بانک آینده، از نسخه جدید سامانه «همراهکارت» خود، رونمایی کرد.
در طراحی، تحلیل و پیاده سازی نسخه جدید از بستر مدیریت کانال برای اتصال همراهکارت به سیستم بانکداری متمرکز« CoreBanking» بانک آینده، بهره گیری شده است. علاوه برآن، خدمات سپرده شامل: گرفتن موجودی، اخذ صورت حساب، انتقال وجه، اطلاع از تسهیلات، تغییر رمز سپرده نیز به نسخه جدید همراهکارت اضافه شده است. از این پس، دریافت رمز سپرده از طریق شعبه، تلفنبانک و درخواست حضوری در پیشخوان مجازی، برای مشتریان امکانپذیر خواهد بود.
امکان پرداخت قبضهای جریمه راهنمایی و رانندگی نیز از دیگر قابلیتهای نسخه جدید سامانه همراهکارت بانک آینده است.
همراهکارت بانک آینده برای تلفنهای همراه و تبلتهایی با سیستم عامل اندروید، «iOS» و ویندوز فون، قابل بهرهبرداری است.
اطلاعیه بانک پارسیان برای پرداخت سپرده های 15 میلیون تومانی
بانک پارسیان طی اطلاعیه ای اعلام کرد: به آگاهی سپرده گذاران تعاونی اعتبار ثامن الحجج تا سقف 150 میلیون ریال ، می رساند که از روز پنجشنبه به تاریخ 12/13/ 94 می توانند با مراجعه به شعبه ذیربط تعاونی اعتبار ثامن الحجج و پس از دریافت گواهی مرتبط، با در دست داشتن اصل و تصویر کارت ملی ، شناسنامه و گواهی مذکور به یکی از شعب بانک پارسیان در سراسر کشور مراجعه کنند.
این بانک در اطلاعیه خود آورده است؛ تداوم مراجعه دارندگان سپرده های با مبالغ کمتر( موضوع اطلاعیه های پیشین بانک ) نیز همچنان ممکن است.
زمان های مراجعه به شعب بانک پارسیان در سراسر کشور تا اطلاع ثانوی به شرح ذیل اعلام می گردد:
* از شنبه تا چهارشنبه : از ساعت ۱۱ الی ۱۷ در کلیه شعب
* روزهای پنج شنبه : از ساعت ۱۲ الی ۱۶ در کلیه شعب
* روزهای جمعه : فقط در شعب شهرستان از ساعت ۸ الی ۱۲
در همین راستا در خصوص برنامه پرداخت سپرده های با مبالغ تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
همچنین سپرده گذاران محترم برای مشاهده سامانه پیگیری و ثبت اطلاعات سپرده های تعاونی اعتبار ثامن الحجج اینجا کلیک کنند.
اخبار مثبت بانک ملت درباره دریافت غرامت از اتحادیه اروپا
مجمع فوق العاده سه شنبه آینده بانک ملت لغو شد و مدیرعامل این بانک بورسی درباره دریافت غرامت از اتحادیه اروپا اخبار مثبتی داد.
در حالی مجمع فوق العاده سه شنبه آینده بانک ملت برای انتخاب هیات مدیره لغو شد که در پی صدور رای موافق دادگاه اروپا به نفع بانک ملت ، مدیرعامل این بانک بورسی درباره دریافت غرامت از اتحادیه اروپا اخبار مثبتی داد.
براساس این گزارش، دادگاه اروپا 29 بهمن با رد درخواست تجدید نظر شورای اروپا در مورد بانک ملت اعلام کرد داراییهای این بانک نباید در سال 2010 بلوکه میشد.
شورای اروپا که گروهی متشکل از 28 کشور اروپایی است، پولهای تعدادی از مراکز مالی ایرانی را از سال 2010 بلوکه کرده بود تا با فعالیتهای هستهای ایران مقابله کند.
