شماره: 1207 / ۱۳۹۸ نوزدهم تير
تعداد بازدید : 1
احتکار در سایپا بی معنی است
دکتر اکبر صادقی مدیرکل بازرسی وزارت صنعت در بازدید از شرکت پارس خودرو گفت: از زمان حضور مهندس سلیمانی در گروه سایپا بهره وری و شفافیت عملکرد بیشتر از گذشته شده و این مهم به خصوص در پارس خودرو قابل لمس است.
صادقی افزود: حاکمیت و مجموعه نظام نسبت به ادامه تولید ملی بسیار حساسیت دارد و مجموعه وزارت صنعت به دنبال حمایت از صنایع کشور و ایجاد فضا و فرصت برای تولید کنندگان داخلی است. شفاف سازی خودروسازان از تصمیمات و آگاه سازی مردم باید در دستور کار باشد تا یک تعامل ایجاد شود.
وی تصریح کرد: البته می دانیم که تلاش زیادی در شرکت پارس خودرو در دوران تحریم صورت گرفته و امروز تعهدات کمتری نسبت به ماه های قبل باقی مانده است. مبارزه با رانت و فرآیند های شفاف سازی از جمله مواردی هستند که در پارس خودرو به وضوح دیده می شود. این مدیر وزارت صمت اضافه کرد: امروز با توجه به بازدیدی که انجام گرفت متوجه شدیم افزایش بهره وری از اولویت های پارس خودرو است و انشالله در آینده نیز جهت ارتقاء هر چه بیشتر این مهم، رویکرد در همکاری با شریکان خارجی تغییر خواهد کرد.
مدیر کل بازرسی وزارت صمت با اشاره به استفاده بهینه از منابع ادامه داد: با حضور آقای مهندس سلیمانی در گروه سایپا، بهینه سازی منابع و فرآیند ها در حوزه های مختلف انجام شده و به همین دلیل بخش زیادی از شکایات مردم کاهش یافته است.زیرا مردم با شفاف سازی شرایط متوجه شدند که احتکار در کار نیست و اینها تبعات تحریم ظالمانه است که باید با همکاری از آن عبور کنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
رغبت مشتریان به خرید خودروهای داخلی افزایش یافته است
یکی از فعالان بازار خودرو اعلام می کند که با کاهش و تثبیت نسبی قیمت ارز و نیز افزایش عرضه خودرو به دلیل تکمیل خودروهای ناقص و نیز ترخیص خودروهای مانده در گمرک، قیمت ها در بازار خودرو کاهش یافته اما مصرف کننده عجله ای برای خرید ندارد و هم اکنون حجم تقاضا در بازار اندک بوده و خرید و فروشی صورت نمی گیرد.کاظم محمدی نیکخواه درخصوص وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: در روزهای گذشته، بازار جاندار نبوده و اگر در ماه گذشته نفسی داشت در ماه تیر این نفس گرفته شده و مطلقا خرید و فروشی صورت نمی گیرد. این فعال بازار خودرو افزود: در روزهای اخیر قیمت ها در بازار خودرو کاهش یافته و در نقطه ای متوقف مانده اما خریداری در بازار وجود ندارد و تقاضا در بازار اندک است؛ مردم و مصرف کنندگان وقتی قیمت ها در حال کاهش است برای خرید عجله نمی کنند.
محمدی نیکخواهگفت: بازار خودرو متاثر از ارز و مساله عرضه و تقاضا است؛ قیمت ارز تا حدی کاهش یافته و عرضه خودرو با تکمیل خودروهای ناقص و نیز ترخیص خودروهای مانده در گمرک افزایش یافته و این عوامل در قیمت خودرو تاثیرگذار بوده است. وی گفت: در گذشته برخی از افراد برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو کردند اما قیمت خودروهای خریداری شده آنان در حال کاهش است و خریداری نیز برای آن وجود ندارد. محمدی نیکخواهدرخصوص پیش بینی وضعیت بازار خودرو در روزهای پیش رو گفت: اگر روند عرضه خودرو ادامه داشته باشد، توقع ادامه روند کاهش قیمت خودرو را داریم.
این فعال بازار خودرو در پایان گفت: مصرف کنندگان ایرانی بیشتر ترجیح می دهند خودرو داخلی خریداری کنند چراکه مثلا درخصوص خودروهای چینی، کمبود قطعات و مشکلاتی در حوزه خدمات پس از فروش آن وجود دارد و مردم بیشتر به خرید خودروهای داخلی رغبت دارند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 5
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان مطرح کرد؛ خطر بیکاری ۲۸۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی
تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان گفت: با اتمام اثر موقت تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی داده شده به قطعه سازان و کاهش تولید، به نظر میرسد تا پایان تیر امسال مجموع نیروهای تعلیقی و تعدیلی در این صنعت به بیش از ۲۸۰ هزار نفر برسد.
