شماره: 1112 / ۱۳۹۷ هفدهم بهمن
تعداد بازدید : 2
تولید خودرو در کشور 35 درصد کاهش یافت
برپایه آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آغاز امسال تا پایان دی ماه 812 هزار و 979 دستگاه انوع خودرو در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال 35.4 درصد کاهش نشان می دهد.
در مدت مشابه پارسال یک میلیون و 257 هزار و 676 دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود.
در این مدت 758 هزار و 128 دستگاه سواری در شرکت های خودروسازی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 35.7 درصد کاهش نشان می دهد.
در مدت یاد شده 42 هزار و 210 دستگاه وانت در کشور تولید شد که حاکی از کاهش 32.3 درصدی است.
تا پایان دی ماه، یک هزار و 207 دستگاه ون و یک هزار و 540 دستگاه مینی بوس و میدل باس در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ترتیب 82.9 درصد و 62.1 درصد رشد داشته است.
بررسی آمارهای وزارت صنعت حاکی است تا پایان ماه دهم 540 دستگاه اتوبوس و 9 هزار و 354 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور تولید شد که به ترتیب حاکی از افت 63.4 درصدی و 28.4 درصدی است.
برپایه این گزارش، در دی ماه امسال در مجموع 50 هزار و 972 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که شامل 46 هزار و 472 دستگاه سواری، 89 دستگاه ون، سه هزار و 876 دستگاه وانت، 84 دستگاه مینی بوس و میدل باس، 11 دستگاه اتوبوس و 440 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
اخبار
چالش اتحادیه تعمیرکاران خودرو
با تعمیرکاران غیر مجاز
تاثیر افزایش 70 درصدی قیمت قطعات بر بازار لوازم یدکی
ارتقاء کیفیت خودروها و تنوع مدل ها بسیار دلپذیر است اما یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت تعمیر اصولی و در دسترس بودن لوازم یدکی خودرو است بخصوص اگر خودرو مورد نظر گران قیمت باشد. به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو فعالیت بدون مجوز برخی تعمیرکاران و عدم نظارت های جدی در این حوزه به چالش جدی تبدیل شده است.
علیرضا نیک آئین اظهار داشت: با توافقی که خودروسازان با قطعه سازان برای افزایش 70 درصدی قیمت ها شده است پیش بینی می کنیم بازار لوازم یدکی متاثر از این افزایش قیمت با مشکل مواجه شود که به صنف تعمیرکاران نیز لطمه وارد خواهد ساخت زیرا تعداد مراجعین به تبع افزایش قیمت لوازم یدکی کاهش می یابد و تردد خودروهای معیوب به خودی خود مخاطرات مالی و جانی در پی خواهد داشت.
وی گفت: با وجود افزایش 300 درصدی قیمت لوازم یدکی طی سال جاری اما ممکن است با افزایش قیمت خودرو و قطعه مجددا شاهد افزایش قیمت لوازم یدکی باشیم که در صورت کوتاهی نهادهای نظارتی زمینه ساز ورود قطعات بی کیفیت و تقلبی به بازار می شود زیرا هرچه قیمت قطعات اورجینال بالا رود قطعات بی کیفیت و تقلبی ساخته و روانه بازار پر مصرف ها می شود.
نیک آئین در ادامه افزود: کیفیت تمام قطعات چینی زیر سوال رفته اما باید توجه داشت واردکنندگان برای کاهش قیمت ها به سراغ چانه زنی با طرف های چینی و در نتیجه واردات اجناس بی کیفیت و ارزان می روند علاوه بر این، برخی از قطعات، بازسازی شده است که درکشور بسته بندی و روانه بازار می شود.
