شماره: 1308 / ۱۳۹۸ شانزدهم آذر
تعداد بازدید : 0
منتظر رونمایی مرسدس GLA جدید باشید
کمپین تیزرهای مرسدس برای نسل دوم GLA پیش رو است و رونمایی رسمی این کراس اوور کامپکت 11 دسامبر خواهد بود.
آخرین رونمایی مهم دایملر در این دهه پرسود خواهد بود چرا که کوچک ترین کراس اوور این خودروساز یک موفقیت تجاری بود و مرسدس تصمیم هوشمندانه ای برای عرضه GLA در زمان مناسب در بازار شاسی بلندها گرفت.
جدیدترین تیزر این خودرو تصاویری از کابین این کراس اوور کوچک را نشان می دهد که طرحی مشابه خودروهای کامپکت تازه عرضه شده این برند طی دو سال اخیر را نشان می دهد. در این تصاویر نمایی از سیستم های ایمنی GLA مخصوصا کمک نقاط کور با عملکرد هشدار خروج دیده می شود. این سیستم در زمانی که در برای خروج سرنشین باز شود اگر یک خودروی دیگر یا دوچرخه را در حال نزدیک شدن به خودرو تشخیص دهد، به طور خودکار فعال می شود.
در این صورت، یک صدای هشدار پخش شده و چراغ هشدار نصب شده روی شیشه آینه کناری روشن می شود. لازم به ذکر است که هشدار خروج تنها سه دقیقه پس از خاموش شدن موتور کار می کند و پس از آن که لامپ مذکور سه بار چشمک زد، دیگر در دسترس نیست.
GLA بعدی یکی از پیشرفته ترین کراس اوورهای کوچک در زمینه تکنولوژی در بازار خواهد بود. سطح تجهیزات ارائه شده در این کراس اوور جدید برابر با دیگر کراس اوور کامپکت این خودروساز، GLB، خواهد بود که در سال جاری معرفی شد.
GLA که کوچک تر و در عین حال جادارتر از مدل قبلی خود خواهد بود، 10 سانتی متر بلندتر می شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
خودروسازان بزرگ ۸۰ هزار نفر را
اخراج میکنند!
تنها آئودی و دایملر از برنامه خود برای اخراج ۲۰ هزار نفر خبر دادند. به گزارش بلومبرگ، تغییر استراتژی خودروسازان به سمت خودروهای الکتریکی و خودران و استفاده بیشتر از روباتها در بخش های تولیدی باعث شده است تا فرصت های شغلی بسیار زیادی در معرض خطر قرار گیرد. تنها در دو هفته اخیر خودروسازهای آئودی و دایملر اعلام کرده اند که ۲۰ هزار نیروی خود در سراسر جهان را اخراج خواهند کرد.بررسی های صورت گرفته توسط بلومبرگ نشان می دهد که آمریکا، انگلیس و آلمان کشورهایی هستند که بیشتر در معرض خطر نابودی مشاغل مربوط به گروه خودرویی قرار خواهند گرفت. پیش تر خودروسازان بزرگ دیگری نظیر جنرال موتورز، فورد و نیسان از برنامه ریزی برای تعدیل نیرو خبر داده بودند.از سوی دیگر افزایش تنش های تجاری و کاهش رشد اقتصادی جهان باعث کاهش تقاضای جهانی برای خودرو نیز شده است و این مساله به عاملی دیگر برای تشدید مشکلات خودروسازان تبدیل شده است. طبق اعلام موسسه « ای اچ اس مارکتس» امسال ۸۸.۸ میلیون خودرو در جهان تولید خواهد شد که شش درصد کمتر از رقم سال قبل خواهد بود. هم چنین پیشبینی شده است تعداد خودروهای تولیدی در جهان سال آینده به ۷۸.۹ میلیون دستگاه کاهش یابد که در صورت تحقق، کمترین رقم ثبت شده از سال ۲۰۱۵ خواهد بود.برنارد ماتس، مدیر گروه « وی دی ای» در برلین ضمن اشاره به مشکلات خودروسازان آلمانی گفت: انتظار می رود سال آینده شرکت های بنز، پورشه و بی.ام.و از تعدیل نیروی بیشتری خبر دهند. حدس ما این است که در یک دهه آینده، ۷۰ هزار فرصت شغلی در بخش خودرو در آلمان از بین برود.روند تعدیل نیرو تنها محدود به کشورهای غربی نبوده است: چند ماه پیش شرکت های خودروسازی چینی از اخراج ۲۰۰۰ نفر خبر داده بودند و گروه خودرویی نیسان نیز اعلام کرده است به دلیل کاهش هزینه های خود میخواهد در سال های پیش رو ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی خود در سراسر جهان را حذف کند.اگر مجموع تولیدکنندگان خودرو در جهان را به شکل یک کشور درنظر بگیریم، صنعت خودرو در حال حاضر ششمین اقتصاد بزرگ جهانی خواهد بود.
