شماره: 1538 / ۱۳۹۹ دوم آذر
تعداد بازدید : 1
اخبار
مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر خبر داد
جذب 100 میلیون یورو سرمایه خارجی
در پتروشیمی دنا
مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر از امضای تفاهمنامه همکاری 100 میلیون یورویی با سرمایهگذار خارجی برای طرح پتروشیمی دنا خبر داد و گفت: با جذب این سرمایهگذاری خارجی، پیشرفت 25 درصدی پتروشیمی دنا در یک سال پیشرو رقم خواهد خورد و عقبماندگیهای سالهای گذشته جبران میشود.داود باقری دیروز (شنبه، یکم آذرماه) در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری با سرمایهگذار خارجی به خبرنگار شانا گفت: در چند سال اخیر جدیترین مشکل پتروشیمی دنا که به پیشرفت کُند پروژه منجر شده بود، نبود منابع کافی و تأمین مالی بود که خوشبختانه با پیگیریهای انجامشده و برنامهریزی مناسب برای ارائه طرحهای اقناعی به سرمایهگذاران، امروز موفق به امضای تفاهمنامه همکاری با سرمایهگذار خارجی به مبلغ 100 میلیون یورو شدهایم تا تمامی مشکلات 6 ساله طرح را برچینیم و شاهد پیشرفت پروژه باشیم.وی با اشاره به اینکه پتروشیمی سبلان به عنوان پیشقراول پروژههای انرژی سپهر با پیشرفت حدود 97 درصدی، امسال به بهرهبرداری میرسد، افزود: جذب این سرمایه 100 میلیون یورویی نیز نوید افتتاح پیش از موعد پتروشیمی دنا را میدهد تا سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول به سبد تولیدی پتروشیمی کشور اضافه شود.مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر ادامه داد: با جذب این سرمایهگذار خارجی، پیشرفت 25 درصدی در یک سال پیش رو را برای پروژه پیشبینی کردهایم و همه توان خود را بهکار خواهیم بست تا عقبماندگیهای سالهای گذشته را جبران و دنا را پیش از موعد به عملیاتی کنیم.
تعمیق کاهش تولید اوپک پلاس
به تعویق میافتد
مدیر یکی از پالایشگاههای نفت ژاپن پیشبینی کرد که اوپک پلاس برنامه تسهیل کاهش تولید نفت خود در ماه ژانویه را به تأخیر بیندازد.تی سوتومو سوگیموری، رئیس اتحادیه نفت ژاپن (PAJ) روز جمعه (30 آبانماه) در کنفرانسی خبری پیشبینی کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) برنامه تسهیل کاهش تولید خود در ماه ژانویه را به تأخیر میاندازند و کاهش تولید کنونی این ائتلاف را تمدید میکنند، اوپک پلاس اکنون 7 میلیون و 700 هزار بشکه در روز از تولید خود میکاهد.وی اعلام کرد: با توجه به کاهش تقاضای نفت همزمان با موج جدید همهگیری ویروس کرونا، احتمال دارد اوپک پلاس محدودیتهای تولید کنونی خود را پس از ماه ژانویه نیز حفظ کند.
نشست بعدی اوپک و متحدانش 30 نوامبر و یکم دسامبر (دوشنبه و سهشنبه 10 و 11 آذرماه) برگزار میشود.
توافق کاهش تولید اوپک پلاس در اوایل سال جاری میلادی و برای تلاش بهمنظور مقابله با تأثیر کاهش تقاضای ناشی از همهگیری ویروس کرونا در سراسر جهان انجام شد.
برخی منابع معتقدند که اعضای این ائتلاف اکنون متمایل هستند برنامه توافقشده پیشین برای تسهیل کاهش تولید به مقدار حدود 2 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه را به تعویق بیندازند.
مدیر پالایشگاه انوس، بزرگترین پالایشگاه نفت ژاپن، افزود: به دلیل افزایش اخیر در موارد ابتلا به ویروس کرونا، ممکن است تقاضای بنزین ژاپن در ماه دسامبر و ژانویه بار دیگر کاهش یابد.
انتظار میرود تقاضای بنزین ژاپن در ماه نوامبر نسبت به پارسال تنها 2 درصد کاهش یابد.
