شماره: 1676 / ۱۴۰۰ سي و يکم خرداد
تعداد بازدید : 0
اخبار
تهران وارد وضعیت نارنجی مصرف آب شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: به دلیل سالی کم بارش و مصرف خارج از الگوی 50 درصد تهرانی ها، وضعیت استان نارنجی است و تا به این لحظه وارد قسمت قرمز نشدیم و اگر میزان مصرف افزایش یابد، در اولین اقدام آب مشترکان پرمصرف را قطع خواهیم کرد.
محمدرضا بختیاری گفت: 50 درصد مردم تهران کمتر از حد نرمال که 14 مترمکعب است، آب مصرف می کنند.
وی همچنین گفت: 30 درصد تهرانی ها کمی بیش از الگوی مصرف آب استفاده می کنند و 20 درصد نیز مشترکان پرمصرف هستند.
بختیاری افزود: نسبت به کل جمعیت 5 درصد از تهرانی ها، چندین برابر الگوی مصرف، آب شرب استفاده می کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: تنها بر اساس مصوبه شورای تامین اقدام به قطع آب مشترکان پرمصرف خواهیم کرد اما درحال حاضر به آن نقطه نرسیدیم.
وی با اشاره به اینکه تنها 2 درصد تهرانی ها مشمول طرح آب امید هستند، گفت: بر اساس این طرح قرار بود افرادی که یک سوم حد متوسط و یا کمتر مصرف آب دارند، مشمول این طرح شوند، در تهران 2 درصد مشترکان مشمول این طرح شده اند که رقم بالایی نیست.
بختیاری اضافه کرد: به استناد مصوبه هیات وزیران، الگوی مصرف معادل حداکثر 150 لیتر آب روزانه به ازای هر نفر است. همچنین بر اساس استانداردهای بینالمللی، نیاز پایه بهداشتی و شُرب هر فرد معادل 50 لیتر آب در شبانهروز است.
وی به رنگ بندی شرایط آبی در این استان اشاره کرد و گفت: سه آیتم سبز، نارنجی و قرمز را برای تهران تعریف کردیم که سال گذشته به دلیل وضعیت مناسب بارشها در قسمت سبز قرار داشتیم و وضعیت ذخایر سدها خوب بود.
برقراری ارتباط مخابراتی
مرکز انتقال نفت گوره - جاسک
رئیس انتقال و دیتای شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه خلیجفارس از برقراری ارتباط مخابراتی صوت و تصویر بین مراکز انتقال در مرکز انتقال نفت گوره به جاسک خبر داد.
به گزارش خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه فارس، مرتضی صالحی در این باره گفت: ارتباط مخابراتی مرکز انتقال نفت گوره و تلمبهخانه شماره 1، 2 و 3 پروژه راهردی گوره به جاسک با مرکز منطقه فارس و اتصال آن به خط ارتباطی اختصاصی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به همت همکاران مخابرات منطقه فارس برقرار شد.
وی افزود: با توجه به اینکه برای انتقال ایمن و مطمئن نفت و فرآوردههای نفتی لزوم وجود ارتباط مخابراتی دوسویه پایدار و مطمئن صنعتی، میان مراکز انتقال امری ضروری و اجتنابناپذیر است، به همین دلیل مسئولیت طراحی و برقراری لینک مخابراتی مراکز انتقال نفت PS2 ،PS2 و PS3 این پروژه بزرگ و راهبردی انتقال نفت گوره به جاسک به مخابرات منطقه فارس محول شد.
رئیس انتقال و دیتای شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه خلیجفارس تأکید کرد: با بازدید معاونت مخابرات مناطق فارس و خلیجفارس از محل و بررسی تمامی جوانب، طرح و انجام جلسات کارشناسی دو طرح موقت (با استفاده از لینک مخابراتی اختصاصی شرکت و استفاده از امکانات شرکتهای مخابراتی ثالث) و طرح دائم (با استفاده از لینک مخابراتی اختصاصی شرکت) به ستاد پیشنهاد شد.
صالحی تصریح کرد: با توجه به زمانبر بودن طرح دائم و زمان اندک باقیمانده تا افتتاح پروژه، مقرر شد به موازات اجرای طرح موقت، مراحل اجرای طرح دائم نیز در دستور کار قرار گیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
چرا ایدههای اردکانیان برای مدیریت مصرف ناکام ماند؟
تعداد بازدید : 1
رشد 4 درصدی اوج بار برق در سال پایانی دولت
رشد اوج بار سال 1400 نسبت به سال گذشته تا قبل از ورود به فصل گرم، 3.7 درصد افزایش داشته و این مسأله میتواند شکست سیاستهای مدیریت مصرف مدنظر رضا اردکانیان به حساب آید.
