شماره: 1152 / ۱۳۹۸ چهارم ارديبهشت
تعداد بازدید : 5
۶ محصول سایپا چهار ستاره کیفی گرفتند
شش محصول تولید گروه خودروسازی سایپا در آخرین گزارش ارزشیابی ملی خودروهای داخلی، در جمع خودروهای چهارستاره کیفی قرار گرفتند و خودرو «کوییک» نیز در نخستین ارزیابی خود توانست سهستاره کیفیت دریافت کرده و خود را بهعنوان ارزانترین خودروی سه ستاره کیفی کشور معرفی کند.
خودروهای کیاسراتو، چانگان CS35، آریو دندهای و اتوماتیک، پارستندر و ساندرو اتوماتیک در این گزارش موفق به دریافت چهار ستاره کیفی شدند.خودروی کوییک هم که بهعنوان یک محصول جدید گروه خودروسازی سایپا وارد بازار شده، برای نخستینبار مورد ارزیابی کیفی قرار گرفت و توانست سه ستاره کیفی دریافت کند، ضمن این که این محصول در بین خودروهای سه ستاره موجود، ارزانترین خودرو کشور محسوب میشود.خودروهای خانواده پراید و تیبا که اقتصادیترین محصولات تولید داخل بهحساب میآیند نیز در این گزارش، دو ستاره کیفی دریافت کردند.نکته قابل توجه در این گزارش، حفظ سطح کیفی خودروهای تولید گروه خودروسازی سایپا است که موجب شده سبد محصولات این گروه بیشترین تعداد خودروهای ۴ستاره ساخت داخل را به خود اختصاص دهند.حفظ کیفیت محصولات سایپا در حالی صورت گرفته که این گروه در یکسال گذشته تحت تحریمهای گسترده بینالمللی و محدودیتهای مختلفی قرار داشته اما با تمهیدات مدیریتی و انجام نظارتهای مستمر توانسته کیفیت محصولات خود را در بالاترین سطح حفظ کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 3
افزایش مجدد قیمت خودروهای داخلی به دلیل کمبود عرضه
بازرس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرواعلام می کند در روزهای گذشته به دلیل کمبود عرضه و تقاضای زیاد، قیمت خودروهای داخلی 5 تا 12 درصد افزایش یافته است.
نعمت الله کاشانی نسب اظهار داشت: در روزهای گذشته قیمت خودروهای ایرانی به دلیل کمبود عرضه و تقاضای زیاد تا حدی افزایش یافت و حدود 5 تا 12 درصد گران شد. خودروسازان قول هایی مبنی بر افزایش تولید و عرضه داده اند و اگر تولید و عرضه افزایش یابد طبیعتا قیمت خودرو کاهش می یابد.
بازرس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو افزود: در حوزه خودروهای خارجی رکود وجود دارد و قیمت این دسته از خودروها نیز تا حدی افزایش داشته است زیرا همچنان واردات خودرو ممنوع است و خودروهای مانده در گمرک -که قرار بود ترخیص شوند- ترخیص نشده و به بازار نرسیده اند؛ قطعا ورود این تعداد خودرو خارجی به بازار تاثیر مطلوبی بر بازار خواهد داشت.
کاشانی نسب درخصوص ورود خودروهای مدل 98 به بازار گفت: خودروهای مدل 98 به بازار وارد شده که قطعا قیمت خودروهای مدل 98 چند درصد از مدل های 97 و پیش از آن بیشتر است، از آنجا که میزان عرضه اندک بوده و پاسخگوی تقاضا نیست با افزایش قیمت خودروهای داخلی در روزهای گذشته مواجه بوده ایم.
بازرس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو گفت: در روزهای جاری خرید و فروش در بازار انجام می شود و افرادی که خودرو نیاز دارند خرید می کنند اما خرید خودرو به منظور نگهداری آن و افزایش قیمت انجام نمی شود زیرا وضعیت بازار از حالت سابق خارج شده است.
