شماره: 1462 / ۱۳۹۹ يازدهم مرداد
قائم مقام مدیرعامل سایپا اعلام کرد:
تعداد بازدید : 1
آغاز تحویل خودروهای طرح فروش فوق العاده سایپا
قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش از آغاز تحویل خودروهای عرضه شده در طرح فروش فوق العاده محصولات این گروه خودروسازی خبر داد و افزود: تمام خودروهای عرضه شده در این طرح، در زمان مقرری که در قراردادهای اولیه ذکر شده، تحویل مشتریان خواهد شد.
به گزارش اخبار صنعت، مجید باقری اظهار داشت: در این طرح فروش، 10 هزار دستگاه انواع محصولات سایپا با موعد تحویل 90 روز پس از تکمیل پرونده عرضه شد که تحویل خودروهای مشتریان آغاز شده و قبل پایان شهریورماه به اتمام خواهد رسید.
باقری ادامه داد: مشکلات ناشی از تحریم ها و در ادامه شیوع ویروس کرونا با تلاش تیم مدیریتی سایپا برطرف شده و براساس روند رو به رشد تولید، این اطمینان خاطر را به مشتریان می دهیم که خودروهای ثبت نامی خود را در زمان مقرر دریافت خواهند کرد.
وی افزود: تعهدات معوق با روند قابل قبولی در سایپا رو به کاهش است؛ به شکلی که در 18 محصول تا پایان شهریورماه صفر خواهد شد.
قائم مقام مدیرعامل سایپا اظهار کرد: وقتی که مشتریان اطمینان داشته باشند، خودروهای خود را در زمان مقرر دریافت خواهند کرد، قطعا این موضوع تاثیر زیادی در عدم مراجعه به بازار آزاد و واسطه ها خواهد داشت و از این طریق آرامش به بازار خودرو باز خواهد گشت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
بهبود وضعیت سایپادیزل
در صورتهای مالی سال 98
معاون مالی و اقتصادی شرکت سایپادیزل از بهبود وضعیت صورتهای مالی این شرکت در پی کاهش هزینهها و افزایش درآمدهای عملیاتی در سال مالی منتهی به اسفند 1398 خبر داد.
به گزارش اخبار صنعت، مهدی رمضانپور اظهار کرد: سایپادیزل در سال 98 با وجود کاهش 66 درصدی فروش محصولات تجاری، به وسیله افزایش نرخ های فروش و عملکرد مثبت مدیریتی توانست، افزایش 12.5 درصدی نسبت سود خالص را نسبت به مدت مشابه سال 97 محقق کند.وی تصریح کرد: با توجه به تحریمهای بی سابقه بینالمللی و کاهش تیراژ تولید خودروهای تجاری توسط سایپادیزل در سال 98، واکاوی هزینههای مترتب بر سازمان و کنترل و کاهش هزینههای مالی را میتوان یکی از سرفصل های مهم برنامههای هیأت مدیره در یکسال گذشته بر شمرد.
رمضان پور افزود: در این راستا، سایپادیزل موفق به کاهش 16 درصدی هزینه های فروش و اداری شد که عمده آن مربوط به ساماندهی هزینه های پرسنلی باوجود افزایش سالانه هزینه های حقوق و دستمزد بوده است. همچنین، کاهش چشمگیر هزینه های تسعیر ارز، هزینه انبارداری و توقف محصولات شرکت باعث کاهش 60 درصدی هزینه های عملیاتی شد.وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه مالی در سال 1398 مبلغ 4 هزار میلیارد ریال برآورد شده بود، با عملکرد صحیح در حوزه تأمین مالی و تلاش های هیئت مدیره، شاهد کاهش 11درصدی نسبت به بودجه سال 98 و کاهش 4 درصدی نسبت به سال 97 هستیم.معاون مالی و اقتصادی سایپادیزل ضمن اشاره به بهبود درآمدهای این شرکت در سال 98 یادآور شد: صورتهای مالی حاکی از افزایش 121 برابری درآمدهای عملیاتی نسبت به مدت مشابه است که از محل دریافت یارانه حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت نوسازی ناوگان فرسوده و همچنین تسویه بدهی بانک صنعت و معدن با ارز زمان گشایش محقق شده است.به گفته وی سایپادیزل در بخش درآمدهای غیرعملیاتی خود نیز افزایش 22 درصدی را از محل افزایش درآمد حاصل از تسعیر دارائی های ارزی به دست آورده است.رمضانپور با بیان اینکه رشد شاخص های مالی و کاهش 75 درصدی زیان جاری و زیان پایه هر سهم نسبت به سال 97 نوید بخش روزهای بهتر در سایپادیزل خواهد بود، افزود: طبق گزارش حسابرس مستقل، در پایان سال مالی 1398 بسیاری از بندهای شرطی و تاکیدی از جمله مالیاتی، بیمه ای، تائیدیه حساب و عملکردی حذف شده است.
