شماره: 1097 / ۱۳۹۷ بيست و ششم دي
تعداد بازدید : 5
سایپا: نقل قول قیمت ۱۲۰ میلیونی پراید صحیح نیست
گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که موضوع منتشر شده به نقل از مدیرعامل این شرکت مبنی بر «قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی پراید» صحت ندارد.به گزارش پایگاه اطلاعرسانی گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل سایپا در دیدار هفته گذشته خود از یک رسانه مقایسهای از افزایش قیمت برخی کالاها از جمله سکه طلا و مسکن از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۹۷ مطرح و عنوان کرد: تورم خودرو در مقایسه با سایر کالاها کاهشی بوده است و هیچگونه اشارهای به قیمت ۱۲۰ میلیونی خودرو پراید نشده است.
منظور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مقایسه این بود که افکار عمومی جامعه به آن حدی که درباره قیمت خودرو و افزایش آن حساسیت و واکنش نشان میدهد، در زمینه کالاهای دیگر نظیر طلا، ارز، مسکن یا حتی مواد غذایی این حساسیت و توجه را نشان نمیدهد و خودرو در بازار ایران، یک کالای مورد توجه است که از قضا تلاطمهای اقتصادی بیشترین تأثیر را بر روی آن میگذارد.
درخصوص مقایسه قیمت خودرو پراید در بازارهای خارجی و بازار ایران ذکر این نکته ضروری است که قیمت کنونی خودرو پراید که مورد تأیید نهادهای ناظر قرار گرفته است ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و گروه سایپا نیز در حال حاضر خودروهای خود را با قیمت مصوب عرضه میکند که با این قیمت میتوان گفت پراید ارزانترین خودرو جهان است و در مقایسهها و اظهارنظرها این خودرو را باید با خودروهای هم کلاس خود از نظر قیمت و کیفیت مقایسه کرد و مقایسه پراید با خودروهای گران قیمت صحیح نیست
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
اخبار
آغاز فروش اقساطی جیلی جی سی6
با قیمت جدید
پس از آغاز موج جدید افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی، این بار نوبت به خودروسازان بم رسید تا قیمت جدید سدان جیلی را اعلام کند.پس از اینکه دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور، لیست قیمت جدید محصولات خود را اعلام کردند، خودروسازان بم نیز دست به کار شد و نرخ جدید سدان جیلی جی سی6 را اعلام کرد.
جیلی جی سی6 که در سال گذشته با نسخه فیس لیفت و به روز شده به بازار ایران معرفی و عرضه شده بود، در مرداد ماه سال جاری با قیمت 75 میلیون و 900 هزار تومان معامله می شد که پس از رشد شدید قیمت ارز، انتظار می رفت تا قیمت این خودرو نیز با افزایش مواجه شود.
قیمت جدید خودروی جیلی جی سی6 که از سوی شرکت اعلام شده، قیمتی بالغ بر 125 میلیون تومان است.
البته اعلام قیمت جدید سدان جیلی با آغاز فروش این خودرو با قیمت قطعی همراه شده است که شما می توانید جدول جزئیات این طرح را در انتهای همین گزارش مشاهده کنید.
پیشرانه به کار گرفته شده در خودروی جیلی GC6 یک نمونه 16 سوپاپ چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1.5 لیتر است. توان خروجی این پیشرانه معادل 105 اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به رقم 146نیوتن متر میرسد.
حداکثر توان خروجی و گشتاور پیشرانه جیلی GC6 به ترتیب در دورهای 6200 و 4200rpm پدیدار خواهد شد.
گیربکس چهار سرعته اتوماتیک ساخت jatco ژاپن نیز وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به سوی چرخهای جلو را برعهده دارد. وزن خودروی جیلی GC6 معادل 1132کیلوگرم بوده و مخزن سوخت آن دارای ظرفیتی به حجم 45 لیتر است.
از رقبای جیلی GC6 نیوفیس در ایران، می توان به بسترن B30، جک جی5، بی وای دی F3 اتومات(در صورت عرضه)، چری آریزو5، ام جی 360 و ام وی ام 550 اشاره کرد.
حذف چند مدل ولوو از بازار استرالیا
ولووی استرالیا بی سر و صدا مدل های V40 و S90 را از خط تولید محلی خود حذف کرد و به طور رسمی اعلام کرده است که V90 استاندارد نیز پس از تعویق های چند باره در معرض حذف قرار دارد.
