شماره: 1237 / ۱۳۹۸ دوم شهريور
تعداد بازدید : 0
خودکفایی در ساخت قطعات خاص پالایشگاه سرخون و قشم
برای نخستین بار قطعات خاص و پیچیده مورد نیاز شرکت پالایشگاه سرخون و قشم با تلاش متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.
استکبار جهانی به خیال خام خود با تحریم های ظالمانه در تلاش برای مانع تراشی در مسیر پیشرفت و توسعه ایران اسلامی است که امروز جوانان این مرز و بوم بار دیگر توانمندی خود را به اثبات رساندند و موفق به ساخت قطعاتی خاص و پیچیده در حوزه پالایشگاهی شدند.
سه دستگاه توربین ژنراتور پالایشگاه گاز سرخون و قشم پس از انجام تعمیرات اساسی راه اندازی و وارد مدار فرآوری و تولید شد.
ژنراتورها قلب تپنده هر پالایشگاه هستند که وجود آنان در انجام فعالیتهای فرآوری و تولید انرژی ضروری است.
تحریمها فرصتی شدند تا جوانان متعهد و با دانش کشور به فناوری ساخت قطعات خاص و پیچیده مورد نیاز این توربین ها که پیش از این در اختیار انگلستان بود، دست یابند.
این قطعات از جمله مهمترین اقلام جهت راه اندازی توربین ژنراتورهای پالایشگاه گاز سرخون و قشم است که توسط متخصصان داخلی در شرکت های دانش بنیان ساخته شده است.
مدیرعامل پالایشگاه گاز سرخون و قشم گفت: قطعات داخلی این توربین را شرکتهای دانش بنیان در مدت زمان دو سال و با هزینه ۲۸ میلیارد ریالی ساختند.
محمد حسین نوروزی روز پنجشنبه اظهار داشت: اگر قطعات این توربین ژنراتور در انگلستان کشور سازنده ،ساخته و تعمیر میشد بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه میبرد.
وی خاطرنشان کرد: ساخت قطعات داخلی توربین ژنراتور در داخل حدود دو میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است .این مقام مسوول بیان داشت: اکنون حدود ۹۰ درصد از قطعات سخت افزاری و نرم افزاری در این پالایشگاه داخلی و بومی سازی شده است.
نوروزی تصریح کرد: مراحل نصب و راه اندازی این توربینها نیز در کمتر از دو ماه در این پالایشگاه صورت گرفت.
پالایشگاه گاز سرخون وقشم با تولید روزانه ۱۸ و نیم میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۱۲ هزار بشکه مایعات گازی و ۹۰ تن گاز مایع ، پنج درصد گاز کشور را تولید می کند.
این پالایشگاه گاز مورد نیاز نیروگاه خلیج فارس ، پالایشگاه نفت ، کارخانه سیمان بندر خمیر ، صنایع فولاد ، آلومینیوم هرمزگان و صنایع مس سرچشمه کرمان را تامین می کند.
گاز طبیعی مورد نیاز تاسیسات این پالایشگاه از ۱۸ حلقه چاه در منطقه سرخون بندرعباس و گورزین قشم تامین می شود .
پالایشگاه گاز سرخون و قشم از سال ۵۷ آغاز به کار کرد و بیش از هزار نفر در این پالایشگاه کار می کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 5
کارتهای سوخت شخصی هنوز خاک میخورد
حوری قاسمی: در حالی که ۱۰ روز از الزامی شدن استفاده از کارتهای سوخت شخصی میگذرد اما به گفته رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم از کارتهای شخصی برای سوختگیری استفاده میکنند و بقیه کارتها همچنان یا در کیف پول افراد و یا در باجههای پست خاک میخورد.
استفاده از کارت سوختهای شخصی که از ۲۲ مرداد ماه الزامی شده به دلیل آنکه همچنان افرادی کارت سوخت خود را دریافت نکرده اند، رنگ و بوی اجراییشدن را نگرفته و همچنان بیشترین میزان سوختگیری در پمپبنزینها با کارت جایگاهداران انجام میشود.
البته در این بین علاوه بر عدم استقبال مردم از استفاده از کارت سوخت شخصی عوامل دیگری مانند معطلی کارتها در باجههای پست، عدم محدود شدن کارت جایگاهداران،عادت افراد به استفاده از کارت سوخت جایگاهداران و ... نیز مطرح میشود. با این حال مهمترین دلیل را باید در نبود ابزار کنترلی مانند تفاوت قیمت و یا سهمیهبندی دانست که عملا استفاده از کارت سوخت شخصی را هنوز برای افراد جدی نکرده است.