برگزاری سمینار آموزشی رفتار سازمانی بانک قرض الحسنه مهر ایران
سمینار آموزشی رفتار سازمانی با حضور پدرام رییس هیات مدیره، مدیران امور و روسای ادارات مرکزی و جمعی از کارکنان شعب استان های تهران و البرز بانک قرض الحسنه مهر ایران برگزار شد. توکلی مدیر امور شعب استان ها، یونسی مشاور مدیرعامل و رییس اداره حوزه مدیریت، حیدری رییس اداره روابط عمومی و بازاریابی، اقدامی ریسس اداره سازمان و برنامه ریزی، صادقی رییس اداره توسعه سرمایه انسانی و مدیر شعب استان های تهران و البرز در این سمینار حضور داشتند.محسن پدرام رییس هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران در ابتدای این مراسم بیان داشت: بحث مدیریت رفتاری یا همان رفتار سازمانی مقوله پیچیده و ظریفی است که برای ما در بانک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با تاکید بر استفاده از پتانسیل های جوان بانک در سطوح بالاتر افزود: استفاده از نیروهای جوان بانک برای مسئولیت و ریاست شعب و دوایر ستادی از استراتژی های ابتدایی بانک بوده و خدا رو شکر که در این سال ها همکاران ما توانسته اند پاسخ مثبتی به این اعتماد بدهند.
رییس هیات مدیره بانک ادامه داد: در بررسی و ارزیابی عملکرد برخی از روسای شعب ما مشاهده شده که به اندازه یک مدیر با سابقه ۲۵ سال کار و تجربه، برای بانک کارایی و دست آورد داشته اند.
وی با اشاره به اهمیت و تاثیر کارکنان در توسعه و پیشرفت بانک اظهارداشت: ارتقای رفتار سازمانی بیشتر برای همگام سازی سایر همکاران و ارتقاء متوازن سازمان است.
پدرام اضافه کرد: اکثر بانک ها از نظر امکانات و مکانیزاسیون IT باهم برابر هستند، پس بانکی می تواند موفق باشد که از نیروی انسانی کارآمدتری بهره مند شود.
رییس هیات مدیره بانک ضمن اشاره به تحقق پرداخت تسهیلات مسکن کارکنان و تکمیل سرمایه بانک بیان داشت: بحث تسهیلات مسکن کارکنان و از آن مهمتر بحث تکمیل سرمایه بانک از اتفاقات حایز اهمیت سال جاری می باشد که جا دارد تا از زحمات مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک بابت پیگیری های انجام شده، تشکر کنم.
دراین مراسم حیدری رییس اداره روابط عمومی و بازاریابی به بیان اقدامات صورت گرفته در سال ۹۴ پرداخت و بیان داشت: همانطور که دوستان مستحضر هستند، به همت مدیرعامل محترم، رییس و اعضای محترم هیات مدیره و شما عزیزان کارهای مثبت زیادی در سال ۹۴ در بانک قرض الحسنه مهر ایران به انجام رسیده است.
وی افزود: در سال جاری با اقدامات انجام شده توانستیم تا خیلی پویا بانک قرض الحسنه مهر ایران را در میان سایر بانک ها و سیستم بانکی کشور تثبیت و معرفی نمائیم، که جای تبریک و خوشحالی دارد.
رییس اداره روابط عمومی و بازاریابی ادامه داد: همه همکاران خصوصا مدیرعامل محترم و اعضای محترم هیات مدیره تلاش کردند تا بعد از ۸ سال فضای پویایی در بانک ایجاد شود که تکمیل سرمایه بانک و اعطای تسهیلات مسکن کارکنان از اهم این فعالیت ها به شمار می آید.
وی تصریح کرد: تکمیل سرمایه بانک سبب می شود تا زیرساخت و استاندارد های لازم برای اخذ مجوزات ضروری جهت توسعه خدمات و امکانات را در نزد بانک مرکزی کسب کنیم.
حیدری در خصوص اهم اقدامات صورت گرفته اظهارداشت: تصویب نمودار سازمانی جدید، تهیه و ابلاغ سیاست های اعتباری بانک به واحد ها، ابلاغ آیین نامه رفتار حرفه ای کارکنان، بازنگری در ساختار سازمانی ادارات مرکزی از جمله کارهای مهم بود که با تلاش و همت همکاران به انجام رسید.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
پنجمین تغییر در پژوهشکده بیمه رقم خورد
با رفتن دقیقی اصل از معاونت پژوهشی پژوهشکده بیمه ، پنجمین تغییر در دوران ریاست هشت ماهه امیر صفری ، رییس پژوهشکده بیمه رقم خورد.