کاشانی نسب درخصوص تاثیر پیش فروشهای اخیر بر قیمت ها در بازار گفت: پیش فروش های اخیر در کاهش قیمت موثر نبود زیرا علاوه بر آنکه تعداد بسیار کم بود، فروش های تحویل فوری حدودا 1 ماهه بود و قیمت ها نیز به نحوی نبود که موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شود.
بازرس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در پایان گفت: وضعیت بازار را عرضه و تقاضا معین می کند، زمانیکه عرضه اندک باشد طبیعتا تقاضا افزایش می یابد و قیمت نیز بالا می رود. در حال حاضر عرضه کمتر از تقاضا است، البته وزارت صمت به شدت پیگیر است تا خودروسازان تولید و عرضه را افزایش دهند. اگراین اتفاق افتد قیمت ها افت می کند اما اگر عرضه افت کند قیمت ها به شکل جهشی افزایش خواهد یافت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بزرگترین چالش قطعه سازان با نظام بانکی تداوم دارد؛
تعداد بازدید : 8
6 میلیارد دلار کل نیاز ارزی خودروسازان در سال 98
چنانچه نیاز ارزی قطعه سازان با ارزی غیر از نظام بانکی تامین نشود نباید انتظار شکوفایی و رونق تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور را داشت.صنعت خودرو کشور در سالی که گذشت لطمات زیادی متحمل شد که از آن جمله زیان بیش از 10 هزار میلیارد تومانی هر یک از 2 خودروساز بزرگ به دلیل افزایش قیمت ارز و تحریم های ظالمانه بود که افت شدید نقدینگی و کاهش تیراژ تولید خودروسازان را به دنبال داشت.پس از مشکلات تولید و مسائل مربوط به تامین مواد اولیه و نیاز ارزی واحدهای قطعه سازی بود که وزارت صنعت در نخستین گام های خود در سال 97 موضوع کاهش ارزبری خودروهای پرتیراژ تولیدی را مطرح کرد تا در این راستا با تکیه بر توان داخلی قطعات داخلی سازی شده و نیاز ارزی صنعت خودرو تا حد ممکن کاهش یابد.اما آنچه که در این جریان برای رشد جریان تولید خودروسازان و مدیریت بازار خودرو مطرح گردید آزادسازی گزینه بدون انتقال ارز برای صنعت خودرو و قطعه سازی بود این در حالی است که دولت در سال گذشته تنهابا واردات مواد اولیه خطوط تولید بدون انتقال ارز تا سقف 300 میلیون دلار موافقت کرد رقمی که به گفته یکی از فعالان صنعت قطعه سازی کشور تنها برای مواد اولیه نیست و سایر ملزومات ضروری خطوط تولید را در تمامی صنایع و شرکتهای بازرگانی در کشور را شامل می شود.به گفته این قطعه ساز با این مصوبه هر شرکت واردکننده یا بازرگانی تنها یکبار در سال می تواند ملزومات بسیار ضروری را آن هم در حد 30 هزار دلار را بدون انتقال ارز وارد کند.با توجه به این مصوبه اخیر دولت و تعیین سقف ارزی برای واردات مواد اولیه دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور می گوید : تعیین سقف 300 میلیون دلار برای واردات بدون انتقال ارز رقمی نیست که مشکل قطعه سازان را حل کند و تنها بخش کوچکی از نیاز قطعه سازان را از این طریق پاسخ خواهد داد. آرش محبی نژاد به کل نیاز ارزی صنعت خودرو برای تولید یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: نیاز ارزی خودروسازان در سال جاری رقمی در حدود 5 تا 6 میلیارد دلار است که از این میزان حدود 3 تا 4 میلیارد دلار آن از طریق نظام بانکی و مبادی رسمی قابل پرداخت است اما الباقی آن که بین یک یا 2 میلیارد دلار است عملا از طریق نظام بانکی قابل پرداخت نیست و بایستی از طریق بدون انتقال ارز تامین شود .