سوگیموری گفت: امکان دارد این کاهش تقاضا در ماه دسامبر و ژانویه تا 9 درصد افزایش یابد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
5 مزیت اصلی افزایش سهم سی.ان.جی در سبد سوخت
مشاور محیط زیست سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پنج مزیت اصلی افزایش سهم سی.ان.جی در سبد سوخت خودروها گفت: این مزایا شامل کاهش آلایندگی، ایمنی بالاتر، کاهش هزینه تعمیرات خودرو، تضمین پایداری تامین سوخت و اقتصادی بودن سی.ان.جی است.
«ابوعلی گلزاری» روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از زمانی که بحث کارت سوخت بنزین خودروها جدیتر و فاز عملیاتی آن آغاز شد، استقبال از خودروهای دوگانهسوز(سی.ان.جی - بنزین) نیز در کشور افزایش یافت، افزود: به این ترتیب با کاهش سهمیههای بنزین و توجه به صرفه اقتصادی در مصرف سی.ان.جی رانندگان برای دوگانهسوز کردن خودروهای خود اقدام کردند، به گونهای که با ادامه این روند مالکان بیشتری خودروهای دوگانهسوز را بر خودروهای بنزینی ترجیح دادند و این امر شتاب بیشتری گرفت.
وی بیانداشت: مساله پیچیده آلودگی هوای کلانشهرها که بر اثر عوامل مختلفی در چند دهه اخیر به شکل کنونی درآمده، نیازمند شناخت دقیق از عواملی است که موجب انتشار آن شده است، در این میان هرچند سیاستگذاری دولت برای ترغیب مالکان خودروهای بنزینسوز به دوگانهسوز خود میتواند مسیری برای کاهش آلودگی باشد اما مصوبه جدید شورای اقتصاد که محدود به دوگانهسوز کردن خودروهای حملونقل عمومی است بهطور حتم نمیتواند منجر به رفع آلودگی از کلانشهرهای کشور شود.
این استاد دانشگاه تصریحکرد: درصورتیکه گازسوز کردن خودروها از سطح خودروهای حملونقل عمومی به خودروهای سواری توسعه یابد، امید میرود که بتوان سطح آلودگی در شهرها را با کاهش خودروهای بنزینی (به عنوان یکی از منشاء های آلودگی کلان شهرها) کاهش داد.
وی ادامهداد: مطالعات و اﻧﺪازهﮔﻴﺮیﻫﺎی انجامشده روی ﻏﻠﻈﺖ آلایندهها در ﻧﻘﺎط ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﭘﺮﺗﺮاﻓﻴﻚ ﻧﺸﺎن داده ﻛﻪ در بسیاری از ﻣﻮارد ﻫﻮاﻳﻲ ﻛﻪ ﺗﻨﻔﺲ میکنیم از نظر ﻣﻨﻮاﻛﺴﻴﺪ ﻛﺮﺑﻦ و ذرات معلق به مراتب ازﺣﺪ ﻣﺠﺎز آلودهتر اﺳﺖ، امروزه دولتها و صاحبان صنایع به دنبال آن دسته از حاملهای انرژی هستند که آلایندههای کمتری تولید میکنند، به همین دلیل جهان به گاز طبیعی روی آورده است.
گلزاری خاطرنشان کرد: در اﻳﺮان نیز، ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن و کارشناسان ﺑﻪ ﻋﻠﺖ آﻟﻮدﮔﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺎﻟﺎی محیط زیست بهویژه در ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺑﺰرگ و ﻣﺼﺮف و ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺎﻟﺎی ﺧﻮدرو و در نهایت ﻣﺼﺮف ﺑﺎﻟﺎی ﺳﻮﺧﺖ، ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺳﻮﺧﺘﻲ ارزان و ﭘﺎک ﺑﺮای ﻛﺎرﺑﺮد در ﻛﻨﺎر ﺑﻨﺰﻳﻦ ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ در مجموع سی.ان.جی موردتوجه ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
وی خاطرنشانکرد: هماکنون ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺧﻮدروﻫﺎی دوگانهسوز در ﻛﺸﻮر ﺑﺮای ﻧﺎوﮔﺎن ﻋﻤﻮﻣﻲ بهصورت راﻳﮕﺎن ﺑﺎ ﺣﻤﺎﻳﺖ دوﻟﺖ در ﺣﺎل اﺟﺮاست و همانطور ﻛﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﺧﻮدروﺳﺎزان اﻳﺮاﻧﻲ، ﺑﻴﺶ از هر خودروساز دﻳﮕﺮی در جهان ﺧﻮدروی ﮔﺎزﺳﻮز ﺗﻮﻟﻴﺪ کردهاند و اﻳﻦ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﺘﻔﺎوت و منحصربهفرد ﺻﻨﻌﺖ سی.ان.جی در اﻳﺮان اﺳﺖ.