پس از انتصاب امیر صفری در مقام ریاست پژوهشکده بیمه و طی هشت ماه سکانداری وی تغییرات در این نهاد رقم خورد به طوریکه پس از رفتن دکتر حسین میر شجاعیان ، دکتر وحید ماجد ، دکتر مهدی حقیقی کفاش و دکتر ابراهیم عباسی نویت به خداحافظی دکتر دقیقی اصل ، معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه ، رسید. گفتنی است ، دقیقی پس از 16 سال فعالیت در پژوهشکده بیمه و فعالیت در مقام معاونت پژوهشی این نهاد از مقام خود خداحافظی کرده است. تغییرات انجام شده در پژوهشکده بیمه که در جایگاه اتاق فکر صنعت بیمه محسوب می شود در حالی است که پیش از این امیر صفری ،رئیس پژوهشکده بیمه از تکمیل مطالعات «طرح توسعه نظام بیمه ای کشور» در پژوهشکده بیمه مرکزی خبر داد. همچنین وی از تشکیل کارگروهی در پژوهشکده تحت عنوان کارگروه طرح تحول و توسعه نظام بیمه ای کشور که از سوی وزارت اقتصاد به بیمه مرکزی ابلاغ شد ، خبر داد. به گفته وی در واقع در قالب این مگاپروژه ها توسعه نظام بیمه ای کشور باید تدوین شودو توسط مراجع ذیصلاح اجرایی گردد که بر این اساس پژوهشکده بیمه کارگروهی را متشکل از تیم های کارشناسی تشکیل داده که مطالعات لازم انجام شود و بر اساس نتاج و گزارشات این مطالعات ، برنامه توسعه نظام بیمه ای کشور تدوین و به بیمه مرکزی جهت تصویب و ابلاغ پیشنهاد شود.
شرکت بیمه زندگی خاورمیانه مجوز عرضه سهام گرفت
عرضه سهام بیمه زندگی خاورمیانه موفق به اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادارشد. شرکت بیمه خاورمیانه که به صورت تخصصی در زمینه بیمه عمر فعالیت می کند، چندی پیش با گذراندن مراحل قانونی وارد پروسه کسب مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار جهت عرضه سهام شد و بنابر اطلاعیه ای که در سیستم کدال منتشر شد، مجور عرضه سهام این شرکت صادر شد. در این اطلاعیه آمده است که در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384 )، تقاضای پذیره نویسی و عرضه عمومی اوراق بهادار شرکت بیمۀ زندگی خاورمیانه (سهامی عام - در شرف تأسیس )، در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نشده و عرضۀ عمومی اوراق بهادار با مشخصات زیر و با رعایت قوانین ومقررات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع است. نوع سهام این شرکت عادی و بانام بوده و ارزش اسمی هر سهم یک هزار ریال است همچنین تعداد سهام قابل عرضه در پذیره نویسی 000 . 400 . 492 سهم بوده وتعداد کل سهام شرکت: 200 . 1 میلیون سهم است. بنابراین گزارش مبلغ قابل پرداخت توسط پذیره نویسان در پذیره نویسی هر سهم 500 ریال ( 50 درصد ارزش اسمی) خاطر نشان می سازد، شروع پذیره نویسی حداکثر تا شصت روز پس از تاریخ این مجوز امکان پذیر خواهد بود. همچنین عدم شروع پذیره نویسی در مهلت مقرر، موجب ابطال این مجوز گردیده و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید ازاین بنابراین گزارش مطابق مادة 21 قانون بازار اوراق بهادار، ثبت اوراق بهادار نزد سازمان، به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات قانونی و مصوبات سازمان و شفافیت اطلاعاتی بوده و به منزلۀ تأیید مزایا، تضمین سودآوری و یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت یا طرح مرتبط با اوراق بهادار، توسط سازمان نیست.