نمونه جدیدی از پانامرا دیده شد
نسخه به روز رسانی شده ای از پورشه پانامرا توربو هنگام انجام ازمایش جاده ای در مسیر نوربورگرینگ مشاهده شد.بایستی یادآوری کرد که پانامرا توربو در سال 2016 توانست رکورد سرعت سریع ترین سدان چهار در تولیدی را با ثبت ساعت هفت دقیقه و هشت ثانیه بشکند.سه ماه در اختیار داشت و پس از ثبت رکورد 7 دقیقه و 32 ثانیه ای آلفا رومئو جیولتا کوادریفولیو آن را از دست داد.به گفته عکاسان حاضر در نوربورگینگ پورشه مجددا تلاش می کند تا این رکورد را بشکند و برای همین اقدام به طراحی نسخه به روز رسانی شده ای از پانامرای توربو کرده است.به دلیل ناگهانی انجام شدن این آزمایش و عدم حضور عکاسان در دوره های اولیه هنوز مشخص نیست که میزان زمان گیری انجام شده این محصول چقدر بوده است. گفته می شود که پورشه نسخه سبک تری از پانامرا توربو طراحی کرده که lion نام داردو با وجه به پوشش های استتاری احتمالا تغییراتی در قسمت جلو پنجره داشته است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
سود دلالان در آشفتهبازار خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان گفت: وضعیت بازار خودرو بهویژه تاکید شورای رقابت بر تداوم شیوه قیمتگذاری دستوری خودروها، سبب شده تا دلالان و تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی بیشترین سودها را از این آشفتهبازار کسب کنند.
این روزها بازار خودرو همچنان در التهاب به سر میبرد. در حالی که خریدار و فروشنده واقعی در بازار نیست، فروشندگان متناسب با نرخ ارز در هر روز قیمتهای جدید و بالایی برای خودروهای خود مطالبه میکنند.
به اعتقاد کارشناسان، تبدیل شدن خودرو از یک کالای مصرفی به سرمایهای در سالهای گذشته وضعیت کنونی قیمتها را رقم زده است، به طوری که صاحبان خودرو به طمع افزایش قیمتها به موازات افزایش نرخ ارز، از فروش امتناع کرده یا قیمتهای بالای غیرواقعی بر خودروها قرار میدهند.
در این پیوند، «آرش محبینژاد»، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان افزود: فقط دو راهکار برای تنظیم بازار خودرو و ایجاد تعادل در آن وجود دارد که نخستین آنها، تعمیم قیمتگذاری دستوری به کل زنجیره تامین است.
وی که از منتقدان جدی قیمتگذاری دستوری خودرو در سالهای گذشته است، ادامهداد: اگر سیاستگذار اصرار بر تداوم این شیوه قیمتگذاری دارد، باید به همان شیوه مواد اولیه فولاد، پتروشیمی، مس و غیره داخلی، همچنین خدمات تولید خودرو و قطعه قیمتگذاری شده و به همان نسبت نرخ ارز تعدیل شود.
این مقام صنفی بیانداشت: علاوه بر موارد اولیه خارجی که بهطور مستقیم متاثر از نرخ ارز است، تولید مواد اولیه داخلی نیز بهطور عمده از سوی شرکت هایی انجام میشود که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بورس عرضه شده و بر مبنای نرخ فوب (FOB) خلیج فارس منهای پنج درصد قیمتگذاری میشوند.