مدیر روابط عمومی این خودروساز، Greg Bosnich تایید کرده است که V40 قدیمی از خط تولید حذف شده در حالی هنوز تعدادی از آن در انبارها موجود هستند.
این اقدام قبل از توقف تولید در اواخر سال جاری، انجام شده است در حالی که نسل جدید خودروی سواری سری 40 احتمالا یک یا چند سال دیگر به XC40 می پیوندد.
در عین حال، واردات S90 نیز به خاطر فروش کم فعلا متوقف شده و Bosnich اعلام کرده بخش بومی ولوو در عوض بر نسل جدید S60 و V60 تمرکز می کند که از سه ماهه سوم امسال در این بازار عرضه می شوند.
واگن استیشن V90 نیز که در ابتدا قرار بود در اوایل سال 2017 وارد این بازار شود، در معرض لغو قرار دارد. البته خریداران همچنان می توانند به V90 کراس کانتری دسترسی داشته باشند.
با توجه به تفاوت فروش بین خودروهای سواری و شاسی بلندهای ولوو، بی شک میزان فروش یک عامل مهم در حذف
مدل های S90 وV90 بوده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
وزارت صنعت؛ مشکل تامین مواد اولیه قطعه سازان تا پایان بهمن رفع می شود
مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مشکل تامین مواد اولیه قطعه سازان تا پایان بهمن ماه برطرف می شود و از برنامه تحویل خودرو های پیش فروش شده، در آینده نزدیک خبر داد.
تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، «اکبر صادقی» به بازدید اخیر خود از گروه خودروسازی سایپا اشاره کرد و افزود: هدف از این بازدید، نظارت بر شرکتهای خودرو ساز که زیر نظر وزارتخانه فعالیت دارند.
وی پیرامون تاخیر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش فروش شده اظهار داشت: علت این تاخیر، تحریم ها و به تبع آن مشکل در واردات مواد اولیه قطعهسازی است.
صادقی خاطرنشان کرد: براساس تدابیر و مساعدت مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکل تا پایان بهمن ماه برطرف میشود و خودروسازان میتوانند به تعهدات خود عمل کنند.
این مقام مسئول درباره اعلام قیمت جدید خودروها تاکید کرد که در افزایش قیمت ها، حقوق مصرفکنندگان و مشتریان در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا، پس از ماه ها انتظار بازار خودرو، سرسختی خودروسازان برای افزایش قیمت ها به دلیل تعدیل نرخ ارز سرانجام نتیجه داد و در روزهای گذشته ایران خودرو و سایپا به عنوان خودروسازان اصلی کشور قیمت نهایی تولیدات خود را اعلام کردند.
بر این اساس، قیمت تولیدات تا پایان دی ماه با احتساب ارزش افزوده، خدمات، بیمه و مالیات شماره گذاری بر مبنای 30 درصد افزایش قیمت به فروش خواهد رفت.
همچنین مقرر شده خودروهایی که از اول شهریور تا پایان دی ماه ثبت نام شده اند، با اضافه شدن 30 درصد به قیمت های مصوب قبلی تحویل مشتریان شوند و برای سایر ثبت نام کنندگان از دی ماه به بعد نیز برپایه «پنج درصد زیر قیمت بازار» تعیین قیمت می شود
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 5
خودروی برقی کادیلاک هم رونمایی شد
نخستین خودروی کراس اوور برقی و الکتریکی کادیلاک در آستانه شروع برگزاری نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۹ رونمایی شد.
بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامههای خود بدین منظور رونمایی کردهاند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.
حالا به نظر میرسد که ماراتن و رقابت تنگاتنگی که میان خودروسازان کرهای و ژاپنی ایجاد شده است، حالا به خودروسازان آمریکایی نیز سرایت کرده و کادیلاک در آستانه برگزاری نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۹ اعلام کرده که قصد دارد در طول مدت دو سال آینده، اقدام به معرفی یک مدل جدید به ازای هر شش ماه کند.