مشاور محیط زیست سازمان برنامه و بودجه افزود: تاثیرات ﻣﺜﺒﺖ اﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ میتواند در محیطزیست و هوای ﺷﻬﺮﻫﺎ بهسرعت ﻧﻤﻮد پیدا کند، زﻳﺮا سی.ان.جی در ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻛﺸﻮر در دﺳﺘﺮس بوده، عاری از گوگرد، آروماتیک و الفین است و به علت سبک بودن، ذرات معلق که یکی از بزرگترین منشاهای آلودگی در کلانشهرهاست را تولید نمیکند.
کاهش آلودگی هوا با استفاده از سی.ان.جی
گلزاری تاکید کرد: متولیان خودروهای دوگانهسوز، دستکم به پنج مزیت اصلی استفاده از گاز طبیعی بهعنوان سوخت در خودروها اشاره میکنند که نخست، گاز طبیعی همه استانداردهای آلایندگی اروپایی و آمریکایی و آژانس (EPA) را پوشش میدهد و از اغلب سوختهای موجود پاکتر است.
وی ادامهداد: گاز بهعنوان یک سوخت بدون سرب هیچگونه اکسیدهای سولفور یا ذرات معلق تولید نمیکند، بهطور متوسط استفاده از گاز طبیعی بهعنوان سوخت میزان انتشار آلایندههای مختلف را بهشدت کاهش میدهد، همچنین انتشار طبیعی بخار سوختهای مایع از سیستم باک خودرو که همواره بهعنوان یک منبع آلودگی مطرح بوده در خودروهای گازسوز به طور تقریبی صفر است، دلیل این امر نیز ایمنی بالای بهکار رفته درسیستم این خودروها است که از نشت هرگونه گاز به بیرون جلوگیری میکند.
این مدرس دانشگاه تهران، در تشریح مزیت دوم افزودن گازطبیعی به سبد سوخت خود گفت: هرچند بعضی تصور میکنند خودروهای گازسوز نا امن هستند، اما تجربه نشان داده خودروهای گازسوز از خودروهای بنزینسوز بهمراتب ایمنتر هستند.
وی توضیحداد: نسبت هوا به سوخت برای اشتعال گاز طبیعی پنج تا 15 درصد حجمی است، درحالیکه گاز طبیعی از هوا سبکتر است و بهسرعت پراکنده میشود، دمای اشتعال این مخلوط نیز حدود 700 درجه سانتیگراد در مقابل دمای اشتعال حدود 450 درجه سانتیگراد بنزین است و گاز طبیعی نسبت به بنزین جرقه قویتری نیز CNG را برای اشتعال نیاز دارد، مخازن بسته به سازنده مخزن دارای ضخامتی حدود یک تا دو سانتیمتر است و جنس آنها نیز از فولاد، آلومینیم یا فیبر کربن است که همه آنها (در یک تصادف مشابه) نسبت به یک باک بنزین استاندارد ساختهشده از یک ورق نازک فولادی، مقاومت بسیار بیشتری دارند.
گلزاری ادامهداد: مزیت سوم این است که سوخت گاز طبیعی یک سوخت پاک و عاری از ناخالصی است و در خودروهای پایه گازسوز، هزینه نگهداری و تعمیرات خودرو را کاهش میدهد و روغن و شمعها نیاز به تعویض کمتری نیاز دارند.
مشاور محیط زیست سازمان برنامه و بودجه تصریحکرد: در مزیت چهارم، تامین گاز طبیعی نسبت به دیگر سوختهای اتومبیل برای مصارف آینده تضمین شده است؛ براساس میزان مصرف فعلی، گاز طبیعی برای 65 تا 70 سال آینده با قیمتهای کنونی تامین شده است که با در نظر گرفتن منابع بازیافتی گاز طبیعی، این تخمین به 170 سال نیز میرسد، زیرا هرچند گاز طبیعی بهعنوان یک سوخت فسیلی شناخته میشود، اما متان را میتوان از محصولات کشاورزی، فضولات انسانی و زباله نیز تولید کرد؛ امری که با موفقیت در سوئد و فرانسه انجامشده است.