فروش صندلی اتوبوسهای پایتخت
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران از فروش ساعتی صندلی اتوبوسهای پایتخت و راهاندازی سامانهای ویژه در این زمینه خبر داد. پیمان سنندجی ، درباره تأثیر گرانی بنزین بر تعداد مسافران اتوبوس اظهار داشت: در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه مشخص نشده و در حال بررسی این موضوع هستیم، ولی با توجه به شرایط موجود راهکارهای زیادی پیشبینی شده است.وی افزود: یکی از این راهکارها امکان خرید صندلی برای مسیرهای خاص توسط مسافر است که این سیستم DRT نام دارد.سنندجی ادامه داد: به طور مثال مسیر میدان ونک به آزادی در ساعات پیک ترافیک مسافران زیادی دارد ولی در ساعات غیرپیک تعداد مسافران به شدت کاهش مییابد. بر همین اساس میتوانیم برای دو ساعتی که اوج ترافیک است، فروش ساعتی صندلیهای اتوبوس را انجام دهیم. به طور مثال مسافرین میتوانند از ساعات 7 تا 7:10 را یک صندلی برای خود خریداری کنند.مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران بیان داشت: سیستمی نیز در این زمینه تهیه شده و امیدواریم در آذرماه راهاندازی شود، البته نرخ بلیت این صندلیها کمی بیشتر از اتوبوسهای معمولی است ولی راهکار مناسبی با توجه به شرایط موجود پیشبینی میشود.وی تاکید کرد: خرید صندلی و رزرو آن سبب میشود تا متوجه شویم میزان تقاضا در یک مسیر چه تعداد است و بر همان اساس اتوبوس به تعداد مناسب در زمان خاص پیشبینی کنیم. همچنین این موضوع سبب میشود که رانندگان اتوبوس مجبور نباشند با سرفاصله کوتاه یا مسافران اندک تردد کنند.سنندجی گفت: برای مسیر نیایش ـ جنت آباد و ونک ـ آزادی در ساعات خاص که مسافران زیادی دارند، فروش صندلیهای اتوبوس به صورت پایلوت آغاز خواهد شد و مسافران میتوانند به صورت اینترنتی مشابه اتوبوسهای بینشهری صندلی رزرو کنند.مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین جهت افزایش ظرفیت اتوبوسها در پایتخت ساماندهی اتوبوسهای دربستی که مربوط به سرویس ادارات است را در دستور کار قرار دادیم و براساس بررسیها مسیرهایی مشابه که اتوبوسهای آن مسافران اندکی دارند، ادغام شده و درواقع همه مسافران با یک اتوبوس جابجا خواهند شد.
فیس لیفت جگوار F-Pace در راه است
جگوار طی ماه ها یا سال های آینده تغییراتی خواهد داشت.
