شماره: 1336 / ۱۳۹۸ بيست و چهارم دي
تعداد بازدید : 0
رتبه نخست مدیرانخودرو در رضایتمندی مشتریان از خدمات
ارزیابیهای سه ماه دوم سال 98 که توسط سازمان استاندارد کیفیت ایران صورت گرفته است، نشان میدهد شرکت مدیرانخودرو موفق به کسب رتبه نخست رضایتمندی مشتریان در حوزه فروش شده است.
ارزیابیهای سه ماه دوم سال 98 که توسط سازمان استاندارد کیفیت ایران صورت گرفته است، نشان میدهد شرکت مدیرانخودرو موفق به کسب رتبه نخست رضایتمندی مشتریان در حوزه فروش شده است. این ارزیابی در میان هشت شرکت فعال (تولیدکننده یا واردکننده خودرو) در صنعت خودرو کشور صورت گرفته است و شرکت مدیرانخودرو توانسته بالاترین امتیاز را در میان آنها کسب کند. شرکت مدیرانخودرو در ارزیابی همین سازمان در سهماهه سوم و چهارم سال 97 نیز موفق به اخذ رتبه نخست در امر رضایتمندی حوزه فروش شده بود.
این سومین بار است که این شرکت موفق به کسب این افتخار شده، بر این اساس طبق ارزیابیها شرکت مدیرانخودرو در مجموع 705 امتیاز کسب کرده که باتوجه به نمره میانگین صنعت که 546 است، بسیار قابلتوجه خواهد بود. مواردی نظیر نظام اطلاعرسانی و پاسخگویی، توجه به خواستههای مشتریان، هزینه و زمان صرفشده و تحویل خودرو ازجمله شاخصههای اصلی در ارزیابی رضایتمندی مشتریان بهشمار میروند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
دریافت گواهی ثبت
نرمافزار بومی «تام اسکادا»
شرکت تام موفق به دریافت تاییدیه ثبت نرمافزار «تام اسکادا» از شورای عالی انفورماتیک شد.
ایکوپرس- نرمافزار TAM SCADA با تکیه بر تجربه و دانش کارشناسان شرکت تام ایرانخودرو طراحی و بومیسازی شده است.
در سال 1392 به دنبال شدت گرفتن محدودیت های ناشی از تحریم نرم افزارهای اسکادای خارجی تصمیم بر تولید این نرم افزار گرفته شد ضمن اینکه مشکلات ناشی از نفوذپذیربودن نرم افزارهای خارجی، نیاز به بومی سازی چنین نرم افزاری را جدی تر می کرد.
با بهکارگیری آخرین تکنولوژیهای طراحی و راه کارهایی از جمله کدگذاری ، قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری نرم افزار «تام اسکادا» بهینه شده است .بعلاوه امکان نظارت کاربران را به طرق مختلف از کامپیوترهای شخصی گرفته تا موبایل و تبلت به راحتی فراهم میکند.
به گزارش از روابط عمومی شرکت تام، از جمله ویژگیهای اصلی این نرم افزار میتوان به نظارت و کنترل Realtime ، نمایش نموداری و تحلیلی اطلاعات به صورت Online و Offline، سازگاری کامل با پروتکلهای استاندارد OPC، دسترسی انعطافپذیر از طریق Web و قابلیت توزیع پردازش بر روی حداکثر 24 سرور Redundant اشاره کرد.
«تام اسکادا» در حوزه های متعدد از جمله در حوزه انرژی شامل تمامی حامل های انرژی (آب، برق، گاز، هوای فشرده و ..). و در کلیه مراحل تولید، انتقال و مصرف این حاملها، در حوزه صنعت شامل صنایع تولیدی (خودرو و غذایی ...) و فرآیندی ( نفت و گاز و معدنی...) و همچنین در حوزه ساختمان جهت مدیریت هوشمند (BMS) مجموعه های مسکونی، اداری و تجاری، قابلیت استفاده دارد. بهعلاوه از این نرم افزار به عنوان بستر پایش و کنترل برای پروژههای هوشمندسازی و اینترنت اشیا برای استقرار Industry4.0 نیز میتوان استفاده کرد.
