شماره: 1634 / ۱۴۰۰ سي و يکم فروردين
تعداد بازدید : 0
اخبار
بررسیها نشان داد؛
افزایش قیمتها با وجود تعطیلی بازار لوازمخانگی
درحالی که عمده فعالان بازار لوازمخانگی همچون بسیاری دیگر از اصناف در تعطیلی کرونایی به سر میبرند، اما تولیدکنندگان از ابتدای امسال، فعالیت را آغاز کرده و حتی قیمت محصولات خود را تا 10 درصد افزایش دادهاند.
گشتی در بازارهای اصلی لوازمخانگی پایتخت از جمله سه راه «امینحضور» و خیابان جمهوری حاکی از تعطیلی بیشتر واحدهای صنفی، مغازهها و فروشگاهها است. تعطیلی که از 29 اسفند ماه پارسال آغاز شده است. پس از عید نوروز، زمانی که صاحبان این واحدها خواستند فعالیت خود در سال جدید را آغاز کنند، با دور تازه تعطیلیهای کرونایی مواجه شدند.
در این میان، اندک فروشگاهها و مغازههایی که عمدتا باید چکهای خود را پاس کنند باز هستند. این افراد از نبود هماهنگی در زمینه تعطیلیها، همچنین باز بودن بانکها گلایه داشتند و میگفتند: انتظار میرفت دولت بانکها را نیز تعطیل کند.
به گفته آنان، کسبه باید چکهای کارخانهداران و تولیدکنندگان را پاس کنند و خود این تولیدکنندگان نیز باید به خرید مواد اولیه، موتور و سایر ملزومات و تجهیزات بپردازند، بر این اساس دولت باید یا همه کسبوکارها و بانکها را تعطیل میکرد یا اینکه برای پاس شدن چکها فرصت دیگری در نظر میگرفت.
در این زمینه، دبیر انجمن صنفی توزیعکنندگان لوازمخانگی تهران با تایید مشکلات یاد شده، افزود: کسبه علاوه بر این مسائل، باید مالیات و عوارض شهرداری نیز پرداخت کنند، این در حالی است که سال گذشته دریافت این موارد فقط دو ماه به تاخیر افتاد و بخشیده نشد.
«اکبر پازوکی» بیانداشت: کسبه حدود 125 روز از 365 روز سال را به مناسبتهای مختلف تعطیلند و شوک ناشی از تعطیلات اینچنینی، ضرر و زیان زیادی به آنان وارد میکند.
وی گفت: انتظار میرفت پاس شدن چکهای مربوط به کسبه دستکم به بعد از تعطیلیها منتقل شود تا شاهد ناهماهنگی در تعطیلی اصناف نباشیم.
این مقام صنفی خاطرنشانکرد: این در حالی است که تولیدکنندگان لوازمخانگی در حال تولید انواع و اقسام محصولات هستند، اما به دلیل باز نبودن بازارها به ناچار اجناس را در انبارها دپو میکنند.
وی معتقد است: زیان تولید نکردن و خاموشی دستگاهها و خطوط تولید، به مراتب بیشتر از تولید و دپو کردن است، بنابراین به تولید ادامه میدهند.
پازوکی بیانداشت: رکود حاکم بر بازار در حالی است که عمده شرکتها قیمت محصولات خود را تا 10 درصد افزایش دادهاند و حتی برخی از آنها فهرست قیمتی ارائه کردهاند.
پیشتر مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازمخانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید لوازمخانگی مجموعههای صنعتی داخلی کشور سال گذشته بیش از 71 درصد رشد یافت.
وی افزود: برخلاف انتظارها شاهد فعالیت قابل تقدیر تولیدکنندگان لوازمخانگی در سال گذشته بودیم، همچنین براساس برنامه های وزارت صنعت در سال 1400، صادرات لوازمخانگی و افزایش کیفیت و خدمات تولیدکنندگان داخلی بهصورت جدی پیگیری خواهد شد.
به گفته مسوولان، پارسال در مجموع 14 میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی کوچک، متوسط و بزرگ در کشور تولید شد.
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید یک میلیون و 119 هزار و 300 دستگاه ماشین لباسشویی در سال 99 و رشد 51.2 درصدی آن در همسنجی با سال 98 است.