یکی از تکراریترین عبارات نقل شده از سوی رضا اردکانیان، وزیر نیرو در طول 4 سال گذشته، عبارت «مدیریت مصرف» است.
این تکرار قابل توجه و تاکید بر مدیریت مصرف به طور تصادفی از سوی وزیر نیرو نقل نمیشد، بلکه بیان کننده رویکرد وزارت نیروی تحت مدیریت اردکانیان بود.
برای آشنایی با رویکرد وزیر نیرو در طول دوران تصدی مقام وزارت نیرو ابتدا باید به این مسئله توجه کنیم که اساسا مدیریت مصرف چه تعریفی دارد.
بر همین اساس، مدیریت مصرف به مجموعهای از روشها و راهبردها اطلاق میشود که به منظور بهینهسازی مصرف انرژی به کار گرفته می شود.
قسمت عمده فرآیندهای مدیریت مصرف مرتبط با مدیریت مصرف انرژی الکتریکی است. مدیریت مصرف برق شامل مجموعهای از فعالیتهای بهمپیوسته بین صنعت برق و مشترکین آن به منظور تعدیل بار مصرفی مشترک است تا بتوان با کارایی بیشتر و هزینه کمتر به مطلوبیت یکسانی در زمینه مصرف دست یافت. بدین ترتیب هم عرضه کننده و هم مصرف کننده برق به سود بیشتری در این زمینه دست خواهند یافت.
با توجه به بالا بودن سرانه مصرف انرژی در کشور ما اتکا به سیاستهای مدیریت مصرف خصوصا در صنعت برق میتواند رویکرد صحیحی تلقی شود و نتایج قابل توجهی را از خود برجای بگذارد.
در همین راستا یکی از موفقیتهای صنعت برق که وزارت نیرو علت آن را توجه به مسئله مدیریت مصرف و پیگیری سیاستهای مرتبط با این مسئله به حساب میآورد، مسئله رشد اوج بار است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت نیرو، رشد اوجبار در بین سالهای 97 نسبت به سال 98 و همچنین رشد اوج بار سال 99 نسبت به سال 98 در حدود 1 درصد برآورد شده است. به عبارت دیگر حداکثر برق مصرفی در واحد زمان در 2 سال متوالی در حدود 1 درصد برآورد شده است. این در حالیست که متوسط رشد اوج بار در سالهای قبل بین 3 تا 5 درصد متغیر بوده است.
در همین راستا رضا اردکانیان در مصاحبهای با دستاورد تلقی کردن کنترل اوج بار در 2 سال متوالی گفت:« در سال 98 رشد اوج بار به 1 درصد کاهش یافت و سال 99 هم 1 درصد بود و انشاالله بتوانیم سال 1400 هم در حد 1 درصد نگهداریم و خیالم راحت است که دیگر میخکوبی میشود که افزایش اوج بار تابستان نباید بیش از 1 درصد باشد و خاموشی هم نباید بدهیم.»
وزیر نیرو کنترل اوج بار در سال 1400 را بسیار مهم تلقی کرده و از این مسئله به عنوان میخکوبی یک سیاست در کشور یاد کرد اما با وجود اینکه هنوز به گرمترین بازه زمانی سال در سال 1400 نرسیدهایم، شاخص اوج بار از 60 هزار مگاوات عبور کرد و ساعت 12:47 روز 26 خردادماه به رقم 60 هزار و 464 مگاوات رسید.
این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که اوج بار سال 1399 در تاریخ 31 تیرماه همان سال و در ساعت 21 با ثبت میزان مصرف 58 هزار و 254 مگاوات به بیشترین حد خود رسیده بود.
به عبارت دیگر بر خلاف 2 سال اخیر که اوج بار در حد 1 درصد رشد میکرد، تا پیش از ورود به فصل گرم، در سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد رشد اوج بار 3.7 درصدی بودیم.
در شرایطی که اردکانیان، کنترل اوج بار در سال 1400 را میخکوبی سیاستهای مدیریت مصرف تلقی میکرد، به نظر میرسد، رشد 3.7 درصدی اوج بار میتواند یک ناکامی در این زمینه تلقی شود.
*چرا رویکرد مدیریت مصرف منجر به مدیریت مصرف واقعی نشد؟
شکست سیاست مدیریت مصرف در ایران نمیتواند خبر مثبتی برای فعالین حوزه انرژی کشور به حساب بیاید اما بررسی دلایل این مسئله باید مدنظر قرار گرفته و آسیبشناسی از این موضوع برای بهبود سیاستها در سالهای پیش رو مد نظر قرار گیرد.
