شماره: 1102 / ۱۳۹۷ سوم بهمن
تعداد بازدید : 4
تصدی گری دولت در صنعت خودرو تا سه سال آینده پایان می یابد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کردند طی سه سال با اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و سیاست های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی تصدی گری خود را بر صنعت خودرو خاتمه دهد.
نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ادامه بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی صنعت خودرو (ساماندهی بازار خودرو) پرداختند و ماده 2 این طرح را با 113 رای موافق، 36 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر تصویب کردند.
مجلسی ها روز گذشته کلیات و ماده یک این لایحه را بررسی و تصویب کردند.
با تصویب نمایندگان در ماده 2 این لایحه، دولت مکلف است طی مدت سه سال از لازم الاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح سیاست های کلی اصل 44 و قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 و اصلاحات بعدی آن و سیاست های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی گری دولت خاتمه یافته و صرفا اقدامات نظارتی سیاست گذاری و تنظیم گری انجام دهد.
بر اساس این گزارش نمایندگان از صبح امروز مشغول بررسی ماده 2 این طرح بودند که نهایتا پس از دو ساعت و 30 دقیقه پیشنهاد حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان و عضو کمیسیون صنایع و معادن را تصویب کردند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
کپی چینی پورشه ماکان فیس لیفت شد!
کپی چینی پورشه ماکان یعنی خودروی Zotye SR9 یک نسخه فیس لیفت دریافت کرد و حالا تغییرات بیشتری نسبت به خودروی پورشه ماکان پیدا کرده است.شرکتهای خودروساز چینی در سالهای گذشته شهرت زیادی در کپی کاری از خودروهای معروف بازار داشتند و امروزه پیشرفت قابل توجهی در زمینه طراحی پیدا کردهاند تا طراحی اختصاصی خود را داشته و دیگر یک کپی کار اتومبیل نباشند. در این بین شرکت خودروسازی «زوتی» یکی از کپی کارهای معروف چینی است که خودروی Zotye SR9 آن به دلیل شباهت بسیار زیادی که به خودروی پورشه ماکان دارد شهرت جهانی پیدا کرد. اما شرکت خودروسازی «زوتی» در روزهای گذشته با معرفی نسخه فیس لیفت این اتومبیل، تغییرات آن نسبت به خودروی پورشه ماکان را بیشتر کرده است تا دیگر شباهت 90 درصدی میان آنان نباشد. همانطور که در تصاویر شاهد هستید، فرم کلی بدنه حفظ شده است و در قسمت جلو و عقب اتومبیل شاهد تغییرات بسیار خوبی هستیم تا حالا یک چهره جدید بر روی Zotye SR9 شاهد باشیم که در این خصوص میتوان به فرم جدید چراغهای اتومبیل، مجموعه سپر کاملا جدید به همراه جلوپنجره بزرگ جدید، ورودی هوا در اطراف سپر و همچنین یک نوار کرومی موجدار با چراغهای LED در لابه لای آن اشاره داشت. در عقب اتومبیل چراغهای عقب تغییر زیادی نکرده است، اما چراغهای شب نما و همچنین خروجی اگزوز تغییر زیادی نسبت به نسخه اولیه داشته است.ظاهر اتومبیل تنها بخش تغییرات یافته توسط زوتی نیست و بلکه بخش موتوری Zotye SR9 هم تغییر پیدا کرده و حالا یک موتور جدید 1.8 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر دریافت کرده است که خروجی قدرت آن به مرز 177 اسب بخار خواهد رسید و جایگزین پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر میتسوبیشی شده است که پیش از این خروجی قدرت 190 اسب بخاری تولید میکرد.
اما همچنان این سوال وجود دارد که آیا پیشرانه جدید با جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه سابق نیروی خود را به چرخها منتقل میکند یا از طریق جعبه دندههای جدید که در آینده توسط زوتی معرفی خواهد شد.