بیمه نوین تندیس نقره ای دریافت کرد
بیمه نوین به عنوان نخستین شرکت بیمه ای دارنده جایزه حمایت از حقوق مصرف کننده، باری دیگر تندیس همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کننده را از آن خود کرد
همزمان با پانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، بیمه نوین سومین تندیس نقره ای این همایش را دریافت کرد. این جایزه را مهدی شمسایی ظفرقندی؛ مدیر روابط عمومی بیمه نوین به نمایندگی از مدیرعامل شرکت از محمد رضا نعمت زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت دریافت کرد. شرکت بیمه نوین با تکیه بر اصل حمایت از حقوق مشتریان و ارائه خدمات مطلوب، از سال 1387 به عنوان نخستین شرکت بیمه ای برای حضور در این همایش ملی در راستای رقابت پذیری سازنده و ارائه خدمات با کیفیت پیشگام شد و در سال 94 نیز هشتمین جایزه خود را از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دریافت کرد. گفتنی است در این دوره همایش از بین 605 واحد متقاضی تنها 108 شرکت براساس پایش ها و بررسی های صورت گرفته موفق به دریافت جوایز این همایش شدند. پانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در روز نهم اسفند با حضور محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، حجت الاسلام ابوترابی فرد؛ نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد و با حضور صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد
فروش اینترنتی بیمه و تاثیرات آن بر بازار بیمه
مشکل امروز بازار بیمه ما فروش بیمه نامه نیست ,نحوه بد خسارت پرداخت کردن و نارضایتی بیمه گذاران از رفتار شرکت های بیمه در زمان خسارت است . تکنولوژی تاثیر خود را به مرور زمان بر تمامی ابعاد زندگی خواهد گذارد .مسلم است در اینده بخشی از خرید بیمه نامه های مورد نیاز بیمه گذاران از طریق اینترنت خریداری خواهد شد و بدین صورت فروش مستقیم شرکت های بیمه بیشتر می شود. اما نکته اینست که هر از چند گاهی از اینگونه خبر ها از سوی شرکت های بیمه منتشر می شود و بیشتر از اینکه اعلام شروع یک روش جدید بازاریابی باشد یک تبلیغ و مطرح شدن است .سالیان سال است که رابطه بین شرکت های بیمه با بیمه گذاران پس از صدور بیمه نامه قطع شده و هیچگونه رابطه عاطفی بین این دو سوی بازار وجود ندارد .اگر این رابطه کوتاه در زمان فروش بیمه نامه هم قطع شود که بطور کلی دیگر اصل وفاداری و ماندگاری بیمه گذاران را باید فراموش کرد . نکته با اهمیتی که نباید فراموش کنیم این است که خدمات بیمه ,صدور بیمه با سایر خدماتی که به صورت اینترنتی بدون بروز هیچ مشکلی می توانند به فروش خدمات خود بپردازند تفاوت اساسی دارد . مثلا فروش بیلیط هواپیما در پروازهای داخلی امری عادی شده ,این نوع خدمت چون ارزان و در فاصله بین خرید تا اتمام استفاده از ان کوتاه مدت است, ضوابط و عرف استفاده از ان خدمات در جامعه مشخص و برای همه یکسان است .اما در خدمات بیمه ,به غیر از بیمه نامه مسولیت شخص ثالث خودرو که ضوابط و مقررات ان از سوی مجلس شورای اسلامی و ایین نامه اجرایی ان برای همه شرکت های بیمه و بیمه گذاران مشخص و یکسان است و امکان عرضه اینترنتی ان وجود دارد مابقی رشته های بیمه ای بعلت تفاوت در شرایط و ریسک های بیمه گذاران و نیاز به ارزیابی ریسک ها و نیز مذاکره با یکدیگر برای تعیین کلوزهای مورد تقاضا ضرورت صدور بیمه نامه ها از طریق حضوری را اجتناب ناپذیر می نماید .
پس بدین ترتیب فروش غیر حضوری بیمه نامه امروز یک تهدید شاید تلقی شود اما واقعیت اینست که مشکل امروز شرکت های بیمه عدم ارتباط منطقی و خدمات دهی مناسب در زمان خسارت است .