این نرمافزار که هم اکنون جهت مانیتورینگ خط G2-1 سالن پرس شماره3 ایران خودرو به کار گرفته شده، پس از تحلیل نموداری و آنالیز اطلاعات به دست آمده از پایش این خط در خصوص زمان های توقف، میزان و دلایل آن، قابلیت افزایش راندمان کاری خط تا میزان 50 درصد را تشخیص داده که در مقیاس صنعتی مقدار قابل توجهی است.
گردهمائی قطعهسازان کشور برای محصول جدید گروه خودروسازی سایپا
آمادهباش زنجیره تامین سایپا
برای تولید انبوه «رهام»
نقش آفرینان زنجیره تامین محصول جدید سایپا؛ رهام؛ گرد هم آمدند تا ضمن هماهنگیهای لازم برای تامین قطعات مورد نیاز این خودرو، پیش تولید «رُهام» عملاً آغاز شود.
به گزارش سایپانیوز، سازندگان مجموعهها و قطعات اصلی پلتفرم SP100 گروه خودروسازی سایپا که رهام محصول اصلی آن به شمار میرود، در یک گردهمائی، هماهنگیهای لازم برای آغاز تولید انبوه این خودرو از سال آینده را به عمل آوردند.
در این گردهمائی که بعدازظهر شنبه، 21 دی ماه برگزار شد، علاوه بر مدیران ارشد سایپا و شرکتهای زیرمجموعه این گروه خودروسازی، مدیرانعامل شرکتهای قطعهساز و تامینکننده، تعدادی از شرکتهای دانشبنیان، مدیران ارشد شبکه بانکی کشور که در فرآیندهای تولید محصول جدید سایپا نقش ایفا میکنند، حضور داشتند.در این گردهمائی، نمایشگاهی جانبی هم از خودرو رهام و قطعات مورد نیاز آن برای داخلیسازی برگزار شد که شرکتکنندگان علاوه بر بازدید از آن، در جریان فراخوان سایپا برای همکاری در تامین قطعات مورد نیاز برای تولید انبوه محصول جدید قرار گرفتند.
گفتنی است گروه خودروسازی سایپا با تغییر مدیریتی در بهمن 97 با ایجاد یک رویکرد جدید، تحول در کیفیت و کمیت محصولات تولیدی خود را در دستورکار قرار داده و پس از مدیریت بحران ناشی از اعمال دور جدید تحریمها و فشار حداکثری، برنامههای توسعهای خود را آغاز کرده است.
سایپا در ماههای اخیر با اجرای پویش ملی بومیسازی قطعات، ضمن کاهش وابستگی زنجیره تامین خود به شرکتهای خارجی، افزایش سطح داخلیسازی محصولات را به شکل عملیاتی دنبال کرده و در همین راستا محوریت زنجیره تامین قطعات محصول جدید خود را روی توان قطعهسازان داخلی متمرکز کرده است.
«رهام» محصول جدید گروه خودروسازی سایپا به شمار میرود که تولید انبوه آن از سال آینده آغاز خواهد شد.
سایپا تولید 12 هزار دستگاه از این محصول را برای سال 99 برنامهریزی کرده است. قرار است تیراژ تولید این محصول در سال 1401 به صد هزار دستگاه برسد.
ظهور خودروهای برقی، تهدیدی برای فرصتهای شغلی در آلمان
یک رسانه آلمانی نوشت در صورتی که این کشور تا سال 2030 به سوی تولید و استفاده انبوه از خودروهای برقی برود، بیش از 400 هزار فرصت شغلی با خطر نابودی مواجه خواهد شد.
روزنامه آلمانی «هندلز بلات» (Handelsblatt) می نویسد: تحقق یافتن تولید انبوه و استفاده عمومی از خودروهای برقی، تنها در بخش خط تولید موتور خودرو(موتورهایی با سوخت فسیلی) در آلمان، حدود 88 هزار فرصت شغلی از بین خواهد رفت، چراکه در موتور خودروهای برقی، قطعات کم تری نسبت به موتورهای معمول به کار برده می شود.این گزارش می افزاید نسل خودروهای برقی به گونه ای خواهند بود که به میزان خودروهای کنونی، به سرویس و خدمات مراقبت نیاز نخواهند داشت و این نیز دلیل دیگری برای از بین رفتن تعداد زیادی از فرصت های شغلی است.