پرسش از یک مقام مسئول؛
دلیل بالا بودن قیمت محصولات فولادی چیست؟
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه امید به صادرات فولاد بیشتر از قبل شده است، گفت: کاهش قیمت فولاد در بازارهای داخلی در پی افت نرخ ارز با تأخیر 15 روز تا یک ماه صورت خواهد گرفت.
رسول خلیفه سلطانی، در مورد دلیل بالا بودن قیمت محصولات فولادی در بازار با وجود افت نرخ ارز و کاهش قیمتها در بازارهای دیگر اقتصادی کشور، اظهار داشت: معمولاً افت قیمت محصولات فولادی در پی کاهش نرخ ارز با فاصله 15 روز تا یک ماه اتفاق میافتد، به همین دلیل احتمالاً این افت قیمتها در اردیبهشتماه صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه اتفاق خاصی در بازار فولاد نیفتاده که مانع از کاهش قیمتها شده باشد، افزود: امید به صادرات باعث شده تا قیمت فولاد در داخل از این موضوع تبعیت کند و نسبت به کاهش نرخ ارز، افت متناسبی را شاهد نباشیم.
خلیفه سلطانی تصریح کرد: در حال حاضر به جز ورق فولادی که تولید و مصرفمان با یکدیگر برابری میکند، در مورد بقیه مقاطع فولادی تولیدمان دو برابر نیاز داخل است و مشکلی در تامین نداریم.وی ادامه داد: اگر مشکلی در قیمت فولاد وجود داشته باشد، به میلگرد و یا شمش فولاد مربوط میشود که به دلیل صادراتی بودن این کالاها است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
سلیمانی: اولین رویداد هوشمند سازی معدن برگزار میشود
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرتامین با اشاره به برگزاری اولین رویداد هوشمند سازی معدن توسط شتابدهنده صدر فردا، گفت: تمامی شرکت های معدنی ملزم به تشکیل کمیته معدن تا اوایل اردیبهشت 1400 هستند.
غلام رضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرتامین در اولین جلسه کمیته معدن تاصیکو و شرکت های تابعه در سال 1400، گفت: تا اوایل اردیبهشت ماه سال جاری کمیته معدن در تمامی شرکت های معدنی و صنایع معدنی با حضور کارشناسان شرکت ها، صاحب نظران و به ریاست مدیران عامل تشکیل شود.
وی ادامه داد: کمیته معدن تاصیکو در حال تدوین برنامه و دپارتمان معدنی جهت هدایت شرکت های تابعه در راستای نزدیک شدن به استانداردهای معدنی داخلی و خارجی، تهیه فرصت های سرمایه گذاری و تهیه طرح های توجیهی جهت حضور کلیدی و اثر بخش در سطح معدن و فرآورده های معدنی کشور است.
بنا به گفته وی تا به امروز در کمیته معدن تاصیکو مطالعات وسیعی در زمینه های، سنگ آهن، مس، طلا، کرومیت، دولومیت، زغالسنگ، کائولن و خاک های معدنی – صنعتی در استانهای مختلف کشور انجام گرفته و در این بخش ها به دستاوردهای با ارزشی رسیده است بطوریکه در حال حاضر تاصیکو توانسته در زمینه تحقیقات پژوهشی، مطالعات اکتشافی، استخراج و فرآوری و صادرات مواد معدنی جایگاه قابل توجهی را در کشور به خود اختصاص دهد.
وی به تشکیل تیم های نظارتی اشاره کرد و بیان داشت: براساس مصوبات سال گذشته کمیته معدن، تیم های نظارتی متشکل از کارشناسان خبره هلدینگ و شرکت های تابعه از ابتدای سال 1400 کار خود را در تاصیکو آغاز خواهند کرد و مجموعه اقدامات شرکت هایی همانند صنایع خاک چینی ایران، معدنی املاح ایران، پارس تامین، فرآورده های نسوز ایران، طلای کردستان، پودر بندر امام و زغال سنگ پروده طبس را بازدید و گزارشات خود را جهت تجزیه و تحلیل در اختیار کمیته معدن ستاد قرار می دهند تا تصمیات لازم در خصوص این شرکت ها در هلدینگ گرفته شود.