ایتال دیزاین یک ابرخودروی جدید را
به ژنو می برد
ایتال دیزاین تبلیغات ابرخودروی جدید خود را آغاز کرده که قرار است در نمایشگاه خودروی ژنو ماه مارس رونمایی شود.این استودیوی طراحی که اکنون به آئودی تعلق دارد، در سال 2017 ابرخودروی ZeroUno خود را معرفی کرد و در سال گذشته نیز نسخه کروک آن را به نمایش درآورد. از هر یک از این مدل ها پنج دستگاه تولید شده و به فروش رسید.هنوز مشخص نیست که این ابرخودروی جدید چه خواهد بود البته یک تیزر واضح تر از آن یک هفته قبل از رونمایی منتشر خواهد شد. باتوجه به تیزر منتشر شده از این خودرو که دریچه ای شبیه به هواکش، اسپویلر یا سیستم ایرودینامیک را نشان می دهد و شیشه عقب شیب دار، گمان می رود یک کوپه با ابعادی کلاسیک در راه باشد.هم چنین با توجه به مالکیت این برند توسط آئودی، ممکن است این خودروی جدید بر أساس یکی از محصولات آئودی ساخته شود.منتظر اطلاعات بیش تر و این محصول ایتال دیزاین و برگزار نمایشگاه ژنو باشید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
معاون وزیر صنعت؛ خودروسازها خودرویی که میتوان تولید کرد را پیشفروش کنند
مدیرعامل سازمان حمایت گفت: خودروسازان از امروز مکلف هستند فقط خودروهایی را به بازار عرضه کنند که توان تولید آن را دارند.
عباس تابش در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: خودروسازها موظف شده اند از همین فردا خودروهایی را که می توانند تولید کنند به بازار عرضه نمایند.
مدیرعامل سازمان حمایت با بیان این که ناظران این سازمان در محل دو خودروساز بزرگ مستقرند و همه چیز را رصد می کنند گفت: خودروسازها در خودروهای پر تیراژ و قابل تولید باید افزایش تولید و عرضه داشته باشند بدون هیچ گونه کوتاهی از تعهداتشان و یا دستکاری آپشن خودروها.
تابش با اشاره به این که ستاد تنظیم بازار وظیفه قیمت گذاری خودروهای پر تیراژ را دارد افزود: اگر خودروساز به دلایلی نمی تواند برخی خودروها را تحویل دهد باید سبدی از خودروهای تولیدی خودش را در اختیار مشتری بگذارد تا مشتری بتواند از میان آنها یکی را انتخاب کند واگر نخواست پولش را به روز و با محاسبه سود و جریمه تاخیر پس بدهند.
تابش میزان افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ را از ابتدای شهریور به بعد بین ۲۰ تا ۲۳ درصد اعلام کرد و گفت: خودروسازها باید خودروهایی را که فروش قطعی بودند و مشتری پولش را تمام و کمال پرداخته است بدون افزایش قیمت و بدون عدول از مفاد قرارداد و تعهداتش به مشتری تحویل دهند.
۸۰ درصد تولید باید به تعهدات پیشفروشی اختصاص یابد
فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت نیز گفت: یکی از مشکلاتی که باید به آن رسیدگی می شد موضوع قطعه سازی و قطعه سازها بود که با مشکل تامین نقدینگی روبرو بودند. قطعه سازها معتقد بودند متناسب با افزایش قیمت خودرو باید قیمت قطعات هم افزایش یابد و اولین موضوعی هم که بررسی و مصوب شد اصلاح قیمت قطعات در قراردادهای بین خودروسازها و قطعه سازها بود.
مقیمی با اشاره به محدودیت های خودروسازها در تولید و تحویل برخی خودروها گفت: البته هیچ خودرو سازی حق اعمال تکلیف به مشتری برای انصراف ندارد.
این مسئول دولتی افزود: خودروساز حداکثر می تواند ۲۰ درصد از تولیداتش را فروش فوری داشته باشد آن هم برای تنظیم بازار و باید حداقل ۸۰ درصد تولیداتش را به پیش فروش ها اختصاص دهد.
در قیمت گذاری فقط جانب تولیدکننده را نگیرید؛مصرف کننده را هم ببینید
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: خودروسازها حق ندارند با هر روشی که می خواهند با مشتری برخورد کنند و نمی شود قیمت تمام شده تولید خودروی ما بالاتر از قیمت منطقی و متعارف آن باشد و هزینه این سوء مدیریت را از مشتری بگیرند.
سید مهدی مقدسی افزود: باید در محاسبات قیمت خودرو منطق اقتصادی حاکم باشد و باید پرسید چرا وقتی خودرو ساز قطعه ندارد خودرو پیش فروش می کند.