این گزارش حاکی است در سال 2018 میلادی در بخش صنعت خودرو آلمان 834هزار فرصت شغلی بوجود آمد که این میزان نسبت به سال 1991 میلادی بسیار چشم گیر بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
تحریم فلزات،
فرصتسازی کرد
مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: اعمال محدودیت برای صنایع فلزی معدنی نه تنها ایجاد مشکل و محدودیت نکرد، بلکه فرصتهایی نیز ایجاد کرد تا توان تولید داخل افزایش یافته و به سمت بومیسازی حرکت کنیم.سیفالله امیری ضمن تاکید بر اینکه تحریمهای صنایع فلزی تاثیر چندانی بر فعالیت معادن فلزی ما نداشته است، اظهار کرد: واقعیت این است که از روزی که رییس جمهور آمریکا از برجام خارج شد، اسامی تعداد زیادی از شرکتهای معدنی ایران در لیست تحریمها قرار گرفته و تحت تاثیر قرار گرفتند، اما خوشبختانه این شرکتها روی پای خود ایستاده و به فعالیت خود ادامه دادند.مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه ارائه لیست جدید تحریم برخی شرکتها و فلزات ایران، تنها جوی روانی ایجا کرده و تاثیری در عملکرد این شرکتها ندارد، خاطرنشان کرد: پیش از ارائه لیست جدید فلزات تحریمی، همه شرکتهای ما جزو این تحریمها بودهاند و اکنون تنها به جهت ایجاد جو روانی، هر بار تعدادی از شرکتها را نام میبرند. در حقیقت بخش خصوصی ما کار خود را به نحو احسنت انجام میدهد و بلد هستند که چگونه تحریمها را دور بزنند.وی افزود: البته نمیگوییم تحریمها هیچ تاثیری نداشته است؛ تاثیرگذار بودهاند اما بیشتر از جنبه منفی، جنبه مثبت برای ما داشتهاند و تاثیر آن روی کشور بسیار خوب بوده است؛ چراکه به سمت بومیسازی و داخلیسازیحرکت کردهایم، تولید افزایش پیدا کرده است و ماشینآلاتی که به سختی از خارج وارد میشد را توانستهایم در داخل کشور تولید کنیم.امیری اظهار کرد: در حال حاضر مواد اولیه فولاد ما از سنگ آن گرفته تا انتهای زنجیره فولاد که میلگرد و ... است در داخل تهیه و تولید میشود. با جو روانی که ایجاد میکنند، برخی که اطلاع کامل ندارند، نگران میشوند اما خوشبختانه هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. روزهای سختتر از این هم که راهکار دور زدن تحریمها را بلد نبودیم یا امکان داخلیسازی را نداشتیم هم دیدهایم، حال که راه آن را به خوبی یاد گرفته ایم، به صراحت میگوییم که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و قطع به یقین تحریمها نهتنها به ضرر کشور ما نشده، بلکه به نفع کشور ما هم شده است.این مقام مسئول در مورد کاهش قیمت فولاد که چندی پیش قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی، قول کاهش آن را به شرط افزایش عرضه شرکتهای بزرگ تولید فولاد داده بود، گفت: با توجه به اینکه قیمت فولاد در بورس تعیین میشود، با افزایش عرضه در بورس قطعا قیمتها کاهش مییابد. درحال حاضر به شدت به دنبال این هستیم که واحدها حتما هر دو هفته یکبار، عرضه به بورس داشته باشند تا به اندازه کافی، محصول به دست مصرفکنندههای پاییندستی برسد.وی ابراز امیدواری کرد که با عرضه بیشتر فولاد، قیمتها کاهش مییابد.
به گفته وی اکنون عرضه بیشتر شده تا قیمت فولاد کاهش یابد و اگر حتی به فرض کاهش هم نداشت، حداقل در همین قیمت فعلی باقی بماند و شاهد افزایش قیمت نباشیم.امیری در پایان خبر داد: به تازگی خط دوم تولید فولاد مبارکه راهاندازی شد که به دنبال آن ورقه بدنه خودرو نیز تامین شده و دیگری مشکلی از بابت تامین ورقه خودرو نداریم.