سلیمانی در ادامه به استفاده از تکنولوژی در شرکت های معدنی و صنایع معدنی اشاره کرد و بیان داشت: بخش معدن از لحاظ کاربرد فناوری با بخش های پیشران فاصله زیادی دارد و با توجه به حضور و راه اندازی شرکت های دانش بنیان در این بخش انشالله شاهد تحولات کلیدی باشیم.
قدردانی دکتر حریرچی و جهانپور از شرکت مس
در نشست خبری پویش ملی اطلاعرسانی مقابله با کرونا دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت از اقدامات شرکت مس در راستای مسئولیت اجتماعی قدردانی کردند.
این نشست با حضور جمعی از مدیران و مسئولان سازمانهای همراه گام چهارم بسیج و پویش ملی اطلاعرسانی مقابله با کرونا به صورت ویدئو کنفرانس در استودیو سلامت برگزار شد.
حریرچی با تشکر از شرکتهای مس، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد هرمزگان و همچنین سازمان منطقه آزاد قشم و کیش افزود: از سایر شرکتها هم میخواهم برای مسئولیت اجتماعی خود در این مسیر از ما حمایت کنند تا گامهای بلندی برای اطلاعرسانی مردم انجام دهیم.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لزوم اطلاعرسانی گسترده به منظور انتقال مفاهیم پیشگیری از کرونا با بیانی مردمی را خواستار شد.وی گفت: اطلاعرسانی باید در سطح وسیعی انجام شود و این کار پویش ملی اطلاعرسانی برای غلبه بر کرونا در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
حریرچی از برندها خواست مسئولیت اجتماعی خود را در غلبه بر کرونا متمرکز کنند و تأکید کرد: با اقداماتی که در این مدت انجام میدهید در پساکرونا ارزش افزوده بیشتری کسب خواهید کرد و از تبلیغات مستقیم هم مؤثرتر خواهد بود.
وی افزود: کرونا، این واقعیت را بیش از پیش نشان داد و دیدیم که عواملی مثل سرمایه اجتماعی، تأثیر بسیاری در مبارزه با این بیماری دارد و اهمیت آن آنچنان بالاست که امروزه یکی از معیارهای مهم سنجش کارایی حکومتها، مدیریت مبارزه با کروناست و لذا امروزه در تعیین سازمانهای پیشرو نیز باید توانمندی آنها در همراهی غلبه بر کرونا مدنظر قرار داد.
همچنین دکتر جهانپور از همکاری و همیاری 70 شرکت و برند صنعتی و تجاری همراه و همیار گام چهارم بسیج و پویش ملی اطلاعرسانی مقابله با کرونا تحت پویش ره سلامت همچون شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد هرمزگان، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان مناطق آزاد قشم و کیش و شرکت شیرین عسل تشکر و قدردانی کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
وزیر جهاد کشاورزی: برنامه ای برای واردات انبوه گوشت از صربستان نداریم
وزیر جهاد با بیان اینکه برنامهای برای واردات انبوه گوشت قرمز از صربستان نداریم، گفت: اولویت اول ما دامداران داخلی هستند.
کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه دیدار با وزیر امور خارجه صربستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین بحث در این دیدار، موضوع تبادل بذر است.
وی افزود: ایران توانایی خوبی در تولید انواع بذور دارد و در مقابل، صربستان تجربه بالایی در این زمینه دارد و تجربههای دوطرف میتواند ایران را به یک هاب منطقهای بزرگ برای تأمین نیاز کشورهای اطراف تبدیل کند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ویژگی تنوع آب و هوایی ایران خاطرنشان کرد: در ایران به خاطر شرایط آب و هوایی، امکان تولید بذر در فصول مختلف سال وجود دارد که یک شرایط ایدهآل برای تولیدکنندگان بینالمللی بذر در دنیا محسوب میشود.
وی ادامه داد: ایران موفق شده است اعتبارنامه بینالمللی بذر دنیا را به دست بیاورد و هر بذری که در ایران تولید میشود قابل تجارت در 63 کشور در جهان است که یک افتخار بزرگ محسوب میشود.
خاوازی گفت: در رابطه با امتیازات و تجربههای صادراتی صربستان در این جلسه تبادل نظر شد که این کشور میتواند تجارب خود را در اختیار بخش خصوصی ما قرار دهد.