امروزکه بیمه گذاران بیمه نامه های خود را حضوری و حتی در دو سه مرحله مراجعه به شعب ,نمایندگی ها و کارگزاری ها خریداری می کنند در زمان حادثه و پی گیری دریافت خسارت کاملا تنها و فاقد برخورداری از حمایت فروشنده بیمه نامه و معمولا در حال چالش با واحد خسارت شرکت بیمه هستند ,تصور اینکه بیمه نامه را از اینترنت خریداری کنند و در زمان بروز خسارت این کوچکترین فرصت راهنمایی و مشورت را از دست بدهند .
q
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی به ۱۸/۵ درصد، گفت: ۳ بانک بد داریم که نرخهای بازار را تخریب میکنند و بانک مرکزی این بانکهای بد را از بانکهای خوب تفکیک و با آنها برخورد میکند.
ولیالله سیف در پنجمین همایش سیاستهای پولی و چالشهای بانکداری و تولید اظهارداشت: در بازار ارز سابقه خیلی خوبی داریم به طوریکه نشان میدهد کنترل غیر منطقی قیمت و اصرار بر نرخ ارز در سطحی معین با تزریق ارز در سالهای 91 تا 90 نتوانست ارز را ثابت نگه دارد.
وی افزود: بانک مرکزی ارز زیادی در آن دوره به بازار تزریق کرد تا خرید دلار را در سطح 1200 تومان نگه دارد اما اگر در همان زمان میپذیرفتیم که نرخ واقعی ارز بالاتر از این رقم است، با شوک مواجه نمیشدیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نتیجه سیاستهای پولی بانک مرکزی و دولت منجر به کنترل استقراض دولت از بانک مرکزی شد، گفت: به همین دلیل تورم از 40 درصد هماکنون به 12/6 درصد رسیده و نوسانات نرخ ارز به شدت کاهش یافته است. رئیس کل بانک مرکزی کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی از 29 درصد به زیر 20 درصد اشاره کرد و گفت: روند کاهشی نرخ سود در بازار بین بانکی ادامه دارد به طوری که هماکنون متوسط نرخ سود در این بازار 18/5 درصد است و تلاش میکنیم تا سطح تورم کاهش یابد.سیف تصریح کرد: البته بانکهای بد را از بانکهای خوب تفکیک کردهایم زیرا 3-2 بانک بد داریم که نرخها را تخریب میکنند.
وی با اشاره به شوک نفتی و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشور اظهار داشت: در یک ارزیابی میتوان نتیجه گرفت که از ظرفیت سیاستهای پولی تا حد امکان استفاده شده و با توجه به اثرات آن در اقتصاد باید با احتیاط بیشتری برای استفاده از سیاستهای پولی در جهت کمک به رشد اقتصادی استفاده کرد.سیف گفت: بنابراین سیاستهای مالی در این جهت باید به کار گرفته شود چرا که بودجه دولت اتکای بالایی به درآمدهای نفتی دارد و هر وقت میزان درآمدها خوب بوده بودجه عمرانی انبساط داشته است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگیهای سیاستهای مالی، تامین مالی مستقیم و غیر مستقیم کسری بودجه از بانکها است اما تاکنون از ظرفیتهای بازار بدهی استفاده نشده است.وی با بیان اینکه ایران در نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی رتبه 127 دنیا را دارد، گفت: نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی 25 درصد است که یکی از ریشههای ایجاد بدهی، تأمین مالی از طریق سیستم بانکی است.وی با بیان اینکه باید از ابزار بازار بدهی برای رفع تنگنای مالی استفاده کرد، گفت: اوراق مشارکت بازخرید شده توسط بانکها، وضعیت نامناسب بازار املاک و مستغلات، بنگاهداری بانکها به دلایل مختلف، مطالبات معوق موجب انجماد حدود 50 درصد منابع بانکها شده است.رئیس کل بانک مرکزی یکی از مهمترین بسترهای ایجاد تنگناهای مالی را بدهی بخشهای دولتی به بانکها عنوان کرد و گفت: انتشار اوراق بدهی میتواند گام مناسبی برای بازپرداخت بدهی دولت به بانکها و رفع تنگنای مالی باشد.وی ادامه داد: بانک مرکزی تاکنون بانک مرکزی نمیتوانست از ابزار عملیات بازار باز استفاده کند اما با انتشار اوراق بدهی زمینه اجرای سیاست عملیات بازار باز فراهم میشود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
قائم مقام بانک مرکزی از افت رشد اقتصادی در فصل چهارم سال۹۳ و بروز برخی شواهد مبنی بر تداوم این وضعیت در سال جاری خبر داد و گفت: نقدینگی در سال ۹۲، ۲۵/۹ درصد، در سال ۹۳ به میزان ۲۲/۳ درصد و در دوازدهماهه منتهی به دیماه امسال، ۲۷/۲ درصد رشد کرده است.