وزیر خزانهداری آمریکا 20 دی ماه از وضع تحریمهای جدید علیه ایران خبر داد. وزارت خزانهداری آمریکا که پیش از این شرکت فولاد مبارکه (بزرگترین تولیدکننده فولاد در ایران) را تحریم کرده بود، در بیانیه جدید خود ضمن اشاره مجدد به نام این شرکت، از تحریم شرکتهای دیگری شامل فولاد صبا، فولاد هرمزگان، فولاد اصفهان، فولاد کاوه جنوب، فولاد آلیاژی ایران، شرکت صنعتی و معدنی گلگهر، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، آهن و فولاد ارفع، شرکت آلومینیوم ایران، شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت ملی مس ایران، فولاد خوزستان و شرکت آهن و فولاد غدیر خبر داد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
احتمالی که با هدف کسب شرایط دریافت تسهیلات 5هزار میلیارد تومانی قوت گرفت:
تعداد بازدید : 1
افزایش سرمایه خودروسازان تا یک ماه آینده
بعد از اینکه شورای پولواعتبار تصویب کرد به هریک از دو شرکت ایرانخودرو و سایپا مبلغ 2500میلیارد تومان تسهیلات اعطا شود و ازسویدیگر هیاتدولت نیز آییننامه معافیت مالیاتی افزایش سرمایه ناشیاز تجدید ارزیابی داراییها را تصویب کرد، زمینه برای افزایش سرمایه دو شرکت بزرگ خودروساز فراهم شد.
آنها برای دریافت این تسهیلات 5هزار میلیارد تومانی نیاز دارند از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شوند. بنابراین باید هرچه زودتر افزایش سرمایه ناشیاز تجدید ارزیابی داراییها را اجرایی کنند. بنابراین، میتوان گفت به احتمال زیاد بهدلیل نیاز خودروسازان به انجام این اقدام تا یکماه آینده، افزایش سرمایه ایرانخودرو و سایپا به مرحله اجرا در خواهد آمد.
هیچ سهم خودرویی منفی نخورد
بر اساس این گزارش، در دادوستدهای روز گذشته بازار سهام نمادهای خودرویی یکدست سبزپوش شدند، بهطوریکه نمادهای سایپا، ایرانخودرو، صنایع ریختهگری ایران، پارسخودرو، گسترش سرمایهگذاری ایرانخودرو، مهندسی نصیرماشین، قطعات اتومبیل ایران، مهرکام پارس، الکتریکخودرو شرق، آهنگریتراکتورسازیایران، گروه بهمن، کمکفنرایندامین، رینگسازیمشهد، فنرسازیخاور، سازهپویش و بهمندیزل مثبت شدند و درمقابل هیچ سهم خودرویی نیز منفی نخورد. همچنین روز گذشته در گروه خودرویی طی 33هزار و 177 نوبت معاملاتی، 914میلیون سهم به ارزش 230میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغبر 46هزارو451میلیاردتومان شد. این گزارش حاکی است روز گذشته شاخص کل بورس تهران عملکرد خیرهکنندهای از خود نشان داد، بهطوریکه نماگر اصلی بازار سهام با افزایش 15هزار و 842 واحدی در تراز 375هزار و 650 واحدی قرار گرفت و یک رکورد بینظیر از خود برجای گذاشت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ماجرای ادامهدار خودروهای سفارتی، اینبار با جگوار XJL کامل شد؛
تعداد بازدید : 0
زندگی ابدی پلنگ بریتانیایی در خاک ایران
ماجرای خودروهای سفارتی بسیار داغ و پرحاشیه شده است. خودروهایی که پس از گذشت چندسال خدمت در سفارتخانهها مجوز اخذ پلاکملی دریافت میکنند و با ورود به مزایدهها بهدست افراد میرسند.
به گزارش «اخبار خودرو»، در روزهایی که ممنوعیت واردات خودرو مشکلات فراوانی را برای بسیاری از شرکتهای واردکننده بهوجود آورده و افراد بسیاری را از کار بیکار کرده است، ماجرای خودروهای سفارتی بسیار داغ و پرحاشیه شده است. خودروهایی که پس از گذشت چندسال خدمت در سفارتخانهها مجوز اخذ پلاکملی دریافت میکنند و با ورود به مزایدهها بهدست افراد میرسند.