وی افزود: ما بیش از 11 میلیون تن شیر در کشور تولید میکنیم و صنایع لبنی قوی داریم که میتوانیم از تجارب صادراتی صربستان در این زمینه استفاده کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این جلسه همچنین در زمینه تولید آفتکشها با درجه همزیستی مناسب با محیط زیست و کمخطر در ایران که تکنولوژی آن در اختیار صربستان دارد، بحث و تبادل نظر شد.
وی یادآور شد: صربستان تولید کننده ذرت است و آب فراوانی دارد که ما میتوانیم ذرت را در صربستان به صورت کشت قراردادی خریداری کنیم و در مقابل زعفران، گیاهان دارویی، انواع آبزیان و خشکبار به این کشور صادر کنیم.
خاوازی در پاسخ به سوالی درباره واردات گوشت قرمز از صربستان، تصریح کرد: برنامهای برای واردات انبوه گوشت قرمز از صربستان نداریم و اولویت اول ما دامداران داخلی هستند، به دنبال این هستیم تا یک قیمت مناسب توسط ستاد تنظیم بازار تعیین شود تا بتوانیم با قیمت مناسب دام را از داخل کشور تأمین کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید تفاهم نامهها به نحوی تنظیم شود که شرایط تجارت برد-برد و به نفع کشاورزان کشور باشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
وزیر راه و شهرسازی:
مسکنسازی کشور در قالب طرح اقدام ملی نیازمند رشد و توسعه است
وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکنسازی کشور در قالب طرح اقدام ملی نیازمند رشد و توسعه است.
محمد اسلامی در حاشیه افتتاح طرحهای شهر پرند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرک صنعتی پرند با ظرفیتی که دارد یکی از شهرکهای صنعتی بسیار فعال محسوب میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد و توسعه مسکنسازی در کشور در قالب طرح اقدام ملی، عنوان داشت: در حال حاضر در مرحلهای هستیم که میتوان گفت در احداث مسکن به جریان پایدار رسیدهایم.
اسلامی با تاکید بر نیاز تقاطع غیر هم سطح در شهرک صنعتی پرند بیان داشت: خوشبختانه این پل طی 14 ماه طراحی، ساخته و دیروز نیز به افتتاح رسید و یک گره بزرگی را بر طرف کرده است.
وی با اشاره به اینکه پارک مشاهیر یک رود دره است گفت: با طراحی صورت گرفته این پارک ظرفیت بسیار خوبی برای تفریح مردم پرند به حساب میآید که دیروز فاز دوم آن مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: افتتاح آرامستان نیز که یکی از مطالبات مردم این منطقه بود نیز دیروز مورد افتتاح واقع شد و امیدواریم ارائه خدماتی که در حوزه مطالبات مردمی است به موقع انجام شوند تا مردمی که برای زندگی در این منطقه هستند دغدغه و کمبودی نداشته باشند.
اسلامی اظهار داشت: احداث 26 هزار واحد در قالب طرح اقدام ملی مسکن با فکر و برنامه منسجم بر اساس نیاز سنجی مردم در نظر گرفته شده که به لحاظ سازوکار قانونی موارد تسهیل و تنظیم مقررات برای پشتیبانی بهره مند آماده شده است.
وی با بیان اینکه تأمین منابع از سوی بانکها تصویب و ابلاغ شده است، ادامه داد: با افزایش سهم سازندگان توان مالی ایجاد میشود و اصلاح رویه در راستای تأمین زمین بوده است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:
نمایشگاه تخصصی اوراسیا، فرصتی برای رسیدن به تجارت آزاد
رییسکل سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه تخصصی اوراسیا در ایران فضایی برای شناخت بیشتر ظرفیتهای صادراتی ایران و کشورهای عضو اتحادیه است، گفت: این میزبانی فرصت مغتنمی برای تسهیل مذاکرات تجارت آزاد خواهد بود.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، «حمید زادبوم» با اشاره به اهمیت ویژه نمایشگاه تخصصی اوراسیا برای ایران و ارسال دعوتنامه برای حضور مقامهای این کشورها در این رویداد بزرگ، اظهار داشت: با اینکه حجم تبادل تجاری ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزان ظرفیتهای موجود نیست، اما توسعه تجارت ما با روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس همواره در حال گسترش بوده و با همه این کشورها کمیسیون مشترک داریم.