اکبر کمیجانی در پنجمین همایش «سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید» در موسسه عالی آموزش بانکداری، تمرکز سیاست های بانک مرکزی را بر مهار تورم اعلام کرد و گفت: محور سیاستهای پولی بانک مرکزی، مهار سه متغیر کلیدی اقتصاد کلان شامل کنترل نرخ تورم، ثبات نسبی در بازار ارز و اصلاح نرخ سود بانکی است و سیاستگذار پولی ضمن توجه به رشد اقتصادی در اجرای سیاستهای اعتباری، پولی و ارزی، مهار تورم را اولویت اصلی قرار داده است.
قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به ارتباط سه گانه میان سه متغیر کلیدی نرخ ارز، نرخ تورم و نرخ سود بانکی در اقتصاد و آثار متقابل متغیرهای مذکور و تلاش سیاستگذار پولی برای ایجاد محیط امن سرمایه گذاری، خاطرنشان کرد: براساس مبانی نظری، نرخ تورم بر نرخ ارز اثر گذاشته و نیز نرخ سود بانکی از نرخ تورم اثر میپذیرد لذا کنترل نرخ تورم و مدیریت انتظارات تورمی از طریق ایجاد ثبات در بازار ارز در اولویت اصلی مقام پولی قرار گرفت تا بتواند در میان مدت تناسب مطلوب را میان این سه متغیر کلیدی در اقتصاد کشور برقرار سازد. با مهار شدن بیثباتی و تورم، فعالیتهای اقتصادی افزایش یافته و محیط امن برای سرمایهگذاری فراهم میشود.
کمیجانی ضمن اظهار امیدواری برای رسیدن به تورم تک رقمی در آینده نزدیک، تصریح کرد: در پی رویکرد منضبطانه در سیاستهای پولی و مالی و بهبود قابل ملاحظه انتظارات تورمی در دولت یازدهم، نرخ تورم بهطور قابل ملاحظه و در مسیری مستمر از 40/4 درصد در مهر ماه سال 1392 به 12/6 درصد در بهمنماه سال 1394 کاهش یافت. علاوه بر این، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از 45/1 درصد در خرداد سال 1392 به 8/9 درصد در بهمنماه سال 1394 کاهش یافته که مؤید مناسب بودن سیاستهای اتخاذ شده در خصوص متغیرهای میانی تعیین کننده نرخ تورم میباشد و حصول نرخ تورم تکرقمی را در محدوده قابل دسترسی قرار داده است.
وی با بیان اینکه سیاستهای پولی و اعتباری بانک مرکزی تنها مهار تورم را هدف قرار نداده و در کنار آن، به رشد اقتصادی نیز توجه منطقی داشته است، گفت: گواه این امر متغیر رشد نقدینگی است. نقدینگی در سال 1392، 25/9 درصد، در سال 1393 به میزان 22/3 درصد، در دوازدهماهه منتهی به دیماه سال 1394، 27/2 درصد رشد کرده است. ضمن آنکه برمبنای مبانی نظری میبایست ارتباط منطقی میان نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد اقتصادی برقرار باشد، در غیر این صورت رشد بالای نقدینگی منجر به نرخ تورم بالا میشود.عضو هیات عامل بانک مرکزی رویکرد اصلی سیاستهای اعتباری بانک مرکزی در طول 2 سال گذشته را تمرکز بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و بهره برداری از ظرفیتهای خالی اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: حجم تسهیلات پرداختی در 10 ماهه سال 1394 به 2984/2 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با رقم مشابه سال قبل به میزان 10/4 درصد رشد داشت. همچنین، سهم سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در دهماهه نخست سال جاری معادل 62/6 درصد بوده است. کمیجانی درخصوص چسبندگی نرخ های سود بانکی و اصلاح صورت گرفته برای این نرخ، گفت: با کاهش قابل ملاحظه نرخ تورم، تلاش بر این است که نرخ سود نیز به سطوح منطقی کاهش یابد، اما افت رشد اقتصادی در فصل چهارم سال 1393 و بروز برخی شواهد مبنی بر تداوم این وضعیت در سال جاری و نیز تشدید مشکل تنگنای اعتباری شبکه بانکی که خود را به صورت چسبندگی نرخهای سود بانکی نشان داده است. بااین حال، جهتگیری بانک مرکزی در زمینه اصلاح سیاستهای پولی در طول سال جاری بر کاهش غیردستوری و تدریجی نرخ سود بانکی متمرکز است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: سوئیفت ۳ هفته پس از اجرای برجام برقرار شد و همان روز اول اجرایی شدن برجام به روش سنتی و بدون سوئیفت ۱۴ السی باز کردیم.