این برند بریتانیایی علاوه بر سدان پرچم دار XJ کاملا اصلاح شده و کوپه اسپرت F تایپ جدید، تصمیم دارد شاسی بلند کراس اوور کوچک خود به نام F-Pace را فیس لیفت کند. جگوار F-Pace که در سال 2016 معرفی شد به زودی فیس لیفت خواهد شد.اولین بار تصاویری از فیس لیفت F-Pace در ماه سپتامبر از نمونه اولیه ای کاملا استتار شده از این کراس اوور درز کرد. اما پس از آن تصاویر اندکی از این خودرو منتشر شد. اکنون این کراس اوور جگوار با پوشش استتاری کم تری دیده شده که نشان می دهد باید در انتظار چه چیزی در F-Pace به روز شده باشیم.قاب چراغ های جلوی این خودرو ظریف تر و کوچک تر از مدل قبلی خود به نظر می رسد اما هنوز طرح کشیده شده به سمت عقب تا نزدیکی گلگیرها را دارد. به نظر می رسد طرح چراغ های جلوی این خودرو نیز به روز شده است.تغییرات جلوپنجره در این تصاویر دیده نمی شوند اما سپر جلوی زیرین و هواکش های آن اصلاح شده به نظر می رسند. فیس لیفت F-Pace پانل های بدنه قبلی خود را حفظ کرده اما قسمت پشت آن به روز رسانی های قابل توجهی همچون نوار شفاف جدید برای چراغ های راهنما خواهد داشت. سپر عقب این خودرو نیز به همراه لوله اگزوز و طرح دیفیوزر، بازطراحی شده به نظر می رسد.عکاسان مخفی اعلام کرده اند کابین فیس لیفت F-Pace کاملا استتار شده بوده و بنابراین هیچ اطلاعاتی از تغییرات احتمالی در کابین آن وجود ندارد. گمان می رود F-Pace جدید از جدیدترین سیستم سرگرمی اطلاعاتی جگوار بهره ببرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
رشد باورنکردنی فروش خودروهای پلاگین هیبرید در اروپا
آمارها حاکیست که فروش خودروهای پلاگین هیبریدی در اروپا با ۴۶ درصد افزایش روبرو شده است.
در سالهای اخیر محبوبیت خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست به شدت افزایش پیدا کرده و شهروندان در کشورهای مختلف و پیشرفته همچون مناطق اروپایی و آمریکای شمالی استقبال بی نظیری از خریداری و استفاده از این وسائل نقلیه کرده اند.
از این رو بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان به سمت توسعه، تولید و عرضه خودروهای الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی که همه جزو وسائل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست به شمار می روند، روی آورده اند تا بدین ترتیب بتوانند با جلب نظر و توجه مشتریان، سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند و هم زمان، نقش خود را در کاهش گرمایش زمین و آلودگی هوا و محیط زیست ایفا کنند.
بر اساس گزارش وب سایت insideevs، فروش خودروهای پلاگین هیبریدی در کشورهای اروپایی در اکتبر ۲۰۱۹، به ۴۸ هزار و ۲۱۹ دستگاه رسیده و با یک رشد و افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.
این در حالیست که در برخی دیگر از بازارهای مهم جهان همچون چین و ایالات متحده آمریکا میزان فروش خودروهای پلاگین هیبریدی با کاهش روبرو شده است.
میزان فروش خودروهای پلاگین هیبریدی در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به ۴۲۹ هزار و ۲۵۰ دستگاه رسیده و سهم آن را در بازار به ۳.۲ درصد رسانده است در حالی که سهم خودروهای تمام برقی ۲ درصد گزارش و اعلام شده است.
شرکت مدیران خودرو بازهم رتبه نخست رضایت مندی مشتریان را از آن خود نمود
گزارش عملکرد شرکتهای عرضه کننده خودرو در خصوص رسیدگی به شکایات مشتریان منتشر شد.
گزارش عملکرد شرکتهای عرضه کننده خودرو در خصوص رسیدگی به شکایات مشتریان منتشر شد.
