شماره: 1605 / ۱۳۹۹ پنجم اسفند
تعداد بازدید : 0
اخبار
باید شورای رقابت از حوزه قیمتگذاری خودرو کنار برود
مدیرعامل اسبق سایپا نظام قیمتگذاری سازمان حمایت را منطقیتر از شورای رقابت اعلام کرد و گفت: اثرگذاری بازنگری فصلی قیمت خودرو منوط بر این است که خودروسازان را به حاشیه سود معقول نزدیک کرده باشد.سعید مدنی اظهار داشت: بازنگری فصلی قیمت خودرو از ابتدای سال جاری به تصویب شورای رقابت رسید که طی 9 ماه نخست سال جاری اجرایی شد و میزان اثرگذاری آن منوط بر این است که خودروسازان چقدر به حاشیه سود معقول نزدیک شدهاند.وی در خصوص مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ و لوکس و سپس لغو آن گفت: ورود شورای رقابت به حوزه سیاستگذاری برای قیمت خودرو، همواره خودروسازان را دچار بحران کرده است.مدیرعامل اسبق سایپا با تاکید بر لزوم واگذاری تعیین قیمت خودرو به سازمان حمایت افزود: سیاستگذاری سازمان حمایت در حوزه تعیین قیمت خودرو معقولتر از شورای رقابت است، هر چند ممکن است تصمیمات این سازمان نیز متاثر از نهادهای بالادستی بوده و موردتایید این سازمان نباشد.
مدنی تاکید کرد: پارادایمهای شورای رقابت و سیاستگذاریهایی که در حوزه قیمتگذاری اعمال میکند، به هیچ وجه منطقی نیست زیرا تخصصی در این حوزه ندارد و عملا نظام قیمتگذاری این شورا خود، موجب انحصار شده است.
وی در ادامه بیان کرد: قیمت خودروهای داخلی پایین است و سرمایهگذاران و واردکنندگان حتی اگر آزادسازی قیمتها نیز اتفاق بیفتد، به این حوزه ورود نمیکنند و دلیل دیگر تعیین قیمت از سوی نهادی مانند شورای رقابت است که مانع از سرمایهگذاری شده و حتی خودروسازان نیز به واسطه ایرادات قیمتگذاری و زیانهای سالانه وارده به این شرکتها برای افزایش تیراژ در تنگنا قرار گرفتهاند.مدیرعامل اسبق سایپا تصریح کرد: به طور خلاصه میتوان گفت، شورای رقابت باید از مقوله قیمتگذاری خودرو کنار برود و خودرو در حاشیه بازار فروخته شود که در این صورت تکلیف خودروساز با بازار روشن است.
مدنی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به بهای زیان خودروسازان، سوبسید به مشتریان تعلق میگیرد و ارقامی بیش از 50 هزار تا 100 هزار میلیارد تومان بر اساس میزان فروش خودروسازان، نصیب دلالان میشود که میبایست برای اجرای برنامههای توسعهای در اختیار شرکتهای خودروسازی قرار بگیرد.
با مُسکن بازار خودرو آرام شده است
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان در خصوص آخرین وضعیت ساخت قطعات خودرو، گفت: قطعه سازان اکنون در تلاش برای تحقق جهش تولید هستند و در این راستا از ابتدای سال تلاش زیادی کردند اما با مشکلات متعددی رو به رو شدند که مهم ترین آن قیمت گذاری دستوری است. عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان بیان کرد: قیمت گذاری دستوری باعث چند نرخی شدن کالاها شده است و این موضوع موجب افزایش رانت و فساد شده است. وجود رانت و فساد سنگی جلوی پای تولید کننده است. اکنون باید قیمت خودرو اصلاح شود اما قیمت گذاری مشکل ایجاد کرده است.
مقتدری با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت تنها مشکل قطعه سازان نیست، ادامه داد: به جز اصلاح قیمت خودرو، سایر راهکارها همچون تزریق نقدینگی و تسهیلات و ...، فقط مانند قرص مُسکنی است که برای شرایط کنونی تجویز شده و آن را کوتاه مدت آرام کرده است.عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان با تاکید بر اینکه به رغم راهکارهای پیشنهادی همچنان نقدینگی از مهمترین موانع و چالشهای جهش تولید خودروسازان است، بیان کرد: این راهکارها از قیمت گذاری دستوری نشات گرفته است و بزرگترین مانع و چالش به شمار می آید.