وی افزود: لازم است تجار ایرانی و اوراسیایی با ظرفیتها و مزایای همکاری در بستر تجارت آزاد با یکدیگر بیشتر آشنا شوند.
زادبوم درباره کاهش برگزاری نمایشگاهها در یک سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد: در صورتی که وضعیت کشور در زمان برگزاری در حالت قرمز نباشد، نمایشگاه تخصصی اروسیا در پایان اردیبهشتماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران توسط بخش خصوصی برگزار خواهد شد.
رییسکل سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح شرایط کمیسیونهای مشترک گفت: کمیسیون مشترک ایران- روسیه و ایران- ارمنستان با مسوولیت وزارت نیرو، کمیسیون مشترک ایران- قزاقستان با مسوولیت وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون مشترک ایران- قرقیزستان با مسوولیت وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون مشترک ایران- بلاروس به مسوولیت وزارت صنعت در حال برگزاری و روابط تجاری ما با این کشورها برقرار است، اما هنوز تا بهرهبرداری مطلوب از ظرفیتهای موجود فاصله دارد و باید برای آن تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه برگزاری این گونه رویدادها به توسعه روابط، برگزاری بهتر کمیسیون های مشترک و تسریع توافقنامه تجارت آزاد کمک می کند، تاکید کرد: در این راستا هرچه بخش خصوصی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا کنند، ظرفیتهای نهفته بیشتری شناسایی میشود و می توانند بهتر از آن استفاده کنند.
زادبوم بیانداشت: همه گروههای کالایی از پنج کشور یاد شده و ایران می توانند در این نمایشگاه حضور یابند، زیرا ظرفیت هر کشور با دیگری متفاوت است، به عنوان مثال ظرفیتهای ایران در بخش صنایع غذایی و کشاورزی نسبت به صادرات این کشورها خیلی بیشتر است و این شرایط ممکن است در گروه کالایی دیگری برای یکی از کشورهای پنجگانه وجود داشته باشد.
رییسکل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، شرایط عادی نیست و این امکان وجود دارد که نمایشگاه در سطح برنامهریزی شده اجرا نشود، اما همه تلاش ما برای برگزاری مطلوب این رویداد سالیانه است تا هرچه باشکوهتر برگزار شود.
وی درباره اهمیت اتحادیه اوراسیا و نقش این اتحادیه در تجارت جهانی و عضویت در این اتحادیه، اظهار داشت: این اتحادیه متشکل از پنج کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس است که با قابلیتها و ظرفیتهای مختلفی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و محوریت اتحادیه کشور روسیه است. از این پنج کشور سه کشور ارمنستان، قزاقستان و روسیه به دلیل همسایگی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
زادبوم تاکید کرد: تجارت جهانی این پنج کشور بیش از 850 میلیارد دلار در سال است و ارتباط اقتصادی و تجاری با این اتحادیه که زیرساخت سیاسی مناسبی نیز دارد، میتواند برای توسعه روابط اقتصادی کشور در منطقه اهمیت بالایی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه ایران جزو معدود کشورهایی با تعداد بالای همسایه است، گفت: از 15 کشور همسایه ایران سه کشور عضو اتحادیه اوراسیا هستند و این موضوع اهمیت توافقنامه را از منظر همسایگی افزایش میدهد.
این مقام مسوول درباره تاریخچه تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز اظهار داشت: تشکیل این حدود 20 سال یعنی از سال 1994 تا 2014 به طول انجامید و در سال 2015 تشکیل شد. پس از تشکیل اتحادیه اقتصادی مذکور ایران به این فکر بود که با این اتحادیه روابط تجاری برقرار کند. شاید ایران جزو نخستین کشورهایی است که متقاضای موافقتنامه تجاری با این اتحادیه است.