وی گزینه بدون انتقال ارز را همچنان بزرگترین اختلاف و چالش قطعه سازان با نظام بانکی دانست و افزود : در شرایطی که صنعت خودرو مورد تحریم مستقیم قرار گرفته و قطعه سازان نیز در این جریان به عنوان تنها بخش خصوصی کشور در ردیف اصلی این تحریم ها قرار گرفتند چنانچه نیاز ارزی قطعه سازان با ارز غیر از نظام بانکی تامین نشود نباید انتظار شکوفایی و رونق تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور را داشت.دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور همچنین به موافقت دولت در اختصاص تسهیلات 11 هزار میلیاردی به خودروسازان در ۲ بخش ریالی و ارزی اشاره کرد و یاد آور شد : با پرداخت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به قطعه سازان ، دولت باید الباقی که 7 هزار میلیارد تومان را به صورت ارزی به این صنعت تخصیص دهد که خوشبختانه هفته گذشته مطرح شد 844 میلیون یورو در قالب بخش دوم تسهیلات 11 هزار میلیاردی به خودروسازان اختصاص یافته است تا هم خودروساز و قطعه ساز از این تسهیلات استفاده نمایند که البته بر اساس اعلام وزیر صنعت بازپرداخت آن با توقفی کوتاه به صورت ریالی خواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 5
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو هشدار داد؛ بحران مجدد کمبود نقدینگی قطعه سازان
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ضمن اعلام عدم انجام اقدامات عملیاتی درخصوص پرداخت تسهیلات ارزی یا ریالی بیان می کند که مساله اصلی درخصوص پرداخت تسهیلات، زمان پرداخت است که باید هرچه سریعتر انجام شود زیرا قطعه سازان مجددا در پایان فروردین تا نیمه اردیبهشت به بحران کمبود نقدینگی دچار خواهند شد و در صورت عدم پرداخت تسهیلات، تیراژ تولید کاهش می یابد.
مازیار بیگلو درخصوص مساله بازپرداخت ریالی تسهیلات ارزی اظهار داشت: این مساله که تسهیلات تخصیص یافته به قطعه سازان به صورت ریالی باشد درخواست انجمن بوده است زیرا ریسک تغییرات نرخ ارز قابل پذیرش نیست.
وی افزود: نامه ای که آقای جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور دستور مساعدت آن را داده اند این بود که تسهیلات با سود متعارف یعنی به صورت ریال متعارف بازپرداخت شود که در نتیجه، سود بانکی به آن تعلق گیرد نه اینکه تغییر قیمت های پایه ارزی را بپذیریم. در این خصوص موافقت معاون اول رئیس جمهور دریافت شده و آقای دکتر رحمانی وزیر صمت اعلام کردند که قرار است به همین شیوه عمل شود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: علیرغم اینکه در خبرهای روز گذشته عنوان شد که با اعلام بانک مرکزی، مشکل حل شده اما در این خصوص هنوز هیچگونه اقدام اجرایی انجام نشده و ما پیگیر این مساله هستیم که این مشکل به چه شکل حل شده زیرا هنوز هیچگونه اقدام عملیاتی انجام نشده و خودروسازان تا این لحظه حتی یک ریال دریافت نکرده اند.
بیگلو افزود: نگرانی ای که به طور کلی درخصوص این تسهیلات وجود دارد این است که این تسهیلات چه به صورت ریالی و چه به صورت ارزی باید هرچه سریعتر پرداخت شود. قطعه سازان مجددا در پایان فروردین تا نیمه اردیبهشت به بحران کمبود نقدینگی دچار خواهند شد زیرا خودروسازان با آغاز سال 98 هنوز موفق به پرداخت به قطعه سازان نشده اند و اندوخته قطعه سازان از سال 97 از محل تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی عملا به اتمام رسیده و تولید نیز با روند و تیراژ بالا آغاز شده و بنابراین نقدینگی را کاملا درگیر کرده است لذا این تسهیلات باید سریعتر پرداخت شود.
