شماره: 1496 / ۱۳۹۹ بيست و نهم شهريور
تعداد بازدید : 0
افزایش قیمت خودرو مردم را سردرگم کرده است
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که افزایش قیمت در حوزه بازار خودرو مردم را سردرگم کرده است.
مصطفی رضاحسینی قطب آبادی با اشاره به وضعیت بازار خودرو گفت: به اعتقاد من ما در حوزه قانونگذاری چیزی کم نداریم بلکه مشکل ما در اجرا و نظارت است. مگر میشود در یک کشور دو واحد خودروسازی دولتی وجود داشته باشند که هر کاری میخواهند انجام دهند؟ آن هم در شرایطی که شرکتهای خودروسازی خصوصی هم وجود دارند که مردم از آنها خودرو میخرند و اعتراضی ندارند.
وی با اشاره به این که افزایش قیمت خودرو عمدتا مربوط به دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا است تصریح کرد: احتمالا مدیران این شرکتها توان مدیریت ندارند که بهتر است پست و مقام را رها کنند؛ البته تحولات بسیاری در حوزههای مدیریتی هم از ضعفهای ماست. تغییرات سیاسی دولتها گاهی باعث میشود افراد توانمند کنار گذاشته شوند.
نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی یک شرکت خودروسازی اعلام میکند خط تولید فلان خودرو تعطیل شده اما فردا میبینید خودرویی با همان برند و مدل از آن خودروسازی بیرون آمده است. به نظر میرسد نظارت بیشتر در این زمینه چیزی است که ما به آن احتیاج داریم.
این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که افزایش قیمت خودرو مردم را سردرگم کرده است تاکید کرد: ما بسیاری از امور را در خارج از مرزها هدایت میکنیم، هواپیما، پهپاد و موشک نقطه زن میسازیم. آیا تکنولوژی خودرو سخت تر از این است که هر روز شاهد خودروی بی کیفیت تر و آشفتگی بازار هستیم؟
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
صدرنشینی خدمات پس از فروش ایرانخودرو یازده ساله شد
شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو در سال «جهش تولید» با کسب بالاترین امتیاز در بین شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرویی، برای یازدهمین سال متوالی مقام اول این حوزه را کسب کرد.
بنابر گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از عملکرد شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو در سال 98، شرکت ایساکو بالاترین امتیاز خدمات پس از فروش را در بین تمامی شرکتهای خودروساز اعم از تولید کننده و عرضه کننده، به دست آورد و مقام اول این حوزه را به خود اختصاص داد؛ این مهم در حالی رقم میخورد که خدمات پس از فروش ایرانخودرو نه تنها در طی یازده سال اخیر نسبت به سایرین صدرنشین بوده، بلکه همواره به نسبت سال پیشینِ خود نیز رشد قابل ملاحظهای را تجربه کرده است.
مهدی مونسان، مدیر عامل شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو در اینباره گفت: در این دوره از ارزیابیها 48 شرکت خودرویی داخلی و خارجی و در مجموع 2385 نمایندگی مجاز، مورد بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران قرار گرفت و شرکت ایساکو با دارا بودن نزدیک به 700 نمایندگی در سراسر کشور توانست با کسب امتیاز 83٫9 در این ارزیابیها در صدر شرکتهای خدمات پس از فروش کشور قرار گیرد و با احتساب این امتیاز، نسبت به سال گذشته 1٫2 امتیاز رشد را در ارائه خدمات پس از فروش تجربه کند.
مدیر عامل ایساکو ادامه داد: سالهای اخیر به دلیل مشکلات ناشی از تحریمهای ظالمانه، از بحرانیترین سالهای صنعت کشور بوده است، اما شرکت ایساکو همچنان با هدف قرار دادن افزایش رضایت مشتریان و تلاش چند برابری با استفاده از فناوری روز و بهرهمندی از سامانههایی همچون اصالت قطعه و اپلیکیشن ایساکو همچنان در مسیر موفقیت به راه خود ادامه داد؛ همچنین اجرای طرحهایی همچون اتوکلیک، سامانه هوش تجاری (BI)، پروژههای نگهداری نظام موفقیت پایدار، استقرار چرخه بهرهوری و مدیریت کیفیت، داخلیسازی قطعات خودرو، خودکفایی در تولید ابزار مخصوص و … باعث بهبود روزافزون خدمات ایساکو به هموطنان شد.
مونسان افزود: افزون بر تحریمها، شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط اقتصادی نمایندگیها از اواخر سال گذشته، موانع بسیار بزرگتری در مسیر ایجاد کرد، اما این مجموعه به رغم این مشکلات، همچنان توانست در تمام شاخصهای ارزیابی رشد چشمگیری را شاهد باشد.
