شماره: 1383 / ۱۳۹۹ بيست فروردين
تعداد بازدید : 2
اخبار
وزارت صنعت آمار داد؛
سرمایهگذاری 21هزارمیلیارد ریالی
در پنج پروژه فولادی
وزارت صنعت، معدن وتجارت آمار داد: 11 ماه پارسال پنج پروژه فولادی با سرمایهگذاری افزون بر 21 هزار و 392.6 میلیارد ریال راه اندازی شد که چهار پروژه به شکل توسعهای اجرا شد.
براساس جداول آماری وزارتخانه صنعت،معدن و تجارت، 5 پروژه فولادی در 11 ماه سال 98 در کشور اجرا شده که شامل یک طرح ایجادی و 4 پروژه توسعه ای است و از مجموع آنها دو طرح در استان اصفهان اجرا و در استانهای لرستان، فارس و خوزستان هر کدام یک طرح راه اندازی شد.
همچنین این طرح ها که در زمینه لوله و پروفیل، انواع مقاطع فولادی، واحد احیای مستقیم و شمش فولادی است، زمینه اشتغال نزدیک به یکهزار نفر با اولویت نیروهای بومی را فراهم ساخته است.
ایران در بین فولاد سازان جهان اکنون رتبه دهم را به خود اختصاص داده است و با دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن در افق 1404 انتظار می رود جایگاه هفتم دنیا را در این بخش کسب کند.
پیش بینی شده که امسال با دستیابی به ظرفیت 40 میلیون تن فولاد سازی بیش از 30 میلیون تن شمش فولادی در کشور تولید شود.
براساس نقشه راه معدن برای سال 1398 تولید 31 میلیون تن شمش فولادی پیش بینی شده بود، آمار 11 ماهه تولید نزدیک به 25 میلیون تن ثبت شد.
وزارت صنعت ، معدن و تجارت در جداول آماری منتشرشده خود از طرح های یادشده در شمار مهمترین پروژه های راه اندازی شده نام برده و کارخانه فولاد پارس هفت تپه خوزستان که طرح احداثی معرفی شده با بهره گیری از منبع پنج میلیون یورویی صندوق توسعه ملی و 245.1 میلیارد ریال اعتبار ریالی است، در فاز نخست سالانه 100 هزار تن شمش فولادی تولید دارد.
همچنین کارخانه لوله و پروفیل در شهرضا اصفهان ظرفیت تولید سالانه 500 هزارتنی دارد، مجتمع فولاد خرم آباد(لرستان) انواع مقاطع فولادی را روانه بازار می سازد که ظرفیت اسمی 80 هزارتنی و حقیقی 75 هزار تنی دارد.
ذوب آهن پاسارگاد (فارس) نخستین واحد مگامدول تولید آهن اسفنجی مهرماه 98 راه اندازی شدو واحدهای دوم و سوم آن هم هریک با ظرفیت 1.8 میلیون تن در سال تا پایان 1401 وارد مدار می شود و واحد فولاد اصفهان در زمینه مقاطع فولادی هم در قالب طرح توسعه ای راه اندازی شد.
وجود 20تا 25درصد
مازاد تولید مرغ
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: استمرار کاهش مصرف گوشت مرغ باعث کاهش قیمت و ضرر و زیان هنگفت مرغداران شده واگر برای آن چارهای اندیشیده نشود، تولید این کالا در ماههای آینده با مشکل مواجه خواهد شد.
مرتضی رضایی افزود: مرغ اصلیترین پروتئین مصرفی مردم است و قیمت آن همواره به عنوان یک شاخص اقتصادی در کشور مورد توجه بوده است.
وی با بیان اینکه در دو ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، مصرف گوشت مرغ در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، گفت: کاهش تقاضا باعث افت قیمت این کالا شده و در حالی که قیمت مصوب هر کیلو گوشت مرغ در خردهفروشیها 12 هزار و 950 تومان تعیین شده، اما امروز این کالا با قیمتی پایینتر از نرخ مصوب عرضه میشود که این مسأله ضرر و زیان زیادی متوجه مرغداران کرده است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حمایت از مرغداران در شرایط فعلی یک ضرورت است، گفت: تمهیداتی اندیشیده شده تا با پرداخت کمکهای بلاعوض و همچنین استمهال وامهای مرغداران، بخشی از ضرر و زیان این تولیدکنندگان را جبران کنیم.