او ادامه داد: اکنون قطعه سازان به شدت رقابت پذیر شده اند، با توجه به اینکه قیمت ارز افزایش یافته، روی محصولات داخلی نیز اثر گذاشته و قیمت ها روند افزایشی داشته است. وضعیت تولید قطعات نسبت به قبل بهتر شده و تحریم ها اثرات بسیار مثبتی در داخلی سازی گذاشته است و شاهد افزایش توان تولید داخلی نیز هستیم.عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان بیان کرد: برای تحقق افزایش تولید باید مشکل نقدینگی حل شود که اصلی ترین موضوع آن حذف قیمت گذاری دستوری است که اینگونه خودروسازان به سودآوری می رسند و قیمتها معقول و منطقی خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
فراخوان ون های مرسدس
مرسدس بنز استرالیا تعداد 4176 دستکاه از ون های اسپرینتر مدل 2018 تا 2019 را فراخوان کرد.
طبق اعلام کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا دفترچه راهنمای خودرو در قسمت هایی که در خصوص قرارگیری خودرو در وضعیت پارک (P) است باعث ایجاد شبهاتی می شود.
در این بیانیه آمده:» قرارگیری اهرم دنده به صورت خودکار در وضعیت پارک تنها در صورتی انجام می گیرد که موتور خودرو خاموش و اهرم دنده در وضعیت D قرار داده شده باشد.البته این اتفاق در صورت توقف و یا حرکت آهسته خودرو با در های باز نیز انجام می شود.متاسفانه در دفترچه راهنمای خودرو به اشتباه آمده که با باز شدن کمربند ایمنی و هنگام توقف یا حرکت آهسته خودرو این اتفاق می افتد که در عمل چنین نیست.»
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
کاکایی: سیاستگذاران شهامت آزادسازی قیمت خودرو را ندارند
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: متاسفانه سیاستگذاران با وجود باور لزوم توقف قیمتگذاری دستوری خودرو از قبول مسئولیت این تغییر مهم و اساسی که ممکن است با نارضایتی مصرفکنندگان همراه باشد، شانه خالی میکنند.
امیرحسن کاکایی با توجه به ابراز مخالفت وزیر صمت با قیمتگذاری دستوری، عرضه خودرو در بورس کالا و عدم حمایت وی از مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر آزادسازی قیمتها و اقدام این وزارتخانه در جهت تدوین بسته جهش تولید اظهار داشت: تمامی سیاستگذاران از قانونگذار تا مجریان قانون از شهریور ماه سال جاری تاکنون، همگی به این باور رسیدهاند که ادامه فروش خودرو با قیمتهای مصوب دستوری برای صنعت و بازار خودرو بسیار خطرناک است.
وی با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری موجب سامان بازار نشده و صرفا توزیع رانت چندین هزار میلیارد تومانی میان خریداران از نتایج آن است، گفت: توسل به روش قرعهکشی نیز توزیع این رانت را تبدیل به یک فرآیند اتفاقی نمود و در عمل علاوه بر اینکه بر کنترل قیمت خودرو در بازار بیتاثیر بود، موفق به جلب رضایت مصرفکنندگان نیز نشد، ضمن اینکه اصل موضوع دستوری بودن قیمت خودرو همچنان به قوت خود باقی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: عمده خودروهای فروخته شده از طریق طرحهای فروش و قرعهکشی در سه سال اخیر، از مالکیت خریداران خارج شده و این موضوع نشان میدهد که متقاضیان خرید خودرو در حقیقت دلال بودهاند.
کاکایی تصریح کرد: قبح و اشکالی بر فعالیت دلالی و خرید و فروش وارد نیست و مشکل بزرگ، توزیع رانت اضافه و بر هم خوردن تعادل بازار است که همگان بر این امر صحه میگذارند.
وی در ادامه بیان کرد: از اوایل مهر سال جاری، اخباری مبنی بر لزوم آزادسازی قیمت، فروش در بورس و اصلاح قیمتها مطرح میشود اما متاسفانه هر بار سنگی جلوی آزادسازی میاندازند و پاسخی نیز برای این وضعیت یافت نمیشود.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: وزیر صمت نیز به این نتیجه رسیدهاند که باید کیفیت و تیراژ تولید خودرو افزایش یابد اما با توجه به زیان عمده وارده به صنعت خودرو، چطور میتوان انتظار جهش تولید و ارتقای کیفیت را داشت که این موضوع نیز، خود تناقض بزرگی است.