بر اساس ارزیابی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در 6 ماهه اول سال 98، شرکت مدیران خودرو باز هم موفق به کسب رتبه نخست در ارزیابی میزان رضایت مشتریان گردید.
این ارزیابی در رابطه با میزان رضایت مشتریان در مورد نحوه و زمان حل مشکلات است.
ارزیابی فوق میان شرکت های فعال فعلی در عرصه صنعت خودروسازی شکل گرفته است که شامل شرکتهای سایپا، ایران خودرو، مدیران خودرو، گروه بهمن، کرمان موتور و گروه راین می باشد. در ارزیابی سازمان استاندارد، شرکت مدیران خودرو در جایگاه نخست و پس از آن گروه خودروسازی سایپا قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که شرکت مدیران خودرو برای سومین سال پیاپی است که در ارزیابی سازمان استاندارد در بحث ارزیابی میزان مشتری مداری رتبه نخست را کسب کرده است. همچنین این شرکت موفق به کسب رتبه نخست در خدمات فروش و بیشترین ارتقاء در بحث خدمات پس از فروش گردیده است.
شرکت مدیران خودرو در سال های اخیر با صرف انرژی و سرمایه گذاری مناسب در بحث خدمات مرتبط با مشتری ارتقاء بسیار مناسبی را داشته است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ماشین فراری شوماخر به قیمت 6.6 میلیون دلار فروخته شد
در حراج اخیر شرکت RM ساتبی در شهر ابوظبی، ماشین فرمول یک فصل 2002 فراری که هدایت آن را مایکل شوماخر برعهده داشته است، به قیمت 6.6 میلیون دلاری فروخته شد.
خودروی فرمول یک فراری F2002 که با هدایت مایکل شوماخر به پیروزی های متعددی در مسابقات فصل 2002 رسیده بود، اخیرا با قیمت دقیق 6 میلیون و 643 هزار و 750 دلاری توسط شرکت RM ساتبی و در جریان حراج اخیر شهر ابوظبی امارات فروخته شده است.
این خودرو با شماره شاسی 219، اولین بار نه توسط مایکل شوماخر، بلکه توسط هم تیمی او یعنی «اش روبنس باریچلو» در طول تست های قبل از فصل در پیست بارسلون- کاتالونیا کشور اسپانیا رانده شد و سپس با آن به مسابقات گرن پریکس «سن مارینو» آمد و توانست در دور مقدماتی به مقام دوم برسد، اما مایکل شوماخر با خودروی فرمول یک خود با شماره شاسی 220 توانست به مقام نخست دور مقدماتی دست پیدا کند. جالب اینجاست که بعد از دور مقدماتی، فراری ماشین این دو راننده را برای مسابقه اصلی باهم عوض کرد و مایکل شوماخر موفق شد با خودروی دیگر تیم فرمول یک فراری با شماره شاسی 219 به قهرمانی برسد.
پس از بازنشسته شدن این خودرو در پایان فصل، فراری این اتومبیل را به یک کلکسیونر ژاپنی فروخت، اما در سال 2012 میلادی این اتومبیل با هدف کمک به خیریه فروخته شد و حالا بعد از گذشت تقریبا 7 سال سروکله اش در شهر ابوظبی امارات پیدا شده و توسط شرکت RM ساتبی به حراج گذاشته شد و برای آن قیمت 6.6 میلیون دلاری به ثبت رسید. پس از حراج، موتور و گیربکس این خودرو توسط فراری با هزینه ای که توسط فروشنده تامین خواهد شد، کاملا بازسازی و سرویس می شود و وقتی تمام کارهای سرویس آن انجام شد، فراری F2002 به مالک جدیدش در «فیورینا» تحویل داده خواهد شد.