وی با بیان این که خودروسازها باید با مردم شفاف صحبت کنند گفت: نگرش در طرح ساماندهی عمدتا به کیفیت و ارتقای کیفیت خودرو است و بخش کوچکی از آن هم به خودروهای هیبریدی و برقی اختصاص دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نظارت را وظیفه وزارت صمت و دولت دانست و گفت: هر جا که دولت بیشتر دخالت کرده آسیب هم بیشتر شده است باید مرزی بین نظارت و دخالت قائل شد.
مقدسی گفت: در بحث قیمت گذاری هم نباید فقط جانب تولیدکننده را گرفت؛ بلکه باید بخش مصرف و خریداران را هم دید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 3
رئیس بازرسی اتاق اصناف: قطعات تقلبی خودرو به مرز هشدار رسید
رئیس امور بازرسی اصناف گفت: هم اکنون حجم تامین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده که باید برای آن تدبیری فوری اندیشیده شود.
به گزارش صداوسیما، علیرضا نیک آئین با اشاره به اینکه کمبود قطعات اصلی در بازار زمینه را برای سود جویی متخلفان فراهم کرده است افزود: این افراد قطعات تقلبی بی کیفیت را در بسته بندیهای قطعات اصلی و با نشانهای معروف به بازار عرضه میکنند به نحوی که این قطعات حتی برای تعمیر کاران خودرو قابل تشخیص نیست.وی با بیان اینکه آزمایشگاهی در تعمیرگاههای خودرو برای تشخیص این قطعات وجود ندارد گفت: این موضوع باعث طرح شکایات بسیار زیادی از سوی مردم به بازرسی اصناف و اتحادیههای مربوطه شده است.
رئیس امور بازرسی اصناف افزود: این تقلب بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو وجود دارد که به دلیل نداشتن استانداردهای لازم و گیرایی کم در هنگام ترمز میتواند بسیار خطرناک باشد.
نیک آیین با اشاره به اینکه ما آمادگی لازم برای همکاری با سازمانهای ذیصلاح به منظور مقابله با سودجویان را داریم ادامه داد: در بین این قطعات، فیلترهای تقلبی هم سبب ایجاد خسارت بسیار شدید برای مصرف کنندگان میشود، زیرا همین فیلتر میتواند موتور خودرو را از بین ببرد.
وی با بیان اینکه بخشی از این قطعات در کشور تولید و بخشی نیز وارد میشود گفت: توان تولید شرکتهای قطعه ساز داخلی به اندازه حجم تولید خودرو نیست بنابراین این بخش نیاز به واردات قطعات دارد که همین روند زمینه را برای سودجویی متخلفان فراهم کرده است.
رئیس امور بازرسی اصناف افزود: نبود خدمات پس از فروش قطعه یکی از معضلات این بخش است به همین دلیل تعمیر کاران خودرو به دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارات زیادی میشوند، زیرا امکان تشخیص قطعه تقلبی از اصلی وجود ندارد.
نیک آیین گفت: ورود قطعه اصلی به کشور به دلیل روند تعیین شده در دریافت ارز نیمایی و شکل واردات به سختی انجام میشود و این در حالی است که ما با نزدیک شدن به شب عید و نیاز خودروها به آماده سازی برای مسافرت، با کمبود قطعات هم مواجه هستیم.
وی خرید از قطعه سازان اصلی را راهکار مقابله با قطعات تقلبی در بازار دانست و افزود: قطعه در گمرک وجود دارد، اما ورود آن به کشور بسیار سخت و در حجم بسیار کم انجام میشود.رئیس امور بازرسی اصناف با اشاره به نیاز ماشینهای راه سازی، مسافربری و کامیونها به قطعات با کیفیت ادامه داد: با نزدیک شدن به پایان سال و شروع سفرهای نوروزی خودروهای مسافربری نیاز به برخی آماده سازیها و تعویض قطعه دارند که حتما باید برای این بخش برنامه ریزی مناسبی انجام شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 3
احتمال حذف شورلت سونیک از خط تولید
بار دیگر شایعه شده است که شورلت سونیک با توقف تولید مواجه خواهد شد.
یکی از سخن گویان این خودروساز اظهار داشت: «هنوز برنامه ای برای توقف فروش سونیک در ایالات متحده اعلام نشده است.»