وی افزود: بیش از 2 ماه است درگیر این مساله هستیم که آیا پرداخت تسهیلات، ارزی یا ریالی خواهد بود و ساز و کار آن چگونه است اما تا امروز هیچ اقدام عملیاتی در این خصوص انجام نشده و حقیقت این است که با خبر خوش نمی توان صنعت کشور و قطعه سازی را اداره کرد؛ باید این مساله عملیاتی شود و ما همچنان منتظر هستیم ساز و کار و زمان پرداخت تسهیلات مشخص شود. زمان پرداخت، تبدیل به یک مساله بحرانی شده و اگر قرار باشد پرداخت بیش از این طول بکشد مطئنا مجددا به دلیل کمبود نقدینگی، کاهش تولید قطعه سازان به وجود خواهد آمد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو درخصوص تاکید وزیر صمت بر داخلی سازی قطعات و توانایی و آمادگی قطعه سازان برای تحقق این امر در سال 98 گفت: برای این موضوع دو تفکیک قائل هستم؛ یک مساله این است که قطعات خودکفا شوند که می توان گفت قطعات در سطح بسیار بالایی و بیش از 80 درصد خودکفا شده هستند. یعنی یک خودرو تولید داخل، ترکیب بیش از 80 درصد قطعات خودکفاشده ای است که توسط قطعه ساز ایرانی درحال تولید است.
بیگلو افزود: مشکل فعلی در این خصوص مشکل مواد اولیه وارداتی است. متاسفانه بسیاری از مواد اولیه منجمله بسیاری از گرانول های پلاستیکی و لاستیکی، محصولات پتروشیمی، ورق های فولادی، آلیاژهای آلومینیومی یا مس هنوز از خارج از کشور وارد می شود و این مساله ارتباطی به قطعه سازی ندارد و مرتبط با صنایع زیرساختی و صنایع مادر است.
وی تصریح کرد: اینکه فولاد مبارکه قادر به تولید دامنه محدودی از آلیاژهای فولادی است و مابقی آن باید وارد شود یا اینکه ورق استیل در ایران تولید نمی شود و یا این مساله که پلاستیک های پلی امید و کل خانواده پلی آمیدها در ایران تولید نمی شوند معضلاتی است که چندان به قطعه سازی ارتباط ندارد و این موضوعات باید با سرمایه گذاری دولت در پتروشیمی یا فولاد حل شود لذا آنچه که از نظر سطح تکنولوژیکی و سطح فرآیند تولید، قابلیت خودکفا شدن داشته باشد مطمئنا به بهترین نحو توسط قطعه سازان انجام خواهد شد که تا این لحظه این امر در تاریخ قطعه سازی انجام شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: در حال حاضر معضل عمده، مواد اولیه وارداتی ای است که در ایران قابل تولید نیست و این کاری است که باید دولت انجام دهد زیرا عموما پتروشیمی ها و تولیدکنندگان فولاد و آلومینیوم و مس دولتی بوده و ساختار دولتی دارند و باید سرمایه گذاری در این بخش ها انجام شود و خودکفا کردن مواد اولیه وظیفه قطعه ساز نیست.