در واقع مردم احساس میکنند تفاوت چندانی بین استفاده از کارت سوخت شخصی و کارت جایگاهداران وجود ندارد و همین امر سبب شده تا حتی افرادی که کارت سوختشان در جیبشان است با مراجعه به پمپ بنزین از همان کارتی که روی نازل قرار دارد استفاده کرده و سریعتر بنزین بزنند.نکته دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در سامانه هوشمند سوخت فرسوده شده و خارج کردن یک کارت و شناختن کارت بعدی در مواردی با چندین بار تکرار صورت میگیرد و مردم و مسئولان حاضر در جایگاهها ترجیح میدهند تا کارت شناسایی شده از سوی سامانه را خارج نکنند.
این عوامل باعث شده تا همچنان میزان استفاده از کارت سوخت شخصی پایین باشد. البته شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرده که در آیندهای نزدیک تصمیمات دیگری برای افزایش سهم کارتهای شخصی در روند دریافت بنزین گرفته میشود اما نگفته که این تصمیمات در چه قالبی خواهد بود.
اما مهمترین انتقادی که این روزها به گوش میرسد این است که دلیل پایین بودن آمار استفاده از کارت سوختهای شخصی، بیتوجهی جایگاهداران در استفاده از این کارتهاست.موضوعی که از سوی رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت تکذیب شده و حتی وی معتقد است که جایگاهداران از اینکه مردم با کارت سوخت خود سوختگیری کنند استقبال هم میکنند.
سهم ۱۵ درصدی کارتهای سوخت شخصی در جریان سوختگیری
«مصطفی محمودی»رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان این مطلب گفت: مردم به دنبال دریافت کارتهای سوخت خود هستند و همین نبود کارت در اختیار تمام مردم، باعث شده تا تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از فراد با کارت خودشان بنزین دریافت کرده و ۸۵ درصد باقی مانده همچنان از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه در ابتدا قرار بود کارتهای سوخت به آدرس افراد ارسال شود، ادامه داد: با این حال تعداد زیادی از کارتها به دست متقاضیان نرسید و قرار بر این شد تا برای دریافت کارتشان به ادارههای پست و باجههای معطله مراجعه کنند.
محمودی افزود: کسانی که کارت سوخت در اختیار دارند از سوختگیری با کارت سوخت شخصی استقبال کردهاند.
به گفته محمودی در صورت داشتن کارت سوخت شخصی معطلی در پمپ بنزینها کمتر میشود و روند سوختگیری نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه جایگاهداران همچنان موظف هستند بدون هیچ وجه اضافهای کارت خود را در اختیار مراجعین قرار دهند، تاکید کرد: اما اگر همین روند ادامه داشته باشد به معنای این است که در روند سوختگیری اتفاق جدیدی نیافتاده است.
رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت با اشاره به اینکه در محدودکردن کارت جایگاهداران هیچ اتفاق خاصی نیافتاده، گفت: البته جایگاهداران آماده انجام تغییرات احتمالی در این طرح هستند.
وی ادامه داد: سیستمی که ۱۰ سال پیش در جایگاهها نصب کردیم رده خارج و قدیمی بود. در حال حاضر نیز این سیستم ۱۰ سال کار کرده و با توجه به تحریمها فرسودهتر شده است.
محمودی با اشاره به اینکه اگر قیمت تغییر نکند محدودیت دیگری نمیتوان برای سوختگیری در نظر گرفت، افزود: نمیتوان به بهانه نبود کارت سوخت به افراد بنزین نداد بلکه این تفاوت باید در قیمت عرضه بنزین با کارت شخصی و کارت جایگاهداران وجود داشته باشد.
کنترل قاچاق با تکیه بر قیمتهای واقعی
با این حال عدهای نیز هستند که با کل سیستم کارت سوخت مخالفند و راه حل سامان دادن به مصرف و کنترل قاچاق را واقعی کردن قیمتها میدانند.
به عقیده این افراد سیستم بازگشت کارت سوخت تنها برای مردم و جایگاه داران معضل ایجاد میکند. آنها نیز البته یکی از مهمترین دلایل مخالفت را فرسوده بودن تجهیزات سیستم هوشمند سوخت میدانند.
رییس سابق کانون جایگاهداران سوخت کشور که جزو یکی از همین مخالفان است میگوید که تمام سیستم سامانه هوشمند فرسوده و خراب است و متاسفانه سرویسرسانی غیر قابل دسترس و اذیتکننده شده است.
«ناصر رییسیفر» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه حتی جایگاهداران نیز باید چند مرتبه کارت خود را وارد سیستم کنند تا شناسایی شود، گفت: این فرآیند اتلاف وقت برای مصرفکننده خواهد بود و بهتر بود همان روش که کارت سوخت با کارت بانک یکی میشد را اجرا میکردند زیرا از آن طریق کنترل بهتری انجام میگرفت و امکان ارائه کارت به فرد دیگری نیز نبود.
