ازای اسقاط خودروهای فرسوده مصوب کرد.
طبق این دستورالعمل خودروسازان داخلی موظف شدند از زمان اجرایی شدن این مصوبه برای شمارهگذاری خودروهای سواری با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.
این مصوبه در تاریخ ۲۴ مرداد ماه به سازمانها و دستگاههای مسوول از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغ و زمان اجرایی شدن آن نیز از ابتدای مهر ماه امسال تعیین شد.
به این ترتیب از ابتدای تیر ماه پلیس راهنمایی و رانندگی شمارهگذاری چند خودروی داخلی شامل تیگو ۵، آریزو ۵، امویام X۳۳، جک S۵، لیفان ۸۲۰، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S۷ و BYD S۶ را متوقف کرد و خواستار اسقاط خودروهای فرسوده به ازای شمارهگذاری این خودروها شد.
این اتفاق در حالی روی داد که پیش از آن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در اولین روز فعالیت خود در نامهای به معاون اول رییسجمهوری خواستار معافیت خودروسازان از عوارض تولید خودروهای پرمصرف شده بود.
در این میان ناهماهنگی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شد که از یک سو پلیس شمارهگذاری خودروهای پرمصرف داخلی را متوقف کرده و از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت و به تبعیت آن خودروسازان نیز به جای اجرای مصوبه جدید، به دنبال اصلاح آن باشند و سرانجام نیز هفته گذشته اعلام شد این مصوبه در هیات دولت اصلاح شده و خودروسازان از اسقاط خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای پرمصرف معاف شدهاند.
در این شرایط پیگیری صورت گرفته نشان میدهد علیرغم تغییر مصوبه دولت اما پلیس راهنمایی و رانندگی هنوز شمارهگذاری خودروهای پرمصرف را آغاز نکرده است و خریداران این خودروها نیز به دلیل عدم شمارهگذاری هنوز موفق به استفاده از خودروی خریداری شده خود نشدهاند.
سایپا با سهم 62درصدی، پیشتاز در عرصه صادرات خودرو سواری
به گزارش خبرخودرو ، سایپا با کسب سهم 62 درصد صادرات خودرو سواری در 6 ماه نخست سال96، کماکان مانند گذشته پیشتاز در عرصه صادرات خودرو کشور شد. بر اساس گزارش منتشر شده بر روی سایت گمرک، گروه خودرو سازی سایپا در 6 ماه اول سال96 توانست سهم 62 درصدی صادرات خودرو سواری به خارج از کشور را به خود اختصاص دهد و سایر شرکت های خودروساز در مدت مشابه تنها 38 درصد صادرات خودرو را به خود اختصاص داده اند.
بر اساس این گزارش، گروه خودروسازی سایپا همانند سال های گذشته که 8 دوره به عنوان صادر کننده نمونه و 2 دوره صادرکننده ممتاز معرفی شده بود، در 6 ماه نخست سال جاری نیز پیشتازی خود را در عرصه صادرات خودرو و قطعات منفصله به خارج از کشور با سهم 62 درصدی حفظ کرده است.
گفتنی است بیشترین آمار صادرات خودرو و قطعات منفصله به کشور عراق صورت گرفته است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.