گلزاری در تشریح مزیت پنجم گفت: بهطور تقریبی در جهان قیمت گاز طبیعی از بنزین ارزانتر است، یک مطالعه در سال 1996 نشان داد که قیمت گاز طبیعی در 11کشور از 12 کشور اروپایی، 14-77 درصد کمتر از بنزین و 12-74 درصد کمتر از گازوئیل است. در این کشورها مالیات مربوط به هر سوخت، مهمترین عامل تعیینکننده قیمت آن است که این امر به دلیل مالیات پایینتر گاز طبیعی نسبت به بنزین است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سوختهای ﻣﺼﺮﻓﻲ ﺑﻨﺰﻳﻦ و ﮔﺎزوﺋﻴﻞ ﻛﻪ وزن ﻣﺨﺼﻮص آنها ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ 75 درﺻﺪ و 84 درﺻﺪ اﺳﺖ، در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﮔﺎز ﻣﺎﻳﻊ ﺑﻪ وزن ﻣﺨﺼﻮص 55 درﺻﺪ و ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ، سوختهای سنگینتری بهحساب میآیند؛ ﻫﺮ ﭼﻪ مولکولهای تشکیلدهنده ﺳﻮﺧﺖ از هیدروکربنهای بزرگتری ساختهشده ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻣﺼﺮف، اﺣﺘﺮاق ناقصتری اﻧﺠﺎم میشود و در نتیجه مونوکسید ﻛﺮﺑﻦ و ﻫﻴﺪروﻛﺮﺑﻮرﻫﺎی ﻧﺴﻮﺧﺘﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮی وارد ﻫﻮا میشود.
وی ادامهداد: ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻓﺸﺮده ﻳﺎ متان (CH4) مزایای ﺑﺴﻴﺎری ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻨﺰﻳﻦ دارد. نخست، خوش سوز اﺳﺖ و ﺑﻪ ﺳﺮب بهعنوان ﻣﺎده خوشسوز کننده ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﻨﺰﻳﻦ اﺿﺎﻓﻪ میشود، اﺣﺘﻴﺎج ﻧﺪارد. دوم، از انجایی که ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ بهطور ﻳﻜﻨﻮاﺧﺘﻲ ﺑﺎ ﻫﻮا ﻣﺨﻠﻮط میشود، ﺗﻤﻴﺰﺗﺮ میسوزد و دودﮔﺮﻓﺘﮕﻲ ﺑﻪ وﺟﻮد نمیآورد ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ بر عمر ﻣﻮﺗﻮر میافزاید و ﺑﻪ ﺳﺮوﻳﺲ ﻛﻤﺘﺮی ﻧﻴﺎز دارد و ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻧﮕﻬﺪاری ﺧﻮدرو ﭘﺎﻳﻴﻦ میآید. با استفاده از ﺧﻮدروﻫﺎیی ﺑﺎ ﺳﻮﺧﺖ CNG میتوان آﺛﺎر ﻣﺨﺮب گلخانهای CO2 را 20 درﺻﺪ ﻛﺎﻫﺶ داد .
اﻳﻤﻨﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻮدروﻫﺎی گازسوز
مشاور محیط زیست سازمان برنامه و بودجه اضافهکرد: ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ از ﻫﻮا سبکتر اﺳﺖ و ﺑﻪ اﻳﻦ دﻟﻴﻞ در ﺻﻮرت ﻧﺸﺖ ﮔﺎز از ﻣﺨﺰن ذﺧﻴﺮه ﺳﻮﺧﺖ و دﻳﮕﺮ اﺟﺰا بهسرعت ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺎﻟﺎ ﺣﺮﻛﺖ میکند. دﻣﺎی اﺷﺘﻌﺎل ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ بهطور تقریبی دو ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﻨﺰﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ میشود ﺧﻄﺮ اﻧﻔﺠﺎر ﻳﺎ آتشسوزی خودروهای ﮔﺎزﺳﻮز بهشدت ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﺑﺪ. همچنین ﻣﺨﺎزن ذﺧﻴﺮه ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ نیز در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ باکهای ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ ﺧﻮدروﻫﺎ اﺳﺘﺤﻜﺎم ﺑﻴﺸﺘﺮی دارﻧﺪ.