وی با تأکید براینکه اگر ضرر و زیان مرغداران جبران نشود ممکن است بسیاری از آنها دست از تولید بکشند، گفت: با توجه به اینکه فرآیند پروروش مرغ یک بازه 45 تا 50 روزه است اگر مرغداران به استمرار تولید تشویق نشوند، قطعاً در ماههای آینده با مشکل تأمین این کالا مواجه خواهیم شد.
وی افزود: هم اکنون 20 تا 25 درصد مازاد تولید داریم و برای تشویق صاحبان این صنعت به استمرار تولید، عوارض صادرات این محصول را کاهش خواهیم داد تا مرغداران بتوانند مازاد تولید خود را صادر کنند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با توجه انباشتگی مرغ در واحدها و ضرر وزیان مرغداران، تصریح کرد: باید همه تلاشمان را بکار بگیریم تا این صنعت بزرگ سر پا بماند و فعالان این صنعت همچنان به ادامه تولید تشویق شوند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
اخبار
تخلیه و بارگیری
94 میلیون تن کالا در بنادر تجاری هرمزگان
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به پهلوگیری 61 هزار فروند شناور در بنادر تجاری هرمزگان، از تخلیه و بارگیری 94 میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر تجاری این استان در یک سال گذشته خبر داد.
الله مراد عفیفی پور اظهار داشت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان راهبری بیش از 70 بندر بزرگ و کوچک را بر عهده دارد که بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، قشم و بندر لنگه از جمله مهم ترین بنادر تجاری این استان به شمار می روند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها تاثیری در عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان خصوصا بندر کانتینری ایران گذاشته است؟ به ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه کل بنادر تجاری و مسافری استان هرمزگان در سال 98 که سال رونق تولید نامیده شده بود، پرداخت.
وی اظهار داشت: در سال گذشته، در مجموع 94 میلیون و 758 هزار و 403 تن کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر این استان تخلیه و بارگیری شد که در همسنجی با مدت مشابه سال پیش از آن 1.2 درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: از مجموع کالاهای جابه جا شده در این بنادر، 62 میلیون و 369 هزار و 916 تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و 32 میلیون و 388 هزار و 487 تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.
صادرات 35 میلیون تن کالای غیرنفتی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم صادرات کالاهای غیرنفتی از طریق بنادر تجاری این استان در سال 98 را 35 میلیون و 977 هزار و 312 تن اعلام کرد.
وی اظهار کرد: بیش از 3 میلیون و 751 هزار و 130 تن کالای غیرنفتی از طریق این بنادر ترانشیپ شد که 17.9 درصد افزایش را شاهد بودیم.
ترانزیت بیش از 3 میلیون تن انواع کالای غیرنفتی
عفیفی پور بیان کرد: طی مدت یاد شده، 3 میلیون و 952 هزار و 693 تن انواع کالای غیر نفتی از طریق بنادر تجاری استان ترانزیت شده است.
وی اضافه کرد: در 12 ماهه سال گذشته، بیش از 8 میلیون و 943 هزار و 488 تن کالای غیر نفتی وارد بنادر استان هرمزگان شد.
صادرات نفتی 4.8 درصد افزایش یافت
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم کالاهای صادر شده در بخش نفتی را 12 میلیون و 304 هزار و 455 تن اعلام کرد و از افزایش 4.8 درصدی این بخش از عملیات بندری خبر داد. وی از ترانزیت 89 هزار و 304 تن انواع فرآورده های نفتی از طریق پایانه های بنادر این استان طی دوازده ماهه سال گذشته و ثبت کابوتاژ بیش از 19 میلیون و 994 هزار و 556 تن از این گونه محموله های تجاری خبر داد.
جابجایی 1.6میلیونTEU کانتینر
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: در 12 ماهه سال گذشته، یک میلیون و 670 هزار و 288 TEU کانتینر در پایانه های بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد.
پهلوگیری 61 هزار فروند شناور در بنادر تجاری
وی تعداد شناورهای ورودی به بنادر تجاری این استان را 61 هزار و 654 فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، 4 هزار و 991 فروند شناور بالای هزار تن و 56 هزار و 663 فروند از شناورهای پهلو گرفته، زیر هزار تن وزن داشته اند.