آرش محبی نژاد افزود: سیاستگزاران صنعت خودرو و به ویژه وزارت صنعت این روزها درگیر مسائل روزمره و جاری شده اند و بحران صنعت قطعه سازی به حدی رسیده که عمق آن برای مسئولان روشن و مشخص نیست.
وی بیان داشت: کل توان صنعت قطعه سازی کشور رو به فلج شدن است، زیرا سرمایههای زیادی از این صنعت راکد مانده و همچنین خودروهای ناقص زیادی در کف کارخانجات رسوب کرده است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان با بیان اینکه همه قطعه سازان در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند، ادامه داد: دو خودروساز بزرگ کشور توان بازپرداخت بدهیهای خود را ندارند، زیرا قیمتگذاری دستوری خودرو سبب شده تا خودروسازان در باتلاق ورشکستگی قرار بگیرند و قطعهسازان نیز که به طناب آنها وصل هستند همراه با آنها در حال ورشکستگی اند.
وی بیان داشت: اختلافات داخلی در درون دولت بین سیاستگزاران صنعت خودرو یعنی بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد وجود دارد و همچنین اختلاف دیدگاهها بین مجلس و قوه قضائیه با دولت سبب شده تا استراتژی واحدی برای صنعت خودرو وجود نداشته باشد.
کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ سبب شده تا امسال نیز به هیچ عنوان برای تحقق برنامه تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه کل تولید خودرو خوش بین نباشیم وی اضافه کرد: این شرایط در حالی است که مسئولان تنها به گفتار درمانی بسنده کرده اند و اتفاق عملی را شاهد نیستیم.
محبی نژاد یادآور شد: با گذشت هفت ماه از مصوبه دولت در خصوص اختصاص ۸۴۴ میلیون یورو به صنعت قطعهسازی، تا امروز حتی یک یوروی آن پرداخت نشده است.
وی اظهار داشت: کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ سبب شده تا امسال نیز به هیچ عنوان برای تحقق برنامه تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه کل تولید خودرو خوش بین نباشیم.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان افزود: مشکلات صنعت قطعه سازی و صنایع وابسته در حالی است که تحریمهای داخلی این روزها بیش از تحریمهای آمریکاییها این صنایع را درگیر کرده است.
وی گفت: اکنون مطالبات زنجیره تأمین خودروسازان از صنعت خودروسازی به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که فقط ۹ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است، این در حالی است که هنوز قیمت قطعات به روز رسانی نشده و حتی قراردادهای برخی قطعهسازان با خودروسازان با دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده است و از اصلاح قیمت مواد اولیه نیز خبری نیست.
محبی نژاد اضافه کرد: امروز به جز پرداخت چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره تأمین خودروسازی، هیچ اقدام مثبت دیگر عملی در جهت تحریم شکنی و حمایت از صنایع خودروسازی و قطعهسازی انجام نشده و پیشبینی میکنیم که وضعیت این دو صنعت پس از برگزاری مجامع آنها تا آخر تیر امسال به مراتب بدتر از گذشته باشد، زیرا با زیانهای عظیمی مواجهیم که تصمیمگیری برای سرمایهگذاری را سختتر میکند.
وی ادامه داد: همچنین قدرت تصمیم گیری برای بانکها و طرفهای ذینفعی که در صدد اعتباردهی به صنایع خودروسازی و قطعهسازی هستند سخت شده و آنها نیز دچار تردید و شک شده اند، زیرا چشمانداز روشنی جلوی این دو صنعت بزرگ متصور نیستند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان بیان داشت: آینده صنعت خودروسازی و قطعهسازی به شدت مه آلود است و به جز وعدههای پوچ و توخالی و بدون پشتوانه مسئولان که امیدبخشی کاذب ایجاد میکند، اقدامی را شاهد نیستیم.
وی یادآور شد: پارسال ۱۳۰ هزار نفر نیروی کار صنعت قطعه سازی تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر دیگر تعلیق شده بودند، اما با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات یاد شده، تعداد ۱۰۰ هزار نفر از نیروهای تعلیق شده به سرکار برگشتند، اما با اتمام اثر موقت تسهیلات یادشده و کاهش تولید به نظر میرسد تا پایان تیر امسال مجموع نیروهای تعلیقی و تعدیلی در این صنعت به بیش از ۲۸۰ هزار نفر برسد.