پس از آن داستان پرماجرایی را در بازار خودروهای لوکس و گران تجربه میکنند که کمتر کسی از آنها با خبر میشود. عمدتا این خودروها بهصورت ویژه خریدوفروش و کمتر در مکانهای عمومی ظاهر میشوند. اما در این میان گاهی اوقات عکسهایی از این دست خودروها در فضای مجازی منتشر میشود که حواشی بسیاری را با خود به همراه دارند.
نخستین موضوعی که در ذهن مخاطبان پساز دیدن تصاویر خودروهای خاص با پلاکملی شکل میگیرد، درخصوص نحوه واردات و اخذ پلاک ملی است. زیرا در شرایط کنونی که حتی امکان واردات خودروهای بسیار معمولی و اقتصادی به کشور وجود ندارد، چگونه یک خودرو خاص که در زمان آزاد بودن واردات هم امکان واردات رسمیشان وجود نداشت، توانسته است به کشور راه یابد و پس از آن پلاک ملی دریافت کند؟
بهتازگی تصویری از یک دستگاه جگوار XJL دارای پلاک ملی توسط مخاطبان روزنامه «دنیایخودرو» بهدستمان رسیده است که نشان میدهد این سدان لوکس بریتانیایی پس از چندسال که در خدمت یکی از سفارتخانهها بوده، اکنون پلاک ملی دریافت کرده و راهی خیابانهای کشور شده است. این موضوع نشان میدهد پلنگ بریتانیایی زندگی ابدی در خاک ایران را آغاز کرده و با ارزشی میلیاردی راهی خیابانها خواهد شد.
بررسیها نشان میدهد قیمت پیشنهادی برای این سدان لوکس بیشاز 6 میلیاردتومان عنوان شده، این در حالی است که ارزش جهانی این خودرو حدود 75 تا 90 هزار دلار برآورد میشود.
البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد خودرو موردنظر نسل قبلی XJ بوده که دیگر روی خط تولید این خودروساز بریتانیایی نیست. پس با این حساب قیمت نمونههای کارکرده آن در بازار جهانی بسیار پایینتر از مبلغ اعلام شده خواهد بود.
پیش از این خودروهای خاص و کمیاب دیگری که قبلا در اختیار سفارتخانهها بودهاند، با دریافت پلاک ملی راهی بازار آزاد شدند و برچسبهای قیمتی میلیاردی را ازسوی دلالها و افراد سودجو دریافت کردند. این امر نشان میدهد خریدوفروش خودروهای سفارتی برای برخی افراد به تجارتی پرسود تبدیل شده و بستری مناسب را برای کسب منفعت بیشتر ایجاد کرده است.
نگاهی به تاریخچه جگوار XJ
XJ نام سری بزرگ جگوار است که بهعنوان لوکسترین محصول انگلیسی، حتی در کشور انگلستان شناخته میشود. این محصول برای نخستینبار در سال 1968 به بازار ارائه شد. نسل اول این محصول از برند لوکس انگلیسی در سه سری تولید شد که یک نمونه آن کوپه بود و نمونههای دیگر آن کوپه چهار در بودند.
این سدان لوکس تا امروز پنج نسل را به خود دیده است که طی این سالها بارها مورد بازبینی قرار گرفته و در سریهای گوناگون راهی بازار جهانی شده است. خودرو موردنظر نیز نسل چهارم سری XJ بهشمار میرود که یکی از ماندگارترین نسلهای آن نیز شناخته میشود.
این سدان که با دو نسخه XJ و XJL به بازار عرضه میشود، دارای تیپبندیهای گوناگونی است که از تیپهای نسخه XJL میتوان به Portfolio ،Supercharged و XJR اشاره کرد.
تیپ پایه و تیپ XJL Portfolio مجهز به یک موتور شش سیلندر 3لیتری هستند که قادر است 340اسببخار نیرو و حدود 450نیوتونمتر گشتاور تولید کند.
گیربکس 8سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل عقب بهصورت استاندارد در این خودرو ارائه میشوند و سیستم چهار چرخ محرک به صورت سفارشی قابلخریداری است.
مصرف سوخت این سدان لوکس با دیفرانسیل عقب، در سیکل ترکیبی 14.41لیتر برآورد شده است. تیپ XJL Portfolio بههمراه سیستم چهارچرخمحرک نیز در بزرگراه 11.40 لیتر سوخت مصرف میکند.