ثبت 18 میلیون نفر سفر در بنادر مسافری هرمزگان
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در دوازده ماهه سال گذشته، 18 میلیون و 501 هزار و 195 نفر سفر در بنادر این استان به ثبت رسید.
خبر خوش برای تجار در روزهای آینده
سعادت گفت: طی چند روز آینده با بازگشایی مرز زمینی، تبادلات مرزی بین دو کشور ایران و ترکیه از سر گرفته میشود.
مهرداد سعادت رییس اتاق مشترک بازرگانى ایران و ترکیه درباره وضعیت تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه اظهار کرد: طی چند روز آینده با بازگشایی مرز زمینی، تبادلات مرزی بین دو کشور ایران و ترکیه از سر گرفته میشود.
رییس اتاق مشترک بازرگانى ایران و ترکیه در ادامه گفت: طی روزهای گذشته، با توجه به تلاشهای صورت گرفته در تجارت و همچنین فعالیت کمیسیون مشترک دو کشور ایران و ترکیه، راه اندازی قطار واردات و صادرات با ترکیه شروع به کار کرده که خوشبختانه نتیجهبخش هم بوده است.
سعادت ابراز امیدواری کرد که وضعیت تجاری دو کشور بتواند همانند روزهای گذشته به کار خود ادامه دهد و وضعیت تجاری بهتر شود.
گفتنی است؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و به خصوص کشورهای همسایه، روند تجارت با مشکلاتی روبهرو شد که خوشبختانه با همکاری مسئولان ذیربط تا حدی این مشکلات مرتفع شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 5
معاون وزارت راه تشریح کرد سال 99؛ سال رونق مسکنسازی
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان ثبت نام طرح ملی مسکن، جزئیات ساخت و ساز در سال جاری را تشریح کرد.
محمود محمودزاده با بیان اینکه ثبت نام طرح ملی مسکن به پایان رسید، و وارد فاز اجرا و ساخت و ساز شدهایم، در خصوص علت طولانی شدن فرآیند ثبت نام این طرح گفت: مرحله اول ثبت نام را از 18 آبان تا 30 آذر سال گذشته به پایان رساندیم که 240 هزار نفر نام نویسی کردند؛ اما قرار شد به دستور وزیر راه و شهرسازی، قرار شد ثبت نام در مرحله دوم برای آن دسته از افرادی که نتوانستند در مرحله اول نام نویسی کنند، انجام شود که این اتفاق از 17 اسفند 98 رخ داد که مرحله دوم در 9 روز انجام گرفت.
وی ادامه داد: در این مرحله، ثبت نام را پیامکی کردیم تا کسانی که اینترنت ندارند، از منزل خارج نشوند و با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به سامانه پیامکی، بتوانند نام نویسی کنند که این اتفاق با استقبال گسترده متقاضیان مواجه شد؛ به گونهای که 70 درصد متقاضیان با ارسال پیامک ثبت نام کردند. در این 9 روز همه 31 استان نام نویسی کردند و برخی استانها هم توانستند ظرفیت جدید ایجاد کنند که اگر کسی از ثبت نام جا ماند، بتواند در این طرح تقاضای خود را به وزارت راه و شهرسازی ارسال کند.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره نحوه پایش و غربالگری متقاضیان تصریح کرد: قرار نیست همه کسانی که ثبت نام میکنند، پذیرش شوند؛ ظرفیتی که داریم حول و حوش 400 هزار نفر است که بر اساس شاخصهایی که اعلام میکنیم، افراد واجد شرایط، اولویت بندی خواهند شد؛ در حد ظرفیتی که زمین داشته باشیم، متقاضیان را پوشش میدهیم اگر هم از 400 هزار نفر بیشتر شد، شاخصهای اولویت بندی را سخت گیرانه تر اعمال خواهیم کرد؛ اما ممکن است در برخی از شهرها بتوانیم ظرفیت جدید ایجاد کنیم.
وی درباره انتقاد برخی انبوه سازان از عدم همکاری وزارت راه و شهرسازی با سازندگان گفت: انبوه سازان مشکلی برای اجرای طرح ملی مسکن ندارند؛ بخشی از اجرا با بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، شرکت عمران شهرهای جدید و… است که بعضاً برخی پروژهها آغاز شده است؛ ساخت و ساز نیز به سازندگان واگذار شده؛ بنابراین مشکلی با قراردادهای جاری وزارت راه و شهرسازی نخواهند داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید، به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این شعار در بخش مسکن اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، ممکن است برخی پروژهها متوقف شده یا با کندی در حال اجرا باشند؛ اما با برطرف شدن چالش کرونا، شاهد یک حالت انفجاری در حوزه ساخت و ساز خواهیم بود.
