شماره: 1035 / ۱۳۹۷ بيست و پنجم مهر
تعداد بازدید : 2
اخبار
مرمت 55 شی تاریخی فرهنگی در مازندران
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از مرمت 55 قلم شی تاریخی فرهنگی در در مخزن و ویترین های موزه تاریخ ساری خبر داد.
سیفالله فرزانه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 100 قلم آثار تاریخی گنجینه اداره کل و نیز یافته های باستان شناسی از کاوش محوطه اشکانی وستمین کیاسر در سال گذشته و بخش دیگری از آثار موجود در موزه تاریخ ساری مرمت شد.
وی با اشاره به اینکه آثار یاد شده با نظارت کارشناسان استان و اداره کل موزهها، از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته و در موزه تاریخ ساری به نمایش درآمده است، تصریح کرد: بر اساس شرح خدمات مصوب، پاکسازی، نمونه برداری، استحکام بخشی، بازسازی و بازپیرایی اموال منقول فرهنگی تاریخی که در گذر زمان آسیب دیده و در خطر بود، صورت گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: طرح محتوای موزه تاریخ شهر ساری (عمارت کلبادی) در دست تدوین است و با اجرای بهینه آن، این موزه در جایگاهی شایسته و فراگیر از بعد مخاطبان، محتوا و مقیاس قرار خواهد گرفت.
فرزانه با بیان اینکه در سال گذشته تفاهم نامهای با شهرداری ساری جهت ایجاد، تجهیز و راه اندازی موزه های مشارکتی به امضا رسیده است، اظهار کرد: بر اساس آن تفاهم نامه مقرر شد دو نهاد ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و شهرداری ساری جهت ایجاد و برپایی چهار موزه تاریخ ساری، فرهنگ بومی، اسناد و نسخ خطی و مهر و سکه در بوستان ولایت همکاری، تعامل و مشارکت کنند. در راستای اجرای مفاد این تفاهم نامه ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن مستندسازی و ساماندهی، فهرستی از آثار و اموال فرهنگی تاریخی مربوط به شهرستان ساری تهیه کرده تا پس از تجهیز موزه های یادشده و ایجاد سیستم حفاظت فیزیکی، الکترونیکی و مکانیکی در اختیار شهرداری قرار دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه روند انعقاد قرارداد با مشاوره مورد تایید امور موزه های کشور جهت انجام مطالعات و تدوین طرح محتوای موزه ها از سوی شهرداری ساری در دست اقدام است، تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه هزینه های تجهیز، راهاندازی و تغییر کاربری بوستان ولایت برعهده شهرداری بوده و تمامی عواید حاصل از فروش بلیت ورودی، فروش نشریات،کتاب ها و دیگر محصولات فرهنگی و نیز درآمدهای حاصل از برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی چهار موزه نیز متعلق به شهرداری است.
حفاظت از آثار تاریخی با استفاده از فناوری واقعیت مجازی
گردشگری راهی برای درک زیباییهای پیرامون و ارتباط با جهان اطراف است. با پیشرفت فناوری، تجربههای خاص و باورنکردنی در گردشگری ایجاد شده که یکی از این روشهای فناوری واقعیت مجازی (VR) است.با استفاده از فناوری واقعیت مجازی اگر امکان سفر وجود ندارد کاربر با این روش تمام زیباییها و احساسات ناشی از آن را درک خواهد کرد.افزایش گردشگر در مکانهای محبوب گردشگری و میراث فرهنگی موجب آسیب رساندن به این مکانها طی زمان خواهد شد و در نتیجه با واقعیت مجازی از این مورد پیشگیری خواهد شد و حتی تجربه گردشگری در مکانهایی که دسترسی به آنها به راحتی میسر نیست فراهم خواهد شد.
برای بسیاری از ما پیش آمده که مکانهای مختلف تاریخی را برای خود مجسم کنیم. حال با این روش به راحتی میتوانیم به تصورات خود وارد شده و تجربه گردشگری خیالی داشته باشیم، اما واقعیت مجازی آنقدر هم مجازی نیست و منطبق با واقعیت است.