بر اساس تجربیات جهانی ثبت شده از اعمال سیاستهای مدیریت مصرف، این رویکرد در قالب 2 شیوه رویکرد تعرفهگذاری و رویکرد سازوکاری در کشورهای مختلف پیگیری میشود اما بیشتر کشورهایی که سرانه مصرف برق قابل قبولی دارند، از هر 2 شیوه به صورت همزمان بهره میگیرند.
در همین خصوص باید گفت، رویکرد تعرفهگذاری مدیریت مصرف، ضمن واقعی کردن قیمت برق، میزان هزینه برق در بازههای پر مصرفی را به اندازهای افزایش میدهد تا مصرف بیرویه انرژی برای هیچ خانواری به خصوص در بخش خانگی صرفه اقتصادی نداشته باشد.
از سوی دیگر رویکرد سازوکاری به شیوهای از مدیریت مصرف اطلاق میشود که صرفا قصد کاهش اوج بار را داشته و در قالب قراردادهایی بین دولت و مشترکان زمینه بهبود مصرف را مهیا میکند.
با مطالعه رویکرد مدیریت مصرف پیگیری شده در طول فعالیت رضا اردکانیان به این مسئله پی میبریم که وی تنها شیوه سازوکاری مدیریت مصرف را پیگیری کرده و به مسئله تعرفهگذاری صحیح انرژی به این معنا که هزینه مصرف بی رویه برق برای مشترکان پر مصرف را اعمال کند، توجه نداشته است.
به عبارت دیگر همه برنامههای مدیریت مصرف وزارت نیرو در قالب قراردادهایی با مشترکان بخش صنعت و کشاورزی است که زمینه جابهجایی میزان مصرف آنها در قالب مشوقهایی را فراهم میآورده و با وجود اینکه بیشتر از 30 درصد مصرف برق کشور در حوزه خانگی انجام شده و مشترکان پر مصرف بخش خانگی نیز 7 برابر کم مصرفها برق مصرف میکنند، هیچ سیاست تعرفهگذاری برای مدیریت این بخش از برق کشور اعمال نشده است.
البته طرح برق امید، زمینه افزایش 10 درصدی تعرفه برق پر مصرفها پس از 6 ماه از آغاز اجرای طرح را به وجود آورد اما اختلاف قیمت فروش برق با وجود افزایش 10 درصدی و قیمت تمام شده به حدی است که تاثیری بر مصرف بی رویه مشترکان پر مصرف عمدتا ثروتمند ندارد.
از سوی دیگر اعمال سیاستهای مدیریت مصرف در قالب قراردادهایی با بخش صنعت و کشاورزی به سبب اینکه در دامنه وسیعی از سال هم در فصل تابستان و هم در فصل زمستان اعمال میشد، زمینه نارضایتی گستردهای در مشترکان ایجاد کرده و عملا این توافقهای برای مدیریت مصرف تنها با خواست بخش دولتی ایجاد میشد.
در همین راستا، سیما غفاری، کارشناس انرژی در جمعبندی دلایل شکست سیاست مدیریت مصرف پیاده شده توسط وزارت نیروی تحت مدیریت اردکانیان، مسئله بیتوجهی به تعرفهگذاری صحیح برق و همچنین طولانی شدن بازه قراردادهای مدیریت مصرف با مشترکان کشاورزی و صنعتی را جزء دلایل اصلی بیان کرده بود.
طبیعی است که اعمال سیاستهای مدیریت مصرف میتواند زمینه کاهش سرانه مصرف انرژی به ازای هر نفر در کشور را مهیا کرده و کشور را به سمت اجرای سیاستهای بالادستی در حوزه اصلاح الگوی مصرف سوق دهد اما به نظر میرسد، رویکرد مد نظر وزارت نیرو نتوانسته زمینه مدیریت مصرف پایدار در کشور را فراهم کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
در صفحات دیگر
زنگنه:درآمد نفتی ایران بیش از 100 میلیارد دلار کاهش یافت
وزیر نفت در گزارش عملکرد فروش نفت طی دوران تشدید تحریم و جنگ اقتصادی اعلام کرد که در سه سال جنگ اقتصادی، درآمد نفتی کشور بیش از 100 میلیارد دلار کاهش یافت.
دکتر حسن روحانی، دیروز (یکشنبه، 30 خردادماه) در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ضمن آرزوی موفقیت برای رئیسجمهوری منتخب، از ستاد اقتصادی دولت خواست گزارشهای لازم از وضع اقتصادی کشور و اقدامهای انجامشده را به رئیسجمهوری منتخب ارائه کنند.