به گفته دبیر شورای عالی مسکن، وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد برای تحقق شعار جهش تولید در بخش مسکن، از تمام ظرفیتهای بخشهای دولتی، نهادهای حاکمیتی و همچنین بخش خصوصی برای افزایش تولید مسکن استفاده کند تا طرح ملی مسکن در اجرا با مشکل مواجه نشود.
محمودزاده در خصوص احتمال فرسایشی شدن طرح ملی مسکن مانند طرح مسکن مهر تصریح کرد: استانهایی که در مسکن مهر، برنامه ریزی درستی کرده و متقاضیان نیز آوردههای خود را به موقع پرداخت کردند، پروژهها در موعد مقرر عملیاتی شد؛ بانک مسکن نیز تسهیلات را در زمان مورد نظر پرداخت کرده بودند ما هیچ موردی نداشتیم که بانک به تعهداتش عمل نکند؛ بنابراین اگر در طرح ملی نیز متقاضیان در زمان مقرر به انجام تعهدات خود عمل کنند، پروژهها طولانی نخواهد شد؛ به خصوص که پروژههای مسکن ملی مانند مسکن مهر، بزرگ مقیاس نیست.
وی ادامه داد: ساختمانها از نظر فنی یک و نیم تا دو سال قابل احداث هستند؛ اما اینکه منابع مالی آنها به موقع تأمین اعتبار شود، به آورده متقاضیان بستگی دارد؛ همین مشکل در مسکن مهر هم رخ داد و برخی متقاضیان به موقع آوردههای خود را واریز نکردند که متأسفانه زیان آن به کل متقاضیان پروژه وارد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که برای اینکه اشتباه مسکن مهر، در مسکن ملی تکرار نشود، چه راهکاری دارید؟، خاطرنشان کرد: در قراردادها میان متقاضی و مجری، بندی وارد کردهایم که اگر متقاضیان، دو قسط خود را ندهند، بلافاصله با متقاضی دیگری جایگزین میشوند و از لیستهای ذخیره، متقاضی جدیدی معرفی خواهد شد.
وی درباره تعداد اقساط آوردههای مردمی گفت: رقم دقیقی تعیین نشده و پروژه به پروژه تعداد اقساط آوردهها متفاوت است که در قرارداد مستقیم مردم با پیمانکار در هر پروژه ذکر میشود. بسته به پیشرفت پروژه، به متقاضیان رقم آوردهها در هر مرحله اعلام میشود. از همین رو نمیتوان رقم مشخصی برای کل پروژهها مشخص کرد. مثلاً در برخی استانها مصالح سهل الوصول تر و قیمت تمام مصالح پایینتر است اما در برخی استانها ممکن است مصالح گرانتر برای سازنده دربیاید. اعدادی که در برخی رسانهها ذکر شده، همگی به صورت مثال است نه واقعی.
محمودزاده قیمت تمام شده احتمالی و ناخالص ساخت مسکن ملی به نرخ امروز را بین 2.5 تا 3 میلیون تومان در هر متر مربع عنوان و اظهار کرد: اگر فرض کنید، یک واحد 75 متری مفید ساخته شود، با مشاعات آن، به صورت ناخالص به 100 متر مربع میرسد که حول و حوش 250 تا 300 میلیون تومان نرخ تمام شده آن خواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس خبر داد:
جهش تولید با احیای معادن کوچک مقیاس
روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سیدرضا عظیمی؛ مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با بیان این مطلب گفت: فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال 1399 با جهش تولید مواد معدنی در کشور و هدف گذاری طرح جهت احیای 200 معدن کوچک مقیاس همراه خواهد بود.
وی در ادامه افزود: طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال 98 با عنوان “رونق تولید” موفق شد تا با شناسایی تعداد 4496 معدن کوچک مقیاس در کشور، تعداد 2130 معدن را در قالب 364 پروژه بررسی و ضمن انجام اقدامات کلینیکی بر روی تعداد 970 معدن کوچک، در نهایت در سال 1398 مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، 146 معدن کوچک مقیاس را از 150 معدن هدفگذاری شده در کشور احیا کند.
مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به اهمیت معادن طلا در کشور گفت: در آینده نزدیک برنامه های ویژه ای برای مشارکت و سرمایه گذاری در معادن کوچک مقیاس طلا در نظر داریم.
عظیمی افزود: یکی از عوامل موفقیت طرح هم افزایی تشکل ها و انجمن هاست که در آغاز سال جدید لازم است تشکر از همکاری صمیمانه و همراستایی آنها با طرح را اعلام کنم. کمیته های مشترک با تشکل ها مخصوصاً صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و طرح زیرساخت ایمیدرو در طرح ایجاد شده که تصمیم گیری های برنامه های مرتبط در این کمیته ها شکل خواهد گرفت.
مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به نام گذاری سال 1399 با عنوان ” جهش تولید” گفت: این نام گذاری که خود نشان دهنده اهمیت و ضرورت تولید و حمایت قاطع تولید کنندگان از نگاه مقام معظم رهبری می باشد، لذا لزوم ایجاد و توسعه بسترهای مناسب حمایتی از تولید کنندگان و به خصوص تولید کنندگان بخش معدن که سربازان جنگ اقتصادی می باشند، بیش از پیش بر همگان آشکار شده است.
وی گفت: معدن موتور محرک بخش تولید و به عنوان یکی از پارامترهای اصلی در صنایع معدنی است که با تقویت این بخش قطعاً تولید پایدار، توسعه مناطق محروم و قطع وابستگی به واردات در شرایط تحریم های ظالمانه محقق خواهد شد.
عظیمی در خاتمه افزود: مطابق برنامه ریزی های انجام شده، با توجه به مهیا بودن زیرساخت های اجرایی و نرم افزاری، روند احیای معادن کوچک مقیاس در سال 1399 با شتاب بیشتری حرکت خواهد کرد که ضمن پایش وضعیت معادن احیا شده در سال 98، نسبت به آمایش، بررسی های کلینیکی و انجام پروژه های زیرساخت سایر معادن نیز اقدام خواهد شد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس :
کرونا اشتغال و رکود اقتصادی را هدف گرفته است
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرونا اشتغال جامعه و رکود اقتصادی را هدف قرار داده است، گفت: حاشیهنشینها و کسانی که درآمد ثابت نداشتند، در حال نابودی هستند؛ باید فکری به حال آنها کرد.
الیاس حضرتی در جلسه علنی دیروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی وضعیت کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: نکتهی اول گلایه از هیات رییسه است که چرا مجلس شورای اسلامی تا الان تعطیل بوده و اینقدر با تاخیر شروع به کار کرده است؟ درست که ستاد مرکزی مبارزه با کرونا اجازه تشکیل جلسه را نداد، اما میشد با رعایت تمامی اصولی پروتکل بهداشتی جلسه را برگزار کرد. در اداره مملکت باید هر کسی مسئولیت خود را انجام دهد؛ به همین دلیل اولین اقدام ناقص و گلایه از مجلس شورای اسلامی است که چرا جلسه با تاخیر برگزار شده است؟
این عضو فراکسیون امید با قدردانی از مسئولان وزارت بهداشت، پرستاران، پزشکان و کادر درمانی برای تلاشهای شبانهروزی جهت مقابله با کرونا اظهار کرد: آنها در خط مقدم قرار دارند و ایثارگریها خلق کردند. از فداکاری و از جانگذشتگی آنها تشکر میکنیم که فداکاریهای دوران جنگ مقدس را تجدید کردند.
وی همچنین از ستاد مرکزی مقابله با کرونا، رییس جمهور، مسئولان وزارت بهداشت و وزارتخانههای مختلف قدردانی کرد و گفت: قبل از بحران کرونا کشور زیر بار شدیدترین تحریمها بود و توانست در مقابل کشورهایی که ادعای ابرقدرتی و پیشرفتهبودن را دارند دقیق و منسجم عمل کند. ضد انقلاب در روزهای اول تلاش میکند ناکارآمدی حکومت را به رخ جهانیان بکشد با این استدلال که مسئولان ایران مریض شدند اما امروز همه پای کار هستند و یک ذره دل مردم نگران نشد و نگذاشتند کمبود مایحتاج در فروشگاهها باشد.