زادبوم تصریح کرد: در سال 1394 ایران مذاکرههای خود با اتحادیه اوراسیا را آغاز کرد اما چون ایجاد موافقتنامه تجارت آزاد زیرساخت هایی برای دو طرف امضاکنندگان نیاز دارد، مقرر شد در یک مرحله توافقنامه موقت تجارت آزاد به امضا برسد، بنابراین در بهار 1397 موافقتنامه موقت تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا شامل 862 قلم کالا به امضا رسید و از پنجم آبان 1398 این موافقتنامه اجرایی شد.
وی با اشاره به اینکه ارتباطات اقتصادی بهتری با کشورهای همسایه در شرایط کنونی برای توسعه روابط اقتصادی ایران مناسب است، گفت: ایران با تبدیل موافقتنامه موقت به موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و پنج کشور اتحادیه اوراسیا میتواند با همین مدل موافقتنامههای بیشتری را به امضا برساند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه طی 2 سال آینده تلاش میشود تا موافقتنامه موقت را تبدیل به موافقتنامه تجارت آزاد با پنج کشور عضو اتحادیه ارواسیا کنیم، گفت: اکنون ایران فقط یک موافقتنامه تجارت آزاد با سوریه دارد پس به نتیجه رسیدن موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم برای ما و هم برای اتحادیه مهم است.
نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا به عنوان رویدادی صنعتی و نمایشگاهی برای نخستین بار با اتکا به توانمندی فعالان تولیدی از 28 تا 31 اردیبهشت ماه 1400 در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود و اثرات مثبت برای آینده اقتصادی کشور خواهد داشت.
اوراسیا که یک اتحادیه اقتصادی است با حضور پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اصلی از سال 2015 کار خود را در زمینه سیاستگذاری اقتصادی، اقتصاد کلان و مهاجرت نیروی کار در جهت تجارت آزاد و موافقتنامه های تجاری با کشورهای دیگر آغاز کرد.
تکمیل سبد محصولات صادراتی فولاد مبارکه
شرکت فولاد مبارکه در راستای عمل به شعار سال و ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولات تولیدی اش توانست با تکیه بر توانایی ها و دانش فنی متخصصان خود طی چند ماه، عریض ترین تختال خاورمیانه و شمال آفریقا را به عرض 2 متر تولید کند تا علاوه بر بی نیازی از واردات به این محصول و خروج ارز از کشور نشان دهد هیچ مانعی سد راه این شرکت نیست و همچنان در پشتیبانی از سایر صنایع حرف اول را می زند و توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد.بعد از تولید ضخیمترین تختال با ضخامت 300 میلیمتر توسط شرکت فولاد مبارکه که برای اولین بار در کشور و منطقه انجام شد، این بار نوبت به تولید عریض ترین تختال در کشور با عرض 2000 میلیمتر رسید. تولید این نوع از تختال امروز در حالی توسط فولاد مردان شرکت فولاد مبارکه محقق شد که تا پیش از این صنایع بزرگی همچون نفت، گاز و کشتی سازی و... برای تامین این نوع از تختال، مجبور به انجام واردات از دیگر کشورها بودند. بنابراین باید گفت که تامین نیاز صنایع داخلی و از جمله مهم کشور توسط شرکت فولاد مبارکه در جهت تحقق شعار «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» در حال انجام است تا گامی بزرگ در جهت رشد صنعت و اقتصاد کشور برداشته شده و باعث افزایش درآمد ارزی برای کشورمان در شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی گردد.