گلزاری با بیان اینکه همه مخازن ذﺧﻴﺮه اﻳﻦ ﮔﺎز میتواند ﺑﻪ ﺷﻴﺮ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﺟﺮﻳﺎن بیش از حد ﻣﺠﻬﺰ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ در ﺻﻮرت ﻛﺎﻫﺶ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ ﻓﺸﺎر ﺑﻪ ﻗﻄﻊ ﻣﺴﻴﺮ ﺧﺮوج ﮔﺎز اقدام کنند، گفت: موارد ذکر شده ﻧﺸﺎن میدهد دوگانهسوز ﻛﺮدن ﺣﺠﻢ زﻳﺎدی از ﺧﻮدروﻫﺎی ﻧﺎوﮔﺎن ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻛﻪ ﺗﺮدد ﺑﺴﻴﺎری در ﺷﻬﺮﻫﺎ و ﺑﻴﻦ ﺷﻬﺮﻫﺎ دارﻧﺪ موجب ﻛﺎﻫﺶ اﻧﺘﺸﺎر آلایندهها ﺑﻪ اﺗﻤﺴﻔﺮ ﺷﺪه و در ﻛﺎﻫﺶ آﻟﺎﻳﻨﺪﮔﻲ و ﺳﻠﺎﻣﺖ ﺷﻬﺮوﻧﺪان تاثیر ﺷﮕﺮﻓﻲ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ ﭼﻮن میداﻧﻴﻢ ﺗﺮدد در ﺷﻬﺮﻫﺎ به علت ﺗﺮاﻓﻴﻚ و ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎ ﻛﻨﺪی ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ و ﻣﻄﺎﺑﻖ اﺳﺘﺎﻧﺪارد NEDC میزان نشرآلایندگی در ﺧﻮدروﻫﺎی ﺑﻨﺰﻳﻨﻲ و ﮔﺎزوﺋﻴﻠﻲ اﻓﺰاﻳﺶ مییابد و اﻳﻦ اﻧﺘﺸﺎر در ﺧﻮدروﻫﺎی دوگانهسوز کارخانهای و ﺗﺒﺪﻳﻠﻲ ﻛﺎﻫﺶ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ و اﻳﻦ اﻣﺮ در تستهای انجامشده ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﻛﺰ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ایرانخودرو و ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻲ اﺳﺘﺎﻧﺪارد و ﻣﺮاﻛﺰ ﻋﻠﻤﻲ و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ دانشگاهها ثابتشده اﺳﺖ.
وی ادامهداد: گاز طبیعی را میتوان بهطور مستقیم ازطریق یک کمپرسور و برپایه سوختگیری آرام (از پنج دقیقه تا هشت ساعت) یا از طریق مخزن ذخیره، درسه تا پنج (Multiple) چندگانه دقیقه سوختگیری کرد. بسیاری از ایستگاههای سوختگیری ترکیبی ازروشهای سوختگیری سریع و آرام را بسته به نیازهای ناوگان، استفاده میکنند.
مدرس دانشگاه تهران تصریحکرد: یک مترمکعب گاز فشرده در خودرویی که طراحی موتور آن بر اساس گاز طبیعی انجامشده، بهطور تقریبی معادل یک لیتر بنزین است و همان پیمایش را برای خودرو خواهد داشت و پیمایش کلی یک خودرو در حالت گازسوز به ظرفیت مخزن یا مخازن آن و نیز عملکرد آن بستگی دارد، اما بهطورمتوسط توان خودروهای دوگانهسوز در حالت گاز حدود 10 درصد کمتر از بنزین است، زیرا گاز طبیعی نسبت به سوختهای مایع حجم بیشتری را اشغال میکند و در نتیجه اکسیژن کمتری نسبت به حالت بنزین سوز وارد موتور میشود. البته این مساله فقط برای خودروهای دوگانهسوز مطرح است و به دلیل عدد اکتان بالاتر گاز طبیعی، یک موتور پایه گازسوز بازدهی بیشتری نسبت به یک موتور پایه بنزینی دارد. در ضمن هرچقدر موتور بزرگتر و قویتر باشد، این افت توان ناچیزتر خواهد بود.
پیش از این وزیر نفت اعلام کرده بود که گاز سوخت ملی ایران است و از همین رو در این مدت نلاش شده تا سهم گاز در سبد سوخت افزایش پیدا کند. از همین رو گازرسانی به روستاها و صنایع و نیروگاه ها با شتاب دنبال شده است. همچنین با مصوبه شورای اقتصاد قرار است یک میلیون و 460 هزار خودرو عمومی دوگانه سوز شود که بر اساس برآوردها تا 10میلیون مترمکعب به مصرف فعلی سی.ان.جی اضافه می کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.