محبینژاد ادامهداد: بر این اساس وقتی نرخ ارز افزایش مییابد قیمت مواد اولیه داخلی نظیر مس، فولاد، محصولات پتروشیمی و غیره نیز تحت تاثیر قرار میگیرد.
وی تاکیدکرد: ارائه چنین فرمولی برای قیمتگذاری مواد اولیه که رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد، سیاستگذاری غلطی است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان درخصوص راهکار دوم نیز گفت: اگر پذیرفتیم که قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و نرخ نهادههای تولید باید آزاد باشد، آنگاه انتظار میرود قیمت خودرو نیز آزاد محاسبه شود.
وی تاکیدکرد: هرگونه راهکار سومی در این زمینه منجر به رانت، فساد و اخلال خواهد شد.
محبینژاد اضافهکرد: امروز قیمت خودروها به صورت دستوری تعیین، اما قیمت مواد اولیه بهکار رفته در آن آزاد محاسبه میشود، بنابراین قیمت تمام شده خودرو به مراتب از آنچه بهطور رسمی از سوی خودروساز اعلام میشود بیشتر است.
وی خاطرنشانکرد: در این شرایط، دلالان و تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی از سودهای سرشار برخوردار شده، اما در عوض خودروسازان و قطعهسازان ضرر میکنند.
به گفته محبینژاد، انحصار موجود در تولیدات مواد اولیه داخلی نظیر ورقهای فولادی، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی سبب شده در برخی موارد، حتی واردات آنها با وجود همه هزینههای حملونقل، گمرک و غیره به صرفه باشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو:
تعداد بازدید : 1
تولید خودروی ارزان در شرایط کنونی امکانپذیر نیست
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: تولید خودروی ارزان با شرایط کنونی این صنعت امکانپذیر نبوده و نیازمند استفاده بهینه از امکانات و مزیتهای موجود کشور و همچنین رفع برخی مشکلات است.
این روزها به خصوص پس از حذف دو خودروی پرتیراژ پراید و پژو 405 جی. ال. ایکس از خط تولید ایران خودرو و سایپا به دلیل ناتوانی در پاسکردن استانداردهای 85 گانه و افزایش هزینهها، ایده تولید خودروهایی در بازه قیمتی خودروهای یاد شده به عنوان «خودروی ارزان» در دستور کار قرار گرفته است.
شنیدهها حاکی است وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کممصرف و موتورسیکلتهای چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانوادههای ایرانی برگزیند.
در این زمینه، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو میگوید: 80 درصد قیمت یک خودرو مواد اولیه و قطعات آن تشکیل می دهد، بنابراین تا زمانی که نتوان تامین مواد و قطعات را انجام و همچنین نرخ ارز پایه را کنترل کرد، شاهد تولید خودروی ارزان نخواهیم بود.
به گفته «مازیار بیگلو»، ارزانترین خودروی حال حاضر جهان در هند با قیمت چهار هزار دلاری عرضه میشود که با احتساب دلار 23 هزار تومانی این روزها، حدود 90 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
وی ادامه داد: این خودرو حتی از ابتداییترین امکانات نظیر شیشه بالابر برقی و کولر هم برخوردار نیست و در صورتی که بخواهد در ایران عرضه شود قیمت بیش از 110 میلیون تومان خواهد یافت.
این مقام صنفی بیان داشت: ارزانی زمانی معنی می یابد که ما از مواهب و مزیتهای رقابتی موجود کشور از جمله معادن، چاه های نفت و محصولات پتروشیمی، انرژی ارزان و متخصصان، مهندسان و جوانان تحصیلکرده خود به درستی استفاده کنیم.
وی گفت: این در حالی است که امروز آهن تولیدی کشورمان گرانتر از سایر نقاط جهان عرضه می شود و مشابه این وضعیت در خصوص محصولات پتروشیمی، مس و آلومینیوم نیز وجود دارد.
