شماره: 1668 / ۱۴۰۰ نوزدهم خرداد
تعداد بازدید : 2
وضعیت سهام تسلا پس از انتشار گزارش های بی اساس از چین
سرمایه گذاری در سهام تسلا یک تجارت خطرناک به نظر می رسد. سرمایه گذاران مشتاق در هر دو طرف بازی وجود دارند و در طول سال ها هم برنده بودند و هم بازنده.روز گذشته گزارشی منتشر شد که میزان فروش تسلا در چین در ماه مه نسبت به آوریل تقریباً 50 درصد کاهش یافته است. طبق آن سفارش های ماهانه این شرکت در چین در ماه مه به حدود 9 هزار و 800 دستگاه کاهش یافته است، با این که سفارش های ماه آوریل بیش از 18 هزار دستگاه بود. افت شدید نشان دهنده تغییر سلیقه مصرف کنندگان چینی برای تسلا است که بنیانگذار آن یعنی ایلان ماسک، در آنجا شهرت فراوانی دارد.در ماه مارس حدود 21 هزار دستگاه سفارش برای خودروهای تسلا که از کارخانه شانگهای گیگافکتوری خارج می شوند، یک رکورد به حساب می آید.
در این گزارش به موضوعات اخیر تسلا در چین از جمله اعتراضات، ادعاهای دروغین درباره مسائل مربوط به ترمز، نگرانی های مربوط به خدمات مشتریان و موارد دیگر اشاره شده است. این تأثیرات در حالی است که رسانه های چینی و حتی برخی از افراد به دلیل گزارش اطلاعات نادرست، عذرخواهی می کنند و علاوه بر این تسلا اقدامات تعاملی دولت و خدمات مشتری خود را در این کشور افزایش می دهد.
تقریباً هر روز، و گاهاً چندین بار در روز، داستان های تسلا با اطلاعات غیرمستند از منابع ناشناس رسانه ای می شوند گرچه بارها نادرست بودن آنها ثابت شده است. در مواقع دیگر نیز یا درست هستند یا حداقل تا حدودی صحت دارند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
اخبار
صِرف ممنوعیت واردات
متضمن پیشرفت خودروسازی نیست
بیش از سه سال از ممنوعیت واردات خودرو با توجیه کنترل خروج ارز از کشور میگذرد و در این مدت خودروسازان به دلیل مواجهه با تحریمهای همهجانبه بینالمللی مجبور به تکیه بر پروژههای بومیسازی و تعمیق ساخت داخل برای تامین نیاز مصرفکنندگان شدهاند که نتیجه آن در ماههای پایانی سال گذشته به منصه ظهور رسید.
بیش از سه سال از ممنوعیت واردات خودرو با توجیه کنترل خروج ارز از کشور میگذرد و در این مدت خودروسازان به دلیل مواجهه با تحریمهای همهجانبه بینالمللی مجبور به تکیه بر پروژههای بومیسازی و تعمیق ساخت داخل برای تامین نیاز مصرفکنندگان شدهاند که نتیجه آن در ماههای پایانی سال گذشته به منصه ظهور رسید. ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص معتقد است: «شاید این ممنوعیت اجباری خودروسازان را به توسعه بیشتر وا داشته، اما بهطور قطع نیاز بخش بزرگی از مصرفکنندگان هیچگاه تامین نشد.» این درحالی است که این روزها بحث انتخابات ریاستجمهوری پررنگتر شده و اظهارنظر صریح برخی کاندیداهای این سِمت، مبنیبر ضرورت آزادسازی واردات با هدف ارتقای کیفیت خودرو بحثبرانگیز شده است. یکی از کاندیداها کیفیت پایین و قیمتهای بالا در این صنعت را به ممنوعیت واردات نسبت داده است.