سونیک چند سالی است که در بازار حضور دارد. در ماه جولای 2017 گزارش شد که این هاچ بک در میان شش مدلی است که جنرال موتورز به توقف آن ها فکر می کند. باقی مدل های نام برده در این گزارش شامل بیوک لاکراسه، شورلت ایمپالا، شورلت ولت، کادیلاک XTS و کادیلاک CT6 هستند.
در آوریل 2018 نیز از بازنشستگی احتمالی سونیک و هم چنین شورلت ایمپالا خبر داده شد. اما در آن زمان یک سخن گوی شورلت این خبر را رد کرد.
بعدا گزارش شد که سونیک برای مدل 2019 نیز عرضه می شود. اما این خودروساز حضور این مدل پس از سال 2019 را تایید نکرده است.
به نظر می رسد موقعیت تجاری خوبی برای حذف سونیک وجود دارد. شورلت در سال 2018 تعداد 20613 دستگاه از این خودرو را فروخته بود در حالی که در سال 2017 فروش آن 30290 دستگاه بوده است. در مقابل، بیوک 23326 دستگاه از کراس اوور کامپکت Encore را تنها در سه ماهه چهارم سال قبل و و 93073 دستگاه از آن را در کل سال فروخته است.
این خودروساز تصمیم دارد در سال 2019 یک مدل خودران را به تولید برساند. حذف سونیک
می تواند ظرفیتی برای ساخت این مدل های جدید فراهم سازد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
دوکلمه خبر
بازار لاستیک
به تعادل نزدیک شد
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: بازار لاستیک با توجه به کاهش فاصله قیمت های رسمی با بازار آزاد در مقایسه با ماه های پاییز به تعادل نزدیک شده و از ثبات نسبی برخوردار است.«مصطفی تنها» افزود: وضعیت بسیار بهتری را در مقایسه با ماه های پاییز امسال در بازار تایر مشاهده می شود، به طوری که لاستیک پرمصرف پراید اختلاف قیمتی در بازار رسمی و آزاد به میزان 40 هزار تومان در هر جفت رسیده است.
وی افزود: فاصله قیمتی لاستیک های سنگین نیز در بازارهای رسمی و غیر رسمی روند کاهشی دارد، اما رسیدن به تعادل نهایی نیاز به زمان دارد.سخنگوی انجمن یادشده، خاطرنشان کرد: تولید تایر اکنون به روال سابق بازگشته، اما کمبود اصلی ناشی از کاهش واردات است.
به گفته وی، مشکل اصلی در نقل و انتقال پول و نپذیرفتن ال. سی از سوی کشورهای مبدا واردات است که دشواری واردات برندهای معتبر را موجب شده است. این سخنگو اضافه کرد: مشکلات پدید آمده سبب شد تا در ماه های گذشته، تایرهای دست دوم و کارکرده از مبدا کشور امارات و در برخی موارد تایرهای ناشناس با برندهای متفرقه وارد بازار شود که موجب نگرانی شد.
وی تصریح کرد: واردات کالاهای متفرقه و فاقد شناسنامه موضوعی است که اثر خود را در بلندمدت برجای می گذارد و آثار زیانبار جانی و مالی هم بدنبال دارد.
این فعال صنفی، موضوع کاهش تعرفه تایرهای سنگین به میزان پنج درصد از حدود یک ماه و نیم پیش را یادآور شد و گفت: این تصمیم که از سوی ستاد تنظیم بازار با هدف کاهش فشار بازار و رانندگان اتخاذ شده بود، در نهایت نابسامانی بیشتری را در واردات رقم زد.وی این راهم گفت: شرایط بازار لاستیک سبب شد تا هر کس با در دست داشتن کارت بازرگانی بتواند به واردات تایر سنگین مبادرت کند، بگونه ای که در بین واردکنندگان افرادی که تا پیش از این تاجر حبوبات، پارچه و غیره بودند، به این عرصه وارد شدند.
تنها اظهار داشت:واردات تایرهای دست دوم یا متفرقه به نظر می رسد توسط افراد یاد شده که شناختی از کیفیت کالا ندارند، انجام گرفته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: مشکل ساماندهی واردات تایر از توسط وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه برطرف شود تا مراودات با طرف های اصلی تجاری کشور شرایط عادی پیدا کند.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد سالیانه 350 هزار تن تایر در کشور مصرف می شود که 250 هزار تن آن تولید داخل است. پیش از این بیشتر تایرها از چین، هند، اندونزی و کره جنوبی وارد کشور شده بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.