شماره: 1092 / ۱۳۹۷ نوزدهم دي
تعداد بازدید : 10
بازار مسکن در یخبندان زمستانی
به گفته دفاتر مشاور املاک، بازار مسکن در دیماه از آذرماه هم کسادتر است.با اینکه هنوز آمار رسمی از معاملات مسکن شهر تهران در دیماه منتشر نشده، پرسوجو از دفاتر مشاور املاک حاکی از آن است که در دیماه وضعیت از آذرماه نیز که با افت ۶۲ درصدی خرید و فروش همراه بود، کسادتر است. عمده دفاتر املاک، عامل کاهش معاملات را جهش قیمتها متاثر از بیثباتی بازارهای رقیب عنوان میکنند و البته از صعود قیمتها خشنود نیستند. با این حال شواهد حاکی از آن است که بازار مسکن در مسیر آرامش قیمت قرار گرفته و کارشناسان میگویند که تا پایان سال رشد قیمت ماهیانه صفر میشود.
گزارشهای غیررسمی حاکی از آن است که تا ۱۵ روز ابتدای دیماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۲۲۲۴ معامله در شهر تهران انجام شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود ۷۴ درصد کاهش یافته است.
افت شدید معاملات، وجود فضای سفته بازانه، رشد سهم واحدهای قدیمی از کل معاملات و افزایش سهم واحدهای کوچک متراژ چهار گزاره اصلی بازار مسکن شهر تهران را تشکیل می دهد که می تواند نشان دهنده قرار گرفتن بازار در بالاترین سطح ظرفیت خود باشد و از ماههای آینده رکود تورمی جای خود را به رکود غیرتورمی خواهد داد.
روند فعلی بازار مسکن، اندک متقاضیان واقعی را به سمت آپارتمانهای ارزان قیمت سوق داده و به همین دلیل در آبان ماه و آذرماه شاهد سرایت گرانی به مناطق جنوبی تهران بودیم. اما این روند نیز نمیتواند پایدار باشد؛ چرا که توان طرف تقاضا در مناطق جنوبی به مراتب پایین تر از محله های شمال شهر است.
از سوی دیگر گفته می شود مقایسه شاخص اجاره بها با قیمت واحد مسکونی نشان می دهد که قیمت املاک به بالاترین حد خود طی ۲۲ سال اخیر رسیده و احتمالا در نقطه اوج خود قرار دارد. بنابراین در ماههای آینده طبیعتا شیب صعودی قیمتها باید ملایمتر شود تا نهایتا در مسیر مستقیم یا حتی نزولی قرار گیرد. تجربه سالهای بعد از ۱۳۹۱ که با نوسانات نرخ ارز مواجه بودیم وضعیت مشابهی را رقم زد.
مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن افت شدید توان طرف تقاضا را در کاهش ۶۲ درصدی معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه موثر دانست و افزود: با توجه به روندی که در بازار مسکن میبینیم بخش تقاضا باوجود این حجم از افزایش قیمت همچنان ضعیف باقی مانده و رشد قابل توجهی که مسکن در طول یک سال گذشته داشته، همه حاکی از آن است که ظرفیت اقتصاد مسکن پر شده و یک دوره رکود نسبتا طولانی را در این بخش انتظار داریم.وی تاکید کرد: چسبندگی قیمتها اجازه کاهش خیلی زیاد قیمت مسکن را نمیدهد؛ زیرا فروشندگان به سادگی متقاعد نمیشوند تا قیمتها را پایین بیاورند و فقط زمانی که رکود طولانی شود قیمتهای پیشنهادی را کاهش میدهند. اگر طبق پیشبیینی، رشد قیمت مسکن تا پایان سال متوقف شود، فرصت خوبی برای خریداران خواهد بود و مجالی میدهد که حرکت خود را برای خرید انجام دهند.