حضرتی ادامه داد: اما بحث بر سر از این به بعد است. حاشیهنشینها و کسانی که شغل ثابت نداشته و مشمول درآمدهای روزمزد بودند در حال نابودی هستند، اگر حکومت برای آنها به عنوان سطح اول در خطر بودن ماجرا فکری نکند نابود میشوند؛ باید ولو در حد یک وعده غذای کم به آنها کمک کرد، کارتنخوابها و حاشیهنشینها را با دقت شناسایی کرد و به یاری آنها رسید.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: افرادی که روزانه درآمد داشتند همچون پیک موتوری، کارگران رستوران و ساختمان و حتی لبوفروش با مشکل مواجه شدند و حتی همان درآمد مختصر را ندارند. کسانی که کارگاههای کوچک داشتند تعطیل شده و کارگرانشان بیکار شدند. افراد شاغل در کارخانههای 200 نفره هم با مشکل مواجه شدند باید برای همه اینها فکری کرد چون هدف اولیه ویروس منحوس کرونا، اشتغال جامعه و رکود اقتصادی است. امروز باید مجلس شورای اسلامی تدبیر کند و کمیسیونهای تخصصی فعال شوند.
حضرتی خطاب به پزشکیان گفت: اگر فکر میکنید لازم است زدن ماسک را به عنوان یک قانون اجباری اعلام کنید چون اکثر صاحبنظران میگویند با زدن ماسک میتوان 99 درصد انتقال بزاق دهان را کنترل کرد.
وی با اشاره به اختصاص تعطیلات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی ناشی از ویروس کرونا، اظهار کرد: اینکه دولت تسهیلاتی برای تعدادی از خانوادهها در نظر گرفته خوب است، اما ما از دو سال قبل در کمیسیون اقتصادی تاکید کرده و نامه نوشتهایم که کوپن تهیه شود تا اقلام ضروری با قیمت و مقدار ثابت در اختیار مردم قرار گیرد که این اتفاق رخ نداده است؛ از طرف دیگر موضوع درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآوردههای نفتی است که با مشکل مواجه شده است. درآمد دولت به شدت افت کرده با تعطیلی صنوف و مراکز تولیدی هم حداقل تا خردادماه امکان گرفتن مالیات نیست. باید مجلس یک تصمیم اساسی بگیرد؛ سادهترین راه آن است که به سیستم بانکی فشار آورده که اوراق منتشر کرده و بخشی از نقدینگی از مردم جذب شود تا دست دولت برای ایجاد خدمات و انجام وظیفه بازتر شود.
خسارت 600 میلیارد تومانی کرونا به حمل و نقل ریلی تا تیر 99
دبیر انجمن شرکتهای ریلی گفت: طبق بررسیهای انجامشده، بخش حمل و نقل ریلی مسافری به دلیل شیوع بیماری کرونا تا پایان خرداد 505 میلیارد تومان و بخش حمل و نقل ریلی بار 100 میلیارد تومان زیان خواهد دید.
مهرداد تقیزاده با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا موجب شد مسافران حمل و نقل ریلی در نوروز امسال 94 درصد نسبت به نوروز 98 کاهش یابد، گفت: اغلب مسافرانی که بلیتهای خود را پس دادهاند و بسیاری از مردم هم تصمیم گرفتند به دلیل شیوع کرونا سفر نکنند.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی بیان کرد: با شیوع کرونا و تقاضای مردم برای استرداد بلیتهای قطار، ناوگان حمل و نقل ریلی همکاری مناسبی داشت و در این مدت 300 هزار بلیت قطار کنسل شد.
وی بیان کرد: در این مدت 91 میلیارد تومان پول بلیت قطار به مردم برگردانده شد.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی بیان کرد: بخش حمل و نقل ریلی مسافری طبق پیشبینیهای ما تا پایان خرداد 505 میلیارد تومان و بخش حمل و نقل ریلی بار تا پایان خرداد 99 رقم 100 میلیارد تومان از کرونا آسیب میبیند.
تقیزاده با بیان اینکه بخش حمل و نقل و گردشگری زیان بسیاری از شیوع کرونا در دنیا دیده است، اظهار داشت: حمل و نقل ریلی نیز به عنوان یکی از مهمترین مدلهای حمل و نقلی در کشور ما در این مدت آسیب زیادی دیده است. در این راستا طی مکاتبهای با دولت، تصمیم داریم درخواستها و پیشنهادات خود را بابت حمایت از شرکتهای ریلی، بار و مسافر در دوران کرونا ادامه دهیم.