نخستین خودروی کراس اوور برقی کادیلاک که هنوز نام و نشان دقیقی از آن ذکر نشده است، با سه ردیف صندلی، داشبورد دیجیتال، فرمان مربعی شکل و طرح خاص صندلی جلو طراحی شده است. البته هنوز جزئیات و اطلاعات دقیق و کاملتری از این خودروی برقی کادیلاک منتشر نشده و در دسترس نیست و شرکت سازنده آن نیز از زمان دقیقی برای عرضه و تولید انبوه و نهایی آن سخن نگفته است. این بدان معناست که ممکن است همه این قابلیتها در حد یک طرح خودروی مفهومی باشد و هرگز به مرحله تولید نهایی نرسد.
گفته می شود این کراس اوور برقی بجز بهرهمندی از پیشرانه برقی و الکتریکی، همچنین از قابلیتهای خودروهای خودران نیز بهره میبرد و قادر است بدون نیاز به هدایت و کنترل راننده، عملکردهای لازم برای حرکت خودرو و طی مسیر را انجام دهد که بسیار فراتر از سیستم نیمه خودران سوپرکروز خودروهای کادیلاک است.بر اساس گزاشر وب سایت اتوبلاگ، استیو کارلایل، مدیر کادیلاک خاطرنشان کرده است که این خودروی برقی تمامی خودروهای الکتریکی در جهان را به چالش می کشاند به گونهای که آنها هرگزی در برابر کراس اوور برقی کادیلاک هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
بدین ترتیب کادیلاک نیز ورود خود را به صنعت تولید خودروهای برقی و الکتریکی در جهان اعلام کرده است تا به رقابت تنگاتنگی با سایر خودروسازان فعال در این حوزه بپردازد.
در سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی بالاخره خودروهای الکتریکی و برقی از حالت خودروهای غیر قابل استفادهای که تنها در نمایشگاههای علم و فناوری از آنها رونمایی میشد، خارج شدند و تولید انبوه خودروهای لوکس و قابل استفاده توسط غولهای خودروسازی آغاز شد. این تولید انبوه که با استقبال بی نظیری از سوی مردم و دولت های بسیاری روبرو شد، میتواند نقطه عطفی برای جهشی بزرگ و گامی بلند به سمت خودروهای پاک و غیر آلاینده به شمار بیاید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 7
دوکلمه خبر
قطعه سازان قربانی مراسم عزا و عروسی خودروسازان شدند
در اوضاع سخت و نگران کننده نقدینگی در صنعت قطعه سازی، ارائه توانمندی های قطعه سازان برای ساخت قطعات پیشرفته در نهایت چیزی عاید این صنعت نخواهد کرد.
در حالی گفته می شود بیش از ۸۰ درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی تامین می شود که صنعت قطعه سازی کشور با وجود این همه ظرفیت و توانمندی به دلیل کمبود نقدینگی و افزایش مطالبات معوق از خودروسازان، کاهش تولید خودرو و عدم اصلاح قیمت توسط خودروسازان، در شرایط نامطلوبی به سر می برند و هر روز اخبارجدیدی را در خصوص تعطیلی و افزایش آمار بیکاری شاغلان در این صنعت شنیده می شود.
در شرایطی که مشکل نقدینگی در واحدهای قطعه سازی هر لحظه جدی تر می شود خودروسازان به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و تامین قطعات وارداتی، در فراخوانی از سازندگان و صنعتگران برای تولید داخلی قطعات پیشرفته خودرو دعوت به همکاری کردند بر این اساس در سومین نمایشگاه خودرو تهران که دو روز قبل به پایان رسید برخی از قطعات و مواد اولیه وارداتی توسط خودروسازان به نمایش درآمده تا قطعه سازانی که آمادگی برای تامین آن را دارند وارد عرصه تولید شده و به زنجیره تامین خودروسازان افزوده شوند.
طراحی چنین برنامه ای با هدف کاهش واردات مواد اولیه و ارزبری قطعات در حالی صورت می گیرد که با توجه به افت شدید نقدینگی واحدهای قطعه سازی، موضوع تامین سرمایه برای ساخت این قطعات با ابهامات زیادی همراه است.
در راستای برنامه توسعه داخلی سازی و ساخت قطعات پیشرفته خودرو، آرش محبی نژاد در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: زیرساخت های لازم برای تعمیق ساخت داخل در صنعت قطعه سازی فراهم است کما اینکه شرکتهایی مانند رنو و پژو و سیتروئن نیز پس از برجام با قرارداد تولید با شرکتها فرایند داخلی سازی خودروها را آغاز کردند که در این جریان مشکل خاصی وجود نداشت.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: متاسفانه امروز بحث تحریم داخلی از تحریم خارجی به مراتب قوی تر است و همین مساله مانعی بزرگ در تعمیق ساخت داخل و ساخت قطعات پیشرفته خودروها خواهد بود.