علیاشرف افخمی در آخرین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در سال 94 در پاسخ به انتقاد برخی که گفته میشود باز شدن ال سی و سوئیفت پس از برجام، نمادین بوده و در عمل اتفاقی نیفتاده است، اظهار داشت: ما در روز اول اجرایی شدن برجام بدون سوئیفت 14 ال سی باز کردیم و حدود سه هفته طول کشید تا سوئیفت برقرار شود. وی اضافه کرد: همان روز اول اجرای برجام گفتند چطور ال سی باز کردید؟ چطور در روز یکشنبه ال سی باز کردید، در حالی که این کار به شنبه یا یکشنبه بودن ربطی ندارد، مانند پیامکی که بگوییم چون شب است نمیتوان ارسال کرد. ما ال سی باز کردیم و عملیاتی هم شده است.مدیرعامل بانک صنعت و معدن تصریح کرد: اکنون سوئیفت باز شده است و ال سی با سوئیفت هم باز کردیم، تأییدیه گرفتیم و مشتری هم مشخص است.دولت در روز اجرایی شدن برجام اعلام کرد که امروز هزار ال سی باز شده است که با انتقاد کارشناسان اقتصادی مواجه شد که میگفتند، چطور ممکن است در یک روز و با برقرار نشدن سوئیفت این تعداد ال سی آن هم در روز یکشنبه که بانکهای دنیا تعطیل است باز شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«هشت سال دوری از مراودات بینالمللی؛ میدان داده شدن به بانکهای کوچک خارجی برای مذاکره با بانک مرکزی ایران و در نهایت متوسل شدن به راههای غیرمستقیم و پرهزینه برای دور زدن تحریمها». این توصیفی از حال و هوای بانکهای ایران طی هشت سال گذشته است. هشت سال کابوسواری که با اجرای برجام و رهایی بانکها از تحریم رو به فراموشی است.
شبکه بانکی ایران از سال 1386 تا دی ماه 1394 تا حد قابل توجهی از مراودات بین المللی حذف و وارد تحریمی شد که تبعات آن برای مجموعه بانکها و به ویژه بانک مرکزی قابل کتمان نیست. حذف روابط کارگزاری، قطع اتصال به شبکه سوئیفت، توقف گشایش اعتبار اسنادی(LC)، بالا رفتن هزینه مبادلات، افزایش بهای تمام شده پول، بلوکه شدن حجم بالایی از منابع ارزی، توقف فعالیت بانکهای ایرانی در خارج از کشور و عدم گسترش روابط بانکی از جمله بن بست های بانکهای ایرانی درحوزه بین المللی در طول سالهای اعمال تحریم ها بود.