واقعیت مجازی احساس مشابهی مانند زمان بازدید حقیقی در کاربر ایجاد میکند و با تحریک احساسات و تصورات بصری تجربه واقعی برای فرد ایجاد میشود.
در این روش در ابتدا مکان مورد نظر انتخاب شده و با زاویه 360 درجه نمایش داده میشود. یکی از نمونههای این تصاویر گردشگری در استرالیا است.از دیگر نمونههای این گردشگری میتوان به جاذبههای گردشگری تایلند اشاره کرد که مقامات این کشور ارائه کردهاند. با این روش صخرههای مرجانی که همیشه گردشگران زیادی را به خود جلب میکند آسیب نمیبینند.
از دیگر مزایای این فناوری بازدید از رویدادهای تاریخی است. در این روش از ویدئوهای شناور، صفحه نمایش لمسی تعاملی و آثار تاریخی در بازسازی صحنههای جنگ استفاده میشود.
با فناوری VR به راحتی از مکانهای غیرقابل دسترس و یا خطرناک بازدید میشود و نمونه این گردشگری، گردشگری حیات وحش است که با این روش هم از آسیب به حیات وحش پیشگیری شده و هم سلامت گردشگران تضمین میشود.
گردشگری VR همچنین میتواند به افزایش سلامتی و رفاه کمک کند. ساعت کار طولانی میتواند منجر به اضطراب و افسردگی شود و سفر راحت و آسان منجر به آرامش فرد خواهد شد.
در حال حاضر امکانات جدید برای برنامههای VR در حال ظهور بوده تا این فناوری تکامل یابد و همانطور که مسافران به دنبال تجربیات جدید هستند واقعیت مجازی نیز با تجربیات واقعی جهان مطابقت یافته و باعث افزایش لذت گردشگری میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
۱۷ میلیارد تومان نیاز نوسازی «مسجد جامع ساری»
معاون میراث فرهنگی استان مازندران میگوید: براساس برآوردهای انجام شده، اعتباری معادل ۱۷ میلیارد تومان برای مرمت کامل مسجد جامع ساری نیاز است.
عبدالمطلب شریفی میگوید: با تشکیل ستاد بحران با موضوع مسجد جامع ساری و به ریاست استاندار مازندران، برنامهریزیها برای مرمتها، نظارت و تامین اعتبار این پروژه آغاز شد و اکنون نیز کارگاه مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.او با بیان اینکه کارگاه مرمت مسجد جامع ساری فعال شده و در حال حاضر بخشهای تاریخی این مسجد قدیمی در دستور کار قرار گرفتهاند، ادامه میدهد: میراث فرهنگی ناظر مرمتها در این پروژه است و شهرداری ساری مجری طرح مرمت و برخی دستگاهها تامین اعتبار مالی را بر عهده دارند، که بخشی از آن توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تامین میشود و تامین اعتبار بخشِ تاریخی مسجد را نیز سازمان میراث فرهنگی بر عهده گرفته است.وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی در این مسجد، اظهار میکند: در نخستین قدم گنبد ایوان اصلی در بخش جنوبی مسجد در دستور کار قرار گرفت و تاق گنبد نصب شد.او با اشاره به حضور معمارانِ اصفهانی در مسجد جامع ساری با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی برای این عملیات میافزاید: آنها تاق ایوان جنوبی را نصب کردند و اکنون بیشتر روی بخش تاریخی مسجد متمرکز شدهاند.شریفی اضافه میکند: در حال حاضر نمیتوان مدت زمان مشخصی را برای ایان مرمتها در این بنای تاریخی اعلام کرد، چون نیاز است هر بخش رابه طور کامل بررسی کرده و مطمئن شویم درصد آسیبها در اتشسوزی چه میزان بوده است.عصر روز پنجشنبه ۲۱ تیر امسال، با جرقه یکی از کولزهای آبی نصب شده در مسجد جامع ساری، تا پاسی از شب این مسجد تاریخی که قدمت برخی از عناصر و جدارههای آن در آتش سوخت و خاکستر شد. هر چند طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور که در زمان آتشسوزی به ساری رفت، با پایان اتشسوزی اعلام کرد ۷۰ درصد بخش قاجاری مسجدجامع ساری سالم است و بعد از آواربرداری مسجد و مهار کامل آتش، کار مرمت این بنا با استفاده از اعتبارات ملی و استانی آغاز میشود.