خلخالی معتقد است: «آزادسازی واردات خودرو عاملی برای رشد یا عقبافتادگی صنعت خودرو به شمار نمیرود. ممنوعیت واردات یک شرط لازم برای تحول در صنعت خودرو به شمار میرود که در دنیا نیز این روند سابقه دارد و نمونه آن ممنوعیت واردات در کره جنوبی در یک بازه زمانی بود. اما همسو با این موضوع، شروط دیگری لازم است که در این سالها و همزمان با ممنوعیت واردات محقق نشدهاند. به نظر میرسد واردات بیرویه و بدون حسابوکتاب به این صنعت لطمه وارد کرده است و باعث از بین رفتن آن میشود. اما اگر تجارب 50ساله و توانمندیهایی را که در زمینه دانش فنی کسب شده است، در نظر بگیریم و در جهت رشد و توسعه آنها گام برداریم، باید برای واردات برنامه داشته باشیم تا هم واردات انجام شود و هم مانع از واردات بیرویه خودرو شویم، بهطوریکه در یک دهه واردات از صفر به یک عدد مشخصی برسد و در این مدت برنامههای جدی برای صنعت خودرو داشته باشیم که این برنامهها باید بیشتر بر ساماندهی بخش خصوصی متمرکز باشد.» وی تصریح کرد: حمایت از بخش خصوصی تنها با حذف موانع از مسیر فعالیت آن موفق خواهد شد تا بخش خصوصی شکل بگیرد و برای رشد سریعتر این بخش باید نسبت به مدیریت واردات اقدام کرد.»
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ترخیص خودروهای رسوبی در پارکینگهای خراسان جنوبی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از اجرای طرح ویژه ترخیص خودروهای توقیفی در پارکینگهای استان از دیروز به مدت دو ماه خبر داد.
سرهنگ علیرضا عباسی با بیان اینکه براساس پیشبینی، دست کم نیمی از این خودروها با اجرای این طرح از پارکینگها ترخیص خواهند شد گفت: این طرح شامل خودروهایی که با دستور قضایی توقیف شدهاند، نمیشود.
سرهنگ عباسی افزود: حدود 60 درصد این خودروها به دلیل ارتکاب تخلفات راهنمایی و رانندگی توقیف شدهاند که امکان ترخیص آنها وجود دارد و حدود 40 درصد نیز مربوط به حوزه انتظامی است که دستور قضائی برای توقیفشان وجود دارد که این خودروها برای ترخیص نیاز به دستور قضایی دارند.
وی از شهروندان خواست: که حضور خود برای ترخیص را مدیریت کنند تا حضورشان به روزهای پایانی موکول نشود.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی درخصوص شرایط بهره مندی از این طرح گفت: این طرح مربوط به خودروهای رسوبی است، بنابراین خودروهای توقیفی سال 99 به قبل مشمول این ترخیص هستند و میتوانند ترخیص شوند.وی گفت خودروهای فرسوده و همچنین خودروهایی که هیچگونه سابقهای در سامانه شماره گذاری پلیس ندارند از این خدمات مستثنی هستند.
وی با تاکید بر اینکه متقاضیان باید به دفاتر پلیس بعلاوه 10 در سراسر استان مراجعه کنند گفت: ما هیچ الزامی برای پرداخت عوارض شهرداری برای خودروهای ترخیصی نگذاشته ایم و همچنین نیاز به معاینه فنی وجود ندارد و مالکان یا متصرفان بعد از ترخیص این اقدامات را انجام دهند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در نخستین ماه سال جاری رقم خورد:
تعداد بازدید : 1
رشد تولید خودروهای باری، مسافری و زراعی
تجاریسازان کشور بهرغم تمام مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد، همچنان جسته و گریخته به تولید خود ادامه میدهند و محصولات خود را وارد بازار داخلی میکنند.
تجاریسازان کشور بهرغم تمام مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد، همچنان جسته و گریخته به تولید خود ادامه میدهند و محصولات خود را وارد بازار داخلی میکنند. با این حال همچنان بازار داخلی از رمق افتاده و بدون رقبای خارجی به کار خود ادامه میدهد. این در حالی است که کمبود قطعه و دشواری واردات در کنار افزایش بیرویه نرخ ارز، راه را برای تولید و عرضه محصولات داخلی بسیار ساخت کرده است. تولید خودروهای تجاری سبک، نیمهسنگین و سنگین در نخستین ماه از سال جاری مانند سال گذشته براساس تقاضای بازار پیش نرفت و خودروسازان موفق به تولید چشمگیری در سگمنت خود نشدند. این خودروها در مقایسه خودروهای سواری، با تشدید تحریمها مشکلات بیشتری را تجربه کردند و بخش بزرگی از مشتریان خود را بهواسطه افزایش قیمتها از دست دادند. حالا در فروردینماه امسال هم براساس آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت از آمار تولید این خودروسازان منتشر کرده است، بهرغم افزایش نسبی در تمام سگمنتهای تجاری اما این عملکرد این صنعت چندان رضایتبخش نبوده و همچنان تا روزهای اوج خود فاصله بسیاری دارد.