به گزارش ایسنا، بانک مرکزی تازهترین گزارش خود را از تحولات قیمت مسکن در آذرماه سال جاری منتشر کرد که بر اساس آن، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال جاری به ۶۸۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۶ و ۶۱.۷ درصد کاهش نشان میدهدبر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۹۷ معادل ۹میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۱ و ۹۱.۸ درصد افزایش را نشان میدهد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
دژپسند: مناطق آزاد را باید آزاد گذاشت
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مناطق آزاد را باید آزاد گذاشت تا فراتر از موقعیت سرزمین اصلی امکان مبادلات تجاری و اقتصادی در محدوده آن فراهم شود.
به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «فرهاد دژپسند» در نشستی با حضور «مرتضی بانک» مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد و معاونین دبیرخانه شورایعالی افزود: باید فقدان نگاه مثبت به مناطق آزاد در کشور آسیب شناسی شود تا مشکلات موجود را ریشه یابی و آنها را مرتفع کنیم.
در این نشست مشاور رییس جمهوری گزارشی از عملکرد مناطق آزاد در دولت یازدهم ارایه کرد و گفت: در سال 1392 صادرات از ١٩٢ میلیون دلار به یک میلیارد و 50 میلیون دلار در سال 1396 رسید و تلاش می کنیم با همه موانع و مشکلات پیش آمده در فضای اقتصادی کشور این روند مثبت همچنان ادامه یابد.
مرتضی بانک افزود: در مناطق آزاد بیش از 285 هزار شغل جدید ایجاد شده که نتیجه حضور 1600 واحد تولیدی خدماتی در این مناطق است ضمن آنکه برنامه های مختلفی برای حمایت از تولید و ایجاد فضای مناسب برای کسب و کارهای نوین در مناطق در دست اقدام است.
وی ادامه داد: مناطق آزاد بدون بهره مندی از بودجه دولتی در مدت پنج سال 10 هزار میلیارد درآمد داشته که نیمی از آن صرف پروژه های عمرانی و تکمیل زیرساخت های مناطق شده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: منطقه آزاد بدون اجرای کامل قانون آن واقعی نیست و در حد یک عنوان باقی می ماند و متاسفانه دستگاه ها نهادها در امور مناطق دخالت می کنند.
ایران هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و 64 منطقه ویژه اقتصادی دارد.
شهریورماه امسال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایجاد هشت منطقه آزاد و 98 منطقه ویژه اقتصادی جدید رای مثبت دادند که هنوز نهایی نشده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
وزیر کار:نوبت دوم واریز بستههای حمایتی در راه است
وزیر کار گفت: نوبت دوم واریز بستهها به نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی ابلاغ شده است؛ منتظر بودجه هستیم.
محمد شریعتمداری در حاشیه دیدار صمیمانه با بازنشستگان آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: دادن سبد حمایتی به دنبال سیاست جبرانی دولت برای بازنشستگان کشوری و لشکری، کارمندان دولت، بیمه شدگان واقشاری بود که دارای سبد معیشتی پایینی بوده و حقوق زیر 3 میلیون تومان میگرفتند.
وزیر رفاه گفت : بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی از سبد حمایتی برخوردار شدهاند و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به همراه پشت نوبتی آنها مشمولانی بودند که سبد حمایتی خود را دریافت کردهاند.
وزیر تعاون گفت: نوبت دوم واریز بستهها به نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی ابلاغ شده است و منتظر بودجه آن هستیم.
وی گفت: بیمه شدگان تامین اجتماعی نیز لیستشان آماده شده و در ابتدا 6 میلیون و 400 هزار خانوار را شامل میشد که با رفع همپوشانیهای لازم در حال حاضر لیست مشمولان آماده پرداخت است به محض تامین اعتبار از سوی خزانه، بستهها واریز میشود.
شریعتمداری افزود : حجم منابع به دلیل اینکه متناسب با خانوارها تعیین شده، متفاوت است اما کار اکنون آماده شده و منتظر تامین منابع است.
وزیر رفاه ادامه داد: افرادی هم هستند که در هیچ صندوقی بیمه نیستند اما درآمد زیر 3 میلیون تومان دارند مانند کارگران فصلی،قالیبافان و یا سربازان متاهل که تا پایان سال اینها نیز بستههای خود را میگیرند.