همکاری صنایع دستی ایران با بنیاد ساساکاوای ژاپن
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز پروژه مشترک تحقیقاتی صنایع دستی ایران با بنیاد صلح ساساکاوای ژاپن خبر داد.
پویا محمودیان گفت: در نشستی با مدیران منابع خاورمیانه، برنامهریزی خاورمیانه و کشورهای اسلامی و مدیر بخش تحقیقات بنیاد «ساساکاوا» منعقد شد تا معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی با این بنیاد در زمینههای فرهنگی علمی آموزشی همکاری کند.
وی افزود: از آنجا که بیش از 75 درصد از فعالان حوزه صنایع دستی ایران را بانوان تشکیل میدهند و نیز معتقدیم هنرمندان ما سفیران صلح هستند، مقرر شد اولین برنامه مشترک ما با عنوان «زنان و صنایع دستی» با محوریت زنان ایران در سال آینده میلادی برگزار شود.
معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: این پروژه به صورت تحقیقاتی خواهد بود و خروجیهای این پروژه به صورت مشخص اعلام میشود و البته متعاقبا کارگاههای آموزشی و هنری نیز خواهیم داشت.
او درباره اهداف و ثمرات این تفاهم و همکاری تشریح کرد: با این اقدامات ما زمینه گفتوگو و تجمیع و انتقال تجربهها را فراهم میکنیم و نتایج این پروژه فتح بابی برای همکاریهای تخصصی آینده با محوریت زنان خواهد بود.
محمودیان یادآور شد: چون صنایع دستی، صنعتی سبز به حساب میآید، شاید بعدها سایر همکاریهای ما به زمینههای تدوین پروژههایی با محوریت مسائل زیست محیطی و کارآفرینی سبز گسترش یابد.
«جانکو چانو» مدیر اجرایی بنیاد صلح ساساکاوای ژاپن به ایرنا گفته بود این بنیاد ژاپنی مطرح که با هدف فراگیری و اشاعه صلح و حضور اجتماعی زنان شناخته شده است پیش از این با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و کتابخانه ملی ایران نیز همکاری داشته است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 14
با حضور سفیر ایتالیا در تهران؛ پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخیفرهنگی برگزار کرد
نشست تخصصی «تجارب مشترک حفاظت و مرمت ایران ـ ایتالیا» توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری و با حضور مائورو کونچتوری، سفیر ایتالیا در تهران و تعدادی از اندیشمندان و مرمتگران ایرانی و ایتالیایی برگزار شد.
بهگزارش اخبار صنعت، حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در ابتدای این نشست به مروری بر عملکرد پایگاه میراث جهانی پاسارگاد پرداخت.او ابتدا به مستند نگاری آرامگاه کوروش بزرگ با لیزر اسکن و اسکن نوری اشاره کرد و در ادامه از مستندنگاری و نقشه برداری کاخ اختصاصی و نقوش برجسته سنگی با استفاده از تکنیک لیزر اسکن و اسکن نوری خبر داد.
این متخصص حفاظت و مرمت افزود: «ساخت و تجهیز آزمایشگاه و کارگاه حفاظت»، «حفاظت، مرمت و استحکام بخشی ماسه سنگ های کف کاخ اختصاصی» و «مرمت سنگ در پاسارگاد و نیز حفاظت و نگهداری پایه ستون های سنگ سیاه کاخ اختصاصی» از جمله برنامه هایی بودند که با همکاری موسسه عالی حفاظت و مرمت رم انجام شد.»