پشتیبانی از صنایع داخلی؛ ارزآورزی از بازارهای جهانی
معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه در خصوص تولید عریضترین تختال کشور توسط شرکت فولاد مبارکه در گفت و گو با خبرنگار فولاد گفت: تختال با عرض 2000 میلیمتر عریضترین تختالی است که تاکنون در کشور تولید شده و از گریدهای فوق کم کربن و میکرو آلیاژی است که هم به مصرف صنایع داخلی کشور میرسد و هم اینکه میتوان برای صادرات آن برنامه ریزی انجام داد و جنبه ارز آوری دارد.عباس اکبری محمدی با بیان این مطلب در ادامه افزود: در واقع تولید این محصول نیاز صنایع داخلی کشور همچون لوله سازی، نفت و گاز و پتروشیمی را تامین کرده و آنها را از واردات برای تامین ورقهای تولیدی از این نوع تختال بی نیاز میکند.وی درباره اینکه تولید این محصول تا چه میزان در شرکت فولاد مبارکه انجام خواهد شد نیز اظهار کرد: تولید این نوع از تختال بر اساس میزان سفارش هایی که دریافت میشود، صورت خواهد گرفت. در واقع هر اندازه صنایع کشور از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و لوله سازی به این نوع از تختال نیاز داشته باشند، شرکت فولاد مبارکه توان تولید و ارائه آن را به مصرف کنندگان دارد، اما عمده تولید این محصول برای صادرات بوده و میتواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد. لذا با قرارگرفتن کشور در شرایط تحریم و اینکه در جنگ اقتصادی به سر میبریم اینگونه محصولات در تامین ارز مورد نیاز کشور نقش راهگشایی خواهد داشت که البته این موضوع نیز با توجه به میزان سفارشی که میتوان از بازارهای خارجی جذب کرد؛ محقق خواهد شد.معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: تا قبل از تولید تختال ویژه عریض با ضخامت 2000 میلیمتر در کشور، موارد استفاده آن از دیگر کشورها تامین میشد و باعث خروج ارز از کشور میگشت، اما اکنون با تولید این محصول نیازی به واردات نداریم. در واقع شرکت فولاد مبارکه با تولید عریضترین تختال، کشور را از واردات این محصول بی نیاز کرده و با اضافه کردن محصولی جدید و کاربردی به سبد محصولات خود گام دیگری در جهت توسعه صنعت کشور برداشته است.
محصولی 100 درصد ایرانی با کیفیتی مشابه محصولات خارجی
اکبری محمدی در خصوص اینکه آیا تختال تولید شده توان رقابت با نمونه مشابه خارجی خود را دارد و بر اساس استانداردهای بینالمللی تولید شده نیز گفت: این محصول تولید شده برای صادرات به بازارهای خارجی نیز بوده است، که این بازارها کیفیت در اولویت برای آنهاست و کیفیت تولید قابل رقابت با مشابه محصولات خارجی است.معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: تولید این محصول توسط نیروهای متخصص فولاد مبارکه، برنامه ریزی و انجام شده و کلیه مراحل تولید آن توسط کارشناسان و کارکنان متبحر شرکت فولاد مبارکه انجام شده و به صورت 100 درصد داخلی بوده است.
شکستن انحصار و امکان تولید تختالهای عریضتر
مدیر ناحیه فولاد سازی و ریختهگری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز در خصوص تولید تختال با عرض 2000 میلیمتر در این شرکت به خبرنگار فولاد گفت: ماشین شماره 5 ریختهگری ناحیه فولاد سازی و ریختهگری مداوم شرکت فولاد مبارکه پیشتر تختالی با عرض 1980 میلیمتر را تولید کرده بود اما تولید تختال ویژه با عرض 2000 میلیمتر برای اولین بار رخ داده است.غلامرضا سلیمی افزود: افزایش ابعاد تختال بسیار پیچیده بوده و نیازمند بررسی دقیق در حوزههای مکانیک، خنک سازی، متالوژیکی و هیدرولیکی است، زیرا در صورتی که نتیجه این محاسبات اشتباه باشد، میتواند به از دست رفتن ماشین ریختهگری نیز منجر شود. بنابراین این مسئله از اهمیت ویژهای برخوردار است.مدیر ناحیه فولاد سازی و ریختهگری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: پس از آنکه درخواستی مبنی بر تولید تختال عریض 2000 میلیمتر توسط شرکت فولاد مبارکه دریافت شد؛ بررسیهای لازم جهت امکان سنجی فرآیند تولید، انجام و تولید صفر تا صد این تختال عریض توسط کارشناسان داخلی شرکت فولاد مبارکه انجام شد و باید بگویم علاوه بر تولید تختال عریض 2000 میلیمتر، امکان تولید تختالهای عریضتر نیز وجود دارد.