شاید فکر کنید این ماشین موفق به ثبت بالاترین قیمت حراجی شده باشد، اما کاملا در اشتباه هستید و در پایان حراجی یک نسخه ویژه از پاگانی زوندا موفق به دریافت پیشنهاد 6.8 میلیون دلاری شد تا گران ترین خودروی فروخته شده در حراج شهر ابوظبی امارات لقب گیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
لزوم ادغام خودروسازان داخلی با شرکتهای جهانی در زمینه طراحی خودرو
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص مشکلات صنعت طراحی خودرو کشور اظهار داشت: در قرن بیست و یکم خودروسازان با قرارگیری در راس صنعت طراحی و طراحی کلیت خودرو، از شبکهای از تأمینکنندگان اعم از قطعهسازان و مجموعهسازان بزرگ استفاده میکنند.
امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به سستی ارتباط با خودروسازان جهانی و لزوم ایجاد مجموعهسازهای بزرگ داخلی گفت: تأمینکنندگان داخلی با کمک خودروسازان میتوانند محصول مناسبی را طراحی کنند اما تاکنون به دلیل عدم رشد یافتگی شبکه تأمین، حرکتهای بزرگی انجام شده که به تکامل نرسیده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اهمیت بحث تیراژ در صنعت خودرو افزود: اخیرا پژو فرانسه و فیات با به دلیل بالا بودن هزینه طراحی، تحقیق و توسعه و برای سرشکن کردن این هزینهها در حال ادغام هستند که باعث افزایش تیراژ و رقابت میشود در حالی که ما در ایران حدود 30 شرکت خودروسازی داریم که تقریبا به 28 عدد از این شرکتها در رده جهانی عنوان خودروساز اطلاق نمیشود و بالاترین تیراژ آنها 500 تا 700 هزار خودرو بوده است.
کاکایی با تأکید بر اینکه خودروسازان بزرگ دنیا با همکاری یکدیگر از عهده تولید و هزینه رقابت برمیآیند، گفت: کوچک ماندن شرکتهای داخلی کشور و نداشتن خودروساز بزرگ جهانی در زمینه طراحی خودرو نه فقط ساخت خودرو، یکی از چالشهای صنعت طراحی است که راهکار آن میتواند ادغام این شرکتهای با خودروسازان بینالمللی و رفع ایرادات ساختاری باشد.
وی با انتقاد از اینکه به اسم ساختارهای تحقیق و توسعه در کشور رقمهای بسیاری اعلام میشود، افزود: به همین بهانه شاهد بهبود خطوط تولید بودیم و این عدم شفافیت مانع رشد کشور و حضور سرمایهگذاران خارجی در زمینه تحقیق و توسعه است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت درباره جایگاه خودروی کانسپت در صنعت خودروسازی داخلی گفت: خودروی کانسپت در کشور ما ارزش ندارد و آن را خودروسازان پیشرفته نه برای استفاده بلکه برای فضاسازی و تحریک تولیدات بهتر و باکیفیتتر میسازند و در حال حاضر در کشور به دلیل نواقص بسیار در صنعت طراحی و عدم شکلگیری درست شبکه، هزینه طراحی بسیار بالا است.
کاکایی با بیان اینکه زمانی که شرکت کوچک باشد خیلی از کارها اقتصادی نیست، تصریح کرد: ما در کشور مرکز تست خودرو نداریم و تولیدات خود را به اروپا یا چین ارسال میکنیم که باعث افزایش هزینه و صرف زمان میشود.
وی با اشاره به برآورد زمانی یک تا 5 سال برای ورود خودروهای طراحی شده داخلی به بازار گفت: با این شرایط این خودروی جدید در هنگام تولد در بازار عملا کهنه است و برای مردم ارزشآفرینی ندارد و برای خودروساز نیز درآمدزایی نمیکند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: به دلیل مشکلات سرمایهگذاری و ساختاری، شبکه طراحان هم در داخل کشور به درستی شکل نگرفته است.
کاکایی با اشاره به یک وجود یک مرکز داخلی تحقیقات موتور که خیلی ارزشمند است، تصریح کرد: مرکز تحقیقات گیربکس، الکترونیک و پلیمر خودرویی نداریم چون صرفه ندارد، بنابراین شاید برخی مراکز نوآوری و افراد متخصص به صورت پراکنده داشته باشیم اما با فقدان اتحاد به صورت یک مجموعه زنجیره خودرویی نمیتوانند خودروی جدیدی را مستقل از خارجیها طراحی کنند.