به گفته وی در اوضاع سخت و نگران کننده نقدینگی در صنعت قطعه سازی، ارائه توانمندی های قطعه سازان برای ساخت قطعات پیشرفته در نهایت چیزی عاید این صنعت نخواهد کرد.وی تاکید کرد: در این سالها قطعه سازان کشور ثابت کردند که امکان تولید قطعات با استانداردهای روز دنیا را دارند هر چند تحریم ها در ادامه این مسیر ثابت خواهد گذاشت اما همواره بخش خصوصی ثابت کرده که میتواند تحریم ها را دور بزند و مسیر را پیدا کند.
این فعال در صنعت قطعه سازی کشور با اشاره به تاثیر گزینه بدون انتقال ارز در روند تامین و تولید قطعه سازان گفت: در صورتی که گزینه «بدون انتقال ارز» در ثبت سفارش باز شود این امکان را به قطعه سازان خواهد داد تا از ارز صرافی ها برای واردات و تامین مواد اولیه استفاده کنند که می تواند کمک بزرگی در این زمینه به قطعه سازان باشد.
محبی نژاد تصریح کرد: قطعه سازان داخلی در تامین و ساخت قطعات پژو 301 و 2008 و سیتروئن C30 و در گذشته در تامین قطعات مگان و همچنین لوگان ثابت کردند که می توانند تمام قطعات خودروهای خارجی را داخلی سازی کنند بدون اینکه مشکل کیفی در تولیدات ایجاد شود منتهی باید دید در اوضاع فعلی خودروساز چه می خواهد و به چه صورتی با قطعه ساز تعامل خواهد کرد.وی در پایان با اشاره به اینکه نباید همچون سنوات گذشته قطعه ساز قربانی مراسم عزا و عروسی صنعت خودرو کشور شود، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: هر چند دولت و وزارت صمت برنامه های زیادی را در ماههای اخیر اعلام کرده که بخشی از آن مربوط به اصلاح قیمت قطعه سازان و تزریق نقدینگی به صنعت خودرو بوده است اما متاسفانه عمده آنها تاکنون در حد حرف باقی مانده و عملی نشده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 5
ترخیص خودروهای وارداتی «بدون انتقال ارز» ابهام دارد
اجرای مصوبه هیات دولت برای ترخیص خودروهای وارداتی بلاتکلیف از گمرکات در حالی معطل تهیه دستورالعمل وزارت صنعت است که بررسی ها نشان می دهد این مصوبه در زمینه خودروهایی که «بدون انتقال ارز» وارد مناطق آزاد و یا ویژه اقتصادی شده اند، ابهام دارند.
واردات خودرو از اوایل تیرماه امسال با تصمیم دولت ممنوع شد اما تا پیش از این تاریخ برخی واردکنندگان به دلیل آنکه این امکان را داشتند که خودرو را بدون ثبت سفارش از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وارد کرده و سپس فرآیندهای ثبت سفارش تا ترخیص از گمرک را انجام دهند، اقدام به واردات این کالا کرده بودند.
تعداد این خودروها به بیش از 13 هزار دستگاه خودرو می رسد که به تازگی هیات دولت در مصوبه ای امکان ثبت سفارش آنها را فراهم کرد.
در مصوبه 9 دی ماه هیات دولت آمده است: «ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی دارند؛ به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشاء ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است. همچنین همه ثبت سفارش های قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می شود.»
این مصوبه از شانزدهم دی ماه برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ شد اما در بند هفتم این مصوبه تهیه دستورالعمل اجرای آن به وزارت صنعت محول شده که تاکنون تهیه نشده است.
پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می دهد که یکی از دلایل تاخیر در تهیه این مصوبه، ابهام درباره خودروهایی است که «بدون انتقال ارز» خریداری و وارد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور شده اند.
ابهام در این است که از اسفندماه پارسال دولت واردات کالا به شیوه «بدون انتقال ارز» را ممنوع کرده بود و ابهام نخست اینکه این دسته از واردکنندگان چگونه با وجود این ممنوعیت تامین ارز کرده اند.