او در ادامه از «طراحی و نصب یکپارچه مدولار شفاف بر روی درگاه های کاخ اختصاصی»، «پایش عوامل محیطی در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد»، «طراحی سیستم دیتابانک و توسعه مرکز اسناد پایگاه میراث جهانی پاسارگاد» و «طراحی سیستم دیتابانک و توسعه مرکز اسناد پایگاه میراث جهانی پاسارگاد» با همکاری این موسسه خبر داد.
فدایی همچنین توضیحاتی در باره برنامه های باستان شناسی و فعالیت های عمرانی و معماری برای ساماندهی محوطه ارایه کرد.او با اشاره به برگزاری کارگاه هایی از جمله «دوره آموزشی مدیریت ریسک و تاثیرات آلودگی محیطی بر روی آثار هنری» توسط موسسه عالی حفاظت و مرمت رم – ایتالیا برای کارشناسان پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: «از فعالیت های معرفی و فرهنگی پایگاه نیز می توان به انتشار مجموعه مقالات، طراحی و انتشار 7 شماره خبرنامه و طراحی و راه اندازی وبگاه پایگاه میراث جهانی پاسارگاد پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد اشاره کرد.»
اهداف تفاهم نامه همکاری موسسه عالی حفاظت و مرمت رم – ایتالیا با ایران
در ادامه نشست کلودیا پروسپری پورتا، معمار متخصص در حفاظت و مرمت و سرپرست و هماهنگ کننده اعضای هیات ایتالیایی با عنوان «چشم انداز و اهداف تفاهم نامه همکاری موسسه عالی حفاظت و مرمت رم – ایتالیا با ایران» به ایراد سخنرانی پرداخت.
او با اشاره به امضای تفاهمنامه مشترک 5 ساله علمی، آموزشی، تحقیقی و تکنولوژی ایران – ایتالیا در زمینه حفاظت و مرمت آثار تاریخی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موسسه عالی حفاظت و مرمت رم گفت: «در این تفاهمنامه مواردی همچون مستندنگاری، تحقیق، حفاظت و مرمت آثار تاریخی با تمرکز بر دیوار نگاره های سنگی، اشیا چوبی ، باستان شناسی زیرآب ، محوطه های مدفون، توسعه سیستم دیتابانک و دوره های آموزشی لحاظ شده است.»او گفت: «اولویت این تفاهم نامه بر اجرای روش ها، توسعه تئوری ها و پروتکل های اجرایی و نیز پیش برد پروژه حفاظت و مرمت پاسارگاد است.»
پروسپری پورتا افزود: «در این زمینه پروژه سیستم اطلاعات جغرافیایی «مدیریت ریسک» برای محوطه های میراث جهانی برای شناسایی و ارزیابی بحران های طبیعی و نیز طراحی نقشه ریسک محوطه، خطرها و آسیب شناسی پیشنهاد شده است.»
او هدف این پروژه را توصیف معیارهای حفاظتی در تلفیق با برنامه مدیریتی محوطه اعلام کرد و افزود: «معیارهای حفاظتی در تلفیق با مناظر فرهنگی و میراث طبیعی در سطوح منطقه ای با فعالیت های کم اثر برای پشتیبانی پلان مدیریت محوطه در بلندمدت و اقدامات روزانه توصیف شده است.»