وی گفت: شرکتهای ریلی در شرایط عادی نیز در برخی مواقع از نظر سود و زیان سربهسر بودند، اما در شرایط کرونا کاملاً وارد زیان شدند و باید دولت در این حوزه به این مدل حمل و نقلی استراتژیک کمک کند.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی اظهار داشت: در این راستا چندین موضوع را پیشنهاد دادهایم که یکی از آنها کمک بلاعوض 200 میلیارد تومانی برای شرکتهای ریلی بار و مسافر است.
تقیزاده افزود: از سوی دیگر درخواست ارائه تسهیلات به شرکتهای ریلی با نرخ سود 4 درصد ارائه شده است. از آنجا که دولت تسهیلات 12 درصدی برای حمایت از کسب و کارها در کرونا درنظر گرفته است، طی بررسیهای ما مشخص شد که این میزان سود برای شرکتهای ریلی مشکلآفرین است و امیدواریم دولت تسهیلات با نرخ سود 4 درصد در اختیار شرکتهای ریلی قرار دهد.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی بیان کرد: همچنین در نامهای که به دولت نوشتهایم و به زودی برای آنها فرستاده میشود، در مورد ورود قطعات اضطراری ناوگان ریلی است که دولت هزینههای گمرکی تخفیفدار اعمال کند، ضمن آنکه ارز نیمایی به آن اختصاص یابد.
* درخواست نرخ صفر مالیات بر ارزش افزوده برای حمل و نقل مسافری
تقیزاده بیان کرد: همچنین درخواست دادهایم در بخش حمل و نقل مسافری نظیر حمل و نقل باری حداقل برای دو سال نرخ صفر مالیات بر ارزش افزوده اعمال شود.
وی بیان کرد: ما این نامه را به زودی به دفتر معاون اقتصادی رئیسجمهور میفرستیم.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی گفت: مشخص نیست کرونا تا چه زمان در کشور شیوع دارد، اما پیشبینی ما این است که اگر تا اوایل تیرماه هم به پایان رسید، چند ماه پس از این تاریخ، شرکتهای ریلی زیان خواهند داد، بنابراین درخواست دادهایم این بستههای حمایتی در نیمه اول امسال به صورت جدی از سوی دولت دنبال شوند.
دبیر انجمن شرکتهای ریلی بیان کرد: در انجمن این طراحی در حال انجام است تا پروتکلهای جابجایی مسافر با فرض به طول انجامیدن شیوع کرونا طراحی شود، امیدواریم که به زودی این ویروس ریشهکن شود، اما ما برنامهریزی کردهایم که اگر در کشور ادامهدار بود، حمل و نقل ریلی براساس چه پروتکلهایی عمل کند.
ترخیص 10 هزار تن موز و آناناس وارداتی در ایام نوروز
سخنگوی گمرک ایران گفت: از اول فروردین تاکنون تعداد دو فروند کشتی حامل موز و آناناس از مبدا جنوب شرق آسیا وارد بندر بوشهر شد که مراحل ترخیص آن طی شده است.
سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: از اول فروردین تاکنون تعداد دو فروند کشتی حامل موز و آناناس از مبدا جنوب شرق آسیا وارد بندر بوشهر شد که مراحل ترخیص آن طی شده است.
وی افزود: کشتی اول حامل موز و آناناس به وزن حدود 4 هزار تن در تاریخ دوم فروردین تشریفات گمرکی آن آغاز و با خدمات شبانه روزی کارکنان گمرک تا تاریخ پنجم فروردین از گمرک بوشهر ترخیص و وارد کشور شد. همچنین کشتی دوم نیز در تاریخ 15 فروردین از مبدا فیلیپین که حامل حدود 6 هزار تن موز و آناناس بود وارد گمرک بوشهرشده و تشریفات گمرکی آن انجام شده و که با خدمات شبانه روزی گمرک عملیات ترخیص و خروج کالا از امروز به پایان می رسد.
لطیفی در پایان افزود: علاوه بر ورود موز از طریق دریایی به کشور، روزانه نزدیک به 20 واگن نیز از مسیر ریلی رازی از ترکیه وارد کشور شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.