1.رشد 136 درصدی تولید وانتها
در دورانی که تحریمها بر صنایع و بازارهای مختلف کشور سایه انداختند، تنها بخش وانتها در میان خودروهای تجاری، از تاثیر این تحریمها به دور بودند و به دلایل مختلف چندان دچار رکود نشدند. وجود کاربردهای مختلف برای این خودروها و تفاوت قیمتی آنها در مقایسه با سایر مدلهای باری سنگین و حتی نیمهسنگین باعث شد بسیاری از متقاضیان کامیون و کشنده هم به بازار این خودروها جذب شوند.
همین موضوع باعث شد تا این تولید در این سگمنت طی یکی، دو سال اخیر با افزایش همراه باشد. بر همین اساس، در فروردینماه سال جاری نیز تولید وانتهای داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 136.7 درصد افزایش داشته است. براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور تولید این خودروها از 1573 دستگاه در فروردین سال گذشته به 3723 دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است.
2.رشد تولید مسافریها از سر گرفته شد
تولید خودروهای مسافری سبک، سنگین و نیمهسنگین در شرایطی طی فروردین ماه سال جاری با افزایش همراه بود که پیش از این همواره تولید این خودروها در سایه تحریمها با کاهش همراه بود و مشتریان اصلی این خودروها، سفارشگذاری خود را طی سالهای اخیر به حداقل رسانده بودند. با اینحال، تولیدکنندگان داخلی تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا تولید را ادامه دهند و بخشی از نیاز داخل را برآورده کنند. بار تولید این خودروها در کشور نیز بیش از همیشه بر دوش خودروسازان بخش خصوصی بوده و این بخش از دوران تحــــریم استفاده کرده تا کیفیت خود را افزایش دهد.
در همین راستا طی ماههای اخیر خبر ورود اتوبوسهای الکتریکی به بازار کشور به همت یکی از تولیدکنندگان بخش خصوصی منتشر شد که قرار است بهزودی به تولید انبوه برسد. تولید اتوبوس، مینیبوس و ون در ماه آغازین سال جاری با افزایش 352.9 درصدی همراه بوده است. براساس تازهترین آمارها، خودروسازان در این بخش موفق به تولید 77 دستگاه از این محصولات شدند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته تنها 17 دستگاه بوده است.
3.رشد 269 درصدی و تولید 303 محصول باری
بخش خودروهای باری هم با تشدید تحریمها بیشترین افت را در دو سال اخیر شاهد بوده است. با اینحال اما براساس آمارهای وزارت صمت، تولید این سگمنت نیز در فروردینماه سال جاری با افزایش 269.5 درصدی همراه بوده است.
بسیاری از تولیدکنندگان در این بخش با کمبود قطعه مواجه شدند و در سال 99 رفته رفته توان تولید خود را با کمترین میزان رساندند. با این حال به نظر میرسد این تولیدکنندگان نیز در سال 1400 برنامههای جدیدی را به منظور توسعه تولید محصولات خود در نظر گرفته و توانستهاند 303 دستگاه انواع باریهای سنگین و نیمهسنگین را طی این ماه تولید کنند. این رقم در فروردین ماه سال گذشته تنها 82 درصد بود.
4.بیشترین درصد رشد تولید در اختیار کمباینها
براساس آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است در میان خودروهای زراعی، کمباینها از این افزایش تولید بینصیب نمانده و رشد 800 درصدی را تجربه کردهاند و بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص دادهاند. این در حالی است که تراکتورها برخلاف تمام سگمنتهای تجاری با کاهش تولید مواجه شدهاند. تولید کمباین از 3 دستگاه در فروردینماه سال گذشته به 27 دستگاه در ماه مشابه سال جاری رسید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
شرایط فروش اینترنتی محصولات ایران دوچرخ اعلام شد
فروش اینترنتی محصولات شرکت ایران دوچرخ از روز سه شنبه 18 خرداد ماه ویژه خریداران استانهای تهران و قزوین آغاز می شود. شرکت ایران دوچرخ در راستای پاسخ به نیاز مشتریان، عرضه مستقیم موتورسیکلت های تولیدی خود را به صورت نقدی - اینترنتی ویژه خرداد ماه آغاز می کند.