وی تصریح کرد: وسعت بازار لوازم یدکی مانع از نظارت دقیق بر کیفیت اجناس مورد استفاده تعمیرکاران می شود که علاوه بر اثرات نامطلوبی که قطعات بی کیفیت بر روند تعمیر خودرو می گذارد باعث افزایش هزینه صاحبان خودروها نیز می شود.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو خاطرنشان کرد: اهمیت بالای تعمیر خودرو می طلبد در فرآیند تعمیر به آموزش تعمیرکاران توجه ویژه ای داشت و این در حالی است که بسیاری از تعمیرکاران با آزمون و خطا متوجه عیوب خودرو می شوند و از ابزار های جدید و مخصوص، بهره مند نیستند لذا شکل ناصحیح فرآیند تعمیر خودرو در کشور منجر به افزایش هزینه ها و تعداد دفعات مراجعه به تعمیرکاران شده است.
وی گفت: بازخورد دادگاه ها حاکی از افزایش شکایات است که در وهله اول کیفیت قطعات و پس از آن اطلاعات فنی تعمیرکاران منجر به این حجم از نارضایتی شده است. متاسفانه مکانیک های بدون جواز که آموزش های لازم را ندیده اند اقدام به تعمیر خودرو می کنند که مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است.
علیرضا نیک آئین افزود: علیرغم تلاش و پیگیری اتحادیه به دلیل فقدان قانونی مدون برای راه اندازی واحد صنفی، مکررا با تعمیرکاران غیر حرفه ای مواجه می شویم که از دانش فنی لازم برخوردار نیستند و پس ازچند ماه با تغیر مکان از دسترس اتحادیه خارج می شوند که رهگیری مجدد آن ها برای اتحادیه بسیار مشکل شده و باعث از بین رفتن سرمایه های اتحادیه شده است.
مطالبات معوق قطعه سازان
بدون قید و شرط تسویه شود
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: هر چند پرداخت این تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی گام مثبتی است اما باید ابهامات آن حل شود و بدون قید و شرط و ظرف حداکثر یک هفته کل مطالبات معوق قطعه سازان تسویه شود.
آرش محبی نژاد ، با اعلام این مطلب، اظهار داشت: مصوبه پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی طبق توافق بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن برای پرداخت به قطعه سازان زنجیره تامین دو خودروسازی بزرگ اجرایی شده در حالی که تا این لحظه جزئیات و فرایند پرداخت ها برای قطعه سازان تبیین و تشریح نشده است.
وی با اشاره به وجود کلیاتی از طرح پرداخت 4 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان به لزوم حل ابهامات این طرح تاکید و گفت: چنانچه در غالب تسهیلات این ارقام پرداخت شود با ابهاماتی همراه خواهد بود که بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن باید این مسائل و ابهامات را رفع کنند.دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور یکی از ابهامات در پرداخت این تسهیلات را معوقات بانکی قطعه سازان و نحوه برخورد بانک ها عنوان کرد و افزود: برخی از قطعه سازان اقساط معوق یا چک های معوق بانکی دارند که عمدتا به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان معوق شده است بنابراین این موارد و یا هر موضوع دیگری نباید مانع دریافت وجوه و مطالبات قطعه سازان شود.
محبی نژاد تاکید کرد: پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی باید بدون هر گونه پیش شرط و به سرعت به قطعه سازان پرداخت شود و شرایطی ایجاد نشود که باز هم پرداخت این تسهیلات در پیچ و خم روال بانکی قرار گرفته و کند شود.
وی در ادامه به دو خواست مهم قطعه سازان پرداخت و اظهار داشت: خواست قاطع قطعه سازان کشور اصلاح فوری قیمت های قطعات با خودروسازان است چرا که معتقدیم پرداخت این 4 هزار میلیارد تومان مسکنی بیش نیست و در صورتی که قیمت ها اصلاح نشود منجر به تداوم تولید تداوم نخواهد شد.
این فعال در صنعت قطعه سازی کشور همچنین تداوم پرداخت بدهی خودروسازان طبق توافق و قرارداد را خواست بعدی قطعه سازان عنوان کرد و یاد آور شد: باید پرداخت مطالبات تداوم داشته باشد و به همین ارقام اولیه بسنده نشود.