وی در ادامه گفت: کسب این جایگاه به دلیل سختگیرانهتر شدن سالیانه معیارهای پایش شرکت بازرسی، آن هم در شرایط خاص موجود، برای خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایرانخودرو دستاورد بسیار مهمی محسوب میشود؛ چرا که برای کسب هر امتیاز در این حوزه، با توجه به گستردگی شبکه خدمات این مجموعه بایستی اقدامهای وسیع و بسیطی صورت گیرد.وی این موفقیت را ماحصل حمایتهای دکتر مقیمی مدیر عامل محترم گروه صنعتی ایرانخودرو، برنامهریزیهای دقیق در ستاد و کوشش کارکنان مجموعه و نمایندگیها دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم با اقدامات آتی که هماهنگ با شرایط روز، همچون وجود بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی است، همچنان کیفیت ارائه خدمات را به شکل مستمر بهبود بخشیم و همواره در مسیر افزایش رضایت مشتریان گام برداریم.
عرضه 150 هزار خودرو در 6 ماهه دوم سال
سرپرست وزارت صمت گفت: در شش ماه دوم سال، 150هزار خودرو توسط دو خودرو ساز به فروش میرسد که بخشی از این فروش، فوق العاده است و به کنترل قیمت در بازار کمک میکند.
جعفر سرقینی در مراسم امضاء تفاهم نامه تأمین کود فسفات که در وزارت صمت برگزار شد افزود: ایران خودرو 110 هزار و سایپا 40 هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال ، پیش فروش و فروش فوق العاده در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد.
وی ادامه داد: با توجه به این که همچنان نحوه توزیع از طریق قرعه کشی است برای کسانی که ثبت نام میکنند شرط خاصی در نظر گرفته شده است که در زمان ثبت نام 10 درصد مبلغ را در حسابی واسطه قرار دهند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
رونمایی از طرح جدید مجلس برای تحول بازار و صنعت خودرو
روحالله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک، خبر از ارجاع این طرح به صحن علنی مجلس داد.
نشستی با حضور روحالله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن، پژوهشگران و منتقدین صنعت خودرو در اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر برگزار شد. در این جلسه، طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک مورد بررسی قرار گرفت و ایزدخواه از مزیتهای این طرح سخن گفت.
وی در این نشست با ابراز اوضاع نابسامان فروش خودرو، گفت: در زمان حاضر کشور ظرفیت تولید خودرو را دارد اما بهدلیل توزیع غیرشفاف این محصول، بازار فروش خودرو دچار آسیبهای فراوان شده است. وقتی خودرو که یک کالای مصرفی است، به کالایی سرمایهای تبدیل گردد، بازار به هم میریزد و آشفته میگردد.
ایزدخواه افزود: بر این اساس، طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک، با همکاری اندیشکدهها و منتقدین، در مجلس آماده شده است و بعد از اعلام وصول در زمان حاضر در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است.
وی گفت: مبنای این طرح، اصلاح روش توزیع و فروش خودرو است و این امر با عرضه این محصول در بورس کالا محقق میگردد، تلاش میشود با عملیاتی شدن این موضوع، روشهای توزیع خودروی صفر بهغیر از مسیر بورس کالا بسته شود تا خودروسازان نتوانند از دربهای پشتی، خودرو را به فروش رسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین میکند و عملاً قیمتگذاری دستوری بهدلیل ناکارآمد بودن حذف میشود.
اصلاح روش قیمتگذاری باید بهگونهای باشد که هم برای تولیدکننده و هم مصرفکننده منطقی باشد
در همین رابطه، میلاد بیگی، مدیر گروه صنعت اندیشکده امیرکبیر مزیتهایی از طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک را برشمرد و گفت: این طرح به حوزههای اساسی صنعت خودروسازی یعنی سهامداری شرکتهای خودروسازی، اصلاح شیوه قیمتگذاری و سازوکار توزیع خودرو میپردازد و ازاینرو، گامی مثبت محسوب میشود. تا زمانی که قیمت خودرو سرکوب میشود، خودروسازان انگیزهای برای افزایش تولید ندارند، زیرا با تولید هر خودرو، هزینهای جدید بر خود تحمیل کردهاند.
وی گفت: اصلاح روش قیمتگذاری شورای رقابت باید بهگونهای باشد که هم برای تولیدکننده و هم مصرفکننده منطقی باشد و امیدواریم با فرمولی بر اساس طرح ارائهشده این قیمت منطقی تحقق یابد. در زمان حاضر بازار خودروی کشور سطحی و کمعمق است و قیمتسازی در آن بهآسانی صورت میپذیرد درحالی که اگر خودرو در بورس کالا به فروش برسد، عمق بازار بیشتر میشود و بهدلیل شفافیت موجود در بورس، قیمتسازیها به پایان میرسد.