به گفته مقامات بانک مرکزی، تحریم این بانک یک استثنا بود، چرا که در طول تاریخ حتی یک مورد مشابه آن هم نمی توان پیدا کرد. بانک مرکزی در این شرایط بسیار ساده از ظرفیت های قانونی و بین المللی خود محروم شد. به طوری که کارگزاران حاضر به خدماتدهی بانکهای ایرانی نبودند، زیرا به محض ارائه سرویس، جریمه بسیار سنگینی بر آنها اعمال می شد که به تبع این محدودیت ها نه تنها بانکهای داخلی بلکه تجار و فعالان اقتصادی و به دنبال آن مجموعه بزرگی از جامعه تحت تاثیر شرایط ویژه بانکی قرار گرفتند. اما با شروع مذاکرات هسته ای در بیش از دو سال گذشته، امید برای باز شدن فضای شبکه بانکی در روابط خارجی بازتر شد و آزاد سازی تدریجی دارایی های بلوکه شده آغاز گشایش های بانکی در نتیجه مذاکرات هستهای بین ایران و گروه 1+5 بود که در ادامه و با نهایی شدن مذاکرات و به دنبال آن اجرایی شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)در 26 دی ماه امسال به طور کلی فضای شبکه بانکی تغییر کرد. این در حالی است که با اجرایی شدن برجام تمام تحریمهای مالی از جانب اتحادیه اروپا لغو و دسترسی به منابع ارزی ایران در تمام کشورها و امکان نقل و انتقال آنها میسر می شود. تمام منابع مالی و اقتصادی متعلق به اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها از جمله بانک ها و موسسات مالی ایرانی، بانک مرکزی و افرادی که از لیستهای تحریم خارج شدهاند، آزاد و در اختیار ایران قرار می گیرد.مشارکت و روابط کارگزاری بانکی فیمابین بانکهای ایرانی و خارجی گسترش می یابد و فعالیتهای متعارف بانکی همچون گشایش اعتبار اسنادی و صدور ضمانتنامه بانکی انجام می شود. همچنین شعب بانکی، شرکت های تابعه یا دفاتر نمایندگی بانکهای ایرانی در خارج از کشور امکان افتتاح خواهند داشت و بانکهای خارجی در منطقه اصلی و مناطق آزاد ایران نیز متقابلا مجاز به این نوع فعالیتها می شوند.
بر این اساس تمام خدمات مرتبط امور مالی و بانکی شامل کمکهای فنی، آموزشی، بیمه، بیمه اتکایی، حملونقل، واسطهگری و هرگونه خدماتی که به طور متعارف برای انجام این فعالیتها لازم است، برای نظام بانکی مهیا می شود. همچنین تحریمهای مرتبط با طلا و دیگر فلزات گرانبها و خدمات مرتبط با آنها لغو شد.
اتصال به شبکه سوئیف و به دنبال آن مهیا شدن شرایط برای گشایش اعتبار اسنادی نیز از تحولات مهم ایجاد شده در شبکه بانکی در دوره پسا تحریم بود که به مرور در بین بانکهای ایرانی اجرایی شد.
همچنین باید به دستاوردهای نظام بانکی از لغو تحریمها به آزادسازی حدود 32 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده کشورمان که در طول دوران تحریم در دسترس قرار نداشت، اشاره کرد. این در حالی است در دوران مذاکرات هسته ای نیز حدود 13/3 میلیارد دلار در سه مرحله و در مبالغ 4/2، 4/9، 2/8 میلیارد دلار و در مجموع 11/9 میلیارد دلار دریافت شد. بعد از آن دو قسط 700 میلیون دلاری به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد. از سویی دیگر این مجوز نیز ایجاد شد که ایران بدون محدودیت در قالب مباحث بشردوستانه کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی و غذایی وارد کند که رقم بزرگی نیز در این باره صرف شد.
اما از موارد قابل اهمیت که در جریان مذاکرات هسته ای برای شبکه بانکی حاصل و با لغو تحریم ها گسترش یافت، مذاکرات و رفت و آمدهای هیات های بانکهای خارجی است؛ به گونه ای که به ویژه در یک سال گذشته هیات هایی از بانکهای مختلف و بزرگ خارجی از جمله آلمان، فرانسه، ژاپن، ایتالیای، اتریش، سوییس، کره و الجزایر با هیات ایرانی مذاکره کردند و طی آن تفاهمنامه ها و توافقاتی بین طرفین به امضا رسید که از اهم آن میتوان به تفاهم نامه افزایش سقف اعتباری بیمه ساچه تا بیش از 6 میلیارد یورو و ایجاد بانک مشترک اشاره کرد.
آنطور که یعقوبی - مدیر اداره بین الملل بانک مرکزی- درباره استقبال خارجی ها از گسترش روابط با بانکهای ایرانی توضیح داده است، به هر حال اختتام پرونده pmd سرعت و شتاب قابل توجهی در مذاکرات با بانکهای خارجی ایجاد کرد، چرا که طرف های مذاکره کننده دیگر بیمهای گذشته را نداشته و با اطمینان خاطر بیشتری وارد مبادله می شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.