محبی نژاد در پایان پرداخت 4 هزار میلیارد تومان را یک گام از کل اقدامات در حل مشکلات قطعه سازان دانست و خاطرنشان کرد: هر چند پرداخت این تسهیلات گام مثبتی است اما باید ابهامات آن حل شود و بدون قید و شرط و در اسرع وقت و ظرف حداکثر یک هفته کل مطالبات معوق قطعه سازان تسویه شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
وزیر صنعت: آمار تولید خودرو افزایشی شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید روزانه خودرو خبر داد و گفت: این اتفاق، خبر خوبی برای مصرف کنندگان و جامعه صنعت خودرویی کشور است.به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحمانی» که در جمع مدیران معاونت امور صنایع وزارتخانه سخن می گفت افزود: با تلاش معاونت امور صنایع و دستورات رئیس جمهوری در این بخش، با تعیین شدن تکالیف خودروسازان برای ایفای تعهدات خود به مشتریان، موضوع به خوبی مدیریت شد.سایپا در روزهای گذشته اعلام کرده بود که توانسته با میانگین تولید روزانه یک هزار و 168 دستگاه خودرو در هفته چهل و پنجم، نسبت به هفته های چهل و سوم و چهل و چهارم امسال رشد 19.8 درصدی تولید را رقم بزند.
این گروه خودروسازی درهفته چهل و سوم بطور میانگین 975 دستگاه در روز و در هفته چهل و چهارم بطور میانگین یک هزار و 95 دستگاه خودرو تولید کرد.برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آغاز امسال تا پایان دی ماه، 812 هزار و 979 دستگاه انوع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه ا پارسال 35.4 درصد کاهش نشان می دهد.وزیر صنعت، معدن و تجارت بر نظارت دفاتر تخصصی در فرآیند انجام امور ثبت سفارشات در استان ها و رفع مسایل موجود در این بخش تاکید کرد و گفت: شاه بیت اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، صیانت از تولید و حفظ شرایط موجود با وجود مشکلات پیش آمده است.رحمانی به ضرورت تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولیدی تاکید و واقعی سازی نیاز این واحدها در همه زمینه ها بویژه در حوزه محصولات پتروشیمی را یادآوری کرد.وی تاکید کرد: باید از ابزارهای نظارتی برای پایش وضعیت مصرف مواد اولیه واحدهای تولیدی استفاده کرد و با به روز رسانی اطلاعات در سامانه بهین یاب، تثبیت فرآیند تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی به میزان نیاز واقعی را تضمین کرد.این مقام مسئول همچنین گفت: با در اختیار داشتن اطلاعات مرتبط با مصرف آب، برق و گاز هر واحد تولیدی، امکان پایش واقعی وضعیت عملکرد شرکت ها و تصمیم گیری درخصوص دسترسی واحدها به مواد اولیه مهیا خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
فرصت یک ساله سازمان استاندارد به خودروسازان
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به تحریمها گفت: ما نمیخواهیم سنجش استانداردهای خودرو با مسائل سیاسی و اجتماعی مخلوط شود، بنابراین تا یک سال به خودروساز مهلت دادهایم و پس از یک سال نتایج آزمونها را اعلام میکنیم.
نیره پیروزبخت در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد زمان اجرای استانداردهای ۸۵گانه توسط خودروسازان گفت: از ابتدای دیماه امسال بررسیها را سازمان استاندارد در مورد رعایت استانداردهای ۸۵گانه آغاز کرده است و برای این بررسیها به یک سال زمان نیاز داریم.
رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد انجام آزمونهای لازم برای سنجش استانداردهای ۸۵گانه گفت: بعضی از این آزمونها در داخل کشور قابل انجام است، اما انجام بعضی از این آزمونها باید در خارج از کشور انجام شود.
وی اظهار داشت: ما در شرایط تحریم هستیم و به همین دلیل ممکن است شرایط انجام این آزمونها در خارج از کشور برای ما کمی سخت باشد، در حال حاضر مشغول چانهزنی با برخی کشورها هستیم تا این آزمایشها را برای ما انجام دهند.