محبی نژاد همچنین در خصوص ادعای مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر تولید انبوه پژو ۳۰۱ بیان داشت: در خوشبینانهترین حالت تولید انبوه این خودرو به سال بعد موکول میشود و تا آن زمان معلوم نیست اثری از قطعهسازان باقیمانده باشد، همچنین مشخص نیست که نقدینگی تولید خودروهای یاد شده و سایر خودروها از کجا قرار است تأمین شود؟
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خاطر نشان کرد: ۹ هزار میلیارد تومان معوقات خودروسازان و بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص باقیمانده در کف کارخانجات (معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه)، جز سوء تصمیم گیری و کج سلیقگی صنعت خودرو نام دیگری ندارد.
وی بیان داشت: امروز تعلل در تصمیم گیری ها و همسویی با تحریمها، وضعیت آشفته و بلاتکلیفی را در صنعت قطعه سازی پدید آورده است و هر کس سعی دارد به دروغ شرایط امیدبخشی را ایجاد کند، در حالی که امید ندادن بهتر از وعدههای واهی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
تصمیمات دستوری جوابگوی مشکلات فعلی خودروسازان نیست؛ بی برنامگی صنعت خودرو را به مرز ورشکستگی رساند
بیبرنامگی در صنعت خودرو موجب شده است که این صنعت امروز به مرز ورشکستگی برسد بنابراین باید تیم بزرگی به منظور پژوهش و ایجاد طرح برای صنعت خودرو گرد هم آمده و طرح و برنامه مناسبی را در این حوزه از صنعت ارائه دهند.
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت: با حرف نمی توان مشکل برنامه ریزی در این صنعت را حل کرد بلکه برای صنعتی مثل خودروسازی باید اطمینان حاصل شود که برنامه ها متوازن و قابل اجرا در تمامی سطوح و زنجیره تامین در این صنعت است.
امیر حسن کاکایی افزود: صنعت خودرو برای غلبه بر مشکلات و بهبود تیراژ تولید و تعمیق داخلی سازی علاوه بر تزریق مالی، نیارمند برنامه ای راهبردی و متوازن به خصوص در حوزه قطعه سازی است.
وی معتقد است اینکه تنها بخشی از قطعه سازی رشد کند اما در بخش های دیگر رشدی حاصل نشود توسعه ای و خودکفایی در خودروسازی کشور رخ نخواهد داد.
وی در ادامه یاد آور می شود: بیبرنامگی در صنعت خودرو باعث شده است این صنعت امروز به مرز ورشکستگی برسد بنابراین باید تیم بزرگی به منظور پژوهش و ایجاد طرح برای صنعت خودرو گرد هم آمده و طرح و برنامه مناسبی را در این حوزه از صنعت ارائه دهند.
وی تاکید می کند: اینکه تصور شود با تزریق 4 یا 7 هزار میلیارد تومان نقدینگی یا با راهاندازی چند نمایشگاه مشکل داخلیسازی در این صنعت برطرف خواهد شد، اشتباه است.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران خاطر نشان کرد: تنها راه جبران مشکلات کنونی صنعت خودرو سرمایه گذاری در حوزه قطعه سازی است بنابراین صرف ارائه تصمیمات دستوری و دور زدن تحریم ها جوابگوی مشکلات فعلی خودروسازان نخواهد بود و باید فکرهای اساسی تری برای این صنعت شود.
غلبه بر مشکل تولید با برنامه ای راهبردی در حوزه قطعه سازی
کاکایی معتقد است که صنعت خودرو برای غلبه بر مشکلات و بهبود تیراژ تولید و تعمیق داخلی سازی علاوه بر تزریق مالی، نیارمند برنامه ای راهبردی و متوازن به خصوص در حوزه قطعه سازی است.
وی با اشاره به لزوم رفع برخی موانع و نقاط ضعف در صنعت خودرو و قطعه سازی اضافه می کند: مشکلات و نقاط ضعفی که امروز در تولید برخی محصولات جدید حتی پژو 301 موانعی را ایجاد می کند را نمی توان کتمان کند چرا که این ضعف ها در خودروهایی که تا 95 درصد تولید داخل است نیز مشکلاتی را بوجود آورده است بنابراین در چنین شرایطی حرکت در مسیر توسعه و خودکفایی در صنعت خودرو نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری کلان است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.