با توجه به میزان تقاضای موجود در بازار و با هدف ارائه فرصت یکسان برای تمامی مشتریان، این شرکت عرضه محصولات خود به صورت فروش اینترنتی از طریق آدرس www.bahman.ir از ساعت 10 صبح روز سه شنبه 18 خرداد ماه آغاز و تا ساعت 16 روز چهارشنبه بیست و ششم خرداد ماه ادامه دارد. این ثبت نام برای عموم خریداران و فقط با کد پلاک استانهای تهران و قزوین مجاز است.
تحویل محصولات ظرف مدت 10 روز پس از زمان تکمیل خرید اینترنتی انجام خواهد شد.
شایان ذکر است در فروش اعلامی 5 مدل موتورسیکلت ، با نامهای وترانو، آرشیا 150 سی سی با کمک عقب گازی و ایردوکو 10 بی جدید ، سه چرخه برقی 500 وات و موتور برقی جیران 500 وات محصول جدید این شرکت جهت پاسخگویی به نیازهای متنوع خریداران ارائه شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
اعمال موانع بیشتری در قرعه کشی خودرو به منظور کاهش واسطه گری ها
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران از تاثیر قرعه کشی خودرو در کاهش التهابات بازار خودرو سخن گفت.
جواد مرزبان راد اذعان داشت: فروش به روش قرعه کشی در کاهش التهابات بازار و قیمت خودرو تا حدودی موثر بوده و در این روش حضور افرادی که با تبانی ثبت نام می کردند کمرنگ شده و به عدالت نزدیک تر شده است. اما می توان با محدویت های بیشتر روند ثبت نام را بهبود بخشید. به عنوان مثال اگر قرار است در قرعه کشی هزار دستگاه خودرو عرضه شود تعداد ثبت نام کنندگان از 200 هزار نفر به دو هزار نفر تغییر یابد تا ثبت نام کنندگان شانس بیشتری برای شرکت در قرعه کشی داشته باشند.
وی با بیان اینکه محدودیت های بیشتر در قرعه کشی موجب حذف واسطه گران می شود، افزود: باید برندگان خودرو با موانع بیشتری برای فروش خودرو مواجه شوند ( تا 5 سال حق فروش خودرو را نداشته باشند) و یا فروش خودرو به صورت وکالتی و غیر رسمی به وسیله ساز و کارهای قانونی حذف شود. به عبارت دیگر باید شرایطی را فراهم کرد که ثبت نام کنندگان خودرو از مصرف کنندگان واقعی باشند. بدین شکل تعداد ثبت نام کنندگان کاهش یافته و خریداران واقعی خودرو موفق به خرید خودرو می شوند.
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم آیا اکنون زمان مناسبی برای فروش اقساطی خودرو توسط شرکت های لیزینگ است، گفت: ابتدا باید زمینه حذف واسطه گری و ورود خریداران واقعی به بازار خودرو را فراهم کرد سپس به راه اندازی شرکت های لیزینگ اقدام کرد. در حال حاضر که برای هزار دستگاه خودرو 100 هزار نفر که مصرف کننده واقعی نیستند و سرمایه کافی برای خرید خودرو دارند ثبت نام می کنند موضوع لیزینگ مطرح نیست زیرا به راحتی می توانند از شرکت های لیزینگ خودرو خریداری کنند اما زمانی که هزار خودرو عرضه شود و 900 خریدار واقعی وجود داشته باشد، ورود شرکت های لیزینگ می تواند راهکار مناسبی باشد.
مرزبان راد در پایان خاطرنشان کرد: با کنترل واسطه گری و حضور خریداران واقعی در بازار خودرو و همچنین افزایش کمی و کیفی خودروهای تولید داخل به کمک قطعه سازان می توان قیمت تمام شده خودرو را کاهش و بازار خودرو را تنظیم کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.