حفاظت و مرمت سنگ، فلز و تزئینات وابسته به معماری
کارلو یوسائی، مرمت گر موسسه عالی حفاظت و مرمت رم دیگر سخنران این نشست بود که با عنوان «تجارب حفاظت و مرمت سنگ، فلز و تزئینات وابسته به معماری» صحبت کرد.این مرمتگر آثار تاریخی همچنین تصاویری از مرمت هایی که توسط او و گروهش در طی سالیان دراز انجام شده بود را به نمایش گذاشت که از جمله این تصاویر می توان به نمونه هایی از ترکیبات سیستم های مکانیکی برای جلوگیری از استفاده از چسب، مرمت برخی از مجسمه های برنزی فضای باز با توجه ویژه به حفظ پاتین های طبیعی، مرمت برخی اشیا سنگی باستانی، مرمت بخش های بیرونی موزه لوور و مرمت مجسمه های گالیری اپولو در موزه لوور اشاره کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 8
احتمال فروپاشی پل تاریخی تنکابن
کارشناس سازه های هیدرولیکی از احتمال تخریب پل تاریخی چشمه کیله تنکابن خبر داد.
اسماعیل طلوعی با ابراز نگرانی از تخریب پل تاریخی چشمه کیله، اظهار کرد: پل تاریخی چشمه کیله تنکابن به دلیل فرسایش در مسیر پایاب و تندآب، در معرض خطر جدی قرار داشته و احتمال فروپاشی این بنای تاریخی محتمل است.
وی با تشریح طراحی مسیر تندآب در پل های قدیمی، تصریح کرد: وجود مسیر تندآب در پائیندست پل، باعث کشتن و استهلاک انرژی آب شده و خطر سیلبردگی برای پل را به حداقل می رساند.
کارشناس آب و سازه های هیدرولیکی با بیان اینکه پل چشمه کیله در قسمت فرودست و در مسیر تندآب دچار فرسایش شدید شده است، خاطرنشان کرد: بخشی از مسیر تندآب در اواسط پل تخریب شده که این میزان از آببردگی در اثر سیل اخیر تشدید شده است و احتمال ریزش این مسیر تا زیر پایه های پل وجود دارد.
طلوعی در ادامه با اشاره به اینکه اگر جلوی تخریب گرفته نشود، احتمال فروپاشی این بنای تاریخی وجود دارد، گفت: بسیاری از مردم از وخامت اوضاع بی اطلاع بوده و مسئولان نیز به دلیل عدم آگاهی از ساختار و عملکرد سازه نسبت به تخریب بخش تندآبی آن واکنشی نشان نمیدهند.
وی، دست بردن در ترکیب سازه های تاریخی را نشان از عدم اطلاع مدیران و کارشناسان تصمیم گیرنده دانست و تصریح کرد: اقداماتی که بر پایه بی دانشی و ناآگاهی از عملکرد این قبیل سازه ها انجام می گیرد نشان از ضعف سطوح مدیرتی در کشور بوده که این نقیصه در تمامی زمینه ها به وضوح دیده می شود.
تصمیمهای غیرتخصصی بلای جان پل تاریخی تنکابن
وی در ادامه به تجاوز در دو سمت پل چشمه کیله اشاره و تاکید کرد: بر پایه تصمیمات نادرست مدیران در سنوات گذشته، دو پاساژ در معبر خروج آب با تغییر کاربری و کوچک شدن رودخانه دستخوش تغییر شد و یکی از آنها برای سهولت در تردد خودروها و کاهش ترافیک شهر مورد استفاده قرار گرفت که امروز به دلیل سیل تخریب شده است، این امر در واقع مصداق واقعی دخالت در سازه و تصمیماتی غیرتخصصی بود که در حال حاضر خطرات و احتمال تخریب پل را افزایش می دهد.
این مدرس دانشگاه با اظهار همکاری در ترمیم و تعمیر این بنای تاریخی، تاکید کرد: چنانچه مدیران تنکابن تصمیماتی مبنی بر مرمت و ترمیم پل داشته باشند ظرفیت ها و استعدادهایی در شهرستان وجود دارد که بتوانند با مهارت و اتکا بر دانش و توانایی اقدامات ترمیمی و احیای این بنای تاریخی را برعهده بگیرند.