وی درمورد حذف برخی یارانه بگیران گفت: در لایحه بودجه دولت پیشنهاد شده است که حذف سه دهک بالای جامعه و ثروتمندان را داشته باشیم که و شناسایی این افراد به استانداران و نمایندگان دولت محول شده که با همکاری وزارت رفاه چنانچه قانونی شود اجرایی خواهد شد و منابع آن صرف رفع فقر و پروژههای عمرانی میشود.
وزیر رفاه در رابطه با گلایه بازنشستگان از حقوق و دستمزدهای پایین گفت: گلایه آنها به حق و بجاست و امیدوارم از این مرحله سخت عبور کنیم. میدانیم که درآمدشان کفاف زندگی عادی را نمیدهد اما آنچه برای ما همیشه اهمیت داشته، همدلی و اجر و منزلت است.
شریعتمداری همچنین به دستمزد کارگران هم اشاره کرد و گفت: بحث دستمزد کارگران و افزایش آن برای سال آینده در کمیته دستمزد که در زیرمجموعه شورای عالی کار است، بررسی میشود. جلسات متعددی برگزار شده و حداقل معیشت خانوارها با توجه به نرخ تورم در حال بررسی است.
وی در رابطه با فعالیت برخی شرکتهای زیان ده در مجموعه وزارت رفاه گفت: 426 شرکت با حضور هزار و 442 عضو هیأت مدیره فعالیت میکنند. دستورات لازم را در بحث زیاندهی ابلاغ کردهایم و گفتهایم آنهایی که مشاغل چند گانه دارند پستهای خود را رها کنند و اکنون پستهای خوب و خالی ایجاد شده است.
شریعتمداری در پایان به برخی مدیران بازنشسته این وزارتخانه هم اشاره کرد و گفت: به مدیران ارشد وزارتخانه اختیار دادهایم که از طریق مراجع عمومی مدیران بازنشسته را برکنار کنند. دست بسته نیستیم شاید برخی شرکتها مشمول این قانون نباشند ولی سیاست وزارت رفاه است و از مشورت آنها بهره میگیریم واگر احکام صادر نشده باشد با اختیاراتی که داریم حکم آنها را لغو میکنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 11
قطارهای پرسرعت رجا زمینگیر شدند
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ضمن اعلام نیاز ۳۰ میلیون یورویی جهت آغاز به کار مجدد فعالیت قطارهای پرسرعت (ترنستها)، نسبت به وضعیت اورژانسی و نامناسب قطارهای حومهای هشدار داد.
محمد رجبی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت قطارهای پرسرعت (ترنستها و قطارهای حومهای)، اظهار کرد: از دو ماه قبل نسبت به توقف فروش بلیت قطارهای پرسرعت از ۱۵ دیماه سال جاری هشدار داده بودیم و این موضوع به راه آهن اعلام و به صورت بخشنامه ارائه شد، چرا که امکان فعالیت این قطارها با توجه به هزینههای بسیار بالای تعمیر و نگهداری و نبود بودجه کافی و لازم امکانپذیر نبود.
دستور توقف فروش بلیت قطارهای پرسرعت از ۱۵ دی
وی ادامه داد: دهه ۸۰ بود که مسئولان وقت تصمیم گرفتند در جهت توسعه خدمات ریلی از قطارهای پرسرعت استفاده کنند و حضور واگنهایی را با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در دستور کار قرار دهند. این قطارها نیاز به لوکوموتیو ندارند و بهترین سازندههای دنیا موتور و گیربکسهای آن را طراحی و تولید و به صورت خودکشش میکنند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۰ مورد قطار پرسرعت در کشور فعالیت میکنند و طبق قراردادهای مدنظر باید تعداد آنها به ۱۲۰ مورد افزایش یابد، ادامه داد: تعدادی از واگنها در حال حاضر در واگن پارس مونتاژ میشود و حدود ۱۰ مورد دیگر نیز به دلیل تحریمها و نبود قطعات لازم قابل استفاده نیست و امیدوار هستیم مشکل مربوط در این رابطه حل شود.