بیگلو در پاسخ به این سوال که آیا قطعه سازان دانش فنی ساخت قطعات را دارند، گفت: قطعه سازان رده 1 کشور عموما دانش فنی را چه در سطح طراحی و چه در سطح تکوین، توسعه و دولوپمنت دارا بوده و این توانایی را دارند و قادر به انجام آن هستند اما بخشی از دانش این است که بدانیم چه مواد اولیه ای را می توان از ایران تهیه نمود و چه موادی را باید از خارج از کشور وارد کرد و نیز یکی از مسائل بسیار مهم در طراحی قطعه سازان این است که بتوان از مواد جایگزین استفاده کرد، یعنی قطعه ساز بداند درصورت فقدان یک نوع آلیاژ از چه آلیاژ جایگزینی می تواند استفاده کند. این دانش در حال حاضر در قطعه سازی کشور موجود است و قطعه سازان این دانش را دارند و روی آن کار می کنند و مثال آن این است که خودروهایی مثل دنا، رانا یا کوئیک بر اساس دانش فنی داخلی، طراحی و تولید شده اند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
تولید خودروهای سواری ۳۸ درصد کاهش یافت
تولید انواع خودروی سواری در اسفند ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶، کاهش ۳۸ درصدی داشته است.
طبق آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان ایران در اسفند ماه سال ۹۷، تولید انواع خودروی سواری از ۱۲۴ هزار و ۴۹۹ دستگاه در اسفند ماه سال ۹۶ به ۷۷ هزار و ۱۶۴ دستگاه در اسفند ماه سال ۹۷ رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، معادل ۳۸ درصد کاهش تولید را نشان میدهد.
بر این اساس تولید انواع خودروی سواری در خودروسازی مدیران و خودروسازان بم کاهش ۱۰۰ درصدی داشته است. این دو خودروسازی در اسفندماه سال ۹۶ به ترتیب ۴۱۹۶ و خودروسازان بم تنها یک دستگاه تولید داشتهاند که با توجه به آمار بدون تولیدشان در اسفند ۹۷ کاهش ۱۰۰ درصدی تولید را در کارنامه خود ثبت کردهاند.
پس از آنها، شرکت کارمانیا و خودروسازی بهمن بیشترین کاهش تولید را در اسفندماه ۹۷ نسبت به اسفند ماه ۹۶ داشتهاند. بر این اساس شرکت کارمانیا با تولید ۵۱ دستگاه خودروی سواری در اسفند ۹۷ در مقابل ۳۴۴ دستگاه خودروی تولید شده در مدت مشابه سال ۹۶، کاهش ۸۵.۲ درصدی و خودروسازی بهمن با تولید ۵۹۸ دستگاه در اسفند ۹۷ در مقایسه با ۲۰۱۹ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال ۹۶، کاهش ۷۰.۴ درصدی در تولید داشتهاند.
همچنین در دو خودروسازی بزرگ کشور نیز کاهش تولید دیده میشود. تولید خودروهای سواری در گروه صنعتی ایرانخودرو در اسفندماه سال ۹۷، ۳۸ هزار و ۵۵۶ دستگاه بوده که نسبت به ۵۸ هزار و ۵۰۸ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال ۹۶، ۳۴.۱ درصد کاهش داشته است. بعد از آن گروه خودروسازی سایپا نیز با تولید ۳۵ هزار و۷۷۵ دستگاه در اسفند ۹۷، کاهش تولید ۳۸ درصدی داشته است؛ چراکه میزان تولید سواری این شرکت در اسفند ماه سال ۹۶، ۵۷ هزار و ۶۷۱ دستگاه بوده است.
در مقابل شرکتهای خودروسازی کرمان موتور و سازههای خودرو دیار شاهد رشد تولید در اسفند ماه ۹۷ در مقایسه با اسفند ۹۶ بودهاند. طبق آمار، کرمان موتور در اسفندماه سال ۹۷ معادل ۲۰۱۱ دستگاه سواری تولید کرده است، در حالیکه در مدت مشابه سال ۹۶، ۱۷۴۱ دستگاه تولید کرده بود. بنابراین در این مدت رشد تولید ۱۵.۵ درصدی را تجربه کرده است.
همچنین شرکت سازههای خودرو دیار با رشد ۴۶۸.۴ درصدی تولید در اسفند ۹۷ روبرو شده است. این شرکت در اسفند ماه سال ۹۶ معادل ۱۹ دستگاه و در مدت مشابه سال ۹۷، ۱۰۸ دستگاه سواری تولید کرده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.