پیروزبخت گفت: ما نمیخواهیم سنجش استانداردهای خودرو با مسائل سیاسی و اجتماعی مخلوط شود، بنابراین تا یک سال به خودروساز مهلت دادهایم و پس از یک سال نتایج آزمونها را اعلام میکنیم. البته با توجه به مسائل تحریم ممکن است در رابطه با آزمون استاندارد برخی از قطعات وارداتی خودروها به مشکل برخورد کنیم و تا زمانی که ارزیابی صد درصدی نداشته باشیم، نمیتوانیم بگوییم کدام موارد است.
رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: اما امیدواریم حداقل طبق قولی که به مردم دادهایم، ایمنی و کیفیت خودروها را بالا برده و تحریم جلوی فعالیت ایمنی و کیفیت را نگیرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد استاندارد سوخت خودرو اظهار داشت: اکنون کیفیت بنزین در ایران مناسب است و مشکلی ندارد. در دوره گرم نمونهبرداریهای لازم انجام شده و مشکلی نبوده و در دوره سرد هم به تازگی آزمایشات را آغاز کردهایم و هنوز نتایج حاصل نشده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 8
معاون وزیر صنعت اعلام کرد: تحویل خودروهای معوق وظیفه خودروسازان است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تحویل خودروهای معوق را وظیفه خودروسازان دانست و گفت: شرکتهای خودروساز با در نظر گرفتن راهکارهای عبور از تحریم، زمان تولید خودروها را برای مشتری مشخص می کنند.
اعمال محدودیت های بین المللی بر اقتصاد کشور، هر چند موجب شده که تعهدات خودروسازان به مشتریانشان به تعویق بیفتد؛ اما در این میان شاهد ابتکار برخی از شرکتهای خودروساز برای پایان بخشیدن به این ماجرا هستیم.
واقعیت آن است که مهمترین مشکل در زمانبر شدن تعهدات خودروسازان به مشتریان، به دلیل عدم واردات قطعات به کشور است؛ موضوعی که نیاز به دور زدن تحریمها به منظور ورود قطعات به کشور و ادامه روند تولید را ایجاد کرده است؛ اما از آنجا که در شرایط تحریم، هیچ خودروساز خارجی حاضر به همکاری با خودروسازان داخلی نیست، بر این اساس، خودروسازان به کمک دولت در حال ایجاد مکانیزم های جدید برای دور زدن تحریمها هستند تا از این طریق بتوانند با واردات قطعات مورد نیاز محصولاتشان به چرخه تولید خودرو در کشور ادامه دهند.
معاون وزیر صنعت: تحویل خودروهای معوق وظیفه خودروسازان است
در صورتی که این مکانیزم جدید طراحی شود و مشکل در تامین قطعات حل شود، خودروسازان نیز میتوانند تعهدات معوقه خود را به مشتریان تحویل دهند؛ موضوعی که فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت نیز بر آن تاکید کرده است و در خصوص لزوم اعلام زمان تحویل خودروهای معوق توسط خودروسازان به مشتریان گفته است این مساله، جزو تکالیف خودروسازان بوده و لازم است شرکت های خودروساز با درنظر گرفتن راهکارهای عبور از تحریم ها، زمان تولید خودروهای معوق را برای مشتریان مشخص کنند و ما این موضوع را به خودروسازان تکلیف کرده ایم.
اکنون همه مسئولان متفق القول تاکید دارند که خودروسازان ملزم به رعایت تعهدات خود در قبال مشتریان هستند و بر این اساس باید جدول زمانبندی برای تحویل خودرو به مشتریانشان را اعلام کنند؛ موضوعی که شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به آن اشاره دارد و چند راه حل در این زمینه را ارایه کرده است.