پل تاریخی چشمه کیله تنکابن مربوط به دوره پهلوی اول بوده و در سال 1309 به همت مهندسان آلمانی و روسی طراحی و توسط معمار ایرانی به اجرا درآمد که ساخت آن در سال 1311 به پایان رسید.
در مورد معماری و چگونگی ساخت پل باید گفت طول پل در فاصله بین هشت دهانه در بستر رود 112 متر، ارتفاع آن از سطح جاده اصلی تقریباً 5.1 و عرض آن نیز 7 متر است، قوس پل از نوع بیضی کند بوده و در تمام جوانب آن اشکال تزیینی گل مانند از سنگ دیده میشود. این اثر باستانی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۲۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از زیباترین پلهای تاریخی کشور و سمبلی برای شهر تنکابن است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
شناسایی 115 اثر و محوطه تاریخی و باستانی در ریگان-فهرج
فصل نخست بررسی های باستان شناسی فراگیر منطقۀ ریگان-فهرج با شناسایی 115 اثر و محوطه تاریخی و باستانی به پایان رسید .
به گزارش اخبار صنعت، شهرام زارع سرپرست گروه بررسی های باستان شناسی ریگان-فهرج گفت: طی این مطالعات که در چارچوب طرح تدوین اطلس باستان شناسی کشور و همسو با برنامه های ‹پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی› با مجوز پژوهشگاه میراث و پژوهشکدۀ باستان شناسی انجام شد 115 اثر و محوطه تاریخی و باستانی مورد شناسایی قرار گرفت.
زارع گفت: مطالعات باستان شناسی بم اگرچه دهه ها سال سابقه دارد، اما پس از وقوع زلزلۀ ناگوار سال 1382 تحول و تکاپویی به خود دید و تلاش های قابل توجهی به منظور شناسایی قابلیت های باستان شناسی در منظر فرهنگی بم صورت گرفت.
وی تصریح کرد: در این زمینه، تلاش های زنده یاد شهریار عدل پیشگام و راهگشا بود و پشتیبانی مدیریت های محوطۀ میراث جهانی بم و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان زمینۀ انجام تحقیقات متعددی را فراهم آورد.
زارع گفت: مطالعات باستان شناسی در منظر فرهنگی بم نیز با افت و خیزهایی به موازات برنامه های آواربرداری، مستندنگاری و حفاظت و مرمت ارگ بم در جریان بوده است.
وی گفت: هیئت حاضر طی سال های گذشته بخش قابل توجهی از شهرستان بمِ سابق، از تهرود و ابارق تا نرماشیر و قسمتی از فهرج، را به طور منسجم بررسی و مطالعه کرده و به طور موردی نیز آثاری را در نواحی فهرج و ریگان شناسایی کرده بود.سرپرست گروه بررسی های باستان شناسی گفت : در همین چارچوب، بررسی های باستان شناسی ریگان-فهرج، ضمن تکمیل مطالعات این پهنه، زمینۀ تدوین برنامه های حفاظتی و نیز شناخت دقیق تر آثار این مناطق را فراهم خواهد کرد.
به گفته زارع، ریگان و فهرج در مجموع محدوده ای حدود 14 هزار کیلومتر مربع را شامل می شوند و در مرز کرمان و سیستان و بلوچستان واقع اند از این نظر، جنبۀ ارتباطی این مناطق نیز مهم است و محل تلاقی راه های کهن بوده اند.
سرپرست هیأت باستان شناسی، یکی از مشکلات بررسی باستان شناسی، در کنار گستردگی این منطقه را پراکندگی محوطه های باستانی در محدوده های کویری و مدفون شدن زیر شن های روان دانست و گفت: از این رو شناسایی محوطه ها مستلزم بهره مندی از امکانات و تجهیزات مناسب است که متأسفانه چنانکه باید فراهم نبود.
وی افزود :طی این مطالعات، تعداد 115 اثر اعم از تپه و استقرارگاه، محوطۀ باستانی و بناهای تاریخی مورد شناسایی و مطالعات مقدماتی قرار گرفت.