از سه سال قبل به دولت هشدار داده بودیم
رجبی ادامه داد: این ۱۰۰ دستگاه قطار پرسرعت براساس استانداردهای بینالمللی فعالیت میکنند و سوخت آنها با گوگرد پایین و موتور آنها یورو ۴ است. رجا از سه سال قبل نسبت به هزینههای تعمیر و نگهداری آنها هشدار داده بود، اما متاسفانه اقدامی در این راستا انجام نشد. باید بدانید که طی مسافت یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتری گیربکس این قطارها باید اورهال شود که هزینهای ۱۰۰ هزار یورویی در بر خواهد داشت و با توجه به اینکه کیفیت برخی تستها در داخل کشور پایین است، بهترین حالت این بود که اورهال توسط کشور سازنده انجام شود، چرا که پس از تعمیر یک میلیون کیلومتر گارانتی در پی خواهد داشت و به عنوان یک فرصت تلقی میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طی مدت اخیر فرصت لازم در اختیار شرکتهای تعمیرکار و مدعی داخلی قرار گرفت تا قطعات مورد نیاز را تولید کنند، خاطر نشان کرد: متاسفانه شرکتهای داخلی موفق نشدند تا ساخت قطعات را انجام دهند و تنها این اقدام توسط شرکت آلمانی قابل انجام است.
مابهالتفاوت ۷۰۰ هزار تومانی بلیط را چه کسی پرداخت میکند؟
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با تاکید بر اینکه میانگین هزینه تعمیر و نگهداری این قطارها به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر معادل هشت یورو است، اظهار کرد: به طور مثال در مورد سفر تهران – مشهد هزینه ۷۰ یورویی را خواهیم داشت و اگر براساس ارز دولتی محاسبه کنیم هزینه بلیت رقمی معادل ۳۸۰ هزار تومان خواهد شد و اگر با ارز نیمایی رقم بلیت را مدنظر قرار دهیم، مبلغی ۸۰۰ هزار تومانی را باید محاسبه کنیم. باید بدانیم که در حال حاضر قیمت بلیت حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است و سوالی که در این رابطه مطرح میشود این است که مابهالتفاوت این قیمت را چه کسی باید پرداخت کند.رجبی ادامه داد: امکان طی مسافت تهران – یزد در ۵.۵ ساعت وجود دارد و میتوانیم مسافت تهران – مشهد را نیز هفت ساعته را طی کنیم. در مورد تهران – رشت برنامهریزیهای لازم صورت گرفته است و منتظر ترنست است و قرار بود مسیر تهران – همدان نیز تا نوروز مدنظر قرار گیرد که با توجه به کمبود بودجه و اعتبار لازم این امکان در حال حاضر وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه قطارهای پرسرعت برای طی مسافتهای زیر ۶۰۰ کیلومتر طراحی شدهاند، گفت: اگر این مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتر باشد بسیار عالی است و به طور مثال در مورد مسافت تهران – همدان روزی سهبار میتوانیم حمل مسافر داشته باشیم که به طور حتم نسبت به مسیرهای جادهای و تبعات اجتماعی آن مزایای بالایی دارد و به طور حتم هزینههای بیمهای را نیز کاهش میدهد.
از سال ۸۸ یارانه رجا قطع شد
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با تاکید بر اینکه در صورت فعالیت مجدد ترنستها باید حدود ۳۰ میلیون یورو ارز دولتی که به کالاهای اساسی اختصاص مییابد مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: در دهه ۸۰ به رجا یارانه تعلق میگرفت، اما متاسفانه از سال ۱۳۸۸ به بعد یارانه رجا قطع شده است و طی ۹ سال اخیر هیچ پولی به ما تخصیص نیافته است.