وی با بیان اینکه نیازمند تحولات اساسی در فرآیند طراحی و ساختار خودرو هستیم، افزود: وزارت صنعت و خودروسازیها به این مسائل نمیپردازند و کارهای سطحی میکنند مثلا در داخلی سازی قطعات، فعالیتها موقتی، کپی کاری و اندکی طراحی است و این روند ما را هیچگاه به یک قطعه یا خودروی به روز نمیرساند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با ابراز نارضایتی همگانی از قیمتها و اینکه کیفیت یک پدیده روانی است که بستگی به میزان هزینه پرداخت شده دارد، گفت: وقتی کار اقتصادی نیست موقتا اقدام به داخلیسازی میکنند ولی در انتها قیمت قطعه و نهایتا خودرو افزایش مییابد و منجر به اعتراض خریداران نسبت به کیفیت و قیمتها میشود.
کاکایی با بیان اینکه عبارت مرکز طراحی اشتباه است و به تنهایی کفایت نمیکند، تصریح کرد: همزمان با چالشهای طراحی بدنه خودرو، مشکلات طراحی قطعه، ماده و فرآیند تولید و اجرا مانند فولادساز، پلیمرساز، مرکز تحقیقات گیربکس و طراحی لاستیک وجود برای تولید محصول رقابتی وجود دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پایان تأکید کرد: باید مجموعه صنعت کشور برای برقراری ارتباط با خارج از کشور، آوردن خودروی جدید یا همکاری تکمیلی با شبکه طراحی خارجی بسیج شونند که البته به دلیل وجود انواع تحریمها امکانپذیر نیست و باید به راهکاری در داخل کشور در این حوزه برسیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
چالش الزام مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی بر افزایش خودروهای فرسوده؛
تعداد بازدید : 2
اجبار خودروسازان به استاندارد یور5 تولید خودرو را به شدت کاهش می دهد
تولید خودرو با استاندارد یورو 5 تکنولوژی بالاتری نیاز دارد از این رو در شرایطی که تولید خودروهای یورو 4 نیز کاهش یافته هر گونه اجبار به ارتقاء استاندارد تولیدات به یورو 5، تولید خودرو را به شدت کاهش خواهد داد.
در حالی زمان زیادی به پایان مهلت خودروسازان برای ارتقای استانداردهای تولیدات از یورو4 به یورو5 نمانده که به گفته کارشناسان در حال حاضر عدم توزیع سراسری سوخت استاندارد بخش مهمی از مشکلات موجود برای اجرای این ماده از مصوبه قانون هوای پاک در سال آینده است؛ مصوبه ای که سال گذشته با درخواست خودروسازان یک سال به تاخیر افتاد اما عدم تامین زیر ساخت ها مجددا خودروسازان را دست بکار کرد به طوری که هفته گذشته دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار ضمن ارائه برخی پیشنهادات، خواستار تعویق این مصوبه تا زمان رفع تحریم ها شد.
در همین زمینه عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز معتقد است در شرایط کنونی اجرای مصوبه ارتقاء استاندارد خودروها به یورو5 ممکن نیست.
امیر حسن کاکایی با توجه به عدم اجرای این مصوبه در سال گذشته گفت: علت تعویق یک ساله مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها در سال گذشته مربوط به مشکلات ناشی از تحریم هاست که به طور قطع مساله بسیار مهمی است چرا که تولید خودرو با استاندارد یورو 5 تکنولوژی بالاتری نیاز دارد بنابراین در شرایطی که تولید خودروهای یورو 4 نیز کاهش یافته هر گونه اجبار به ارتقاء استاندارد تولیدات به یورو5، تولید خودروسازان را به شدت کاهش خواهد داد.