بیگلو تاکید کرد: تا زمانی که بحران مواد اولیه درست نشود و برای تولیدکنندگان داخلی مواد را با قیمت پایه و تمام شده عرضه نکنیم، صحبت کردن از خودرو ارزان قیمت بیفایده است.
وی ادامه داد: پرایدی که با قیمتی حدود چهار هزار دلار با امکاناتی نظیر کولر، شیشه بالابر برقی، کیسه هوا و غیره عرضه می شد، با فشار رسانه ها، فشارهای اجتماعی و مردمی به ناچار از خط تولید سایپا خارج شد، در حالی که یکی از ارزان ترین خودرو های جهان به شمار می آمد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: پراید با نرخ دلار 23 هزار تومانی حدود 90 میلیون تومان قیمت داشت اما هیچ کس چنین قیمتی را قبول نمی کرد، در عوض سود تولید آن به جیب عده ای دلال و برخی تولیدکنندگان مواد اولیه میرفت که بدون هیچ ریسکی در بورس سودهای 20 تا 40 درصدی کسب میکردند، اما خودروسازان با زیان 20 تا 40 درصد مواجه بودند.
وی تاکید کرد: تا زمانی که چنین مشکلات حل نشود، مطرح کردن مسائلی از این دست فرار رو به جلو است.
قیمتگذاری دستوری خودرو
این مقام صنفی همچنین درخصوص اجرای قیمتگذاری دستوری از سوی شورای رقابت، گفت: قیمت گذاری دستوری نه فقط برای خودرو که برای هر کالای دیگری اشتباه است و سبب ایجاد رانت و فساد شده و نمی توان مشکل عرضه را حل کرد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: قیمتگذاری دستوری سال هاست که در سطح دنیا تجربه اش را پس داده و باید با کنار گذاشتن آن به سمت عرضه خودرو در حاشیه بازار و هم زمان آزادسازی واردات پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: فقط به همین ترتیب می توان در گردونه رقابت و کار درست باقی ماند و به اصلاح قیمتها و متعادل سازی عرضه و تقاضا اقدام کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
تقدیر ایدرو از عملکرد مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ایران خودرو
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در احکام جداگانه ای، فرشاد مقیمی و محمدرضا فیض بخش را به عنوان نمایندگان این سازمان در هیات مدیره ایران خودرو ابقا کرد.معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در مراسم معارفه اعضای هیات مدیره ایران خودرو، خواستار اجرای برنامه های عملیاتی برای افزایش ملموس رضایت مشتریان و تقویت شاخص های ایمنی و رفاهی در محصولات این خودروساز شد .امیر بیات با تشریح انتظارات ایدرو از ایران خودرو، از هیات مدیره خواست تا تغییرات اساسی و بنیادی در تولید محصولات با بهره گیری از دانش روز جهانی و تنوع در کلاس و سگمنت های مختلف محصول را با جدیت بالا دنبال کنند.بیات افزود: ضروری است تا براساس شیوه های موفق کمپانی های بزرگ خودروسازی، بخش طراحی و ایده پردازی ایران خودرو سلایق و نیازهای واقعی مصرف کنندگان را مطالعه و براساس آنها به طراحی خودروهای جدید بپردازد تا همگونی محصولات با تقاضا و سلیقه مردم به توسعه این صنعت و رضایت بیشتر مشتریان از محصولات داخلی منجر شود.رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تبدیل دارایی های راکد به سرمایه مولد برای افزایش تولید و افزایش کیفیت محصولات ایران خودرو را از دیگر انتظارات ایدرو به عنوان متولی صنعت خودروی کشور برشمرد .وی اصلاح ساختار تعامل خودروسازان با قطعه سازان و تقویت زنجیره تامین با هدف افزایش کیفیت خودروهای تولیدی را مطرح کرد و از هیات مدیره ایران خودرو خواست تا محصولات قدیمی را با محصولات جدید که به سطح روز خودروهای جهان نزدیکتر باشد، جایگزین کنند.
به گفته بیات طراحی و تکمیل پلت فرم مشترک خودروهای داخلی از دیگر توقعات ایدرو از هیات مدیره جدید ایران خودرو برای بومی سازی و کاهش ارزبری محصولات است .
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.