وی با اشاره به اینکه قیمت یک ترنست با پنج واگن رقمی معادل ۱۲۰ میلیارد تومان است که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هشت یورو هزینه دارد، اظهار کرد: این ترنستها امکان جابهجایی ۴۰۰ مسافر را دارند و اگر قرار باشد این تعداد مسافر با اتوبوس جابهجا شوند نیازمند ۱۰ اتوبوس هستیم که اگر هزینه آنها یک میلیارد تومان باشد معادل ۱۰ میلیارد تومان میشود که تفاوت معناداری در این بین وجود دارد و هزینه بلیتها باید حدود ۱۰ برابر شود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با تاکید بر اینکه در تمامی کشورهای دنیا توجه بسیار بالایی به توسعه بخش ریلی میشود، گفت: توسعه ناوگان ریلی استراژی بسیار مهمی برای کشورهاست و زمانی که میلیاردها تومان در خاک هزینه میشود اگر واگنی وجود نداشته باشد این مبالغ بیمعناست. ما طی دو سال اخیر نسبت به کمبود قطعات مورد نیاز هشدار داده بودیم و طی مدت مذکور قطعات موجود مورد استفاده قرار میگرفت و در حال حاضر با کمبود مواجه هستیم.
وی ادامه داد: در دهه ۸۰ اعتباری از محل وجوه اداره شده وجود داشت و علاوه بر این سوبسید، یارانه و وام کمبهره به رجا تعلق میگرفت، اما متاسفانه در حال حاضر دولت نگاه خود در آن برهه زمانی را تغییر داده است و طی ۹ سال اخیر هیچ یک از این فرصتها در اختیار ما به منظور توسعه شبکه ریلی قرار نگرفته است.
رجبی در بخش دیگری از صحبتهایش به وضعیت اورژانسی و نامناسب قطارهای حومهای اشاره کرد و گفت: این قطارها برای مسافتهای زیر ۱۰۰ کیلومتر طراحی شدهاند و در مناطقی نظیر گرمسار، پرند، کرج، ورامین، سرخس، بندر امام خمینی (ره)، خرمشهر و غیره فعالیت دارند. این قطارها به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پنج یورو هزینه خواهند داشت و با احتساب ارز دولتی بلیت آنها معادل ۲۵ هزار تومان میشود، اما در حال حاضر قیمت تمام شده برای رجا رقمی معادل ۳۸ هزار تومان است، در حالی که به ازای هر نفر جابهجایی هماکنون ۳۰۰۰ تومان اخذ میشود.
امکان فعالیت قطارهای حومهای با یارانه ۹۰ سنتی
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا افزود: اگر قصد داریم شاهد فعالیت قطارهای حومهای باشیم، باید این بخش را همانند مترو ببینیم، در حالی که به ازای هر نفر جابهجایی در مترو ۹ سنت اختصاص مییابد. این هزینه باید برای ادامه فعالیت قطارهای حومهای معادل ۹۰ سنت شود.
به گفته رجبی مسیر تهران – یزد چهار ترنست و مسیر تهران – مشهد شش ترنست دارد و تعداد قطارهای حومهای در سطح کشور ۶۷ مورد است.
تامین اجتماعی نمیتواند زیان رجا را پرداخت کند
وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که نمیتواند زیان رجا را در این رابطه پرداخت کند، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با معاون اول رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه مکاتبات لازم را انجام داده و جلسات مختلفی در این راستا برگزار شده است که در این رابطه وعدههایی به منظور ارائهی یارانه داده شده تا کمک زیان را به صورت ارزی پرداخت کنند و ارز ۴۲۰۰ تومانی به رجا تعلق گیرد. در مورد قطارهای حومهای نیز وعدههایی در خصوص تخصیص یارانه داده شده اما مکانیزم لازم را هنوز تعریف نکردهاند.مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به اینکه همه مسئولان در مورد اهمیت حمل و نقل ریلی به قطعیت رسیدند اما در عمل توجه کافی جهت توسعه این بخش وجود ندارد، گفت: متاسفانه رد پای توسعه ناوگان ریلی را در بودجه نمیبینیم و باید بدانیم که توسعه خطوط به واگن احتیاج دارد. هزینه تعمیرات و نگهداری بالاست و مقوله نوسازی نیز اعتبار مجزایی میخواهد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.