وی با تأکید بر اینکه اولویت دولت، تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو برای افزایش رفاه عمومی و حمایت از اقشار آسیبپذیر جامعه بوده است، افزود: همه تلاش دولت بر آن بوده است که با مقاومت در برابر تحریم 100 درصدی دشمنان ایران، درآمد ارزی لازم برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری و حفظ و ارتقای تولید کشور را فراهم کند.
رئیسجمهوری تصریح کرد: کارنامه موفقیت دولت در این نبرد نابرابر با تحریمکنندگان قابل ملاحظه است، همسو با این روند، کنترل نوسانهای بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی و نرخ تورم در کشور و همچنین ایجاد رفاه نسبی در جامعه از مهمترین اهداف دولت بوده است.
در ابتدای این نشست، بیژن زنگنه، وزیر نفت گزارشی از عملکرد فروش نفت در دوران تشدید تحریم و جنگ اقتصادی ارائه کرد.
براساس این گزارش از سال 97 با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و آغاز جنگ اقتصادی ترامپ علیه ملت ایران، با اعمال سیاست ارعاب و تهدید دولت آمریکا مشتریان نفتی کشورمان، تقاضای خود را کاهش دادند و این کاهش درآمد، بر همه بخشها از جمله بودجه دولت تأثیر گذاشت.
در سال 99 نیز افزون بر تحریمهای آمریکا و شرایط خاص پاندمی کرونا، پایین آمدن قیمت نفت، کاهش درآمد دولت را تشدید کرد، بهنحوی که در مجموع در سه سال جنگ اقتصادی، درآمد نفتی کشور بیش از 100 میلیارد دلار کاهش یافت.
براساس این گزارش، دولت تدبیر و امید در این شرایط تلاش کرد در کنار استفاده از روشهای غیرمتعارف در فروش نفت و فرآوردههای نفتی، وابستگی به نفت را در بودجه کشور کاهش دهد تا آنجا که وابستگی 42 درصدی بودجه به نفت در ابتدای دولت تدبیر و امید، در لایحه بودجه سال 99 به کمتر از 10 درصد رسید و برای نخستین بار در کشور، بودجه بدون اتکا به درآمدهای نفتی تدوین شد.
استفاده از گیجهای درونچاهی ساخت داخل در چاههای اکتشافی
مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از استفاده موفق از گیجهای درونچاهی ساخت داخل در عملیات آزمایش سازند چاههای اکتشافی خبر داد.
به گزارش مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، برای نخستین بار در عملیات آزمایش سازند بهوسیله ابزار Full Bore DST در چاههای اکتشافی رام و گناوه، از گیجهای درونچاهی و حملکنندههای (Gauge Carrier) ساخت داخل استفاده شد که باوجود فشار بالای بنچاهی حین عملیات اسیدکاری، دمای بالای بنچاهی و طولانی بودن زمان عملیات آزمایش، ثبت اطلاعات فشار و دما به کمک این گیجها با موفقیت انجام شد و حملکنندههای آن نیز عملکرد خوبی در مقابل فشارهای بالای بنچاهی داشتند.
ساخت این گیجها و طراحی و ساخت حملکنندههای آن همه از سوی شرکتهای ایرانی انجام شده و با توجه به دلایلی از قبیل محدود بودن منابع، زمانبر بودن ثبت سفارش خرید از منابع خارج از کشور و وجود تحریمها، در دستور خرید پیمانکار اداره آزمایش چاههای مهندسی نفت قرار گرفت و با پذیرفتن همه مسئولیتها و ریسکهای آن از سوی پیمانکار مستقیم و موافقت این امور در عملیات آزمایش چاههای اکتشافی از آنها استفاده شد که در نوع خود با توجه به حساسیت بالای عملیات منحصربهفرد است.
به همین منظور در نشستها و هماندیشیهای مختلف برای تأیید فنی این گیجها، از آنجا که نهاد و مرجع رسمی و غیررسمی در داخل کشور برای کسب تأییدیه فنی وجود نداشت، بهترین روش برای ارزیابی دقیق این گیجها، استفاده همزمان از گیجهای ایرانی و گیجهای مشابه آمریکایی، کانادایی و فرانسوی بود که به لطف خدا و همت کارشناسان، در عملیات تست میدانی نتایج دادههای ثبتشده بهوسله گیجهای ساخت داخل و نمونههای خارجی بهطور کامل با هم منطبق بوده است.
علیاصغر شکوهی، رئیس اداره آزمایش چاههای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: استفاده از توان داخل در زمینههای مختلف، سرلوحه سیاستهای کاری این امور است که امیدواریم با بهرهمندی از توانمندی سازندگان داخلی شاهد خودکفایی در ساخت و استفاده از تجهیزات پیشرفته صنایع نفت و گاز در کشور باشیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.