به گفته این باستان شناس ، این آثار به طور عمده شامل تپه ها، استقرارگاه های موقت، محوطه های گسترده، قلعه ها، بناهای خشتی، اقامتگاه های رعیتی، گورستان و زیارتگاه، آسیاب آبی، کوره و نظایر اینها است.
زارع با بیان اینکه نتایج حاصل از بررسی حاکی از وجود آثاری از دوران پیش از تاریخ تا روزگار معاصر بوده است افزود : به ویژه تراکم استقرارگاه های متعلق به دوران تاریخی-اسلامی چشمگیر است و بر تحول فناورانه در نظام آبرسانی و کشاورزی منطقه دلالت دارد.
این باستان شناس افزود: نام منطقه طی دورۀ اسلامی در میان متون کهن تاریخی و جغرافیایی نیز به روشنی بازتاب داشته و از جمله از ریگان، که ویرانه های آن چند دهه پیش در محل گزان خاست مکان یابی شد، به عنوان ولایتی آباد یاد شده است.
زارع تصریح کرد :محدودۀ بررسی این فصل در مجموع بر شمال شهرستان ریگان و به طور محدود در جنوب شهرستان فهرج متمرکز بود، اگرچه بازبینی هایی هم در محدودۀ بررسی فصول پیشین انجام شد.
وی افزود : به طور کلی، استقرارگاه های این منطقه شباهت و پیوستگی قابل توجهی با بم دارند و به رغم تفاوت ها می توان آنها را در یک افق دید و مطالعه کرد.
زارع یادآور شد: مناطق ریگان و فهرج که تا حدود یک دهه پیش جزء شهرستان بم به شمار می آمده اند از اواخر دهۀ 1380 در چارچوب تقسیمات جدید کشوری هر یک به عنوان شهرستانی مستقل شناخته شدند و امروزه دارای نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری مستقل هستند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
مصوبه اعطای رقم 4 میلیاردی برای شهر تاریخی «بلقیس» اختصاص نیافت
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه اعطای رقم چهار میلیاردی برای شهر تاریخی بلقیس اختصاص نیافته است.
«هادی قوامی» با اشاره به اینکه یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به این استان مصوبه مذکور بوده که البته جزو تعهدات وزارتخانهای بوده و باید از سوی سازمان میراثفرهنگی اختصاص مییافت، افزود: تاکنون این رقم تخصیص نیافته است.وی ادامه داد: شهر تاریخی بلقیس مجموعهای بزرگ است که باید فصلهای کاوشهای متفاوتی در این مکان انجام شود.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از سوی دیگر در محوطه شهر تاریخی بلقیس مقبره شیخ آذری یکی از عرفای قرن هشتم و نهم تاریخی نیز وجود دارد که به طور کلی این شهر تاریخی نیازمند توجه بیشتری است.در فاصله سه کیلومتری جنوبغربی شهر اسفراین در خراسانشمالی اثری باستانی بلقیس قرار دارد که اعراب بهواسطه طبیعت زیبایش به آن بلقیس میگفتند و یکی از یادگارهای ارزشمند تاریخی کشورمان است. شهر بلقیس بنایی خشتی و گلی است که از جمله بزرگترین بناهای خشتی ایران محسوب میشود. وسعت این بازمانده تاریخی بیش از ۱۸۰ هکتار است و مجموعهای شامل بقایای بازمانده از ارگ و خندق اطرافش، برج و بارو، مقبره شیخ آذری، ویرانههای منار تپه، یخدانها، کوره سفالگری، بازار، آبانبار، کاروانسرا و گورستانی بزرگ است. آنچه که از این میراث تاریخی باقیمانده و در حقیقت برجستهترین و تا حدی سالمترین قسمت ارگ این اثر است. این ارگ ۲۹ برج داشته که ارتفاع آن حدود ۱۱ متر است و از بزرگترین قلعههای باستانی ایران محسوب میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.