تیپ XJ Supercharged یک موتور 8 سیلندر 5لیتری در اختیار شما قرار میدهد که قادر است 470اسببخار نیرو و حدود 575نیوتونمتر گشتاور تولید کند، این در حالی است که موتور تیپ XJR میتواند 550 اسببخار نیرو و حدود 681 نیوتون متر گشتاور تولید کند. مصرف سوخت این موتورها در سیکل ترکیبی به ترتیب عبارتند از: 15.21 و 12.44 لیتر. تیپ XJR این سدان زیبا قادر است طی 4.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
خودروسازی و فرزندهای ناخوانده
بخشی از مشکلات خودروسازی کشور در سایتها و خطوط تولیدی رشیه دارد که بدون کمترین توجیه اقتصادی در شهرهای مختلف راهاندازی شده و همچون فرزندانی ناخوانده هزینههای زیادی را به خودروسازان تحمیل میکنند.
صنعت خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور چه از نظر اشتغال و چه از نظر حجم سرمایه و... دارد. این اهمیت، در درجه اول از آنجا ناشی میشود که ایران دارای بازار بزرگی است که میتواند به تنهایی پذیرای محصولات تولید شده خودروسازان باشد. طبق آمار در کشور، بالغ بر 21 میلیون خودرو وجود دارد که از این میزان 1.2 آن خودروهای سنگین مانند اتوبوس، کامیونت، کامیون و.. است. و چیزی در حدود 20 میلیون خودرو سواری و وانت داریم.
همچنین،طبق برآورد کارشناسان ظرفیت بالفعل تولید روزانه حدود 2 میلیون دستگاه خودرو، تولید روزانه بالغ بر 10 میلیون قطعه و 600 دستگاه خودرو در کشور، عامل رونق 60 رشته فعالیت بزرگ و کوچک صنعتی مانند فولاد، پتروشیمی، لاستیک، آلمینیوم، شیشه، نساجی، رنگ و پوششها، مواد شیمیایی و غیره ، فروش حدود 20 درصد کل صنعت کشور، تولید 3.6 درصد از تولید ناخالص ملی کشور و اشتغالزایی برای بیش از 700 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از مهمترین جنبههای مثبت صنعت خودرو کشور است.
اهمیت این صنعت باعث شد تا در سند چشــم انداز اهدافی همچون دســتیابی به جایگاه نخست صنعت خودرو منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان از طریق رقابتپذیری مبتنی بر توسعه فناوری تعیین شده است.
همچنین در این سند مقرر شده است که در خودروهای سبک (سواری و وانت) دو میلیون دســتگاه بــرای بازار داخل و یک میلیون دســتگاه بــرای صادرات (صادرات از هر سه دستگاه یک دستگاه) تولید شود. بعلاوه، حداقل 50 درصــد از خودروهای سبک ساخت داخل با برند داخلی و 25 میلیارد دلار قطعه توسط قطعه سازان برای خودروهای ساخت داخل تأمین شود. در مورد صادرات نیز هدف این بوده است که در پایان بیست سال به ارزش شــش میلیارد دلار قطعه توسط قطعه ســازان به بازارهای مستقل خارجی صادر شود.
علاوه بر موارد فوق کسب ســهم ارزش افزوده صنعت خودرو به میزان حداقل 4 درصد از تولید ناخالص ملی و کسب ســهم ارزش افزوده صنعت خودرو به میزان حداقــل 19 درصــد از ارزش افــزوده کل صنعت کشور از دیگر اهداف مهم سند چشم انداز بوده است.
شواهد حکایت از آن دارد که امروز در جایگاهی قرار داریم که خودروسازان ما از اهداف فوق فاصله زیادی دارند. این فاصله ناشی از وجود یک سری مشکلات جدی است.
واقعیت این است که، صنعت خودروسازی، علیرغم جنبههای مثبت با چالشها و مشکلاتی همچون نبود رقابت، دولتی بودن و یا نبود بخش خصوصی واقعی، انحصار، سیاستگذاریها و قیمت گذاریهای دستوری، کمبود و یا نبود سرمایهگذاری مستقیم خارجی، ضعف دانش فنی، عدم سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه، پایین بودن بهره وری، نوسانات نرخ ارز و مواردی از این دست رو به رو است.