نبود زیر ساخت های لازم برای تولید خودروهای یورو 5 در کشور
وی عدم تامین سوخت لازم و استاندارد در کشور را نکته مهم دیگر در نبود زیر ساخت اجرای این مصوبه عنوان کرد و اظهار داشت: در حالی بر اجرای این مصوبه اصرار می شود که هم اکنون در بسیاری از شهرهای کشور بنزین یورو 4 نیز توزیع نمی شود .
کاکایی مساله مهم بعدی را نگرانی در تامین روغن یورو4 مطرح کرد و ادامه داد: متاسفانه امروز روغن هایی که برای خودروهای یورو4 استفاده می شود روغن هایی است که با افزودنی های بسیار از خارج کشور وارد می شود که کیفیت بسیار پایینی دارد بنابراین زمانی که کیفیت روغن ها بدون سر و صدا کاهش یابد نه تنها دارندگان خودروها متوجه نمی شود بلکه به تدریج استهلاک خودروها بالا می رود به تبع آلودگی نیز افزایش خواهد یافت و این درواقع هدر دادن سرمایه برای تکنولوژی است که کاربردی در این شرایط ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با طرح این سوال که آیا در این وضعیت فعلی اقتصادی در کشور مردم توان پرداخت چنین هزینه اضافه را دارند به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در هر حال زمانی که خودرویی یورو 5 می شود در موتور خودرو باید برخی قطعات اضافه ای بکار گرفته شود و تکنولوژی جدیدتری نیز استفاده شود که مسلما خودرو گران تر تمام می شود و آیا در این شرایط مردم توان خرید خودرو با قیمت های بالاتر را دارند.
کاکایی با بیان اینکه نباید در اتخاذ تصمیمات تنها به ابعاد تکنولوژی و زیست محیطی توجه شود، خاطر نشان کرد: باید درصدور دستورات و تصمیمات جدید اقتصاد کشور و شرکتهای خودروساز نیز دیده شود و مصوباتی که به نفع کشور است، اجرایی شود.
وی معتقد است هنگامی که مصوبه ارتقاء استاندارد خودروها الزام می شود که اجرای آن امکان پذیر نیست به تبع موجب افزایش خودروهای فرسوده در کشور خواهد شد.
با افزایش استانداردها، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت
وی تصریح کرد : زمانی که خارج از توان مردم استاندارد خودروها بالا می رود طبعا قیمت خودرو نیز افزایش می باید و مردم نیز کمتر امکان خرید خودرو خواهند داشت و در نتیجه ناگزیر به استفاده از خودروهای فرسوده می شوند بنابراین این دستورات لزوما موجب بهبود کیفی هوا نخواهد شد بلکه هر روز تعداد خودروهای فرسوده افزایش می یابد در حالی که راهکاری برای کاهش ناوگان فرسوده نیز در کشور نیست.
عضو هیات علمی داشنگاه علم و صنعت در ادامه تامین بنزین یورو 5 را پیش نیاز اجرای مصوبه ارتقاء استاندارد خودروها دانست و گفت : زمانی که دولت امکان تامین و توزیع سوخت یورو 5 را ندارد به مردم و خودروساز فشار وارد می آورد که طبعا مشکلی را حل نخواهد کرد.
کاکایی در پایان با توجه به الزام این ماده از مصوبه هوای پاک ، راهکار کاهش آلودگی هوا را سرمایه گذاری و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرد و یاد آور شد : دولت به جای اینکه دولت امکانات حمل و نقل عمومی را افزایش دهد مرتب به خودروساز فشار وارد می کند که خودرو یورو 5 تولید کند اقدامی که روز به روز موجب افزایش وابستگی در تولید و بالا رفتن هزینه تامین و نگهداری به دلیل بکارگیری تکنولوژی بالا تر می شود روندی که هزینه مردم را افزایش می دهد بدون اینکه دستاورد اقتصادی و محیط زیستی ملموسی برای آنها داشته باشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.