وی نیز با رد این موضوع که جایگاهداران مانع سوختگیری افراد با کارت سوخت شخصی میشوند، افزود: خود مردم از کارت های شخصی استقبال نمیکنند.
رئیسی فر البته تاکید کرده که اگر در جایگاهی با موارد این چنینی و یا درخواست پول بیشتر برای سوختگیری با کارت جایگاهداران مواجه شدید میتوانید به بازرسی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اطلاع دهید، ادامه داد: تنها محدودیتی که از زمان اجری طرح در ۲۲ مرداد صورت گرفته، سوختگیری تا ۶۰ لیتر در هر نوبت است و بعد از ۶۰ لیتر سوختگیری، سیستم به طور خودکار قطع میشود.
به گفته این کارشناس انرژی، کارت سوخت جایگاهها هیچ جمعآوری نشده زیرا اگر این اتفاق میافتاد باعث میشد تا فساد جدید ایجاد شود و بازار سیاه در اطراف پمپ بنزینها شکل بگیرد و افرادی که مصرف کمتری دارد کارت خود را بفروشند که این امر مضرات اجتماعی زیادی به دنبال خواهد داشت.
وی تاکید کرد: بنزین کالای مصرفی است و مردم باید بتوانند بدون محدودیت هر میزان که میخواهند سوختگیری کنند و در مقابل برای جلوگیری از قاچاق باید قیمتها را واقعی کنیم، با این حال توجه به این نکته ضروری است که با افزایش قیمت بنزین، مابه التفاوت آن باید در زیرساختها سرمایهگذاری شود و به سمت بودجه جاری کشور نیاید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در قالب قراردادهای جدید نفتی
مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران از توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در قالب قراردادهای جدیدنفتی (IPC) خبر داد و گفت: علاوه بر آن مذاکره برای توسعه میادین دیگر مانند یاران و سهراب نیز در قالب این قراردادها ادامه دارد.
«کریم زبیدی» با اشاره به اینکه اکنون قراردادهایی برای افزایش ضریب بازیافت و ازدیاد برداشت در میادین مختلف نفتی مانند چشمه خوش، پایدار غرب و شرق، سپهر، جفیر و ... در قالب قراردادهای جدید نفتی بسته شده، ادامه داد: اتمام این قراردادها به افزایش برداشت از میادین نفتی کشور و بالا رفتن توان تولید منجر خواهد شد.وی در مورد فعالیتهای زیستمحیطی نفت در مناطق نفتی نیز گفت: در واقع تمام برنامههایی که برای جمعآوری گازهای آلاینده و فلر پیگیری شده در جریان است. در همین زمینه در منطقه غرب کارون ان جی ال ۳۲۰۰ تاسیس خواهد شد. در چشمه خوش و دهلران نیز به منظور جمعآوری گازهای همراه ان جی ال ۳۱۰۰ تاسیس میشود.به گفته زبیدی، در بخش بزرگی از خوزستان نیز قرار است گازهای همراه بعد از جمعآوری به پالایشگاه بید بلند خلیج فارس برای تامین خوراک پتروشیمیها فرستاده شود.وی به واگذاری جمعآوری برخی گازهای همراه در مناطقی مانند نفت شهر یا سعادتآباد از طریق مزایده به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: این مناطق از تاسیسات نفتی فاصله بیشتری دارند.
زبیدی به جمعآوری گازهای همراه در خارک نیز اشاره کرد و گفت: قرار است ان جی الی در خارک با هدف جمعآوری گازهای همراه تاسیس شود اما به دلیل بازنگری در حجم گاز، این قرارداد مورد تجدید نظر قرار گرفت.وی ادامه داد: اکنون پیمانکاران انتخاب شده و امیدواریم تا سال ۹۹ به پیشرفت قابل توجهی در این پروژه برسیم البته این به شرطی است که در تامین کالا به دلایل تحریمی مشکلی پیش نیاید. مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: برنامه ما این است گازهای همراه در پارس جنوبی نیز به طور کامل جمعآوری شود. البته این کار از شرکت نفت به شرکت ملی گاز محول شده که با اجرای آن علاوه بر رعایت ملاحظات زیست محیطی، جلوی هدر رفت گاز نیز گرفته خواهد شد.
وی به انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکت ملی نفت در خوزستان با توجه به سیل ابتدای سال نیز اشاره کرد و افزود: بخشی از این هزینه مربوط به خود زمان سیل و انجام عملیات بود. در حال حاضر نیز ۱۳۰ میلیارد تومان تصویب کردهایم که در بخشهایی مانند بازسازی مدارس روستایی، خانههای بهداشت روستایی، تامین تجهیزات پزشکی و بازسازی خانههای روستایی هزینه خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.