کاکایی عنوان داشت: با وجود اینکه صحبتهای وزیر صمت حول محور آزادسازی و تک نرخی شدن قیمت خودرو میچرخد، اما متاسفانه در عمل سیاستگذاران ما این روزها زیر بار مسئولیت این تغییر مهم و اساسی نمیروند زیرا ممکن است با نارضایتی مصرفکنندگان همراه باشد.
وی با تاکید بر اینکه تاخیر بیشتر در آزادسازی قیمت خودرو، زیانهای جبران ناپذیر وارده بر صنعت خودرو را افزایش خواهد داد، گفت: شبکه بزرگ خودروسازی داخلی تاکنون ورود این حجم از زیان را متحمل شده اما انتظار فروپاشی این صنعت به دنبال مجموعه ضربات متعدد وارده بر پیکر آن میرود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم سیاستگذاران و مدیران مربوطه در این شرایط، پذیرای نارضایتی مصرفکنندگان به دلیل آزادسازی قیمتها باشند زیرا زیانهای سنگینی در راه است و فروپاشی نظام تولید در صنعت خودرو کشور خطرات و آفات بزرگی را برای کل کشور رقم خواهد زد. البته بعید میدانم که به این زودیها، کسی تصمیم جدی در این حوزه بگیرد و تنها صحبتهایی در میان است و بس.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
تعداد بازدید : 1
شاهین، نقطه قوت سایپا محسوب می شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل مشکلات و رفع موانع پیش روی صنعت خودرو، مجلس عزم خود را جزم و سعی کرده با احصاء مشکلاتی که بخش قابل توجهی ناشی از سخت ترین تحریم ها است این صنعت اشتغالزا را حمایت کند.
یوسف داودی در بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و با تاکید بر حمایت از صنعت خودرو، تصریح کرد: با توجه به ضرورت حمایت از صنعت داخلی و نقش اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی که خودروسازان در کشور دارند، مجلس در تلاش است تا با ریل گذاری مناسب، شرایطی را فراهم کند تا مشکلات شرکت های خودروسازی حل شود.
وی با تقدیر از عملکرد سایپا در تولید خودروهای جدید و توقف تولید پراید، گفت: باعث افتخار صنعت خودروسازی کشور است که گروه سایپا توانسته در سخت ترین تحریم ها و مشکلات اقتصادی متعدد در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد و به دستاوردهای خوبی برسد.
نماینده مردم سراب در مجلس با اشاره به تولید خودروی شاهین خاطرنشان کرد: شاهین خودروی جدید سایپا که به تکنولوژی های روز مجهز است می تواند بازار خودرو را متحول کند و به نیاز مردم پاسخ دهد؛ در این میان می توان گفت که خودروی شاهین نقطه قوت سایپا محسوب می شود.
وی با بیان اینکه افزایش تولید خودرو و ساخت محصولات متنوع در سایپا حاصل درایت و تلاش مدیریت ارشد و همکاران متخصص این خودروساز برتر است، تصریح کرد: با توجه به تنوع محصولی که در سایپا دنبال می شود، تلاش برای ارتقاء سطح رضایتمندی مشتریان ضرورت دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: موضوع دیگری که گروه خودروسازی سایپا انجام داده و تاثیر آن به خوبی در بازار قابل مشاهده است، کاهش معوقات به مشتریان است، این مجموعه در کنار فعالیت های توسعه ای توانسته تاخیرهای گذشته را جبران کند.
وی با بیان اینکه مجلس در کنار صنعت خودرو است و از مجموعه ای چون سایپا که می خواهد در راستای اهداف ترسیم شده در توسعه محصول و افزایش سطح رضایت مردم گام بردارد حمایت می کند، خاطرنشان کرد: با توجه به دستاوردها و عملکرد قابل قبول گروه سایپا قطعا در آینده ای نزدیک شاهد رشد اقتصادی و رقابت با خودروسازان خارجی در امر کیفیت و صادرات محصول خواهیم بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نقش خودروسازان در اشتغالزایی را بارز دانست و گفت: هدف مجلس از حمایت صنعت خودروسازی ایجاد رضایت مردم است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.