توانایی تولید بیش از دو میلیون تن تختال عریض 2 متری
سلیمی ادامه داد: این تختال پیشتر توسط شرکتهای فولاد سازی بنام و معتبر اروپایی یا چینی تولید شده، اما اکنون دانش فنی تولید این نوع تختال ویژه در شرکت فولاد مبارکه نیز وجود دارد. در صورتی که سفارشات متعددی وجود داشته باشد، توانایی تولید بیش از دو میلیون تن تختال عریض 2000 میلیمتر وجود دارد. البته در آینده با اضافه شدن یک پلنت گاز زدایی جدید در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده، توانایی تولید بیش از دو میلیون تن تختال عریض و ویژه 2000 میلیمتر نیز وجود خواهد داشت.وی درباره کاربرد این محصول جدید نیز گفت: تختالهای عریض عمدتاً برای صنایع لولهسازی برای تولید پلیتهای ضخیم و صنایع کشتیسازی استفاده میکنند.
تختال کاملا صادراتی؛ اولین مقصد اروپا
مدیر واحد ریختهگری مداوم و تولید اسلب فولاد مبارکه نیز با اشاره به دستاورد جدید شرکت فولاد مبارکه در تولید تختال عریض 2000 میلیمتر به خبرنگار فولاد گفت: این تختال ویژه برای اولین بار در منطقه MENA(خاورمیانه و شمال آفریقا) توسط شرکت فولاد مبارکه تولید شده است.قاسم خوشدل پور اظهار کرد: پس از تولید تختال ضخیم 300 میلی متر در شرکت فولاد مبارکه توسط ماشین شماره پنج ریختهگری، درخواستهای برای تولید تختالهای عریض نیز به شرکت ارائه شد. پس از انجام بررسیهای لازم برنامهریزی لازم برای تولید تختال 2000 میلیمتر انجام و در نهایت این تختال ویژه برای اولین بار در کشور تولید شد.وی افزود: پیشتر تختال دو هزار میلی متر با دو ضخامت 200 و 250 در شرکت فولاد هرمزگان تولید شده بود اما آنچه تختال تولیدی شرکت فولاد مبارکه را متمایز میکند، نوع گرید این تختال است. به بیان دیگر این تختال از سیکل RH و هیدروژن زدایی عبور کرده و عریض ترین تختال ویژه کشور محسوب میشود.مدیرریختهگری مداوم فولاد مبارکه تصریح کرد: نکته مهم در این میان این است که توانایی تولید ماشین ریختهگری شماره 5، دو میلیون تن در سال و گاز زدایی RH 700 هزار تن در سال است که باعث میشود فولاد مبارکه بتواند این تختال ویژه را تا 700 هزار تن در سال تولید و علاوه بر تامین کامل نیاز داخلی، بخشی از نیازهای دیگر کشورها را نیز تامین کند. این تختال ویژه تولید شده کاملا صادراتی است و به عنوان اولین مقصد به اروپا صادر میشود.خوشدل پور با بیان اینکه گرید داخلی این تختال 5149 و 4178 و ضخامت آن 250 میلیمتر است، اظهار کرد: اگرچه برخی شرکتهای فولاد سازی در سطح جهان قادر به تولید این نوع تختال هستند اما در منطقه MENA(خاورمیانه و شمال آفریقا) برای اولین بار تولید میشود.
پشتیبانی بر اساس نیاز مشتری
رئیس آماده سازی و انبار تختال شرکت فولاد مبارکه نیز در راستای تولید محصول جدید شرکت فولاد مبارکه به خبرنگار فولاد گفت: در واحد آماده سازی و انبار تختال، بر اساس سفارش مشتری آزمایشهای مخصوصی روی تختال انجام میشود و با انجام آزمایش باومن و نمونه برداری به درخواست مشتری پاسخ میدهیم.محسن احمدی ورزنه افزود: در راستای ارتقای کیفی محصول تختال، آزمایشهایی انجام می شود و در صورت نیاز با اعمال فرایندهایی در واحد آماده سازی و انبار تختال بر روی اسلب مانند اسکارف و برش، این تختال برای حمل بار آماده می شود. رئیس آماده سازی و انبار تختال شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: تختالهای آماده شده پس ازحمل به بخش انبار منتقل و پس از هماهنگی با مشتری تختال های آماده ارسال میشود. وی اضافه کرد: تولید عریضترین تختال در خاورمیانه توسط شرکت فولاد مبارکه توانست به نیاز صنایع کشتی سازی و ساخت لوله های انتقال سیالات به تختال با عرض بالا، پاسخ دهد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.