به گفته میرآخورلو، هر چند خودروسازان تا بتوانند برای مبارزه با تحریم ها و تامین قطعات مورد نیاز راهکاری پیدا کنند، مدتی زمان خواهد برد اما آنچه که مهم است و باید اتفاق بیفتد این است که شرکت های خودروساز باید برای خودروهای پیش فروش سررسید شده، زمان تحویل را برای مصرف کننده مشخص و رضایت مصرف کننده را در این زمینه جلب کنند؛ بنابراین موارد به خوبی مشخص است که سه مسیر پیش روی خودروسازان قرار دارد؛ اول اینکه خودروسازان در سبد فروش، خودروی جایگزین قرار دهند؛ ضمن اینکه مسیر دوم فراهم کردن شرایط و امکان انصراف از خودروی خریداری شده و بازگشت مبلغ پرداختی مشتریان و سومین راهکار نیز، اعلام زمان حدودی تحویل خودرو به مشتریان است.
در چنین شرایطی که مسئولان تاکید جدی بر مشتری مداری در شرکتهای خودروساز و برنامه ریزی برای حل مسائل موجود دارند، یکی از شرکتها با انتشار اطلاعیه ای جدول زمان بندی تحویل خودروهای معوق خود را اعلام کرد. این شرکت از طریق راهکارهایی توانسته مشکل تامین قطعات خود که بر اثر تحریم های بانکی و صنعت خودرو کشور به وجود آمده بود را پشت سر بگذارد و قطعات موردنیاز محصولات خود را وارد کند؛ به نحوی که صنعت خودرو آذربایجان در راستای ایفای تعهدات خود به مشتریان نه تنها تغییری در قیمت محصول خود اعمال نکرده؛ بلکه تحویل خودروها را با قیمت های مندرج در قرارداد انجام خواهد داد. موضوعی که این روزها دغدغه اصلی خریداران خودرو محسوب می شود.
۸۰ درصد از تولید روزانه خودروسازان به فروش فوری اختصاص مییابد
در این زمینه عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه بازرسانی در شرکت های خودروساز از سوی سازمان حمایت مستقر شده اند، گفت: مقرر شده که ۸۰ درصد از میزان تولید روزانه خودروسازان برای رفع تعهدات گذشته شرکت و ۲۰ درصد نیز برای مدیریت بازار در قالب فروش فوری عرضه شود؛ به نحوی که این روش را تا نهایی شدن تحویل تعهدات دنبال خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو آذربایجان، جدول زمان بندی شده ای را جهت تحویل خودروهای معوق خود اعلام کرده است، گفت: با مدیران جلساتی داشتیم و پیشنهادات بسیاری ارایه شده است. سازمان حمایت از مصرف کنندگان بر روند تولید و تحویل خودروهای معوق طبق جدول اعلامی کاملا نظارت خواهد داشت.وی معتقد است این پروژه می تواند الگویی مناسب برای خودروسازان دولتی و خصوصی دیگر شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
اتحاد رنو- نیسان- میتسوبیشی سال 2018 را با بالاترین فروش پشت سر گذاشت
اتحاد رنو- نیسان- میتسوبیشی توانست از فولکس واگن و تویوتا پیشی گرفته و با فروش 10.76 میلیون دستگاه خودرو در سراسر دنیا، عنوان فروش خودروی سواری سال 2018 را به خود اختصاص دهد.
بر اساس آمار منتشر شده توسط برندهای متعدد، اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی فروش 10.76 میلیون دستگاهی را برای خودروهای سواری و تجاری سبک در سراسر دنیا ثبت کرده در حالی که فولکس واگن 10.6 میلیون دستگاه و تویوتا و لکسوس 10.39 میلیون دستگاه فروش داشته اند.
از فروش کلی رنو نیسان میتسوبیشی نیز 5.65 میلیون دستگاه فروش به نیسان، 3.88 میلیون دستگاه به رنو و 1.22 میلیون دستگاه فروش به میتسوبیشی تعلق داشته است.
این موفقیت برای این اتحاد به سختی به دست آمده چرا که سقوط اخلاقی کارلوس گون اخیرا در سراسر دنیا صدر اخبار بوده است. باید دید این امر چه تاثیری بر آمار فروش این خودروساز در سال 2019 خواهد داشت.
بیش ترین فروش این اتحاد در چین با حدود 1920541 دستگاه فروش بوده و پس از آن بازارهای ایالات متحده با فروش 1611952 دستگاه و فرانسه با فروش 763984 دستگاه هستند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.