ابهام دیگر اینکه اگر ارز مورد نظر از صادرکنندگان تامین شده، طبق مصوبه دولت از بیستم فروردین ماه صادرکنندگان ملزم بوده اند که ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کرده و به واردکننده بفروشند.
اگر هم ارز مورد نیاز از منابع دیگری تامین شده، باید مشخص شود که ارز مورد استفاده از محل پولشویی و جرایم سازمان یافته نبوده است و از این رو روشن شدن منشاء ارز برای سیاستگذاران ارزی کشور ضروری به نظر می رسد.
نکته دیگری که باید در تهیه دستورالعمل ترخیص خودروهای بلا تکلیف باید درنظر قرار گیرد، اینکه سیاست های ارزی کشور از نیمه مردادماه تغییر کرد و از این رو اگر قرار باشد همه خودروهای وارد شده بدون ضوابط مشخص به یکباره وارد کشور شوند، از آنجا که ترخیص خودروهایی که از محل ارز متقاضی تامین ارز شده اند، نیاز به پرداخت مابه التفاوت به نرخ روز از سامانه سنا به بانک است، می تواند فشار تقاضا بر بازار ارز را تشدید کرده و بر نرخ ها در بازار اثر بگذارد.
از این رو به نظر می رسد در تهیه دستورالعمل مبنی بر اجرای مصوبه دولت باید شرایطی در نظر گرفته شود که هم خودروهای وارداتی تعیین تکلیف شوند، هم تقاضای ارزی بر بازار فشار نیاورد و هم منشاء ارز تهیه شده برای سیاستگذار ارزی یعنی بانک مرکزی روشن باشد.
به همین دلیل است که بانک مرکزی با ترخیص خودروهایی که از بعد از 16 مردادماه یعنی زمانی که سیاست های ارزی دولت تعدیل و سامانه نیما مرجع خرید و فروش تامین ارز صادرات و واردات شد، مخالف است.
در همین رابطه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به یکی از رسانه ها گفته، «هرچند طبق این بخشنامه، ثبت سفارش خودرو ممنوع بوده و ثبت سفارشهای قبلی هم ‹کان لم یکن› شده است؛ با این حال به خودروهایی که در گمرک بودند اجازه ترخیص داده میشود اما ثبت جدیدی صورت نخواهد گرفت؛ ضمن آنکه پرونده وارد کنندگان متخلف نیز در قوه قضاییه مفتوح است و در اسرع وقت رسیدگی میشود.»
** مصوبه دولت چه می گوید؟
براساس مصوبه هیات دولت که شانزدهم دی ماه اسحاق جهانگیری برای اجرا ابلاغ کرد، کل ثبت سفارش های قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) براساس مصوبه هیات وزیران لغو می شود.
خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تامین ارز شده اند، با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش ها ممنوع است.
مصوبه هیات وزیران اضافه کرده است: خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار با محاسبه و پرداخت 40 واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر ماخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات، براساس شرایط بند نخست این تصویب نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص است.
براساس این مصوبه، مهلت ترخیص خودوروهای موضوع بندهای (1) و (2) این تصویب نامه، چهار ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه تعیین می شود.
این مصوبه می افزاید: در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان، پیش از ترخیص خودروهای موضوع این تصویب نامه، گمرک پس از اخذ تائیدیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به ترخیص با رعایت مقررات اقدام خواهد کرد.
طبق این مصوبه هیات وزیران، ترخیص خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی.سی همچنان امکانپذیر نیست و مشمول این تصویب نامه نمی شود.
این مصوبه می افزاید: اجرای این تصویب نامه و ترخیص خودروهای مشمول، مانع رسیدگی قضایی به تخلفات و جرایم متخلفان در واردات خودرو نخواهد شد.
هیات وزیران در تصویب نامه خود اضافه کرد: ضوابط ورود و ترخیص خودروهای موضوع این تصویب نامه و دستورالعمل اجرایی آن در چهارچوب قوانین مربوط ظرف یک هفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.
هیات وزیران در جلسه نهم دی ماه به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد.
طبق اظهارات «محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، حدود 15 هزار خودرو در گمرک های سراسر کشور دپو شده است.
براساس تصمیم دولت، واردات خودروی سواری به کشور همچنان ممنوع است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.