با فروش خودرو در بورس کالا، رانت موجود برای خودروسازان و دلالان از بین میرود
ایزدخواه در ادامه نشست با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس، گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمامشده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمامشده، مالیات گرفته میشود تا رانت موجود بهجای این که به جیب دلالان یا خودروساز رود در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمتها پایین بیاید. در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک پیشنهاد شده است از مالیات اخذشده از بورس خودرو، 20 درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حملونقل عمومی شود و 70 درصد هم به خودروسازها وام کوتاهمدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند.
وی اضافه کرد: در این میان فقط 10 درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودروی آنها بالا بود بهتشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.
ایزدخواه با اشاره به اینکه در این طرح کیفیت خودرو دغدغه نمایندگان است، گفت: در شاخصهایی که برای فرمول جدید قیمتگذاری قیمت تمامشده خودرو پیشنهاد شده است، مؤلفههایی مانند ایمنی، مصرف سوخت و صادرات خودرو هم در نظر گرفته شده است، با این روش درصورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد، خودروساز با اجازه قانون میتواند سود بیشتری از فروش خودرو بهدست آورد و عملاً مجبور به افزایش کیفیت خودرو میشود.
وی افزود: در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک امکان تولید خودروی دستساز و غیرکارخانهای هم فراهم شده است تا با این روش به کاهش قیمت خودرو از جنبههای مختلفی کمک گردد.
طرح مجلس بر کاهش فساد صنعت خودرو از طریق مشارکت مردم در کشف تخلفات و نظارت سیستمی متمرکز است.
در طرح پیشِرو، بهازای فروش هر خودرو در بورس، کد رهگیری یکتا برای خریداران ایجاد میشود و مواردی همچون شمارهگذاری، کارت خودرو و کارت سوخت صرفاً توسط این کد یکتا صادر میشود، از همین رو امکان فروش در خارج از چارچوب بورس برای خودروسازان از بین میرود و بر فروش آنها نظارت سیستمی صورت میگیرد.
همچنین در این طرح از ظرفیت گزارشدهی برای کشف فساد و تخلفات در این صنعت استفاده شده است و قوه قضاییه مکلف شده دستورالعملی را برای حمایت از کاشفان و گزارشگران فساد تهیه نماید، علاوه بر این تا سقف 30 درصد از عواید کشفشده از فساد به گزارشگر آن اعطا خواهد شد.
در طرح مجلس، خودروساز مکلف است بهازای هر 5 خودروی جدید یک دستگاه خودرو را اسقاط کند
عضو کمیسیون صنایع و معادن، در خصوص جایگاه خودروهای اسقاطی در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک گفت: در طرح موردنظر خودروسازان مکلف گردیدهاند بهازای هر 5 خودروی جدیدی که تولید میکنند، یک دستگاه خودرو را اسقاط نمایند، این موضوع به افزایش اسقاط خودروها و کاهش آلودگی هوا کمک شایانی خواهد نمود.
نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: بر اساس این طرح، به هر کد ملی فقط یک خودرو در سال تعلق میگیرد و پیشنهادی هم مطرح شده است که اگر فردی تا دو سال بعد از خرید خودروی صفر، اقدام به فروش کرد، مالیاتی گرفته شود تا تقاضای سرمایهای به حداقل برسد. با این روش، قیمتگذاری دستوری وجود ندارد بلکه قیمت تمامشده کارخانه که با فرمول شورای رقابت تعیین میگردد، ملاک قرار میگیرد و این فرمول قیمتگذاری نیز بهصورت شفاف، اعلام میشود.
طبق طرح جدید، قراردادهای خارجی باید پیوست فناورانه داشته باشد
ایزدخواه ادامه داد: بر اساس این طرح قراردادهای خارجی باید پیوست فناورانه داشته باشد و معاونت علمی موظف است که پیوستهای فناوری قراردادها را بررسی کند، ضمناً در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک پیشنهاد شده است صنایع نظامی هم اجازه داشته باشند با رعایت همه قوانین و شفافیت کامل به صنعت خودرو ورود کنند و مثلاً به انتقال فناوری در صنعت خودرو بپردازند.
وی در پایان افزود: در طرح موردنظر سهامداری لایهای و چرخشی برای خودروسازها ممنوع گردیده است و خودروسازان مکلف شدهاند بهفاصله کمی بعد از لازمالاجرا شدن قانون، سهامهای لایهای خود را به فروش برسانند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.