یکی از مشکلات اصلی خودروسازان تصمیمگیریهایی است که خارج از چارچوبهای قواعد بازار بوده و هزینههای زیادی را بر آنها تحمیل میکند. راهاندازی خطوط تولید در استانهای مختلف از این دست تصمیمگیریها است. این امر بیش از هر چیز ناشی از ماهیت غیر خصوصی و در نتیجه مدیریت دولتی، به ویژه در خودروسازان بزرگ کشور است.
هر کدام از دو خودروساز بزرگ (ایران خودرو و سایپا) در شهرهای مختلف کشور دست به احداث کارخانه زده و خط تولید راهاندازی کردهاند. البته در این میان سهم ایران خودرو بیشتر از سایپا است و این خودروسازی در شهرهای مختلفی همچون کرمانشاه، تبریز، مشهد و غیره دارای سایت تولید است.
در جدول زیر، به عنوان نمونه حجم تولید ایران خودرو،برابر با آخرین آمارهای موجود از فروردین سال جاری آمده است. همچنین آمار مربوط به سال قبل از آن جهت مقایسه ارائه شده است. همانطوره که مشاهده میشود در مجموع ایران خودرو، به غیر از سایت مرکزی خود، در 6 سایت دیگری در خراسان، تبریز، مازندران، فارس، کرمانشاه و همچنین در سایت خودروسازی فردا خودرو تولید میکند.
دادهها نشان میدهد که در فروردین سال 1397 حدود 45.10 درصد از کل تولیدات سواری ایران خودرو در سایت مرکزی و مابقی در سایتهای دیگر تولید شده است. این مقدار برای سال 1398 به 49 درصد رسیده است که نشان از کاهش تولید در سایتهای شهرستان و افزایش تولید در سایت مرکزی دارد. البته، لازم به توضیح است که به طور کل تولید ایران خودرو نسبت به فروردین سال 1398 کاهش داشته و از 15 هزارو 153 به ده هزارو 470 دستگاه رسیده است. بنابراین، میتوان که در سایتهای شهرستان کاهش تولید بیشتر از سایت مرکزی بوده است.
سهم ایران خودرو خراسان از 23.13 درصد به 23.31 و سهم ایران خودرو کرمانشاه از 4.85 درصد به 5.11 درصد رسیده است. درواقع، سهم این دو سایت از مجموع تولیدهای ایران خودرو در فروردین سال 1398 نسبت به سال گذشته کم نشده است.
سایر سایتها با کاهش مواجه بودهاند. سهم ایران خودرو تبریز از 13.16 به 12.8 درصد، ایران خودرو مازندران از 7.57 درصد به 5.9 درصد، ایران خودرو فارس از 3.42 به 2.5 درصد و اتومبیل سازی فردا از 2.57 درصد به 1.25 درصد رسیده است.
چند نکته در مورد ماهیت احداث سایت تولید در سایر شهرهای کشور قابل ذکر است. نخست اینکه آیا امکان تولید محصولات سایر سایتها در خود سایت مرکزی وجود دارد. یعنی سایت مرکزی آنقدر ظرفیت دارد که دیگر نیازی به تولید خودرو در سایتهای مستقر در شهرستان نداشته باشد. اگر چنین است دیگر چه نیازی به این کار و تحمیل هزینههای اضافی به تولید بوده است.
دیگر اینکه، آیا این سایتهای تولید با انگیزههای اقتصادی راهاندازی شدهاند،یا با اراده و خواست سیاسی بر خودروساز تحمیل شدهاند. در این مورد کارشناسان معتقدند که هرچند برخی از آنها توجیه اقتصادی دارد، اما بدون شک برخی دیگر از خط تولیدهایی که در شهرهای مختلف راهاندازی شدهاند دارای توجیه اقتصادی نیستند.
مورد دیگر عدم امکان تولید خودرو کامل در این سایتها است. معمولاً قطعات مختلف مابین مراکز مختلف تولید در حرکت است. برای مثال بدنه خودرو را در جایی تولید میکنند، سپس برای سوار کردن سایر قطعات به مکانی دیگر انتقال میدهند.
در نهایت اینکه با توجه به آمار فوق به نظر میرسد در شرایط سخت کنونی سایتهای فرعی بیشتر از سایت مرکزی با کمبود موارد اولیه، قطعه و غیره روبه رو بوده و این نشان از آسیبپذیری آنها در برابر مشکلات و چالشهای اقتصادی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.